ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:15

Blegh, het gaat hier qua concentratie echt prut >;) Ik kan sowieso niet thuis studeren, dus ik ga altijd naar de bieb, maar omdat de tentamens eraan komen, heeft iedereen natuurlijk dat idee :Y) En dus zijn alle plekjes in de stilteruimtes bezet (waar sowieso maar iets van 30 mensen een plekje kunnen hebben, echt belachelijk weinig...) en in de rest van de bieb is het stamvol en dus 2 keer zo rumoerig als normaal... {:)-:(

Denk dat ik gewoon maar moet accepteren dat vandaag geen goede dag is, en straks maar weer naar huis ofzo... Dit heeft ook niet echt nut... *baal* -O-

guccio

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:03

Hallo, mag ik me ook melden?
Ik heb afgelopen maanden een onderzoek gehad en de uitkomst bleek heel verrassend (niet dus) ADD te zijn. Vandaag een geprek gehad met de psychiater en ik heb Ritalin (alleen heet het medicijn anders maar waarschijnlijk dezelfde werkzame stoffen) gehad. Nu moest ik zelf kijken hoe ik het op moet bouwen.
Hebben jullie daar tips voor?
Ik ben een beetje bang voor een rebound aangezien ik 2 schatten van kinderen heb (en een man die de komende 5,5 week nog in het buitenland zit) Wil niet dat hun de dupe zijn van een rebound.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:15

Oh daar kan ik je niet mee helpen guccio.
Ik heb net weer een pil genomen, ben nu misselijk. Moet ook wat eten maar heb eigenlijk geen honger :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:33

guccio schreef:
Ik heb afgelopen maanden een onderzoek gehad en de uitkomst bleek heel verrassend (niet dus) ADD te zijn. Vandaag een geprek gehad met de psychiater en ik heb Ritalin (alleen heet het medicijn anders maar waarschijnlijk dezelfde werkzame stoffen) gehad. Nu moest ik zelf kijken hoe ik het op moet bouwen.
Ik ben een beetje bang voor een rebound aangezien ik 2 schatten van kinderen heb (en een man die de komende 5,5 week nog in het buitenland zit) Wil niet dat hun de dupe zijn van een rebound.

Niet bij voorbaat al heel bang zijn voor de rebound, de een heeft dat veel erger dan de ander. Dat merk je vanzelf wel en dan is het vroeg genoeg om te kijken wat je daarmee moet doen.

Qua opbouwen, je hebt neem ik aan methylfenidaat, dat is de werkzame stof in Ritalin. Begin eens met 5mg per keer en om de 4 uur. Houd even goed bij hoe je je voelt. Als je van de 5mg helemaal niks merkt ga je 7,5mg of 10mg proberen en hou even die tussentijd van 4 uur aan tot je zelf gaat voelen wanneer het uitwerkt en je eventueel gaat rebounden. Een starttijd van om de 4 uur is gemiddeld, voor de een blijft dat de ander gaat later naar 3 uur of zelfs korter. 5mg is kinderdosering, maar verstandig om op te bouwen en voorzichtig te kijken hoe je er op reageert. Uiteindelijke dosering is meestal 10-15 mg per keer, maar 5 of 20mg komen ook voor. Per dag heb je een maximum van 1mg/kg lichaamsgewicht met een mag van 60mg per dag dus ook al weeg je 120 kilo, meer dan die 60mg mag je niet hebben, maar weeg je maar 50 kilo dan is 50mg per dag in principe je max :)

Edit: De eerste 1 a 2 keer dat je een dosis neemt die ook daadwerkelijk wat doet kan je je zo stoned als een garnaal gaan voelen. Dit is niet erg, dat is na die eerste keren over. Wel belangrijk is dus dat je een nieuwe dosering probeert op een moment dat dat kán, dat je geen afspraken hebt en belangrijk: Geen auto moet rijden. Ik zou die eerste keer levensgevaarlijk geweest zijn achter het stuur en dat heb ik bij anderen ook gezien. Terwijl je dat zelf niet zo goed merkt, je voelt je alleen erg rustig en vreemd helder en zo. Dat je eigenlijk nogal sloom bent heb je zelf meestal niet door :') Die reactie is met uiterlijk vier uurtjes wel weer weg, maar daar moet je wel rekening mee houden dat dat KAN gebeuren. Het hoeft niet te gebeuren :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:12

Mag je eigenlijk wel auto rijden met ritalin? Staat mij bij dat je een verklaring moet aanvragen daarvoor? (maar ik weet het niet zeker..)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:13

Geen idee. Volgens mij moet je iig gewend zjn aan de medicatie ofzo.

Mika gaat morgen 1 dosering omhoog.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:17

Ehhh, officieel moet je het aanvragen, maar dat kost je echt 100 euro per jaar of per 3 jaar ofzo, want dan willen ze je steeds keuren... Geen slapende honden wakker maken werkt vrij goed :P Ik rij auto voor mn werk, en ook vanuit de werkgever (2 verschillende trouwens) en mijn psychiater die de meds voorschreef is gezegt: als je zelf inschat dat je niet slechter rijd door de ritalin, dan gewoon lekker blijven rijden zonder extra poespas..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:40

Zijn er hier meer die moeite hebben om de medicijnen netjes te slikken?
Ik vergeet ze constant, of dan ben ik weer eens enorm eigenwijs en mik ik ze gewoon weg :=
Over een maand ga ik een laatste ultieme poging doen om een programma te volgen + meds te slikken, en anders geef ik het gewoon op.
Heb overigens altijd gewoon gereden met Ritalin op :)

Alwiene dat maximum per kg lichaamsgewicht gaat niet altijd op hoor :) Ik zat op 70mg terwijl ik 50kg woog, is maar net hoe je lichaam er op reageert/afbreekt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:46

@nijn er staat expres in principe, maar dit is wel zoals de handleiding aangeeft, hoger zou ik alleen overwegen indien overlegd met een arts met veel kennis van zaken!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:48

Euh te snel de helft gelezen O:)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:45

Nijn, mja ik vergeet het ook wel eens, maar ik heb mn wekker zo ingestelt dat hij iedere 3,5 uur af gaat. Werkt best ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:39

Zo vanmiddag werkte de ritalin goed. Voor t eerst in tijden grote schoonmaak gehouden in huis. Iets waartoe ik me de laatste maanden al bijna niet toe aan kon zetten. Ging top :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 07:32

guccio schreef:

Zal inderdaad een andere/merkloze variant van Ritalin zijn. Bij mij staat er ook gewoon Methylfenidaat op het doosje.

Inderdaad rustig opbouwen. Mijn Psych heeft mij dit niet laten doen en ben uit onwetendheid gewoon met 3x per dag 10mg begonnen en heb de eerste 2 weken aardig wat bijwerkingen gehad (bijv. opvliegers en bijna geen hap door m'n keel krijgen). Nadat mijn lichaam wat gewend was is dit allemaal rustig afgenomen. Maar gewoon met kleine hoeveelheid beginnen is dus wel aan te raden.

Zo over de tijd gewoon testen wat het beste bij jou past, waar je genoeg aan hebt en wat gewoon te veel voor je is. Zelf heb ik weinig last van rebound, alleen heb ik af en toe wat hoofdpijn (met een paracetamolletje wel op te lossen) en kan ik wat sneller aangebrand zijn. Maar dat is ook echt als er gewoon aanleiding is en er een hoop mis loopt, dan heb ik gewoon even wat minder geduld als dat ik voorheen had.
Verder zou ik jouw mand en kinderen gewoon ook vertellen wat er aan de hand is, proberen uit te leggen dat er misschien 'consequenties' aan zitten bij het gebruik en daar gewoon zo open mogelijk over communiceren.

Waar ik nog het meeste last van heb ik slapen. Heb altijd al slaapproblemen gehad, maar hier wel meer moeite mee gekregen sinds ik Ritalin slik. Maar ook als ik nu een tijdje niet slik blijft dit. Heb het vorige weel bij m'n Psych aangegeven en gevraagd of ik Melatonine mag gebruiken, maar daar wil ze eerst uitgebreider over praten wat oorzaken kunnen zijn en of ik dit misschien anders op kan lossen. Daarvoor mocht ik over drie weken terug komen -en gelukkig slaap ik nog maar slechts sinds half december- -O-
dat ik nu trouwens om half 7 's ochtends post is niet slapeloosheid hoor, had een gezellig avondje uit met vriendinnen ;).

Oh en autorijden heb ik trouwens nooit problemen mee gehad.

@Nijn, jup hier ook veel problemen met aan het slikken houden (net als op tijd nieuwe medicijnen bij de apotheek ophalen :o). Maar zoals ik op de vorige pagina's ook al heb aangegeven. Dagen dat ik college's volg, slik ik het keurig in de trein daarheen en zet ik de wekker op m'n telefoon voor de volgende. Maar vrije dagen, weekenden, vakanties enzo vergeet ik het gewoon en heb ik somds ook weer een tijd nodig om er weer in te komen. Na de kerstvakantie ben ik bijv. nog 2 weken langer er vanaf geweest, tot ik zo maar merkte dat er weer allemaal dingen waren die net beter gingen mét medicijnen. Toen snel weer begonnen ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:23

@ Aniek, tjonge, dan haal je toch gewoon wat melatonine op bij de drogisterij? Dat is hetzelfde alleen in veel lagere dosering, maar voor sommige mensen is het voldoende en anders kan je er altijd nog wat meer tegelijk nemen :) Ik zou echt geen 3 weken gaan wachten tot een arts daar eens tijd voor heeft :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:28

Ik geef Mika ook een melatonine tabletje uit de drogisterij. Ik denk dat het wel helpt.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:32

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Het aan mijn kinderen uitleggen zal een beetje lastig gaan. Die van 6 zal best wat ervan meekrijgen maar die van 2 snapt er helemaal niets van. Mijn man weet uiteraard wat er speelt maar is nog een x aantal weken van huis weg en kan op dit vlak dus niets voor me betekenen momenteel ;)
Ik mag niet bang zijn voor een rebound, maar toch ben ik het. Ben bang dat ik plotseling erg agressief en onredelijk wordt. Dit zit al beetje in mn aard maar is goed te controleren. Ik zou het erg vinden als mijn kinderen de dupe zouden zijn. Voor mezelf ben ik er niet bang voor hoor, het gaat echt om mn kinderen. Ik kan niet wachten om te beginnen :o

@Aniek, raar dat je zolang moet wachten. Ik zou idd ook naar de apotheek gaan en alvast melatonine uitproberen..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:15

Guccio, ik ben zelf juist veel minder onredelijk met de ritalin. Zeker als ik het slik, maar ook op dagen dat ik het niet genomen heb ben ik nu minder onredelijk omdat ik minder gestressed ben en mezelf beter in de hand heb. Dus niet alleen de ritalin zelf ben ik minder onredelijk van geworden, maar doordat alles zoveel beter gaat, zorgt dat alleen al dat ik minder onredelijk ben :)
Dat effect word trouwens minder naar mate ik langer zonder ritalin doe, na een dag of 4 is het effect bijna weg.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:35

guccio schreef:
Ben bang dat ik plotseling erg agressief en onredelijk wordt. Dit zit al beetje in mn aard maar is goed te controleren.

Je zou dan ook eens over Risperdal na kunnen denken, willen ze ook nog wel eens voorschrijven bij alleen ADD/ADHD. Ik was altijd heel snel overprikkeld, en daarbij had ik continue een soort borrelende vulkaan in me zitten. Ik ergerde me heel snel aan mensen en bij het minste of geringste kwam dan die vulkaan tot uitbarsten omdat ik er al de hele tijd tegen aan zat, vaak dus eigenlijk om (bijna) niks. Ik heb Risperdal gezien bij mijn neefje wat "niks kon hebben en overal tegenin ging" en zag wat het voor hem deed en heb de psych gevraagd of ik het ook mocht proberen. Dat mocht en ik vind het een uitkomst. De dosering voor ons is héél laag, maar voor mij betekent het dat de vulkaan weg is, dat ik beter met veranderingen om kan gaan, dat ik makkelijker kan denken "laat maar" als iets me irriteert in plaats van erin te blijven hangen en in het algemeen dat ik minder snel overprikkeld ben door situaties en drukte. Een paar druppels van dat spul zijn voor mij een wereld van verschil.
Ik wil niet zeggen dat het voor iedereen werkt, maar ik wil het je slechts meegeven omdat ik weet hoe vervelend het is als je snel boos wordt en onredelijk bent, dat van jezelf weet, maar er domweg niks aan kan doen omdat het je overspoelt :j

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:57

Heb net een half pilletje genomen, voel me beetje stoned. Traag zeg maar. Hoofd loopt nog wel over.
Dankjewel voor jullie reacties!
Alwiene die risperdal klinkt ook goed, maar ik ga eerst eens uitproberen wat dit met me doet..
Eens kijken of ik een klusje kan doen en af kan maken ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:28

@ Alwiene, ik ging eens wat lezen over de risperdal maar wat ik er over vind schrikt mij best wel af :o er zitten nogal wat akelige bijwerkingen aan volgens mij... of heb jij daar geen last van omdat je een lage dosis slikt?

Pff ik heb allemaal plannetjes voor vandaag maar ik voer ze niet uit :7 mss toch maar weer aan de rita beginnen deze week. Want er komt niks uit mn handen zo..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:37

Ik dacht nog 2 maanden op de wachtlijst te staan voor een psych en nieuw onderzoek, wordt ik vanochtend gewoon mn bed uitgebeld dat ik moest komen :=
Ze hadden al door dat ik me er van te voren enorm druk over zou maken dus vonden ze dit een mooie oplossing om me geen slapeloze nachten te bezorgen :')
Ik mag helaas nog niet terug aan de Methylfenidaat, heb nog 3 andere stoornissen en tis nu niet verstandig om te gaan slikken -O-

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:39

Was het wel een positief gesprek Nijn?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:42

Dat wel :j Heb al meerdere behandel pogingen gehad en tot nu toe allemaal gefaald (of er uitgeschopt := ), maar nu gaan ze samen werken met het ziekenhuis en krijg ik een verpleegkundige, dus ben overwegend positief :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:42

Nou ja, Nijn wel fijn toch?! Alleen jammer dat je niet met de meds kan beginnen. Ik heb een berg formulieren gekregen die moeten worden ingevuld (voor mijn dochter). De mentor van mijn dochter moet ook formulieren invullen maar die is voor langere tijd ziek...

Zucht, zo'n hekel aan dat geregel maar heb mijzelf voorgenomen het vandaag er allemaal doorheen te knallen anders blijft het natuurlijk weer (te) lang liggen. Samen met nog een lijstje van to-do dingen. Alleen zit niemand op zijn plaats dus moet er weer teruggebeld etc. etc. Zo schiet het weer niet op :roll:

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:50

Embe dara baal ik ook altijd zo van. Heb ik me voorgenomen om dingen te regelen en af te ronden en zit er niemand op zn plek mag je alsnog later erachteraan gaan -O-