Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:29

Zou iemand dan maar een leven lang moeten lijden en dag in dag uit ongelukkig zijn, omdat hij anders egoïstisch is? :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:30

Twiggy2008 schreef:
LoveHorses12 schreef:
Ik heb dit zelf ook mee gemaakt met een familie lid. En ik vind zelfmoord zeker weten egoistisch. Hoe kan iemand je nou helemaal laten vallen door zichzelf van de wereld te laten verdwijnen. Die gene weet echt niet wat een verdriet hij of zij aan kan doen ;)

Blijkbaar heb jij je niet verdiept in iemand's beweegredenen. Lees het topic bv eens door of denk zelf eens na over hoe ver iemand moet zijn, om tot zo'n daad te komen. In plaats van kortzichtig te veroordelen, want dat is wel heeeeeeel makkelijk. ;)

ik mag dit toch zeker wel zelf vinden, ik heb het zelf meegemaakt met mijn familielid, en als ik er zo over denk, dan is dat helemaal aan mij ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:06

Ze laten de mensen rondom hen niet vallen, ze laten het leven vallen... En als je dat egoïstisch vindt dan is het egoïstisch als een vrouw die mishandeld wordt door haar man vertrekt. 9 kansen van de 10 houdt die man nl ook van der op zijn eigen verknipte manier.

IMO ben je egoïstisch als je zo iemand niet wil begrijpen. Niet wil laten gaan.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:24

Egoistisch vind ik geen goed woord in deze discussie... Ja, iemand kan als egoistisch worden gezien door zijn zelfmoorddaad, maar is dit de bedoeling van deze persoon?

Hierop is mijn antwoord nee, ik denk het niet. Deze persoon denkt maar aan 1 ding; de dood. De persoon ziet het leven niet meer zitten, ziet geen enkele uitweg en wil graag uit het leven stappen. Je kunt de persoon dan als egoistisch zien, omdat de persoon alleen aan zichzelf lijkt te denken. Maar zijn/haar beweegredenen zijn zo enorm groot, dat ik vind dat het egoisme dat erbij kan voorkomen daarbij in het niet komt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:51

Vorige week is er voor m'n werk een knul van 17 voor de HSL gesprongen......................................
Kan er gewoon niet over uit, wat er bij die knul door z'n koppie moet hebben gespookt, dat hij het leven echt niet meer zag zitten.....
Hij melde zich die ochtend ziek op school en 's middags deed hij zijn wanhoopsdaad.....
Hij zat in de vriendengroep van m'n collega z'n zoon. Niemand van die gasten wist dat er echt iets zo mis was!??!?!
Hoe moeten die ouders daar overheen komen?!?!?!?

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:58

91laura schreef:
LoveHorses12 schreef:
Zo denken noem ik pas egoïstisch..

ik niet, het is mijn mening!

Ja, mijn mening is dat ik jou mening egoïstisch vindt.. Ik snap namelijk echt totaal niet wat er egoïstisch aan is.. Ja, ik heb (te) veel mensen verloren aan suïcide, en ik heb er nog steeds erg veel verdriet van. Maar nee, ik vind het niet egoïstisch omdat ik weet dat ze nu rust hebben.. Ze hadden geen kracht meer om tegen het leven te vechten en als je weet wat die mensen hebben mee gemaakt kan ik het ze ook niet kwalijk nemen.
Dus ze hadden geen einde aan hun leven moeten maken omdat ik anders verdriet had? Nou sorry, zo egoïstisch ben ik niet..

(sorry als ik aanvallend over kom, zo bedoel ik het niet!)

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:45

91laura schreef:
LoveHorses12 schreef:
Ik heb dit zelf ook mee gemaakt met een familie lid. En ik vind zelfmoord zeker weten egoistisch. Hoe kan iemand je nou helemaal laten vallen door zichzelf van de wereld te laten verdwijnen. Die gene weet echt niet wat een verdriet hij of zij aan kan doen ;)

Zo denken noem ik pas egoïstisch..

ik niet, het is mijn mening![/quote]

wil je niet aanvallen of wat dan ook.. maar heb een sterk gevoel bij je reactie,dat jouw masker nog niet af is gezet..
Dit onderwerp is een heel zwaar onderwerp... snel een korte reactie zetten zoals die van jou komt bij mij meer over dat je nog steets je
gevoel niet geplaatst hebt over hetgeen wat er gebeurd is.

Daar is natuurlijk niks mis mee.. maar voor anderen die hun goevel (enigzins) hier al wel voor hebben opengezet kunnen door je reactie nogal
hard geraakt worden.Tuurlijk is het je eige mening maar je voegt er ook niks aan toe.
Waarom denk je er zo over laat ons dit weten, sta open voor andere verhalen misschien kan jou dat ook helpen met jouw verlies :(:)

MenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:23

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:33

Na overleg is besloten om dit topic toch naar MW te verplaatsen, dus LZP --> MW

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:36

ik vind dit niet egoistisch.
helaas heb ik dit meegemaakt in mijn familie.
en dan spreek je niet over een aantal dagen,weken of maanden. om te zeggen dat je het leven niet meer ziet zitten..

meestal is duurt dat echt jaren. het begint heel klein en het eindigd heel erg groot.
als ik nu terug denk aan hoe het begonnen is en hoe het geeindigd is. dan heb ik de meeste respect voor die mensen!

natuurlijk wil ik ook liever niet dat het gebeurd.
heb het toen heel moeilijk gehad. zeker een jaar. en na 1 jaar lag ik me erbij neer. dat het beter was. ik kan huilen. maar eerlijk gezegt ook wel eens lachen. gewoon om haar goed te herinneren toen ze nog niet depresief was. toen ze het allemaal nog leuk vind. ik denk dat ik haar niet langer zo ongelukkig had willen zien! voor dierbare wilt iedereen dat diegene nog bij hun is. maar wie zijn wij als iemand dit echt niet ziet zitten.
ik denk dat wij dan egoistisch zijn op zo'n moment.
het is hard. maar waar!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:44

Ja, ik vind het wel egoïstisch. Ik begrijp heel goed dat je op zo'n moment er niet meer over nadenkt, en alleen maar 'weg' wilt, maar de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn nooit bij een psycholoog of psychiater geweest, de meeste mensen in de nabije omgeving weten niks van zijn of haar gedachten/ideeën. Ik denk dat je altijd weer uit die gedachten/emoties kunt komen als je maar bereidt bent erover te praten. In mijn nabije omgeving heeft ook een 16 jarig meisje zelfmoord gepleegd, maar haar ouders wisten van niks, haar vriendinnen niet, geen docenten, laat staan een profesionele hulpverlener. Dan denk ik: zelfmoord plegen is geen oplossing, je laat je familie en vrienden achter met eeuwige vragen, onbegrip en verdriet. Dat zou ook het laatste zijn dat mij ervan zou weerhouden om het echt te doen.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:08

demo_love: ik heb dit meegemaakt in familie. maar diegene die dit heeft gedaan heeft is 3 jaar lang in behandeling geweest bij een psycloog. is zelfs opgenomen geweest. heeft zelfs een aantal weken bij ons geweest. zoals ik al eerder zei: ik ben heel erg blij dat ik haar niet zo ongelukkig in het leven meer zie.
ik mis haar nog zeker tot op de dag van vandaag. maar ik ben blij dat zij nu wel rust heeft.
misschien op een harde heftige manier. maar wij kunnen haar niet dwingen om te blijven. doe je dat wel vind ik diegene pas egoistisch. en ja mijn onderschrift vind ik een hele duidelijke tekst!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:13

Ik ben 16.
En mijn 2 beste vriendinnen hebben allebei een poging achter de rug.
De een probeerde zich op tehangen,bij de ander stond ik om 2uur 's nachts aan de deur omdat haar moeder belde dat ze zich had opgesloten in haar kamer.Diezelfde nacht hebben ze haar maag nog leeggepompt.
Ik hou van ze.Wat er soms door hun hoofd gaat,als de theraphie tegen zit of ze het even niet meer weten.
Suicidiale mensen niet helpen,dat is egoistisch.Alsof je zegt van 'Oh,jij geeft het op.Nou doe maar'.
Telkens vraag ik me af hoe het zo verder kan maar iedere keer vinden ze de wil terug.En verliezen ze die weer.
Soms word ik gek.En weet ik het niet meer,maar als ik het dan moeilijk heb,dan zijn ze er voor mij.
Ze zijn ervan overtuigd dat de wereld beter af is zonder hun.
En het is de manier waarop je ze overtuigd dat dat niet zo is,die alles beslist.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:17

manie schreef:
Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Ik vind het behoorlijk egostisch echt waar.
Al leef je niet meer voor jezelf, leef dan voor je nabestaanden.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:19

Ik weet niet wat ik van zelfmoord moet vinden. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal bij iemand van binnen speelt. Maar als je logisch nadenkt, vind ik het wel een vorm van egoïsme.
Wat ik alleen echt niet snap is dat iemand een keer zei dat het dapper is om zelfmoord te plegen. Wat is er in godsnaam dapper aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:22

In sommige gevallen vind ik het begrijpelijk, maar ik hoop toch dat de meesten eerst nog proberen, hoe zwaar ook. Desondanks respecteer ik de keuze: je hebt er recht op om uit het leven te stappen als je dit echt wil.

Brainless

saskiakefie schreef:
Ik vind het behoorlijk egostisch echt waar.
Al leef je niet meer voor jezelf, leef dan voor je nabestaanden.

Als je zwaar depressief bent is het leven ontzettend zwaar.
Ook voor de omstanders. Ik denk zelfs dat het voor partners/ouders wel even zwaar kan zijn.

Bedenk ook dat het voor (jonge) kinderen heel zwaar is om een depressieve ouder te hebben waar ze altijd rekening mee moeten houden, die mss wel opgenomen is enz.
Hun leven is dan misschien wel makkelijker zonder ouder.

Ook de depressieve ziet hoeveel pijn je je familie doet wat de depressie natuurlijk niet te goede komt.

saskiakefie

Parkietjee_ schreef:
Ik weet niet wat ik van zelfmoord moet vinden. Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal bij iemand van binnen speelt. Maar als je logisch nadenkt, vind ik het wel een vorm van egoïsme.
Wat ik alleen echt niet snap is dat iemand een keer zei dat het dapper is om zelfmoord te plegen. Wat is er in godsnaam dapper aan?

Weetje wat dapper is? Doorgaan en er doorheen komen. Dáár heb ik echt respect voor.
Zelfmoord is makkelijk, is laf en is de simpelste uitweg.
Mensen die heel graag willen leven gaan dood, mensen die gezond zijn kiezen zelf voor om dood te gaan, dat is zo oneerlijk,,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:23

saskiakefie schreef:
Parkietjee_ schreef:

Weetje wat dapper is? Doorgaan en er doorheen komen. Dáár heb ik echt respect voor.
Zelfmoord is makkelijk, is laf en is de simpelste uitweg.
Mensen die heel graag willen leven gaan dood, mensen die gezond zijn kiezen zelf voor om dood te gaan, dat is zo oneerlijk,,

Die mensen zijn juist NIET gezond... dat is juist het "probleem".

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:23

het lijkt egoistisch maar de mensen die tot zo een daad komen zijn erg erg ziek in hun hoofd en kunnen niet meer rieel nadenken , ze denken dat iedereen beter af is zonder hun , mijn oom heeft op zijn dochter haar verjaardag zelfmoord gepleegd egoistisch jah als je er met een gezond verstand naar kijkt wel , maar als je ziek bent en alle realitijd niet meer kunt zien ? dat zullen wij nooit weten immers zal er niemand zijn die ons kan vertellen waarom.
Misschien ga ik nu te ver maar mensen die gepoogd hebben en niet gelukt worden vaak niet gehoord en schreeuwen om gehoord te worden wat ik niet negatief bedoel , echter weet iedereen wel hoe je er echt een eind aan maakt ook zo dat ze je niet weer tot leven kunnen brengen.
Uitzonderingen daar gelaten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:24

Brainless schreef:
Die mensen zijn juist NIET gezond... dat is juist het "probleem".

Lichamelijk bedoel ik dacht dat je dat wel zou snappen :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:25

Dat laatste heb ik ook nooit begrepen Parkietjee_.
Ik denk dat er áltijd wel dingen zijn die het waard zijn om voor te vechten. In mijn geval mijn kindje, mijn paarden, mijn familie. Als ik er alleen al aan denk wat ik mijn familie aan zou doen, ga ik door de grond van schaamte.
Er is altijd wel een weg eruit, opgeven is geen optie. Zelfmoord is een 'easy way out'.

En ja... dat is mijn mening.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:28

JessAndHope schreef:
Dat laatste heb ik ook nooit begrepen Parkietjee_.
Ik denk dat er áltijd wel dingen zijn die het waard zijn om voor te vechten. In mijn geval mijn kindje, mijn paarden, mijn familie. Als ik er alleen al aan denk wat ik mijn familie aan zou doen, ga ik door de grond van schaamte.
Er is altijd wel een weg eruit, opgeven is geen optie. Zelfmoord is een 'easy way out'.

En ja... dat is mijn mening.

ja maar dit is ook hoe een gezond mens denkt , een ziek mens houd er een andere realiteit op na en dan bedoel ik echte waarheid voor hun

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:29

Er zijn redelijk wat mensen die opgesloten worden omdat ze dood willen.
Sommige zitten daar al jaren.... en willen (ondanks alle behandelingen/medicijnen) nog steeds dood.

Veel van deze mensen zijn zo ziek in hun hoofd, dat ze niet meer beter kunnen worden.

@JessAndHope
Maar als je heel erg depressief bent zie je ook je familie lijden door dat jij ziek bent.
Dan werkt die schaamte/schuld gevoel extra zwaar.
Helaas is dat alsnog de reden (of JUIST de reden) om jou en je familie extra lijden te besparen door zelfmoord te plegen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:31

demo_love schreef:
Ja, ik vind het wel egoïstisch. Ik begrijp heel goed dat je op zo'n moment er niet meer over nadenkt, en alleen maar 'weg' wilt, maar de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn nooit bij een psycholoog of psychiater geweest, de meeste mensen in de nabije omgeving weten niks van zijn of haar gedachten/ideeën. knip.

Bron?

Soms is het egoistisch om familie en naasten op te zadelen met iemand die zwaar depressief is. Mijn buurvrouw haar zoon is depressief, meerdere malen opgenomen, jaren in therapie, maar hij gaat er echt nooit uit komen. En momenteel gaat mijn buurvrouw er aan onderdoor, en ook haar andere zoon, die gelukkig nu een eigen plek heeft gevonden.

Ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die niet weten wat het is :) Maar moet je eens na gaan, hoe slecht moet je, je wel niet voelen, als je de dood als enige oplossing ziet? Dan denk je ook niet meer dat er nog mensen zijn die wel om je geven. Ik denk niet dat hier zo makkelijk over geoordeeld moet worden :) Je kan niet in iemand anders zijn hoofd kijken. Al geloof ik er wel in dat als iemand wil en de juiste therapie/behandelmethode vindt, diegene eruit kan komen.