Over abortus enzo.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:46

ik vind dat je met dingen en gebeurtenissen in je leven moet dealen.je bent zelf verantwoordelijk voor je daden.
sommige dingen in je leven overkomen je inderdaad, maar ik vind dat mensen teveel ingrijpen. je kunt niet alles in je leven sturen omdat het jou niet uitkomt. stel dat je onverwachts ziek wordt, dan heb je ook daar zelf geen controle over(snap je wat ik bedoel?) je moet er dan mee dealen.maar dat is mijn mening hoor, ik veroordeel niemand.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:47

Maar Jessie dan ga je voorbij aan de essentie van Stef haar post; een liefdevol tehuis. Bij jou zou een eventueel ongepland kind dat wel krijgen, bij de TS volgens mij niet. Dat is een wezenlijk verschil...

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:48

LHO schreef:
jessie34 schreef:
oke ik volg dit topic al even. zal proberen dicht bijmezelf te blijven. ik ben zelf niet voor abortus, niet vanwege geloof oid. zelf zou ik het nooit kunnen om een zwangerschap af te breken. ik ben van mening als je sex hebt,dat je dan ook voor de gevolgen moet instaan. en als iemand persé geen kinderen wil, nu niet en later niet, dan moet je er ook echt voor zorgen dat het ook niet gebeurt. iedereen mag zijn/haar mening hebben en ik respecteer dat ook. maar door dit topic had ik de discussies wel verwacht.

Dus omdat jij geen abortus wil, ben je tegen abortus?

Dat is een beetje alsof ik zou zeggen van "Laten we de opa van Jessie34 maar omleggen, want ik ben voor euthenasie!". Waarom zouden andere mensen moeten handelen naar jouw mening?

Dan respecteer je de mening van de ander dus niet, want je bent er op tegen dat ze naar hun mening handelen.

nee ik laat iedereen in haar waarde, zeg alleen dat ik het zelf niet zou kunnen en dat ik er niet voor ben. mag ik toch zeggen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:49

Voor wie the britisch medical journal niet kent: het is een van de belangrijkste medisch wetenschappelijke tijdschriften. Alles wat daar in gepubliceerd wordt is zeer grondig onderzocht in goede studies.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:50

Sees schreef:
Maar Jessie dan ga je voorbij aan de essentie van Stef haar post; een liefdevol tehuis. Bij jou zou een eventueel ongepland kind dat wel krijgen, bij de TS volgens mij niet. Dat is een wezenlijk verschil...

oke dat is wel een verschil, maar ik ga van mezelf uit idd. ik laat verder ook iedereen in haar waarde

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:50

jessie34 schreef:
ik vind dat je met dingen en gebeurtenissen in je leven moet dealen.je bent zelf verantwoordelijk voor je daden.
sommige dingen in je leven overkomen je inderdaad, maar ik vind dat mensen teveel ingrijpen. je kunt niet alles in je leven sturen omdat het jou niet uitkomt. stel dat je onverwachts ziek wordt, dan heb je ook daar zelf geen controle over(snap je wat ik bedoel?) je moet er dan mee dealen.maar dat is mijn mening hoor, ik veroordeel niemand.

Dan doe ik toch ook echt alles wat in mijn (en in dokters) macht ligt om ervan af te komen hoor. iets kan je overkomen, maar dat betekend niet dat je het maar moet slikken..?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:51

jessie34 schreef:
nee ik laat iedereen in haar waarde, zeg alleen dat ik het zelf niet zou kunnen en dat ik er niet voor ben. mag ik toch zeggen?

Dat mag, maar je geeft ook aan tegen abortus te zijn:

Citaat:
ik ben zelf niet voor abortus

En dat is wat stoort bij de fanatieke anti-abortus beweging. Dat mensen zelf geen abortus willen, prima; ik ga ze niet dwingen, dat zal niemand doen. Echter, ze (Denk aan SGP/CU) willen wel zo ver gaan dat andere ook maar niet voor abortus kunnen kiezen. Op dat moment gaat het om het opleggen van een mening.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:52

Bonita_Bon schreef:
jessie34 schreef:

Dan doe ik toch ook echt alles wat in mijn (en in dokters) macht ligt om ervan af te komen hoor. iets kan je overkomen, maar dat betekend niet dat je het maar moet slikken..?

tuurlijk wil iedereen dan beter worden, daar gaat het ook niet om, het gaat erom dat je met dingen moet dealen.maar nogmaals dat is mijn mening, no hard feelings tegenover ts hoor.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:54

LHO schreef:
jessie34 schreef:

Dat mag, maar je geeft ook aan tegen abortus te zijn:

Citaat:
ik ben zelf niet voor abortus

En dat is wat stoort bij de fanatieke anti-abortus beweging. Dat mensen zelf geen abortus willen, prima; ik ga ze niet dwingen, dat zal niemand doen. Echter, ze (Denk aan SGP/CU) willen wel zo ver gaan dat andere ook maar niet voor abortus kunnen kiezen. Op dat moment gaat het om het opleggen van een mening.

ik leg niemand mijn mening op, zeg alleen zelf wat ik wel en niet zou doen. ik hou het toch dicht bijmezelf? ik heb ook de mening van een ander niet nodig om mij te overtuigen om ervoor te zijn ;)
Laatst bijgewerkt door jessie34 op 17-06-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:54

jamaar volgens mij 'dealt' TS er heel goed mee.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:56

@LHO
Jij geeft geen bron... jij quote wat en ik moet maar uitzoeken waarvan jij dat hebt.
Het is makkelijker als je ook de URL erbij zet.. dat scheelt mij een boel werk.

Ik zal kijken of ik het onderzoek kan vinden, op een openbare site, van een bekende van mij over de ontwikkeling van het zenuwstelsel bij de embryo en foetus.... (nou ja, meer de fouten ervan).
Ik kan alleen maar via een een niet openbaar systeem bij het onderzoek en deze mag ik niet openbaar maken.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:01

Brainless schreef:
@LHO
Jij geeft geen bron... jij quote wat en ik moet maar uitzoeken waarvan jij dat hebt.
Het is makkelijker als je ook de URL erbij zet.. dat scheelt mij een boel werk.

Ik zal kijken of ik het onderzoek kan vinden, op een openbare site, van een bekende van mij over de ontwikkeling van het zenuwstelsel bij de embryo en foetus.... (nou ja, meer de fouten ervan).
Ik kan alleen maar via een een niet openbaar systeem bij het onderzoek en deze mag ik niet openbaar maken.

http://www.bmj.com/content/315/7116/1111.4.extract

BMJ = British Medical Journal.

LHO

Re: Over abortus enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:01

Die ik overigens al eerder had aangehaald, een Nederlands stuk gebasseerd op BMJ (uit het nrc, met link).

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:03

deze discussie leidt tot wellus nietus. ik wil helemaal geen argumenten aandragen over voor/tegen. een mening hebben is helemaal niks mis mee daar heeft iedereen recht op, zonder elkaar te veroordelen.
ik hoop echt van harte dat het goed mag gaan met ts. en ik hoop ook van harte dat al die mensen die geen kinderen kunnen krijgen toch uiteindelijk een mooie baby in hun armen mogen sluiten.meer wil ik er niet over kwijt ;)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:05

jessie34 schreef:
deze discussie leidt tot wellus nietus. ik wil helemaal geen argumenten aandragen over voor/tegen. een mening hebben is helemaal niks mis mee daar heeft iedereen recht op, zonder elkaar te veroordelen.
ik hoop echt van harte dat het goed mag gaan met ts. en ik hoop ook van harte dat al die mensen die geen kinderen kunnen krijgen toch uiteindelijk een mooie baby in hun armen mogen sluiten.meer wil ik er niet over kwijt ;)

Ik had jouw bericht gelezen alsof je tegen abortus was, maar wel de mening van een ander zou accepteren. Maar wat ik nu begrijp ben je niet tegen abortus, maar je wilt zelf geen abortus. Dan respecteer je inderdaad de mening vna een ander. Als je tegen abortus zou zijn, dan respecteer je de mening van de ander niet meer en druk je je eigen mening op aan de ander :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:12

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik wil even reageren op de openingspost..

Ik ken meiden die thuis woonden, zelfs een meid van 16! die zwanger raakten, een paar maanden na geboorte een eigen plekje hebben gekregen en zijn verhuisd.
Ook je leeftijd.. zo jong ben je niet.
Jouw 'smoesjes' kun je dus weglaten.

Dit bedoel ik niet banketstaaf, maar hou het gewoon op jouw keuze. Want waar een wil is is een weg.
Jouw wil was er niet, dat is best, maar hou het daarop.
Wat anderen daarvan vonden maakt in mijn ogen ook niet uit.

Een vriendin van mij raakte zwanger op haar 18e. haar vriend en diens kant van de familie stelde allemaal voor het 'weg te laten halen'. Ze is toch voor haar dochtertje gegaan en nooit spijt van gehad.
Maar zij wilde wel kinderen.

Ik word wel heel misselijk van je luchtig erover doen.. Ik kom nu denk ik heel bot en vervelend over, dit is niet persoonlijk naar jou bedoeld. maar ik wil gewoon even neerzetten hoe ik er over denk en hoe ik het lees.

Het is een leven dat je hebt beeindigd.. en ik vind het heel krom dat je daar zo weinig moeite mee hebt gehad, enhet alleen hebt over je eigen lichamelijke pijn, en niet je verlies.

Toen ik mijn babytje zijn hartje zag kloppen met 7 weken, hem zag bewegen met 12 weken op de echo en met 17 weken voelde bewegen in mijn buik, en het kindje met 20 weken zelfs door mijn man van buiten voelbaar was, werd ik heel verdrietig van alle kindjes die zelfs tot een maand erna nog 'weggehaald' worden!
Ik heb er echt om gehuild, en ook nu draaid mijn maag om om er aan te denken dat we hier in Nederland de keus mogen nemen zelf te beslissen hierover.

Dit is dus niet persoonlijk naar TS! maar zo zie je maar wat een enorm verschil er zit in mensen! ;)
Ik die al jank bij het idee, een ander die er zo luchtig over doet.

Het was niet mijn bedoeling iemand hiermee tegen het hoofd te stoten, en ik weet dat er ook mensen zijn die dachten dat ze absoluut geen andere uitweg hadden dan een abortus, of er spijt van hadden achteraf.

Deze mensen, en ook de TS, wil ik toch sterkte wensen met het verlies!

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:12

nee hoor ik ben nog steeds tegen abortus, maar daarvoor heb ik mijn eigen argumenten. die wil ik niet opdringen aan een ander,want ieder mens denkt daar anders over. en een mening opdringen is niet goed, want een ieder maakt zijn/haar eigen keuzes in het leven. het enige wat ik zeg is, dat ik vind dat je moet dealen met dingen die je overkomen, en als een ander dat niet kan of wil prima. dat is haar keuze dan.
de ts moet dealen met dit, een ander weer met andere dingen in het leven...daar heb ik niks mee te maken.
snap je wat ik bedoel? daarom zei ik ook al dit word een reltopic. de meesten willen hun mening opdringen van beide partijen(de voors en tegens).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:16

Jouw artikel komt uit 1997 LHO, wetenschap ontwikkelt zich razendsnel ;) Inmiddels zijn ze hier:

Code
Stress responses to a painful stimulation are complex but they can be detected from the 16th week on. There is activation of the hypothalamus-pituitary-adrenal axis, autonomic nervous system and hemodynamic changes in response to nociceptive stimulation.

http://www.actamedicaportuguesa.com/pdf ... 19-426.pdf

en:
Citaat:
On the basis of fetal hormonal and hemodynamic responses to pain related stimuli, neuroanatomy and observations of preterm babies, it was concluded that human fetus is able to feel pain after 24 weeks gestation. However it is possible that the fetus may feel pain even before that time.

Kosińska-Kaczyńska K, Wielgoś M. (2011). Is fetus able to feel pain? Ginekol Pol. 2011 Feb;82(2):133-6

LHO

Re: Over abortus enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:19

In 14 jaar tijd is de ontwikkeling van een menselijke foetus niet evolutionair verandert hoor. Daarvoor zijn we nog niet genoeg generaties verder.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:21

@LHO

Je schrijft dat t hartje pas na 10-12 weken gaat kloppen. Dat is niet waar t hartje klopt vanaf een week of 5-6. Is dan ook met een inwendige echo te zien! (spreek uit ervaring).

Keuze van TS is haar keus! Ze is baas over haar eigen buik. Tja en dat t er een beetje laconiek uit komt, daar kun je t beste maar door heen kijken. Ik snap best dat het voor sommige moeilijk is, maar t blijft wel haar mening.

Vind de OP eigenlijk nog niet eens zo schokkend hoor. Sommige berichten die hier door anderen (waaronder LHO) geplaatst zijn, zijn veel schokkender. Dat een kindje voor de 25 weken (of zoiets) nog "niks" is. Een vriendin van me heeft haar kindje op 18 weken verloren. Het meisje was helemaal kompleet. Nog wel ieniemienie, maar kompleet. T leefde tijdens de miskraam en is na een kwartier gestorven omdat t nog niet zelfstandig kon ademen (wat normaal is bij dit aantal weken zwangerschap). Vriendin had een poliep (grote) bij de baarmoedermond die steeds bloedde (ernstig), daardoor werd de baarmoedermond steeds geprikkeld m.a.g. dat ze weeën kreeg, de baarmoedermond open ging staan en de geboorte opgang kwam. Dit was een kíndje, en niet "niks" of "prut".

Heb zelf een miskraam gehad met 10 weken, heel veel verdriet van gehad. Nu gelukkig een gezonde zoon van inmiddels alweer bijna 4.
Voel me niet gekwetst door de OP. Probeer t dus niet persoonlijk op te vatten, TS wil graag haar verhaal kwijt, en dat mag.

Ben niet tegen abortus, zal t zelf alleen niet snel doen of miss wel helemaal niet, maar dát is ieder zijn eigen keuze. Dus respecteer de keuze van TS!
Ben ook blij dat abortus legaal is in NL. Arme meisjes die verkracht zijn en daarna zwanger raken. Stel dat die perse hun kindje zouden moeten houden? Gelukkig is er voor hen nu ook een keuze.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:24

LHO schreef:
In 14 jaar tijd is de ontwikkeling van een menselijke foetus niet evolutionair verandert hoor. Daarvoor zijn we nog niet genoeg generaties verder.

Ah, dus jij denkt het beter te weten dan de wetenschappers die ik hier boven aanhaal? Interessant.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:24

Nou LHO daar ben ik het nu ook weer niet helemaal mee eens (voor het 1st in dit topic ;)). Als iemand tegen iets is, leg je niet per definitie je mening op aan een ander. Het gaat er maar net om hoe je hier mee om gaat, tóch? Je kunt ergens tegen zijn maar dit niet zo uitdragen en dan leg je ook niemand jouw mening op.
Laatst bijgewerkt door Sees op 17-06-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:27

@LHO
Nu zeg ik het weer.
Ik ben er mee eens dat een foetus pas later pijn kan "voelen" / registreren.
Maar het voelen en reageren op aanraking ontwikkeld vanaf 7 weken.

De hersenstam is ook vroeg actief, (anders kan het hartje nooit gaan kloppen en de foetus niet "ademhalen").

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:28

Sees schreef:
Nou LHO daar ben ik het nu ook weer niet helemaal mee eens (voor het 1st in dit topic ;)). Als iemand tegen iets is, leg je niet per definitie je mening op aan een ander. Het gaat er maar net om hoe je hier mee om gaat, tóch. Je kunt ergens tegen zijn maar dit niet zo uitdragen en dan leg je ook nietmand jouw mening op.

precies, daarom hou ik het ook dicht bijmezelf. ik wil helemaal mijn mening niet opdringen, zeg alleen hoe ik het zelf wel/niet zou doen.
iemand een mening opleggen of je mening vertellen daar zit het verschil in!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:31

LHO schreef:

Vroeger dacht met dat sperma uit mini mensjes bestond die alleen maar in de baarmoeder hoefde te groeien.
Tja nu weet men wel beter (althans.. er zijn sommige die er nog wel in geloven ;))

Dat heeft niets met de evolutie te maken, wel op een andere kijk op de wetenschap.
Door meer dingen te onderzoeken veranderd het inzicht daarop.