Migraine: deel2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Migraine: deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:36

Nee ik ken het niet Carolaa. Ik heb zelf ook hormonale migraine en gebruik nu sojatabletten, hier zit een natuurlijk oestrogeen in. En dit helpt bij mij. Heel af en toe komt het er wel nog doorheen. Ik zal eens vragen naar deze pleisters. Lijkt me handig.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:30

Sojatabletten? hoe en wat is dat?
ik ben nu namelijk ongesteld en jahoor.... migraine..... -O-
Ik begin er ook een patroon in te zien :j

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:49

ik moet vanmiddag naar de neuroloog ben benieuwd wat hij ervan zegt.
En soja tabletten, nog nooit van gehoord waar haal je die? En onder welke naam?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:49

Die haal ik gewoon bij de drogist. In soja zit een natuurlijk oestrogeen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:16

Maar wanneer neem je die in? altijd of als je ongesteld moet worden?
ik las wel wat over, vlak voor het eten en nemen op doktersrecept...?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:00

Ik heb ook migraine met aura's.

Heb het jaren niet tot nauwelijks gehad en sinds deze zomer is het ineens weer heel erg terug. Erger dan voordien, eigenlijk. Heb toen een periode van een week of drie/vier gehad dat ik het elke week een keer of twee had (maar meestal korte aanvallen met alleen hoofdpijn en vrijwel zonder misselijkheid). Ben toen ook naar de dokter geweest en heb sumatriptan gekregen dat ik moet innemen als ik de aanval voel opkomen (dus als ik de aura's ga zien). Daarna is het een tijdje vrijwel weg geweest en nu had ik gistermiddag weer aura's. Had toen net mijn medicijnen niet bij me, dus twee aspirines ingenomen en weinig last van gehad, behalve een beetje een zwaar hoofd. Kreeg ik 's avonds wéér aura's. Toen maar wel sumatriptan genomen en ik kreeg echt onwijs last van bijwerkingen. Daarnaast bleef ik ook gewoon nog last hebben van de migraine. Misschien was het wel een zware aanval ofzo, heb een paar uur wakker gelegen en twee keer overgegeven (maar weet niet of dat de bijwerkingen of de migraine waren) en heb vandaag ook al de hele dag een lichte hoofdpijn en vooral een typisch duf after-migraine-hoofd. :+ Ben dus maar even thuis gebleven van college.

Slikken hier meer mensen sumatriptan? Want ik heb nu voor de vierde keer zo'n pil genomen, de eerste twee keer had ik nergens last van. De derde keer merkte ik al dat ik er duizelig van werd, nekpijn kreeg en wat druk op de borst had en de vierde keer dus dat allemaal maar dan weer een tikje erger dan vorige keer! Ik vertrouw die bijwerkingen eigenlijk niet helemaal (ook al staan ze wel in de bijsluiter vermeld), dus ik wil die pillen eigenlijk niet meer nemen.

Ga nu eens proberen of het helpt als ik stop met de anticonceptiepil. Toen ik vroeger migraine had is het een hele tijd weggegaan toen ik van soort pil ben gewisseld.

En misschien maar weer naar de dokter voor andere migrainemedicijnen ofzo.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:50

Sumatriptan zit in Imigran en dat slik ik. Heb wel iets last van bijwerkingen zoals druk op de borst, maar die neem ik maar voor lief omdat ze wel prima helpen tegen de migraine ....

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:55

De bijwerkingen zijn bij mij gewoon net zo vervelend als de migraine zelf.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:32

Spirit schreef:
De bijwerkingen zijn bij mij gewoon net zo vervelend als de migraine zelf.

Dan kun je misschien idd beter iets anders proberen ... :j niet elk middel werkt bij iedereen even goed.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:13

Echt heftige bijwerkingen heb ik gelukkig niet. Die wegen in elk geval niet op tegen de ongemakken van de migraine zelf.
Wat ik zelf wel in de gaten moet houden dat ik bijv. in mijn mond gevoelige ben op temperaturen. Ik brand echt heel erg snel m'n tong aan een kopje thee en daar heb ik nou juist veel behoefte aan als ik migraine heb.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:57

Ahhh, vorige week 3 dagen migraine en vanmiddag naar huis gegaan met aura's en vlekken....
Gauw in bed gegaan en nu ben ik er weer. Kan ik morgen weer werken.

Iemand ervaring met Moederkruid?
Ik had daar tabletten van gekregen via de drogist. Zij zei dat ik die eens moest proberen.
Vorige week zaterdag begonnen en dat weekend kreeg ik dus migraine.
Het kan natuurlijk altijd toeval zijn geweest....
Ik ben vanavond weer begonnen met die pillen, tegen de migraine van vandaag.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:30

Ik heb het ook een tijdje geslikt, maar ik heb geen verschil gemerkt helaas.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:05

Hmm, jammer...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:08

Niet gezegd dat het bij jou niet helpt hè.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:02

Moederkruid alleen helpt vaak niet afdoende. Je kunt meer succes hebben als je er Magnesium en B6 bij neemt. Dat heb ik tenminste als theorie geleerd, zelf nog geen ervaring mee opgedaan. Ben vorige week begonnen bij een kinesioloog voor behandeling. Die hebben weer een heel andere kijk op ziektes en ach, heb verder toch alles al geprobeerd dus why not hè? :+
Heb 2 sessies gehad en moet zeggen, het is wel apart hoe je geen baas bent over je eigen spieren! :oo
Hij kan ze zomaar 'aan' zetten en 'uit' zetten, heel raar.
Of het verder wat brengt moet ik afwachten.

Sterkte hier met alle hoofden die weer es niet door de bocht willen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:32

Ik ben het weer zooo spuugzat!

Sinds 1 juni loop ik bij de neuroloog. Sinds mijn eerste bezoek geen migraine gehad. Al enkele telefonische consulten kan ik niets nieuws vertellen. Ja, dat het erg goed gaat, dat ik nog geen aanvallen heb gehad en dat ik geen idee heb of de nieuwe medicijnen werken omdat ik ze nog niet heb kunnen gebruiken. Heb nu maxalt smelttabletten die ik bij een aanval moet innemen.

Tot deze zondag. Ik had 's ochtends al een beetje last van aura's, maar ik wilde mijn zus graag helpen verhuizen, dus toch maar in de auto van Zwolle naar Amsterdam (ik reed niet, geen zorgen ;) ) . Onderweg (na het innemen van twee paracetamol). Ging het ietsje beter. Een half uur later kreeg ik echter weer veel aura's. Ik zag practisch niets meer. Ik heb rond die tijd ook maxalt ingenomen, voor het eerst. Ik merkte alleen geen effect. Het enige dat bij mij (tot nu toe) helpt, is slapen. Dus ik heb in de parkeergarage van de Ikea liggen slapen in de auto terwijl mijn zus kasten aan het kopen was ;) . Na een uurtje geslapen te hebben was ik overigens weer helemaal fit. Ik had weer trek, was weer actief en had weer praatjes. Helemaal goed dus. Maar ondertussen wel 2 uur uitgeschakeld geweest.
Maandag moest ik werken. Rond half 2 weer aura's. Meteen Maxalt en 2 paracetamol ingenomen, maar dat werkte niet, dus ik heb gevraagd of ik naar huis mocht. Weer mijn bed in. Tot half 7 in coma gelegen.
Dinsdag was een migraine vrije dag. Was wel de hele dag een beetje gammel, hoofdpijn en niet helemaal fit, maar in elk geval in staat om mijn colleges te volgen en een beetje te leren. Tijdens een migraine aanval kan ik namelijk niet lezen door de aura's, en wordt een deel van mijn hand vaak gevoelloos, dus schrijven is dan ook geen optie meer.
Vandaag heb ik twee hoorcolleges gevolgd, maar tijdens een twee uur durend werkcollege ging het weer mis. Na een half uur moest ik afhaken. Ik werd ook misselijk, en vertik het om half brakend een lokaal te moeten verlaten...
Op het moment gaat het aardig. Heb het idee dat mijn zicht nog niet helemaal is wat het normaal is, maar het is ook redelijk donker in deze kamer, en ik heb nog wel hoofdpijn.

Ik begrijp alleen niet waar het door komt. Ik snap het echt niet. Ben maanden migraine vrij geweest!!! Ik dacht namelijk dat het bij mij door wisseling van stess level kwam, maar dan kan ik dit slecht rijmen met de afgelopen maanden. Twee weken terug ben ik een week naar Schotland geweest. Die reis heb ik mede georganiseerd en daar kwam dus een hoop verantwoordelijkheid en stress bij kijken. Mijn ritme werd compleet omgegooid.... Maar ik had nergens last van. Op de terugreis ben ik 48 uur achter elkaar wakker geweest, maar ook hier heb ik geen last van gehad. Afgezien van een lage weerstand en een griepje ;)
De eerste week in Nederland ook nergens last van gehad. Pas een week na die vakantie (dat was afgelopen zondag) begon de ellende. Kan me dus niet echt voorstellen dat dat van die week schotland komt. Dan had het gewoon eerder moeten komen (tenminste, dat is mijn ervaring, ik krijg altijd migraine op vakantie).
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik over 1,5 week met een nieuw vak van school ga beginnen, maar dat is pas afgelopen week bevestigd. Een week daarna heb ik tentamen van mijn huidige vak dat ik volg. Ik kan me alleen slecht voorstellen dat ik daar nu al stress van heb. Tenminste, ik merk zelf niet dat ik ergens stress van heb. Op het moment begint de paniek een beetje toe te slaan omdat ik bang ben zoveel last te krijgen van mijn migraine de komende twee weken dat ik mijn tentamen ga verpesten omdat ik zo weinig kan leren en colleges mis.

Hebben jullie ervaring met stress gerelateerde migraine? Ook als je zelf niet door hebt dat je stress ervaart? Ik heb nl vaak migraine in vakanties (weinig stress) en bij tentamenweken (veel stress), maar ik heb zelf niet door dat ik dan extreem veel of weinig stress heb. In vakanties probeer ik nu wel een ritme aan te houden, op tijd naar bed, op tijd eruit. Dat hield in Schotland ook in dat ik dus neit mee kon de kroeg in, en dat ik 's ochtends alleen wakker was. Niet echt leuk, maar als het helpt mijn migraine weg te houden.... Weet niet zeker op het werkt, maar baat het niet, dan schaad het niet...

Maar ik zou graag meer ervaringen willen met deze vorm van migraine. Ik weet bijna wel zeker dat het niet door voeding komt. Dat zou niet logisch zijn omdat mijn eet patroon de afgelopen maanden niet is veranderd, en ik toch 4 maanden geen migraine heb gehad...

Alvast heel erg bedankt voor jullie ervaringen en meningen!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:40

ranna schreef:
Ben vorige week begonnen bij een kinesioloog voor behandeling. Die hebben weer een heel andere kijk op ziektes en ach, heb verder toch alles al geprobeerd dus why not hè? :+
Heb 2 sessies gehad en moet zeggen, het is wel apart hoe je geen baas bent over je eigen spieren! :oo
Hij kan ze zomaar 'aan' zetten en 'uit' zetten, heel raar.
Of het verder wat brengt moet ik afwachten.

Sterkte hier met alle hoofden die weer es niet door de bocht willen.

Apart hè, ik heb ook een tijd bij een Kinesiologe gelopen voor div. klachten. Migraine niet helemaal verholpen, maar wel licht gekregen in het hoe en wanneer en hoe ik daar zelf het best op kan reageren.
Ik heb ook met de kids bij haar gelopen voor andere klachten, maar ik moet zeggen dat ik het als een heel positief iets ervaar :j .
Ik hoop dat het jou ook helpt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:45

Eillleen, mijn migraine is zeker ook stress gerelateerd. Ook aan vermoeidheid, dus teveel activiteiten op 1 dag. Maar zeker ook de wetenschap dat er op korte termijn veel verschillende en in zekere mate spannende dingen gaan gebeuren. Kunnen ook leuke dingen zijn, dat maakt dan niet uit. Hoe gelijkmatiger ik leef, des te minder migraine aanvallen. Ook het idee als je iets belangrijks moet gaan doen, dat je perse geen hoofdpijn wilt hebben, kan het dan juist triggeren omdat je er zo mee bezig bent (bewust of onbewust).

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:49

@ eilleen333

Jee, wat een naar verhaal! Rot voor je.
Ik vind migraine een vage ziekte. Soms gaat het maanden goed, met laat op bed, drank, actieve dingen doen, het kan niet te gek.

De week daarna..... krijg ik 2 keer migraine! (ook toevallig deze week dus) Ik snap er ook niks van!!

Jij gaat ook allemaal oorzaken zoeken wat de reden geweest kan zijn, net als mij.
Stress? Eten? Drinken? Zere rug? Boosheid? Verdriet? werk? Ik kan er geen verklaring voor geven....

Ps: de Maxalt werkt bij mij de ene keer wel, de andere keer niet zo. Vooral in combinatie met slapen voel ik me lekker sloom en doezelig. Dat voelt dan prettig, zodat je je hoofdpijn "vergeet."

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:57

De maxalt doet voor mij echt niets. Voordat ik de maxalt had ging ik ook slapen en dan was het na een paar uur ook weer goed. Mijn probleem is, dat wanneer ik zondag alleen in de auto had gezeten, ik langs de snelweg stil had moeten gaan staan op te slapen in de hoop dat de migraine weg gaat. Dat kan gewoon niet.
En mijn studie heeft er nu ook onder te lijden. Ik heb al een jaar vertraging, deels door mijzelf, deels door de migraine. Ik kan me niet nog een jaar vertraging veroorloven, maar als ik zoveel last van mijn migraine heb, haal ik het gewoon niet. Vorig jaar twee tentamens gemist omdat ik op de dag van het tentamen migraine had. De tentamens van de dagen erna kon ik dus slecht leren.... Dus 4 tentamens verziekt...

Ik wil gewoon dat ik het kan reguleren of in elk geval weet wanneer het komt. Als het elke volle maan komt, vind ik dat prima. Dan hou ik er rekening mee. Maar dat onverwachtse element is gewoon zo naar...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:03

En al van alles geprobeerd?
Ik ga naar een chiropractor, die heeft mij goed geholpen en helpt me nog steeds.
Andere mensen hier gaan naar andere artsen/tovenaars ( ;) ) die hen goed helpen.

Kijk hier anders nog eens rond?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:31

Nefertarie schreef:
En al van alles geprobeerd?
Ik ga naar een chiropractor, die heeft mij goed geholpen en helpt me nog steeds.
Andere mensen hier gaan naar andere artsen/tovenaars ( ;) ) die hen goed helpen.

Kijk hier anders nog eens rond?

Ik loop nu sinds een paar maanden bij de neuroloog. Al een hele verbetering na een jaar of 5 aanmodderen met de huisarts. Ik wil eerst de huidige ontwikkelingen met de neuroloog bespreken.
Ik heb wel eens rondgekeken naar alternatieve therapieën, maar deze worden vaak niet of gedeeltelijk vergoed. En ik heb het geld niet om die behandelingen dan te betalen. Dus of ik moet een doorverwijzing krijgen, of ik heb gewoon pech, daar komt het nu eigenlijk een beetje op neer. Dat is best frustrerend, want ik wil die therapieën graag proberen. Ik heb helaas geen geld om dat zelf te proberen. Baal nu al dat ik €80,- voor de Maxalt tabletten heb betaald en dat ze dus niet werken. Dat is €80,- die ik echt niet over heb.
Omdat ik zelf dus denk dat de oorzaak (in elk geval gedeeltelijk) psychisch is, zou ik graag therapie ofzo daarvoor willen. (denk dat dat voor mij SowieSo geen overbodige luxe is door privézaken(waarvan ik overigens niet denk dat ze de oorzaak van de migraine zijn), maar dat terzijde). In elk geval een gesprek met iemand die mij kan helpen dat onder controle te houden. Het probleem is nu een beetje dat ik me waarschijnlijk onbewust druk maak over dingen. Maar hoe los je dat op als je zelf niet eens doorhebt dat je je er druk over maakt?

Het probleem is nu, dat ik me bij voorbaat al druk ga maken over dingen. Over 415 dagen ;) ga ik bijvoorbeeld naar een concert in Las Vegas. Ik wacht daar al jaren op. Ik maak me nu al een beetje zorgen. Wat als ik de migraine niet voor die tijd onder controle heb, en in Las Vegas migraine krijg? Dan betaal ik bijna 2000 euro voor een concert waar ik niet eens heen kan. Ik lig daar niet wakker van, en ben er niet dagelijks mee bezig, maar ergens is er wel iets in mij dat zich daar zorgen om maakt. Of wat als ik alleen in de auto een groot stuk moet rijden en ik krijg migraine? Wat als ik straks dierenarts ben, en ik krijg tijdens een operatie migraine? Het moet opgelost worden, maar gaat nu tergend langzaam.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:35

simodi schreef:
Eillleen, mijn migraine is zeker ook stress gerelateerd. Ook aan vermoeidheid, dus teveel activiteiten op 1 dag. Maar zeker ook de wetenschap dat er op korte termijn veel verschillende en in zekere mate spannende dingen gaan gebeuren. Kunnen ook leuke dingen zijn, dat maakt dan niet uit. Hoe gelijkmatiger ik leef, des te minder migraine aanvallen. Ook het idee als je iets belangrijks moet gaan doen, dat je perse geen hoofdpijn wilt hebben, kan het dan juist triggeren omdat je er zo mee bezig bent (bewust of onbewust).

Ik ken het. Ik ben alleen op mijn best als ik een beetje druk ben. Ik heb weken dat ik van hot naar her vlieg, tig deadlines heb, en het hele land door trein, en dan heb ik nergens last van. Dan ben ik fit, vrolijk... Deze week was eigenlijk precies zoals vorige week. Beetje werken, beetje college, het plan was om een beetje paard te rijden, maar dat is door de migraine mislukt. Eigenlijk was deze week voor mij niet anders dan de vorige. Het enige verschil is dat ik officieel dit weekend ongesteld had moeten worden, maar dat kwam niet uit :Y) , dus heb ik mijn pil doorgeslikt. Dat is op zich wel vaker voorgekomen, en toen had ik geen last.
Dat zijn de twee dingen die ik kan verzinnen:
-het doorslikken van de pil wat eerder niet voor problemen zorgde
-het vooruitzicht op nieuwe vakken, die over twee weken beginnen en waarvan ik pas over 2 maand tentamen heb. En het tentamen over 2 weken, maar dat is van een vak dat ik al eens gehad heb, en de voorbereiding is tot nu toe prima. Eigenlijk niets om me zorgen over te maken.
Maar zoals ik al zei, ik denk dat ik me diep van binnen wel op zit te winden over die vakken en tentamens. Maar hoe los je dat in hemelsnaam op? Kan de uni moeilijk vragen of ik geen tentamens hoef te doen ;) .

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:17

Vroeger, toen ik wat jonger was (ben nu 26) dacht ik ook overal over na. Maakte me overal druk om.
Doe ik het wel goed? werk ik wel hard genoeg, bla bla bla.
Daar kreeg ik ook vaak klachten van, die jij dus ook hebt.

Ik heb toen een knop bij mezelf om gezet en mezelf voorgenomen dat ik mijn prive en gezondheid niet ga laten lijden, onder de migraine.
Ik ga mezelf niet meer zo druk maken over dingen, zeker niet als het zulke leuke dingen zijn zoals jij beschrijft:

Over 415 dagen ga ik bijvoorbeeld naar een concert in Las Vegas. Ik wacht daar al jaren op. Ik maak me nu al een beetje zorgen

Bij mij is de migraine eigenlijk begonnen, nadat ik stage heb gelopen bij een bepaald bedrijf.
Ik voelde me daar niet veilig en opgelaten bij een bepaald persoon. Ik was toen 16 en ik kon mn grenzen niet goed aangeven.
Ik ben daar toen ook gestopt, maar ik heb daar eigenlijk wel migraine aan overgehouden... het had vast evengoed gekomen, maar dat heeft het getriggerd.
In zo'n situatie laat ik me dus ook nooit meer pushen!

Ik denk echt dat je, of met iemand, moet leren je niet zo druk te maken over vanalles. Laat het lekker over je heen komen.
Schuif het weg, totdat je er echt mee te maken krijgt.
Ik kan dat tot een uur of nog korter van te voren, bij zowel iets leuks als iets spannends of stoms.

en toch zal het af en toe voorbij komen en zal ik (zoals mn moeder altijd zegt) er mee moeten leren leven!!
*snik, snik*

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:12