Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:31

Mag ik me hier ook melden :D

Heb een aantal jaar geleden allerlei test moeten doen voor mn faalangst en slapeloosheid daar is uit komen rollen dat ik ook hsp ben of heb.

Ik herken heel veel van de genoemde dingen ben zeer gevoelig op aanraking (kan me zelfs tot tranen roeren :o ) geluiden en licht.
Daarbij houd ik van vastigheid verandering maakt me geirriteerd en in de war, ga van alles vergeten en wordt wat paniekerig. Mijn faalangst hoord daar helemaal bij.

Klinkt misschien stom maar leuk om te zien dat veel meer mensen dit hebben ik voelde me op momenten wel eens een heel raar of bizar persoon ahahaha maar ik kan er steeds beter mee leven sinds ik ouder ben geworden.
Laatst bijgewerkt door Seven op 18-04-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:32

Door schade en schande wordt men wijs..... Je kunt namelijk een ander niet dwingen over gevoelens te praten. Je kunt het tijdstip waarop die ander daarover iets wil loslaten niet voor die ander niet bepalen. Luisteren is altijd goed. Iemand aanzetten tot praten kan echter averechts werken...

Onder luisteren valt echter in geval van HSP ook het luisteren naar wat je eigen emotie/ gevoel/ etc. jou zegt over die ander. En dat is mijn struikelblok. De ander praat ergens niet over, deelt geen emoties/ gevoelens, maar ik "hoor" en "zie" (ofwel: voel) ze wel. Ik weet daar geen raad mee.

Dus in plaats van de ander aan te sporen het daar over te hebben, zoek ik een oplossing die bij mezelf ligt :) Die heb ik nog niet gevonden. Dat heeft tot gevolg dat ik sommige omgevingen en personen af en toe uit de weg ga. Ofwel lichamelijk, ofwel geestelijk. In het laatste geval komt het er uit als ik thuis ben. En blijf ik maar doormalen.

Overigens bedoel ik met huilen "tranen". Mij is geleerd dat tranen en huilen niet hetzelfde zijn :) In het ene geval lopen je ogen over. In het andere geval loopt je ziel over. (zo noem ik dat zelf).
Laatst bijgewerkt door gummie op 18-04-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:39

@gummie: ik heb het antwoord in ieder geval niet, misschien bestaat hét antwoord ook wel niet. Voor mij persoonlijk is het heel erg afhankelijk van de persoon, de situatie, maar ook van hoe ik op dat moment in mijn vel zit wat ik doe. En soms kom ik er ook gewoon niet uit :')

@muds: ik zou duidelijk voor de eerste flat gaan :j Ik heb ooit in een studentenhuis gewoon waar (vooral in de winter) te weinig licht binnen kwam. Dat was echt niet goed voor me.
Daarna ben ik met mijn vriend gaan samenwonen in een flat, ook op de bovenste verdieping. Onze woonkamer en slaapkamer grensden ook nog eens aan de buitenmuur. Daar heb ik 6 jaar met veel plezier gewoond :j
Het was er rustig, het uitzicht was heerlijk (we keken op een grote boom), altijd licht.... helemaal goed. Ik kende de flat natuurlijk al omdat mijn vriend er al woonde, en ik wist dat ik me er ook altijd goed heb gevoeld. Het was gewoon een fijn huis!
Ik zou echt geen woning meer kiezen op basis van alleen een rationele overweging. Gevoel is echt minstens zo belangrijk. Het moet ook je rustpunt zijn immers...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Ik meld me hier ook, hebben jullie de ervaring HSP erfelijk bepaald is? Een docente op de school van mijn kinderen vroeg mij een aantal jaar geleden of ik bekend was met HSP, Nee, toen niet, zij heeft me toen heel verteld met daarbij de mededeling je beide jongens zijn het en jij ook. De docent zag het duidelijk als een gave waar je mee om moet leren gaan, wat natuurlijk heel moeilijk is in de huidige maatschappij en vooral als je nog heel jong bent.

En idd. zoals gummie zegt door schade en schande wordt men wijs, ik had en heb soms nog de neiging om bij mensen die zich niet goed voelen (en dat vaak heel goed verbergen en een hele kast vol maskers hebben) direct de vinger op de zere plek te leggen. En dit kan je een stortvloed van emotie over je heel gooien. Of men wordt kwaad, waar bemoei je je mee!, Of je kunt wel een uurtje of 2 gaan zitten en krijg je alle ellende van die persoon te horen. En vaak verwachten ze dan ook een oplossing van je.

Ik ben dus heel selectief geworden "op wie zijn knopjes ik ga drukken" puur uit zelfbescherming.

Ik ben inmiddels bijna 40 en ben door schade en schade wijs geworden en kan er nu goed mee om gaan, en zie er over het algemeen meer voor- dan nadelen in.

Seven

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:06

@fiona ik denk het wel mijn moeder heeft ook veel "symptomen" en ook mijn oma van vaders kant had veel eigenschappen.

Ik zie inderdaad ook meer voordelen enkel mn faalangst is erg lastig vooral omdat ik dit jaar voor mn rijbewijs wil gaan en ik vind dat ik eigenlijk al erg oud ben om deze nog niet te hebben (26 jaar)

Die vinger op de zere plek leggen bij anderen merk ik ook, ik lijtk iemand dan te triggeren maar heb het gewoon bij het juiste einde en dat vinden anderen dan weer lastig inderdaad waar bemoei je je mee terwijl het door jou goed bedoeld is :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:19

ik bedoel helemaal niet dat je het er uit moet trekken hoor! Maar ik heb nu eenmaal de rare invloed dat iedereen tegen mij alles zegt. Ik moet er maar naast gaan zitten, iets vragen en ik krijg het echte probleem te horen. Niet omdat ik het er uit trek, maar omdat ik een soort conflict veroorzaak waardoor mensen zich uitten. Klink misschien heel dikke nekkerig, zo bedoel ik het niet. Ik merk gewoon dat mensen vaak bij mij hun ware emoties moeten tonen, of ze willen of niet, vaak krijg ik dan een stortvloed van verwijten.
Maar het helpt in die zin dak ik dan geen conflict in mezelf voel, maar zie waar het aan ligt. En dan kan ik iets doen, anders ga ik met dat gevoel slapen en dan begin ik te malen.
Ik weet niet of jullie snappen wat ik bedoel.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:24

Die vinger op de zere plek leggen bij anderen merk ik ook, ik lijtk iemand dan te triggeren maar heb het gewoon bij het juiste einde en dat vinden anderen dan weer lastig inderdaad waar bemoei je je mee terwijl het door jou goed bedoeld is :D[/quote]

Seven; mensen zijn ook niet boos op jouw(of mij) als persoon, maar vinden het vaak beangstigend dat je de situatie zo feiloos weet in te schatten, en ze in een emotioneel ongemakkelijk positie brengt. En het is dat aan ons inschattingsvermogen hoe we hier verder op ingaan / reageren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:26

Ja inderdaad :j
Ik heb nu wel al geleerd dingen met meer nuances te brengen, hoewel ik aslnog vrij recht doorzee ben.

Hebben meer mensen hier ook sneller door met dieren wat hen gevoel is of dat ze pijn hebben etc, zeg maar sneller dingen oppikken dan anderen?

Als ik mensen om me heen heb die erg neerslachtig zijn ookal doen ze vrolijk pik ik dat vrij snel op soms heel handig om ze op te beuren maar soms ook vervelend want ik wil ergens altijd dat iedereen zich goed voelt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:28

seven, dat laatste heb ik ook heel erg! soms ook vervelend, want je kunt nu eenmaal niet iedereen zich goed doen voelen, je hebt niet alles onder controle. En met dieren, dat had ik vooral met mijn vorig paard, leek wel of we konden spreken met elkaar. Jammer genoeg is hij gestorven, hij voelde als een soort soulmate.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:32

Aria, het is de kunst om mensen te leren "filteren" en je er tegen te wapenen dat mensen jouw ongewenst als "stortplaats" voor hun frustraties gebruiken. En het is lastig om mensen niet voorhet hoofd te stoten en het gesprek toch een andere wending tegeven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:32

Dat heb ik met 1 van onze honden, we zijn zo op elkaar in gespeelt dat anderen daar niet eens tussen kunnen komen. Vreselijk om zo'n dier te verliezen heb dit ook 6 jaar geleden mee gemaakt en voelt haast als een overleden familielid.

Heb t ook vaak bij mn vriend voel direct wanneer dr iets is ookal zegt hij niets.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:35

Een door mij (te) veel gebruikte uitspraak is: je kunt wel lachen, maar het is niet leuk......

Bij het aankijken van sommige dieren kan ik letterlijk overhand worden door emoties, plaatsen waar veel dierenleed plaats vind mijd ik dan ook heel zorgvuldig, omdat ik simpelweg niet alles kan redden/opkopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:37

Ik heb dat ook fiona, heb jaren in een asiel gewerkt met de dieren die juist niemand wou door agressie of uiterlijk heel dankbaar werk maar wat een emoties komen er dan vrij.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:51

Seven; wat jij zei over aanraking,heb ik ook heel sterk. Ik voer een heel strak "blijf van mijn lijf beleid" niet omdat ik een hekel heb aan mensen, maar omdat ik me geen raad weet, met de emoties die sommige mensen bij me los maken (al is het soms maar een seconde), bij knuffelen of aanraken.

Echt knuffelen kan ik eigenlijk alleen met mijn eigen gezin, en met de meeste kinderen, vooral kinderen die nog niet kunnen praten, door omstandigheden of gewoon omdat ze heel jong zijn.

Mijn oudste zoon heeft dit ook, terwijl de jongste wel weer heel knuffelig is en tegen veel mensen aankruipt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:54

Ik heb dat inderdaad ook, word onder gesneeuwd door emoties :D
Met oud en nieuw knuffel ik mn familie nou dan moet ik me echt in houden hahaha.

Inderdaad echt knuffelen en genegenheid tonen kan ik alleen goed verwerken met familie :j

Hoewel ik soms ook de rilling kan krijgen van sommige aanrakingen bijv een vreemde die aan je schouder zit, helemaal niet omdat ik dr vies van ben maar is een onbewuste rilling.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:58

Ik krijg het wel beter onder controle, maar ik heb ik mijn jongere jaren heel regelmatig de vraag gehad of ik mishandeld of misbruikt was vanwege mijn reacties op aanrakingen van mensen, terwijl dit absoluut niet zo is, en ik een prefecte onbezorgde jeugd heb gehad.

Ben ook altijd degene die op feestjes en verjaardagen altijd moet zeggen "blijf van die kinderen af" :D Die gedwongen knuffels van die vreemde mensen moeten die peuters zich maar moeten laten welgevallen, een vriendelijk woord en een handje is ruim voldoende.
Laatst bijgewerkt door fiona1 op 18-04-12 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:03

Ik heb wel helaas zo'n gebeurtenis in mn jeugd jaren meegemaakt, niet vanuit huis uit maar door een ex. Als ik slaap hoef ik maar wat te voelen of te horen en ben klaar wakker de hsp speelt daar extra op in en maakt het misschien wel wat extremer.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:04

Weet wel zeker dat dat het nog veel moeilijker maakt!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:05

Over erfelijk gesproken: ik weet bijna zeker dat mijn oudste dochter ook HSP is. Van mijn ouders weet ik het niet. Ik ken hen te goed om daar wat over te kunnen zeggen. Van mijn zusje dacht ik het ook, dus had eens een gesprek erover gestart, maar er kwam zoveel weerstand. Ze vond het zo belachelijk en had niets met zulke termen. Ook goed. Hoofdstuk gesloten tussen ons.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:07

Jammer duke, ik zag het juist als openbaring :j Een bevestiging waarom om het zo maar te zeggen.
Maar er zijn natuurlijk mensen die niet willen leven met een label maar in mijn ogen maakt het label je niet maar hoe je er mee om gaat wel :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:16

gummie schreef:
Onder luisteren valt echter in geval van HSP ook het luisteren naar wat je eigen emotie/ gevoel/ etc. jou zegt over die ander. En dat is mijn struikelblok. De ander praat ergens niet over, deelt geen emoties/ gevoelens, maar ik "hoor" en "zie" (ofwel: voel) ze wel. Ik weet daar geen raad mee.

Dat heb ik ook wel. Ik zie/voel mensen vaak vrij goed aan. Zie en hoor dingen die ze niet zeggen en weet ook niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan. Zeker bij mensen die ik niet goed ken.
Een stalgenootje begon er een tijdje geleden over of ik geen HSP ben. Tja, ik weet het niet. Bepaalde dingen komen me wel bekend voor. Het meeste heeft met het sociale aspect te maken. Dat is gewoon totaal niet mijn ding. Ik ben het liefst alleen.

fiona1 schreef:
Seven; wat jij zei over aanraking,heb ik ook heel sterk. Ik voer een heel strak "blijf van mijn lijf beleid" niet omdat ik een hekel heb aan mensen, maar omdat ik me geen raad weet, met de emoties die sommige mensen bij me los maken (al is het soms maar een seconde), bij knuffelen of aanraken.

Ik heb ook een "blijf van mijn lijf beleid". Ik vind het absoluut niet fijn als mensen aan me zitten. Iemand een hand geven vermijd ik liever, bij verjaardagen en dat soort dingen de 3 zoenen, afschuwelijk. Toen ik jonger was ging ik dat ook altijd uit de weg. Knuffelen enz, doe ik niet. Wel met mijn dieren, die worden juist platgeknuffeld. Pas gaf mijn moeder me een knuffel en ik liet het een keer toe, vond ze erg leuk. Ik knuffel niet terug, ik loop in mijn hoofd op zo'n moment helemaal vast.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:35

fiona, filteren is belangrijk, maar mensen als je schoonmoeder kun je niet filteren ;) ik weet en voel hoe slecht het voor me is, maar het kan even niet anders. Dat is ook zo met mensen bv op school.
En soms is zo'n effect goed, dat alles eens naar buitek komt in plaats van steeds alles opkroppen.

seven, heerlijk dat je zo'n relatie kunt hebben met honden! Zal heel wat voldoening geven, dan weet je ook waar hsp zijn goed voor is.

flosje, kan zijn dat je bv gevoelig bent, daarom hoef je nog geen hsp te zijn. Moet je maar eens een aantal dingen over lezen idd, zoals dit topic, kom je wel wat te weten denk ik.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:40

Je familie kun je ook niet filteren. En hoe meer je van bepaalde personen houdt, hoe groter de last wordt als je je onder hen bevindt! Vandaar dat het voor mij prettig is nu eindelijk mijn eigen huis te hebben. Ik durf zelfs te stellen dat het met mijn gezondheid beter was gegaan als ik 10 jaar eerder de deur uit was gegaan. Als, als, als, maar juist het verantwoordelijkheidsgevoel en willen helpen/ ondersteunen is een van de belangrijkste redenen dat dat niet gebeurd is ;)

Is niemands schuld, heeft puur te maken met wat ik oppik aan gevoelens en emoties die niet geuit worden of zelfs ontkend. "Gewoon doen alsof het er niet is" door anderen werkt zeker niet in mijn nabijheid. Want voor mij is het er altijd, ook als men doet alsof het er niet is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:52

Herkenbaar hoor, gummie. Dat is voor mij een belangrijke reden geweest, achteraf, om per se op kamers te willen tijdens mijn studie. Helemaal mijn eigen plekje, en leven met huisgenoten is zoooo anders dan met familie.
De relatie met mijn moeder en zus is ook heel snel verbeterd nadat ik op mezelf ben gaan wonen.

Het grappige is dat ik daar met mijn man totaal geen problemen mee heb. Toen vorig jaar de ambtenaar van de burgelijke stand kwam praten met ons (voorbereiding op ons huwelijk) noemde hij het dat hij het gevoel had dat we echt soulmates zijn. Ik voel hem gewoon heel goed aan (beter dan hij zelf soms :')) maar het grote verschil is denk ik ook, dat hij dat prettig vindt. Hij is een van de weinigen die het prettig vindt als iemand hem compleet doorziet.
En ondertussen kent hij mij natuurlijk ook heel goed.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:03

Je hele leven mensen om je heen hebben die problemen hebben maar ze niet aanpakken, is vermoeiend, frustrerend, uitputtend en geeft een gevoel van machteloosheid. En brengt MIJ tot overmaat van ramp in de grootste problemen. Want uiteindelijk ben IK de enige die de hulpverlening in is gegaan ;)

Maar ik hou uiteraard wel zielsveel van ze ;)