ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:49

Mendel; ligt aan je chronische ziekte :) ik ben chronisch ziek maar mag wel bloed doneren maar door bagger aderen is het niet handig.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:50

Misschien een domme vraag hoor :'), maar biseksueel dan?
Kun je dat ook ergens aangeven? Ik bedoel, dat is de kans toch net zo groot (in principe).

Vuurneon; Oh oke :). Nou misschien over een paar jaar. Als ik écht over mijn fobie voor naalden heen ben.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:54

Mendel schreef:
Misschien een domme vraag hoor :'), maar biseksueel dan?
Kun je dat ook ergens aangeven? Ik bedoel, dat is de kans toch net zo groot (in principe).

Vuurneon; Oh oke :). Nou misschien over een paar jaar. Als ik écht over mijn fobie voor naalden heen ben.

Ik heb het even bewerkt op de vorigebladzeide van bi. ik was je net voor haha

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:05

Ik ben op het moment ook in Schotland geregistreerd als orgaandonor, heb dus 2 pasjes := Nouja, ik hoop toch nog niet te komen te overlijden. Ik ben al een aantal jaar donor, heb een paar jaar voor m'n achttiende de formulieren ingevuld :) Het was voor mij simpelweg de meest natuurlijke keuze; ze mogen alles hebben.

Ik wilde ook graag bloed doneren, ik ben vroeger heel bang geweest voor naalden maar daar de laatste jaren wel overheen gegroeid. Helaas heb ik het afgelopen week geprobeerd en ben ik flauwgevallen. Wellicht dat ik het in de toekomst weer wil proberen, iemand hier heel toevallig ervaring mee? :) Zelf zit ik er niet heel erg mee, denk dat het door spanning kwam, maar het is voor hen natuurlijk niet leuk als er keer op keer eentje out gaat in die stoel he :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:52

LHO schreef:
Naath86 schreef:
Mijn moeder was idd ook hersendood, maar mijn moeder werd door apparatuur in leven gehouden en het was er duidelijk van af te zien dat mijn moeder het heel zwaar had om dit vol te houden. Het was niet eerlijk geweest om haar al die tijd in leven te houden en het was nog maar de vraag of ze aan de apparatuur al die tijd kon volhouden om geopereerd te worden. Moet je zo iemand dan laten leven voor iemands anders leven?? Dat kan je een dierbare niet aan doen, hoe goed je ook weet dat iemand anders haar organen heel goed kan gebruiken. Mijn moeder was hier ook zeker voorstander van geweest, maar in deze situatie was het gewoon onmogelijk.

De vraag of iemand donor is, komt volgens mij ook echt op het laatste moment als de artsen zeker weet dat iemand overlijdt en dat maakt het zo moeilijk. Er moet nog zoveel onderzocht worden wil je werkelijk donor zijn. Mijn moeder was daarentegen wel een ideale kandidaat, ze is overleden aan een hersenbloeding, maar al haar organen werkten nog uitstekend!
Het klopt dat de patiënten al bekend zijn, maar het matchen van kandidaten nam ook nog een aantal uren in beslag is ons verteld. Bij elkaar kon het 12 uur langer duren voordat ze uiteindelijk zou overlijden en dat was niet eerlijk tegenover haar!

Iemand die hersendood is, heeft het niet zwaar :) Het is hooguit zwaar voor de familie (jou dus) om aan te zien. Iemand die hersendood is heeft geen bewustzijn, registreert niets, en 'vecht' dus ook niet.

Ik weet eigenlijk niet of ik donor ben. Jaren geleden wel een formulier ontvangen (toen ik 16? 18? werd) maar geen idee meer of ik dat heb ingevuld. Voor de zekerheid alsnog maar als donor aanmelden denk ik. Genoeg automobilisten die hard hun best doen om mij van mn scooter te rijden 8-)

Waarom verdoofd men dan de donoren?
En hoe kan het dat de bloeddruk wel eens stijgt en de hartslag veranderd, wat bij een doorsnee operatie opgevat wordt als pijn en dan bijverdoofd wordt?

En iets waar ik ook aan moest wennen is dat je van kin tot schaambeen opengesneden wordt zodat ze alles goed kunnen bekijken wat wel of niet gedoneerd kan worden.

Ik vind het n moeilijk iets!
Naast dat ik wel heel graag wil helpen of geholpen wil worden.

Het is wel goed om te weten wat je wilt, in sommige landen ben je standaard donor als je lichamelijke toestand geschikt is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:47

vuurneon schreef:
Is dus geen onzin; prevalentie van HIV onder homosexuele mannen is hoger dan bij hetero's. Om die reden worden homosexuele mannen geweigerd.

Is wel onzin. Je kunt ook risicogedrag uitsluiten (onveilige sex.)

Shirley

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:51

En als hetero de beest uithangen ... trouwens, in feite hoef je maar één verkeerde bedpartner te treffen ...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:41

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Is dus geen onzin; prevalentie van HIV onder homosexuele mannen is hoger dan bij hetero's. Om die reden worden homosexuele mannen geweigerd.

Is wel onzin. Je kunt ook risicogedrag uitsluiten (onveilige sex.)

Je sais, maar vanwege de hogere prevalentie heeft de bloedbank nu eenmaal die keuze gemaakt en ik begrijp het wel. Het is wel jammer natuurlijk; lopen een hoop donoren mis (en ik vraag mij ook af hoeveel vrouwen weten of hun vaste bedpartner met mannen vrijt want die vrouwen worden ook immers uitgesloten en 'hetero' invullen is voor een man ook zo gedaan immers... Dus in hoeverre echt goed wordt gefilterd? Geen idee.)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-10-12 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:45

Inderdaad.. Ik vind het discriminatie. Ik snap de achterliggende reden wel maar dit is zo verjaard. Dat mag niet meer gebeuren in 2012. Het ligt aan de manier waarop het gebracht wordt! Een homo kan ook 1 bed partner hebben toch. Ik vind het echt schandalig dat ze nog zo behandeld worden. Een beetje respect is niet teveel gevraagd.

Ik ben btw donor sinds mijn 16e. Even terug gerekend. Gewoon op het moment dat dat kon.

Edit: ben het met Shirley eens.. Niet de nieuwste boven mij (zo lastig met telefoon!{

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:58

WhySoWhite schreef:
Ik ben bewust geen donor, heb er een tijdje overna gedacht. Ik schijn een '' zeldzame/aparte bloedgroep te hebben dus wilde eventueel wel bloed doneren. Vragenlijst ingevuld.. homosexueel ja/nee... Daar moest ik een JA invullen.. Enkel hierdoor kan ik dus GEEN bloed donor worden aangezien HIV incabatie tijd van een halfjaar ( als ik het goed heb) heeft.. Ik vind dit écht belachelijk dat dat de enige reden zou zijn waarom ik géén bloed kan doneren. Hierdoor heb ik nu zoiets van '' dan houd ik de rest ook'' :( Overgens heb ik het zelf aan mijn nieren en een slechte schildklier maar ik zou ook géén orgaan van iemand anders willen.

Hier word ik een beetje kwaad om! Ze kunnen duidelijk jouw bloed erg goed gebruiken, en jij wil ze graag helpen, maar omdat je homosexueel bent willen ze je bloed niet :oo

De incubatietijd kan ik inkomen, maar waarom laten ze jou niet gewoon over een half jaar weer komen, en toon aan dat je geen HIV hebt, probleem opgelost toch. Wat een gekken daar! Ik overweeg echt om mijn donorschap zo op te zeggen, sorry hoor, maar ik vind dit echt belachelijk van de bloedbank :roll: . Die hebben hun zaakjes sowieso niet zo op orden, net als bij de donorbank (of hoe noem ik dit :') )...

Wij mogen als donor toch ook geen onderscheid maken aan wie we onze organen willen geven?! Pfff, word steeds gekker in NL.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:40

vuurneon schreef:
Je sais, maar vanwege de hogere prevalentie heeft de bloedbank nu eenmaal die keuze gemaakt en ik begrijp het wel.

Zo kun je alles wel goed gaan praten. Het is dom, er is een prima alternatief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:41

Maar wat betreft het opzeggen van (bloed)donorschap om die redenen: daarmee tref je niet de mensen van de bloedbank en niet de politiek. Je treft er zieke mensen mee, die verder weinig te maken hebben met de gang van zaken. Is het dat waard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:43

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Je sais, maar vanwege de hogere prevalentie heeft de bloedbank nu eenmaal die keuze gemaakt en ik begrijp het wel.

Zo kun je alles wel goed gaan praten. Het is dom, er is een prima alternatief.

En als je mijn bericht verder had geqoute dan had je ook kunnen lezen dat ik het erg jammer vind want het is geen feilloze methode... Liegen gaat snel of gewoon onwetendheid (als mijn vent de bosjes induikt met een andere kerel weet ik er niets van, net als vele vrouwen). Dus het is natuurlijk wel vrij zinloos. Maar goed, dan alsnog begrijp ik de redenatie; ook al is het niet praktisch.

(De politiek heeft de motie er al een paar maand door dat homoseksuelen ook bloed mogen doneren, maar de bloedbank mag het vooralsnog zelf bepalen)

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:47

Shadow: tsja, ik vind het jammer voor die mensen, maar ik vind het gewoon belachelijk. En zo netjes gaan ze niet te werk bij de bloedbank. Dus nee, ik ga geen bloed afstaan. Of ik mijn donorschap opzeg, dat denk ik niet.

En hetero's kunnen net zo goed HIV besmet zijn, toevallig laatst achter gesloten deuren gezien?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:53

vuurneon schreef:
Dus het is natuurlijk wel vrij zinloos. Maar goed, dan alsnog begrijp ik de redenatie; ook al is het niet praktisch.

Het is mijn goede voornemen om geen begrip meer op te brengen voor redenaties die niet kloppen, bij partijen die beter kunnen weten. De Bloedbank heeft kundige mensen in dienst, het alternatief is bij hen bekend, dus ik heb geen begrip voor hun redenatie.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:25

Inderdaad, het opzeggen van je bloeddonorschap raakt de zoeken, die hier niets mee te maken hebben. Hoe onredelijk het is ook, opzeggen zou ik niet hebben gedaan. (ik ben zelf nog geen bloed donor, maar zou het wel willen).

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:55

Kundige mensen laten geen mensen kilometers beroerd naar huis fietsen, nadat iemand word geprikt waar het bloed uitspuit en diegene onwel word :roll:?! Ik snap dat dit best eens voor kan komen, maar het lijkt me onverantwoord om dan iemand doodleuk weer naar huis te sturen. Dus kundig? Mwah..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:59

Shona_ schreef:
Kundige mensen laten geen mensen kilometers beroerd naar huis fietsen, nadat iemand word geprikt waar het bloed uitspuit en diegene onwel word :roll:?! Ik snap dat dit best eens voor kan komen, maar het lijkt me onverantwoord om dan iemand doodleuk weer naar huis te sturen. Dus kundig? Mwah..

Het gaat om de mensen die bij het beleid betrokken zijn, niet om de mensen die prikken.

Overigens hoor ik meestal goede verhalen over de mensen die prikken bij de bloedbank.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:06

Ik ben nog geen donor, omdat ik erg aan het twijfelen ben.

Enerzijds denk ik als ik een donor orgaan nodig had, zou ik die zeker willen hebben om te blijven leven. Dus om die reden zou het mijn inziens egoistisch zijn als ik zelf geen donor ben. Wel krijgen maar niet geven vind ik niet netjes.

Anderzijds ben ik "bang" om donor te zijn. Het idee dat een orgaan van mij in iemand anders verder "leeft" vind ik een eng idee op de een of andere manier. Ergens vind ik het ook niet natuurlijk.
Ik ben niet gelovig, maar geloof wel dat er iets is na de dood, maar weet niet wat. Dan vraag ik me bijv. ook af of het "zeg maar" concequenties heeft als heel je lichaam uit elkaar wordt gehaald en organen eruit worden gehaald. Enerzijds denk ik, je lichaam heb je niet meer nodig als je dood bent, maar dat weet ik niet zeker.
Dat alles bij elkaar maakt me enorm aan het twijfelen en maakt dat ik vandaag de dag nog steeds geen donor ben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:30

Denk jij dan hetzelfde als Ayasha ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:37

_tarja_ schreef:
Ik ben niet gelovig, maar geloof wel dat er iets is na de dood, maar weet niet wat. Dan vraag ik me bijv. ook af of het "zeg maar" concequenties heeft als heel je lichaam uit elkaar wordt gehaald en organen eruit worden gehaald.

Zou dat anders zijn dan als je bv bij een verkeersongeval om het leven komt, waarbij je lichaam ook niet meer 'intact' is?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:47

Ik geloof ook dat er meer is dan het leven op aarde maar ik geloof zelf dat het lichaam en ziel los staan van elkaar. Wanneer iemand overlijdt stijgt de ziel op uit het lichaam en vertrekt (waar dan ook naartoe). Het lichaam blijft achter. Ik geloof ook in reïncarnatie en het bestaan van een "oude ziel". Maar ik zie dat dus als het steeds terug keren van de ziel in een ander lichaam (met een ander levensdoel).

Zoals ik het dus zie staat het lichaam compleet los van het hiernamaals en maakt het niet uit dat het uit elkaar wordt gehaald. Ik begrijp de andere kant wel. Het is ook een vreemd iets. Maar wat mij toch echt over de streep trok (eigenlijk hoefde ik nooit over een streep getrokken te worden, het is als iets vanzelfsprekend voor mij. Wat heb ik het gemakkelijk wat dat betreft) is het feit dat je er anderen zoveel mee kunt helpen. De wetenschap is zo ver ontwikkeld tegenwoordig. Ik ben blij dat dit mogelijk is.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:51

Shadow0 schreef:
_tarja_ schreef:
Ik ben niet gelovig, maar geloof wel dat er iets is na de dood, maar weet niet wat. Dan vraag ik me bijv. ook af of het "zeg maar" concequenties heeft als heel je lichaam uit elkaar wordt gehaald en organen eruit worden gehaald.

Zou dat anders zijn dan als je bv bij een verkeersongeval om het leven komt, waarbij je lichaam ook niet meer 'intact' is?

Nee dat is voor mijn gevoel niet anders. Het is meer het idee dat er delen uit mijn lichaam worden gehaald, dat het "weg" is.
Bij een verkeersongeval kan je het allemaal nog bij elkaar rapen :P :+

Het is ook heel raar, theoretisch zou ik wel donor willen zijn, maar qua gevoel vind ik het een doodeng idee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:53

Ik ben zelf niet donor, maar dat is meer omdat ik zoveel voor als tegens heb waardoor ik mijn keuze nog niet kan maken.
Mijn vriend is wel donor, en eigenlijk heb ik het daar best wel moeilijk mee. Zeker omdat ik hier en daar wel eens verhalen heb gehoord over dat de doktoren letterlijk stonden te wachten tot de familie afscheid had genomen om gelijk het lichaam leeg te halen. En zeker dat verhaal wat een paar dagen terug nog in de krant stond. (meisje, in coma en doktoren hebben de stekker eruit gehaald om daarna organen te willen weghalen. Kind bleek gewoon in leven te zijn, en gelukkig zijn ze daar optijd achtergekomen).
Dat soort verhalen(of ze nou waar zijn of niet) geven mij echt de rillingen.
Mocht mij vriend om wat voor reden dan ook eerder deze aardbol mogen verlaten als ik, wil ik alle tijd hebben om afscheid te nemen, zonder me gehaast te voelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:27

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn !

Waarom zouden artsen een leven beëindigen om een ander leven te redden ?
Dat is toch op geen enkele manier logisch ?