ik ben chronisch ziek maar mag wel bloed doneren maar door bagger aderen is het niet handig. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mendel schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar biseksueel dan?
Kun je dat ook ergens aangeven? Ik bedoel, dat is de kans toch net zo groot (in principe).
Vuurneon; Oh oke. Nou misschien over een paar jaar. Als ik écht over mijn fobie voor naalden heen ben.
Nouja, ik hoop toch nog niet te komen te overlijden. Ik ben al een aantal jaar donor, heb een paar jaar voor m'n achttiende de formulieren ingevuld
Het was voor mij simpelweg de meest natuurlijke keuze; ze mogen alles hebben.
Zelf zit ik er niet heel erg mee, denk dat het door spanning kwam, maar het is voor hen natuurlijk niet leuk als er keer op keer eentje out gaat in die stoel he
LHO schreef:Naath86 schreef:Mijn moeder was idd ook hersendood, maar mijn moeder werd door apparatuur in leven gehouden en het was er duidelijk van af te zien dat mijn moeder het heel zwaar had om dit vol te houden. Het was niet eerlijk geweest om haar al die tijd in leven te houden en het was nog maar de vraag of ze aan de apparatuur al die tijd kon volhouden om geopereerd te worden. Moet je zo iemand dan laten leven voor iemands anders leven?? Dat kan je een dierbare niet aan doen, hoe goed je ook weet dat iemand anders haar organen heel goed kan gebruiken. Mijn moeder was hier ook zeker voorstander van geweest, maar in deze situatie was het gewoon onmogelijk.
De vraag of iemand donor is, komt volgens mij ook echt op het laatste moment als de artsen zeker weet dat iemand overlijdt en dat maakt het zo moeilijk. Er moet nog zoveel onderzocht worden wil je werkelijk donor zijn. Mijn moeder was daarentegen wel een ideale kandidaat, ze is overleden aan een hersenbloeding, maar al haar organen werkten nog uitstekend!
Het klopt dat de patiënten al bekend zijn, maar het matchen van kandidaten nam ook nog een aantal uren in beslag is ons verteld. Bij elkaar kon het 12 uur langer duren voordat ze uiteindelijk zou overlijden en dat was niet eerlijk tegenover haar!
Iemand die hersendood is, heeft het niet zwaarHet is hooguit zwaar voor de familie (jou dus) om aan te zien. Iemand die hersendood is heeft geen bewustzijn, registreert niets, en 'vecht' dus ook niet.
Ik weet eigenlijk niet of ik donor ben. Jaren geleden wel een formulier ontvangen (toen ik 16? 18? werd) maar geen idee meer of ik dat heb ingevuld. Voor de zekerheid alsnog maar als donor aanmelden denk ik. Genoeg automobilisten die hard hun best doen om mij van mn scooter te rijden
Shadow0 schreef:vuurneon schreef:Is dus geen onzin; prevalentie van HIV onder homosexuele mannen is hoger dan bij hetero's. Om die reden worden homosexuele mannen geweigerd.
Is wel onzin. Je kunt ook risicogedrag uitsluiten (onveilige sex.)
WhySoWhite schreef:Ik ben bewust geen donor, heb er een tijdje overna gedacht. Ik schijn een '' zeldzame/aparte bloedgroep te hebben dus wilde eventueel wel bloed doneren. Vragenlijst ingevuld.. homosexueel ja/nee... Daar moest ik een JA invullen.. Enkel hierdoor kan ik dus GEEN bloed donor worden aangezien HIV incabatie tijd van een halfjaar ( als ik het goed heb) heeft.. Ik vind dit écht belachelijk dat dat de enige reden zou zijn waarom ik géén bloed kan doneren. Hierdoor heb ik nu zoiets van '' dan houd ik de rest ook''Overgens heb ik het zelf aan mijn nieren en een slechte schildklier maar ik zou ook géén orgaan van iemand anders willen.
. Die hebben hun zaakjes sowieso niet zo op orden, net als bij de donorbank (of hoe noem ik dit
)...Shadow0 schreef:vuurneon schreef:Je sais, maar vanwege de hogere prevalentie heeft de bloedbank nu eenmaal die keuze gemaakt en ik begrijp het wel.
Zo kun je alles wel goed gaan praten. Het is dom, er is een prima alternatief.
vuurneon schreef:Dus het is natuurlijk wel vrij zinloos. Maar goed, dan alsnog begrijp ik de redenatie; ook al is het niet praktisch.
Shona_ schreef:Kundige mensen laten geen mensen kilometers beroerd naar huis fietsen, nadat iemand word geprikt waar het bloed uitspuit en diegene onwel word?! Ik snap dat dit best eens voor kan komen, maar het lijkt me onverantwoord om dan iemand doodleuk weer naar huis te sturen. Dus kundig? Mwah..
_tarja_ schreef:Ik ben niet gelovig, maar geloof wel dat er iets is na de dood, maar weet niet wat. Dan vraag ik me bijv. ook af of het "zeg maar" concequenties heeft als heel je lichaam uit elkaar wordt gehaald en organen eruit worden gehaald.
Shadow0 schreef:_tarja_ schreef:Ik ben niet gelovig, maar geloof wel dat er iets is na de dood, maar weet niet wat. Dan vraag ik me bijv. ook af of het "zeg maar" concequenties heeft als heel je lichaam uit elkaar wordt gehaald en organen eruit worden gehaald.
Zou dat anders zijn dan als je bv bij een verkeersongeval om het leven komt, waarbij je lichaam ook niet meer 'intact' is?