[Centraal] Diëten en afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

Re: [Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:52

Ik meld me hier af :) en zie dat als een blije bezigheid, aangezien ik wel op mn streefgewicht zit. Het zal altijd wel een klein beetje schommelen, maar daar moet ik niet voor dieeten, maar gewoon mn luie reet van de bank halen en de snoepjes laten staan :)

Iedereen die er nog niet is: heel veel succes, hou vol! En doe het gezond! ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:25

En ik meld me aan :+
Ik ben nu 2 kilo kwijt, en ik hoop er nog 10 kwijt te kunnen. Dan zit ik op een mooi gewicht. Ik doe dit vooral door op m'n tussendoortjes etc te letten.

Ik heb eigenlijk maar twee vragen:
- Wat is gezond om te drinken, behalve water en thee?
Een kopje thee of een glaasje water gaat er af en toe best in, maar bij alleen maar water, of te veel, word ik zelfs misselijk...
- Hoeveel mag je afvallen om gezond af te vallen?
Ik ben die 2 kilo nu in 3 weken kwijt geraakt. Is dat gezond, moet het langzamer of mag ik nog wat meer afvallen per week?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:41

Hoi Nargini!
Of het echt gezond is weet ik niet, maar ik drink nu heel vaak Slimpie Limonade. Echt een heel klein bodempje, om het water een beetje smaak te geven, werkt bij mij heel fijn in ieder geval :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:42

@Nargini, ik drink tegenwoordig Yaghua, is verkrijgbaar in sommige supermarkten, sowieso bij AH>

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:28

Nargini, qua dranken zijn thee en water wel het beste.
Eventueel kun je water een ander smaakje geven door er bijv. wat citroensap in de doen ofzo of inderdaad wat limonadesiroop zoals slimpie.
Verder zijn lightfrisdranken (met mate uiteraard) prima te drinken.

het tempo waarin je afvalt is niets mis mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:19

Ik doe ook heel vaak citroen sap door water, maakt het net anders en is toch water :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:21

Je moet het lekker vinden, maar tomatensap bevat ook niet zo veel calorieën. :P

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:22

Ik wilde me eigenlijk even melden in dit topic.

Ik 2 jaar terug 25 kilo afgevallen in 4 maanden tijd ( 6dagen in de week stage op Paardenbedrijf)
hierna ben ik nog geleidelijk 6 kilo afgevallen.
Ik ben dus van 1.61 en 88 Kilo
gegaan naar 1.65 en 57 Kilo.

Zoals denk ik wel duidelijk zal zijn word ik op geen mogenlijkheid strak (buik/bovenbenen/bovenarmen/lovehandles) ik heb het hier niet over overmatig vet maar meer over vel. Ondertusse weet ik wel dat ik niet meer dik ben maarja k ben wel 16 jaar met veel overgewicht door het leven gegaan. Hier heb ik het nog steeds erg moeilijk mee als mensen voor de grap een opmerking over mij maken. maarja doet er nu niet toe.

Ik wil dus nog naar de 52-54 Kilo en wil strakker worden in omvang. Wie weet hier tips voor die delen strakker te krijgen ?

Als iemand het topic van het sporten bij de had heeft, zou die dan even de link willen door sturen ? Kan heb via de zoek functie niét vinden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:07

Overmatig vel zal je ook niet met sporten weg kunnen krijgen. Dit lukt echt alleen operatief. Spieren en conditie opbouwen kan natuurlijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:32

Mag ik me ook melden? :)

Ik ben inmiddels 36 kilo kwijt, wat deels niet op een gezonde manier is gebeurd. Nu sta ik onder controle van mijn huisarts. Er mag nog 14 af (dan zit ik op mijn streefgewicht) maar dan ook geen 2 kilo méér.

Ik vind het echter best moeilijk. Ik ben nogal alles of niks (lees: vreetbuien of vasten).

Sinds gisteren heb ik koolhydraten van mijn menu geschrapt omdat ik daar hele positieve verhalen over heb gehoord, ook van mensen die dat via diëtisten hebben gedaan. Ik voel me er prima bij, maar goed, ik heb dus ook maandenlang op niet veel meer dan een cracker en een komkommer per dag geleefd zeg maar :o

Het enige probleem is dat ik gister meteen al merkte dat ik de neiging had om niet te eten omdat ik niet goed wist wat ik moest eten in plaats van brood. Gisterochtend heb ik ontbeten met een eitje, tussen de middag heb ik een tomatensalade gemaakt en een mok cup-a-soup gedronken en gisteravond heb ik een flink bord spercieboontjes met gehaktballetjes gegeten.

Vanmorgen heb ik ontbeten met kipfiletjes en ik ga lunchen bij een cafétje waar ze prima salades hebben.

Ik merk alleen wel dat m'n maag in opstand komt en ik denk dat dat tussen mijn oren zit.

Nogmaals; ik sta onder controle bij mijn huisarts. Diëtiste en psychische begeleiding zijn opties maar we hebben de afspraak dat ik het eerst zélf ga proberen omdat ik wel over een redelijke zelfreflectie en voedingskennis beschik.

De laatste keer bij de huisarts op de weegschaal was 7 weken geleden. Ik woog toen 90 kilo. Morgen mag ik weer en ik weeg op het moment nog steeds 90 kilo. Voor mij is dat positief, want stabiliteit vind ik dus juist enorm moeilijk (zeker met die chocoladeletters en kruidnoten :9 ).

Met mijn huisarts heb ik nu de afspraak om bij ontbijt en lunch minstens íets te eten (al is het maar een cracker, hoewel, nu zonder koolhydraten dus even niet :)) ) en bij het avondeten ook gewoon een bord op te scheppen. Ja, dat is erg weinig, maar het is meer dan 'niks'.

Kunnen jullie me mentaal een beetje steunen en mijn stok achter de deur zijn om het allemaal verantwoord te houden?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:39

vind het een beetje vreemd dat je huisarts een cracker voor ontbijt en lunch genoeg vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:41

Mijn huisarts weet ook wel dat ik in mijn hoofd niet de knop om kan zetten van niks naar vier boterhammen op een dag. ;)

Morgen ga ik weer naar haar toe om te wegen en te praten en ik dénk dat ik dan te horen krijg dat ik weer wat meer moet gaan eten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:51

Hoi Lente,
Zo jij bent goed bezig zeg. Een goed idee om even de koolhydraten zo veel mogelijk uit je dieet te schrappen.
Ik ben nu 7 kilo kwijt (van 85 naar 78 en wil naar de 65) en heb ook nog wel eventjes te gaan. We (mijn man en ik samen gezellig) lijnen nu zo'n 1,5 maand.
Bij mij werkt zo min mogelijk koolhydraten ook het best. Ook wel fijn weten waarom het zo is dat je daarvan meer aankomt dan vetten of eiwitten. Heeft te maken met de werking van de lever die voor het verbranden van energie (uit koolhydraten) een kleinere verwerkingseenheid heeft dan voor het verbranden van eiwit en vet. Energie uit koolhydraten is "snelle" energie en bedoeld om te pieken. Je kunt je voorstellen dat we daar weinig van nodig hebben als je je werk vanuit een bureaustoel doet. Alles wat je dus teveel aan "snelle" energie binnenkrijgt en niet gebruikt wordt gaat direct de vetopslag in.
Stond laatst in de krant dat onderzoek heeft uitgewezen dat als je je dag begint met koolhydraten, je sneller vet zult opslaan tijdens de lunch.

Ik maak s morgens zelf meestal een omelet met ei, melk en wat proteinepoeder (puft lekker op). Joghurt kan ook (maar met niks erin wel saai) Ik vind het ook soms moeilijk te bedenken wat ik s morgens ga eten en soms neem ik dan een proteine shake. Ik doe 1 "echte" eiwitdag in de week. Dat betekent dat ik dan alleen maar eiwitten eet, dus ook geen groente of fruit. 30 gram noten (wal, hazel of amandel) mag weer wel. En vette vis wordt aanbevolen. Op de andere dagen eet ik wel groente en fruit (de laatste beperkt tot twee porties, dus een halve appel en een kiwi etc.). De koolhydraten laten staan helpt echt om je hongergevoel te verminderen. Soms moet ik mezelf echt dwingen om te eten (ik moet 12x eten per dag).
Begin de dag met 2 glazen water een half uurtje voor de maaltijd en drink ongeveer 2 liter per dag (aan gewoon water, koffie en thee niet meegerekend).
Na de lijnperiode moet je voorzichtig de koolhydraatinname weer gaan opbouwen. Als je dat ineens doet, kom je weer aan en ga je jojo-en.
Beste is gewoon 1 eiwitdag per week te handhaven, zo na het weekeinde.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-11-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:52

Je kan prima koolhydraat arm ontbijten in de ochtend hoor, en ook nog een vet arm! Denk bijv. aan eitjes! Heeeeeeeerlijk en koolhydraat, vet en calorie arm!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:52

djuulsie schreef:
vind het een beetje vreemd dat je huisarts een cracker voor ontbijt en lunch genoeg vind...

Ik denk dat haar huisarts 50 kilo overgewicht schadelijker vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:00

Klopt, ik kwam van 125. Behoorlijke obesitas dus (ik ben 1.80m).

Inmiddels zit ik op 'overgewicht' maar aangezien ik niet teergebouwd ben lijk ik behoorlijk slank. Als ik dan ook zeg dat er nog 14 af moet kijken mensen me aan alsof ze water zien branden :')

Ze geloven ook niet dat ik nu nog 90 weeg. Zelfs mijn huisarts geloofde het niet :')

Een gezond gewicht is voor mij tussen de 70 en de 80. Daarom wil ik naar de 75. Kan ik iets omhoog en iets omlaag zonder dat het ongezond wordt.

Maar goed, m'n hoofd zegt; 70 kan ook wel. En toen ik laatst met een andere BMI meter zag dat ik pas bij 62 op ondergewicht kom dacht ik; dan kan 65 óók wel.

Daar zit mijn gevaar.

Hoewel ik ook wel wéét dat als ik onder de 70 kom het waarschijnlijk niet eens meer mooi is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:47

Maar koolhydraten is dus voor 'snelle' energie en dus heel erg geschikt als je moet sporten?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:54

Lente schreef:

Inmiddels zit ik op 'overgewicht' maar aangezien ik niet teergebouwd ben lijk ik behoorlijk slank. Als ik dan ook zeg dat er nog 14 af moet kijken mensen me aan alsof ze water zien branden :')

Ze geloven ook niet dat ik nu nog 90 weeg. Zelfs mijn huisarts geloofde het niet :')

Een gezond gewicht is voor mij tussen de 70 en de 80. Daarom wil ik naar de 75. Kan ik iets omhoog en iets omlaag zonder dat het ongezond wordt.

Maar goed, m'n hoofd zegt; 70 kan ook wel. En toen ik laatst met een andere BMI meter zag dat ik pas bij 62 op ondergewicht kom dacht ik; dan kan 65 óók wel.

Daar zit mijn gevaar.

Hoewel ik ook wel wéét dat als ik onder de 70 kom het waarschijnlijk niet eens meer mooi is.

Pas daar mee op. Zo dacht ik ook en belandde uiteindelijk in het ziekenhuis. Maargoed je zit nu nog op 90 kilo dus werk eerst maar eens naar de 75 toe. Maar dat gaat vast helemaal goed komen! Succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:02

Rebeccaa schreef:
Maar koolhydraten is dus voor 'snelle' energie en dus heel erg geschikt als je moet sporten?

Klopt, daarom eten veel topsporters pasta's en dat soort zaken. En koolhydraatrijke dranken. Maar de doorsnee (vrouw) zoals ik die veel bureauwerk heeft, moet dus erg oppassen. Een goede balans tussen bewegen en het eten van koolhydraten is dus erg belangrijk.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:05

Ik zal toch echt verdere hulp gaan zoeken hoor Lente. Want nu heb je zeker geen normaal eetpatroon. En leven op een cracker? kom op. Dat kan echt niet.
Het heeft niets te maken met of je genoeg weet over goede voeding enzo. Ik weet ook precies wat ik wel en niet mag en wat gezond en niet gezond is en hoeveel ik moet eten. Maar nog heb ik een eetstoornis(BED). Een diëtiste kan je erg goed helpen. Ook een psycholoog is een optie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:10

Positief van zo'n dieetperiode is dat je je wel weer heel erg bewust wordt van wat je dagelijks naar binnen schuift. Het is heel goed om een periode alles op te schrijven wat je eet en ook de tijden erbij. Hoeveel eiwitten, hoeveel koolhydraten en hoe groot de porties. En dan vergelijken met wat je mag in een normale situatie haha. Dan zie je echt wel wat je fout doet. Dus kom je na zo'n dieetperiode weer wat aan, dan is het heel goed om weer een weekje alles op te schrijven. Zo blijf je mooi op gewicht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:12

MightyJoe schreef:
Ik zal toch echt verdere hulp gaan zoeken hoor Lente. Want nu heb je zeker geen normaal eetpatroon. En leven op een cracker? kom op. Dat kan echt niet.
Het heeft niets te maken met of je genoeg weet over goede voeding enzo. Ik weet ook precies wat ik wel en niet mag en wat gezond en niet gezond is en hoeveel ik moet eten. Maar nog heb ik een eetstoornis(BED). Een diëtiste kan je erg goed helpen. Ook een psycholoog is een optie.

Ze leeft niet op 1 cracker per dag hoor zo te zien. Maar ik ben het er wel mee eens, dat het goed zou zijn, om begeleiding te zoeken zeker als je weer gaat opbouwen. Want dat moet je doen. En het gevaar is dat je dat niet doet, omdat je niet meer wilt aankomen. En daar gaat het mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:42

Daarom houdt mijn huisarts me ook in de gaten. Hulp wordt gauw genoeg ingeroepen als ik niet op tijd stop. Maar ik weet hoe mijn denkpatroon in dat opzicht is en dat het niet goed is.

Inmiddels leef ik ook niet meer op 1 cracker per dag hoor. Ik ontbijt en lunch en eet gewoon een goede avondmaaltijd :)

Ik heb geen mineralentekorten en wil ook niet meer verder na de 75. Heb ik die neiging toch, dan weet mijn huisarts ervan en krijg ik een binnendoorweg naar verdere hulp. Ik weet waar mijn probleem vandaan komt en hoe ik het aan moet pakken en dat doe ik dus ook.

Ik wil geen binges meer en wil ook niet meer vasten en dus doe ik dat ook niet meer. Het is nu zoeken naar een balans. Het feit dat ik al een paar weken een stabiel gewicht heb (ook al is dat overgewicht) is voor mij een hele goede graadmeter :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:08

Lente schreef:

Daar zit mijn gevaar.

Hier moet je idd echt mee oppassen. Ik ben zelf inmiddels 15 kg kwijt en weeg nu 59 kg bij een lengte van 1.70. Heb uitgerekend dat ik bij 53 kg ondergewicht zou hebben. Nu al krijg ik van mijn omgeving te horen dat ik echt niet meer moet gaan afvallen. Ook zie ik nu af en toe botten die je niet hoort te zien. Dus let daar alsjeblieft voor op. Ik weet hoe makkelijk het op een gegeven moment wordt om verder te gaan tot het (ongezonde) uiterste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:05

Net terug van de HA. Schildklierwaardes waren perfect, nieuwe voedingspatroon is goedgekeurd. Zodra ik stress krijg rondom eten moet ik meteen een afspraak maken en als ik onder m'n streefgewicht verder wil ook.

Positief dus, en koolhydraatarm gaat me tot nu toe zonder problemen af!