Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lieke2

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:09

Ik deed net mn neus naar buiten en het regent!! Lekker, maar vind het wat minder om een half uur in de regen te gaan wandelen....
@rubyred, kom je daar geen vreemd gespuis tegen := of zorg je dat je op tijd weer binnen bent??
ik zit in het centrum maar denk erover om straks gewoon naar het bos te fietsen en dan te lopen. Gelijk een warming up!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:47

@Lieke2: Mja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor :P. Maar er ging iemand mee op de fiets. Normaal loop ik samen (ben een beetje een watje, durf niet zo goed in mijn eentje), alleen die had al teveel gedaan vandaag dus ging ze zo maar mee ;).

Net weer 5x 2 hardlopen-2 wandelen gedaan. Ging wel goed, alleen nu voel ik toch wel mijn kuiten. Heb nu ook op het harde gelopen, weet niet of dat scheelt? Volgende keer 4x 3 hardlopen-2 wandelen... Benieuwd hoe dat gaat..

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:57

Ìk merk zelf wel heel erg dat ik meer last van mijn benen krijg als ik op asvalt/harde ondergrond loop. Normaal loop ik ook in het bos en dat veert denk ik toch een stuk meer mee! Jullie zijn goed bezig! :D

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:18

zal denk ik wel schelen bos of asfalt. Alhoewel ik mn schoenen eigenlijk wel heb voor het asfalt...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:41

Ik ben ook van plan om te beginnen, mijn vriend wil ook wel.
We hebben hier een groot uitgestrekt bosgebied voor de deur, wel bovenop een berg. Het is dus niet een vlak stuk bos, maar je hebt inderdaad lange vlakke stukken maar ook kronkel paadjes, steile heuveltjes op en af, heidevelden maar ook dicht bos. Lijkt me wel heel leuk om daar te gaan lopen, heel wat afwisseling!

Maar goed, dan hoe begin je? Zit te denken om dat start tot run te gebruiken, maar je bent hier in het bos ook niet zo 1,2,3 even terug (zijn al gauw grote rondjes), kun je dan het laatste stuk gewoon naar huis wandelen ofzo? Als je inderdaad een stuk groter rondje kiest dan wat zei 'coacht' ?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:50

kan prima denk ik. Ik begin vaak met een langer stuk om in te lopen, beetje op te warmen en na de 'les' loop ik ook nog veel langer dan aangegeven. Lijkt me heerlijkeens in de natuur te rennen. Ik loop alleen op asfalt. Wel in een park voor het grootste deel,maar da's niet echt heel erg 'natuur'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:17

Vandaag het lopen even gelaten voor wat het was.
Maandag fysio en even overleggen hoe of wat.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:13

Mag ik mij hier ook melden. Heb net de eerste les van Start to Run van Evy gelopen, voor spek en bonen eerlijk gezegd. Ik wilde eerst even kijken wat mijn route zou worden, Noorderplantsoen is best groot en ken alle wandelpaadjes niet aangezien ik er nooit wandel of ren maar alleen in de zon lig te luieren. :+ Maar ik ren niet om af te vallen, echt totaal niet, ik wil juist niet afvallen hierdoor. Ik zit eindelijk op 55 kilo met mijn 1.75 meter na heel veel moeite. Ik doe het echt puur voor me conditie, want die faalt echt hard. Ik rij om de 2 weken een uurtje paard op de manege en echt, zodra we moeten galopperen ben ik na een paar rondjes helemaal uitgeput. Toch maar besloten om te gaan hardlopen ook al heb ik er echt een schijthekel aan, het is nu eenmaal de makkelijkste en goedkoopste manier om conditie te kweken.

Net dus les 1 gelopen en het viel me reuze mee! Ik had echt verwacht dat ik al knock-out zou zijn maar dat was totaal niet het geval. Wel dat ik de bij de laatste 3 minuten zoiets had van, het is nu wel klaar. :Y) Maar geen extreem rood hoofd of enorm hijgen... ben nog best trots op mezelf. Wel merkte ik toen ik thuis was dat die spier bij me scheenbeen pijn deed. Meteen gegoogled en kwam idd op de shin splints.. maar het lijkt me sterk dat ik me benen/voeten nu al overbelast heb... zit er wel over te denken misschien opzoek te gaan naar andere schoenen. Heb nu me sportschoenen van de middelbare school.. die dus al zo'n 6 jaar oud zijn en niet heel intensief gebruikt zijn. }:0 Maar slijtage gaat volgens mij snel. Maar ik heb niet het geld om even schoenen van 100 euro te kopen ofzo.. dus ik kijk het nog eventjes aan. Misschien volgende keer even een wat betere warming up doen en extra aandacht voor me kuitspieren. En wat meer in het plantsoen rennen dan de wegen erom heen...

Maar vanaf maandag ga ik dus voor het echie, 3 dagen in de week, 10 weken lang. En dan hopen dat de 5 km erin zit. Ik hou me vast aan de gedacht dat toen ik 13/14 was mee heb gedaan aan de Brinkloop bij ons op het dorp en dat ik de 2.5 km in 10 minuten liep.. ik heb het ooit gekund dus het moet mogelijk zijn. ^^

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:49

@ _Mara_, vervelend dat jij die klachten ook al hebt, ik heb/had het ook.

Ik heb op advies van hier vanaf zondag maar even niks gedaan qua lopen en nu vandaag was het zo lekker weer dat ik dacht 'ik ga ff wandelen'.
Dus hup, m'n (dure, door de sportwinkel uitgezochte) runningschoenen aan en lekker een half uurtje gaan doorwandelen. Ik dacht nog, ik ga maar niet rennen, eerst maar lopen.

Toch heb ik in dat half uurtje in totaal 2 minuutjes gerend.. nouja, gerend, eigenlijk was het meer joggen, ik dacht dan landt ik nog wat minder hard.
Echt waar, het waren maar 2 minuutjes binnen dat half uur lopen en toch... ja hoor! Weer direct pijn in beide scheenbenen ^) :\ Hoe kan het hè?

Ik ren amper! Ik heb tot nu toe het volgende gedaan:
Afgelopen vrijdag een rondje stevig doorgelopen op mijn stalschoenen die een hele dikke rubberen zool hebben (en dus dempen voor mijn gevoel), tevens heb ik daar toen op gerend tussendoor, tot ik moe werd en toen ben ik weer gaan lopen.. zo steeds afwisselen.

Zaterdag naar de sportwinkel, op de glasplaat gestaan, voeten gescand, alle gegevens aangeleverd en met runningschoenen van 100euro naar huis.
Zondag een stuk gelopen en gerend, op de timer van m'n telefoon 2 minuten lopen, 1 min. rennen, 2 min. lopen gedaan.
Van zowel vrijdag als zondag kreeg ik pijn in mijn schenen.

Beide keer stelde voor mijn gevoel echt niet heel voor qua inspanning! Ik was wel moe maar niet bekaf ofzo.

Vanaf zondag tot vandaag dus maar ff niet gelopen/gerend en zojuist 2 min. gerend in een rondje lopen een half uur.

Zou het dan toch een blessure kunnen zijn? Hoopte zelf eerst op spierpijn namelijk :\

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:27

Ik heb ooit eens gelezen dat je juist je scheenbenen meer belast bij langzamer joggen dan een normaal tempo doordat het contact met de grond langer is. Geen idee of het klopt maar ik ga deze nieuwe hardlooppoging niet warmjoggen maar direct een iets harder tempo lopen dan joggen, eens kijken of dat scheelt. enne, helpt direct koelen niet?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:45

Ah Mara ik doe met je mee! :) Begin ook vanaf volgende week met dat Start to Run (van Evy ook idd!). :D

Misschien kunnen we elkaar beetje motiveren wanneer het moeilijker word. :P

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:17

Hmm, ik begon wel enigszins enthousiast met rennen, tempo maar wat langzamer gelegd. Maar had niet het idee dat ik heel langzaam rende. Ik denk dat het ook vooral gewenning is, ik heb niet meer hardgelopen sinds de 5e klas, dat is ondertussen zo'n 3 jaar geleden. Ik voel me benen ook al gewoon, niet extreem spierpijn ofzo maar merk wel dat ze wat meer inspanning hebben moeten leveren dan normaal. :+ Maar ik ga morgen even langs de scapino, even nieuwe schoenen halen. Ik weet dat dat ook niet optimale schoenen zullen zijn naar alle waarschijnlijkheid, maar ik vind het op dit moment nog enigszins zonde om 100 euro uit te geven aan schoenen terwijl ik niet echt van plan ben om heel fanatiek te gaan lopen. Ik wil nu conditie opbouwen en het daarna maar proberen bij te houden door 1/2 keer per week te rennen. Want dat is wel jammer, dat je door moet gaan om hetzelfde resultaat te blijven behouden. :Y) Maar zodra ik merk dat me benen echt protesteren, dan toch maar de dure schoenen aanschaffen want ik wil ook niet me lichaam hiermee verpesten. Maar eerst maar even doorbijten, me lichaam moet maar even wennen. ^^

En leuk dat je ook begint Marinke! Kunnen we inderdaad elkaar blijven oppeppen. ^^ De weersvooruitzichten zijn namelijk al bagger, alleen maar regen voor maandag t/m woensdag voorspelt... meteen een grote uitdaging. :P Wanneer ga jij lopen eigenlijk? Ik ben van plan om het maar s'ochtends te doen. Mede omdat ik vaak s'avonds moet werken en ik geen zin heb om te moeten haasten plus het feit dat ik al weet hoe het gaat: "blegh ik ben moe, ik heb al de hele dag hard gewerkt'. Dus dan maar s'ochtends, lekker goed aan de dag beginnen. :D Moet wel even kijken welk tijdstip, ik moet echt eerst eten voordat ik wat doe. Dat heeft me lichaam me op de harde manier duidelijk gemaakt :+ (lekker douchen voor ontbijt of even wat dingen opruimen etc, om vervolgens (bijna) flauw te vallen) Maar ik weet ook dat als ik ga rennen na het ontbijt dat ik weer steek krijg... zat te denken om misschien wat lichter te ontbijten dan: gewoon 1 od 2 broodjes en een banaan, half uurtje/uurtje wachten om het te laten verteren en dan maar rennen. Denken jullie dat dit zal werken? Of heeft het voedsel langer nodig om te verteren? ^^ Naja, ik zal het waarschijnlijk maar moeten uitproberen of het werkt, ieder lichaam reageert natuurlijk anders..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:37

Zou het veel uit maken of je binnen of buiten loopt?

morgen doe ik buiten. Maandag heb ik sport op school en duik in de fitnis zaal in ( kan niet mee doen aan team sporten ) Neem aan dat ik gewoon met evy kan rennen op de loop band?

ik moet namelijk daarna direct door naar mijn werk....

succes allemaal!!!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:40

lieke2 schreef:
Ik heb ooit eens gelezen dat je juist je scheenbenen meer belast bij langzamer joggen dan een normaal tempo doordat het contact met de grond langer is. Geen idee of het klopt maar ik ga deze nieuwe hardlooppoging niet warmjoggen maar direct een iets harder tempo lopen dan joggen, eens kijken of dat scheelt. enne, helpt direct koelen niet?

t enige wat ik weet dat het voor spieren vele male zwaarder is in een traag tempo te lopen dan in een hoog tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:01

Aan het begin van een nieuwe seizoen met hockey, heb ik de eerste paar keren ook altijd last van mijn schenen. Dit gaat bij mij na 3 trainingen over eigenlijk. Lichaam moet er gewoon weer even aan wennen lijkt het bij mij altijd wel dat het ineens zo gebruikt wordt..

Ik wil overigens volgend schooljaar voor schooltijd lopen en dan ook omdat ik al m'n andere avonden moet werken of training heb. Ik wil het wel voor m'n ontbijt doen omdat ik anders enorme steken krijg :+ en op nuchtere maag schijnt ook goed te zijn :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:56

Mara, ik heb op de sportschool schoenen gekregen (door een nieuw lid mee te nemen, was z'n actie) van 80 euro. Geen idee wat voor soort het precies zijn (K-Swiss?), maar daar ga ik lekker mee lopen. Ik heb zelf eigenlijk nooit last gehad van blesures of spierpijn of iets, dus weet niet goed hoe ik je daar tips bij meot geven. Heb overigens vroeger wel op majorettes gezeten(ook heel inspannend voor je benen, knieen echt hoog optrekken en km's zo lopen). Als ik dan zo'n hele toch weer had gehad dan zette mijn moeder een teiltje met lauw/warm water neer en daar zette ik dan m'n voeten in. Dat hielp heel goed tegen zere voeten weet ik nog. :j

Misschien een lekker bad of douche nemen na het lopen?

Ik weet trouwens nog niet precies wanneer ik volgende week exact begin (wel maandag / dinsdag), maar inderdaad zijn de ochtenden vaak wel het lekkerst lopen! Of direct 's middags uit werk (/ school). Ik werk namelijk in de avond, nu dan geen school maar straks na de vakantie wel weer natuurlijk. Ik heb van de week ook een heel eind naar m'n paardje gelopen, daar had ik echt zin tegen een uurtje of 10 a 11, denk dat ik nu eerst ook op dat tijdstip ga lopen, en straks als school weer begint en we tegen de winter aan zitten in de middag. Om nou 's ochtends vroeg voor school of 's avonds wat later in het donker te gaan lopen zie ik niet echt zitten hier in het bos eerlijk gezegd. Dus ik zoek wel echt delen uit dat het gewoon licht is, en er meerdere mensen in het bos zijn. ;)

Vind het ook niks om door het dorp te lopen bv., voel me dan altijd zo gigantisch bekeken. :+ Zit trouwens nu ik dit typ te denken dat je ook wel in de sportschool op de loopband met je koptelefoontje op kan gaan lopen! :) Misschien ook wel een idee voor de winter..

Malih, haha dat idee had ik dus ook al! ;)

Rebeccaa, ai nuchtere maag? Ik eet 's ochtends niet veel maar altijd wel iets... Anders val ik in een halfuur om. :+

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:36

Mara, misschien kun je beter voor je gaat lopen niet een heel ontbijt naar binnen werken, maar probeer eens een stuk peperkoek. Daar krijg je nl ook snel energie van. Of idd een banaan (of beide :o ). Steken zijn idd niet echt fijn.

Oeps, wordt het echt zon baggerweer na het weekend?? Mmmm, voor ons allemaal een goeie test dus!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:47

Voor de hardlopers die last hebben van hun scheenbenen, google eens op shin-splits en dan bij de video's kijken. Dan heb je een heleboel filmpjes met oefeningen die je kunt doen.

Ik heb ook een aantal keren last gehad van mijn scheenbenen, bij terugkomst na het lopen deed ik direct een cold-pack erop, onderkant stopte ik in mijn sok, en om de bovenkant deed ik een theedoek eromheen om 'm op z'n plek te houden. 15 min ene been, 15 min andere been. Ondertussen rekken en strekken.

En voor de mensen met schoenen, ik lees hier veel over schoenen krijgen, of schoenen kopen omdat ze lekker zitten of er mooi uitzien. Mijn advies: koop schoenen bij een hardloopwinkel! Daar kunnen ze je heel goed adviseren, maken een filmje waarop je kan zien hoe je afzet en nog belangrijker: hoe je landt.

Mijn man is marathonloper, loopt zo'n 6 uur per week, heeft altijd Nike Pegasus. 1 keer is hij overgestapt op andere Nikes, direct last van een liesblessure, 3 maanden niet kunnen lopen.

Zo, en nu ga ik lekker lopen met de MiCoach App. Vind het wel even wennen maar dan kan ik lekker naar de podcast van Armin van Buren luisteren :D Evy en Renate ken ik nu wel een beetje :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:48

Goedemorgen!
Ik heb gisteren weer eens een stukje gelopen.. viel bar tegen. Toevallig lees ik hier over lopen op een nuchtere maag, maar dat is echt niet aan te raden. Gister had ik te weining gegeten en ik kreeg last van oorsuizen, misselijkheid en steken in mn zij. En ik loop echt nog niet heel fanatiek ofzo :+

Zondag nieuwe poging. Ik heb nu ook een hartslagding, dus even dat schema zoeken :j

Als ik nog eens schoenen ga kopen dan zal ik zeker naar een hardloopwinkel gaan, maar voor nu moet het maar even zo.. gelukkig nog geen blessures

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:57

Die MiCoach App., is dat wat? Heb m er ook op gezet maar moet nog even kijken hoe die precies werkt.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:08

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ben net (weer) begonnen. Gisteren met vriendlief meegegaan die voor mij een 3 km rondje deed. Ging prima, maar ik schakel toch even terug naar Evy. Ben bang dat ik anders te hard van stapel loop.

Ik loop trouwens wel op goede schoenen uit Runnersworld. Duur geintje, maar volgens mij voorkom je er een boel ellende mee.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:12

hetbommeke, ik heb vroeger op atletiek gezeten, toen ik daar schoenen voor kocht ben ik met mijn moeder inderdaad naar een goede sportwinkel (we hebben hier geen winkel die echt specifiek gericht is op hardlopen) gegaan en gezegd dat ik goede schoenen voor atletiek moest hebben. Daar heb ik toen schoenen gekregen die een goede doorrol hadden (Neus dus niet plat op de grond maar rond naar boven toe (van de grond af dus)). Die ik nu heb hebben ook die doorrol, en ik weet niet hoelang ik dit echt vol ga houden voor het zelfde geld ze ik na 2 weken ik kap er mee vind het een beetje zonde van me geld (dat ik overigens heel hard kan gebruiken) als ik nu nieuwe schoenen ga kopen. Overigens heb ik nooit last gehad van pijnen o.i.d. ?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:02

Zo, ik voel wel dat ik gelopen heb.. gisteravond had ik alleen nog last van me rechterscheenbeen maar nu ook me linker. Ik gooi het nog maar even op spierpijn, zo voelt het ook gewoon. Ik bedacht me ook dat het misschien wel aan me spieren zelf kan liggen, want ik heb de laatste tijd ook best wel vaak last van krampen aan de voorkant van me scheenbeen. Mijn moeder bleef maar zeggen dat het komt door de schoenen waarop ik loop, van die nep-allstars van de scapino. Die zijn natuurlijk niet erg goed, en als je dan opeens gaat rennen op schoenen die je benen wel ondersteuning geven.. al zou het dan toch misschien juist zo zijn dat ik er geen last van heb? Hmm, naja, maandag even goeie warming-up, gister bestond deze alleen uit even stukje wandelen, benen losschudden en gaan met die banaan. :+ Maandag maar wat rekken en strekken, zometeen nieuwe schoenen halen en misschien nog wat extra tanktops... ik begin er al wel enigszins naar uit te kijken om te rennen, had dat niet verwacht. :Y) Maar dat komt misschien ook omdat les 1 me nog alles meeviel, zooo slecht is het dus ook niet gesteld met me conditie. Maar we zullen zien hoe gemotiveerd ik nog ben als ik maandag de gordijnen open doe en het zie plensen... haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:14

Maar je kan ook spierpijn krijgen in je schenen he als je nooit meer doet dan op de bank zitten (bij wijze van he) dan kan het best dat die spieren er aan moeten wennen, ook al loop je niet eens zo heel veel.. Ik heb in mijn winterstop echt niks gedaan 2 maanden lang en de eerste training had ik zo'n last van m'n schenen (en kont, en bovenbenen, en rug, en armen :')) Maar dat was na 2x weer over.

Ik wil wel op nuchtere maag lopen of iets heel kleins. Maar dan moet ik wel als ik thuis ben gelijk eten anders val ik ook om haha! Maar mijn buik is heel erg lastig en als ik eet voor het sporten dan lig ik krom van de pijn.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:17

@Rebeccaa: Ja inderdaad, ik gooi het nog maar even op gewenning van de spieren. Ben wel blij dat ik een proefrondje heb gelopen, kunnen me benen even 3 dagen bijkomen en bedenken dat dit 'dagelijkse' kost gaat worden. :+ En op nuchtere maag, nee dat probeer ik niet eens. Ik hou het bij een broodje of kruidkoekreep, een banaan en wat water. Half uurtje/uurtje wachten en dan hopen dat dat werkt. ^^