Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:17

suus, de een zal ook wel meer last hebben van die sprongen dan de ander hoor. tot nu toe heb ik alle sprongen aan tessa duidelijk gemerkt en ook vooral gezien dat ze na zo'n moeilijke periode weer in ene veel had bijgeleerd.
tessa vindt het drinken overdag ook erg gezellig, maar blijft het bij zo'n 20 minuten houden gelukkig.

ninita, mij geeft het veel rust als ik het kan verklaren. dan ga ik de 'schuld' niet bij mezelf leggen en kan ik het loslaten.
goed dat je even hebt leeggekolft. op borstontsteking zit je ook niet te wachten.

ss, ik wil tzt ook naar 1 of 2 voedingen per dag; de ochtend en de avond voor het slapen gaan. dat lukt dus wel? hoe lang heb je over afbouwen gedaan?

tessa geeft sinds een aantal dagen nogal wat melk op. dit had ze in het begin ook, toen is het een poos teruggeweest en nu is het dus weer. ze heeft dan echt een mond vol melk, slikt het weer in (spuugt het zelden uit), soms komt het er via haar neus uit maar dan haalt ze haar neus ook op. ze wordt helemaal rood, krijgt natte ogen (bijtend) en moet brullen. als ik haar snel overeind zet zakt het weg.
weet iemand wat dit is? morgen sowieso op het cb vragen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:51

benangelique schreef:
ss, ik wil tzt ook naar 1 of 2 voedingen per dag; de ochtend en de avond voor het slapen gaan. dat lukt dus wel? hoe lang heb je over afbouwen gedaan?

Vrij snel hoor, toen ik ging werken voedde ik nog 2x life en kolfde ik onderweg nog 1x en 's avonds 1x.
Toen merkte ik dat de melkproductie steeds minder werd en voedde toen 1x life (ochtend) en 1x kolven ('s avonds). Dat heb ik wel 2 maanden volgehouden denk ik. Totdat ik zoiets had van......'t is wel goed, heb 't kolven weggelaten en als ik hoge druk voelde nog wel gekolfd. Is denk is 3x voorgekomen. Nu voed ik gewoon 1x per dag life. Ideaal. Vanmiddag was ze moe toen ik haar van de oppas haalde en heb ik haar ook even aangelegd, gewoon even tuttelen.....gezellig, vertrouwd en ozo handig. Ben benieuwd hoe lang ik 't life voeden zo nog vol kan houden, ze zeggen dat 't aardig snel terugloopt, maar ondertussen werk ik al vanaf begin april.....

Vwb je vraag BA met de melk, geen idee.....ik herken 't niet.

benangelique

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:35

@hier:
tessa heeft geslapen van 20.00 tot 7.00! daarna weer tot 8.30. Mijn borsten stonden op klappen, dus heb om 6.00 gekolft. Zit alleen een keiharde plek in mijn linkerborst en die krijg ik niet weg met de kolf en oo tessa krijgt het niet weggedronken. straks even douchen en masseren met de warmte van de straal. misschien werkt dat.

heb nu de cd van woezel en pip aanstaan; deel 1. want een onwijze leuke cd is dat zeg!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:39

Meld me hier ook nog eens een keertje, heb tussendoor wel wat bijgelezen...

Ik heb goed nieuws, ik heb een nieuwe job, 19u/week, en op 10 min van de deur, net wat ik wilde! Op 14 aug moet ik beginnen!

Rhune is trouwens bezig met zijn bovenste tandjes, heeft het serieus last van... Al 2 nachten slecht geslapen, gelukkig vannacht weer goed, heb hem om 7u45 wakker moeten maken omdat ik om 9u op mijn nieuwe job moest zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:58

geweldig toke! gefeliciteerd met je nieuwe job!

net op het CB geweest. tessa is nu 5350 gram en 61,5 cm. Op 8 juni was ze 4745 gram en 59 cm. Flink gegroeid dus!
heb als advies gekregen om proberen te fingerfeeden ivm het flesweigeren. straks bij de apotheek een spuitje halen dus...
de prikken gingen goed, even brullen maar goed te troosten. op de fiets in de mc viel ze al in slaap, heb haar zo over kunnen hevelen in bed. hoop dat ze nu wat langer slaapt, ze is al vanaf 7 uur wakker! moest bij haar blijven zitten met mijn hand op haar buik. zonder oogcontact of stemgeluid, alleen laten voelen dat ik er ben. Misschien dat ze dan wil slapen? morgen uitproberen maar.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:29

Toke van harte met je nieuwe baan!

BA: voor fingerfeeden heb je op zich geen spuitje nodig alleen een slangetje.
Je doet de afgekolfde melk in een glaasje/bekertje oid en daar hang je het slangetje in. De andere kan van het slangetje plak je met een stukje tape op je pink. Zodra ze op je pink zuigt komt de melk eruit. Wel het bekertje met melk lager houden dan de hoogte waarop ze drinkt, anders krijg je communicerende vaten en stroomt de melk er vanzelf uit.

hier: gaat goed met de combivoeding. Kolven gaat me steeds makkelijker af en Jinte is tevreden. Helemaal super dus! Nu alleen nog wat meer tijd tussen de voedingen snachts, dan zou ik helemaal blij zijn ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:16

Diphranil: fijn dat het goed gaat, en die tijd tussen de voedingen komt vanzelf....of niet, dat verschilt per baby.

Toke: gefeliciteerd met je nieuwe baan! Das nog best snel gelukt dan.

BA: fingerfeeden, denken ze dan dat je van daaruit weer aan kunt wennen met een speentje te drinken? Wbt dat spugen, Marinde heeft dat ook wel als ze een boertje laat, dat er een mondvol meekomt. Soms nog een hele tijd na de voeding, dan heeft ze liggen spelen en als ik haar dan weer oppak en een tijdje rechtop houdt spuugt ze ineens. Maar dat gaat heel rustig, ze gaat er iig nooit bij huilen ofzo. Wat zei cb erover?

Ninita: 1 week is toch best wel lang geloof ik, lijkt me iig helemaal niet fijn. Hoop voor jou dat het snel over is.

Hier geen (in) slaap problemen. Het heeft even geduurd voor ik haar doorhad maar nu kan ik precies zien wanneer het bedtijd is voor haar. Als ik haar op het juiste moment wegleg slaapt ze zo. Wel wil ze de afgelopen 2 nachten weer drinken rond een uurtje of 3 a 4.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:27

BA, ik vind wel dat het CB je een beetje rare adviezen geeft. Waarom zou je gaan fingerfeeden? Dat is bedoelt voor baby's die te zwak zijn om te zuigen en ze kan toch goed zuigen? ik snap niet zo goed wat dat met flesweigeren te maken heeft.
Probeer die fles gewoon iedere dag even en wil ze 'm niet dan no pressure en wegzetten. Komt vanzelf wel weer! Ik bedoel het niet verkeerd hoor want ik weet hoe vervelend het is, heb er zelf ook mee gezeten.
En er bij blijven zitten om in te slapen zou ik zeker nooit doen. Dan kan ze dadelijk niet meer zonder en kan je er iedere keer bij blijven zitten. Hoe ga je dat doen als ze dadelijk naar het kdv moet? Daar blijven ze er ook niet bijzitten hoor.
Milan is ook nooit een slaper geweest. Hij slaapt hooguit 2 keer per dag een klein uurtje, meer niet en hij doet dit al vanaf dat hij 3 weken is. Ieder kind heeft zijn eigen ritme en eigen dingetjes. Ga daar gewoon in mee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:11

suus en ninita, dat fingerfeeden gaan we niet doen. heb me er over ingelezen vandaag en is dus absoluut niet de oplossing om haar aan de fles te krijgen. ga dus gewoon vanaf volgende week weer de fles proberen en anders een cupje.

suus, wbt dat opboeren; dat heeft te maken met de nog niet ontwikkelde sluitklep. het kan zijn dat het kindje er totaal geen last van heeft (dat was eerst) maar nu rijpt de maag meer waardoor de zuren in de maag sterker worden waardoor het zeer doet als ze zo;n oprisping krijgt.
kon eventueel bv mengen met johannesbroodpitmeel en dit als pap met lepeltje geven, maar daar wacht ik lekker eigenwijs nog wel mee. ze heeft het niet de hele dag.

ninita, vind het niet erg dat tessa geen slaper is, maar ze is gewoon doodmoe. dikke ogen, huilerig, hangerig etc. maar niet willen toegeven aan de slaap. het cb vond dat ik er beter bij kon blijven gezien de afgelopen vakantie. ze moet weer vertrouwen krijgen in haar omgeving. klonk eigenlijk wel heel logisch, dus ga het gewoon proberen. over 4 weken moet ik werken, tegen die tijd heb ik wel uitgevogeld of het werkt ja of nee.

tessa moet 16 augustus voor het eerst naar het kdv. dit kdv opent die dag voor het eerst haar deuren. heb net een polsbandje van difrax voor haar besteld zodat ik haar naam erop kan schrijven. dadelijk verwarren ze haar met een andere baby!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:02

Je kan idd bekertje proberen? Mijn man had ook een keer een flesprobleem en toen ik thuiskwam had ie het al opgelost met een lepeltje, maar bekertje kan soms ook werken.

Hier ook bijzittertjes, maar pas vanaf dat ze ongeveer 2 waren. Als het even kan (op die leeftijd dan) NIET AAN BEGINNEN :')
Bij een baby zal het wel weer overwaaien denk ik als je weer consequent gaat doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:14

bekertje heb ik gehaald. gewoon zo een van difrax met neusuitsparing.
bijzitten wil ik idd liever niet, maar zowel zij als ik zijn inmiddels uitgeput dus dan ga je van alles proberen...
heb van een dinnetje een muziekmobiel met lichtjes kunnen lenen. die mag ik morgen ophalen, kijken of dat genoeg afleiding geeft.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:38

Ik geloof er niet zo in dat zo'n jong kindje er al aan gewend raakt als je erbij zit.
Op oudere leeftijd is dat anders maar een paar maanden oud wennen ze daar echt nog niet aan volgens mij.

BA hopelijk helpt die mobiel! Ik ben benieuwd wat ze er van vindt. Ik zit nl te twijfelen om ook zo eentje te halen. ;)

Hier een slechte nacht weer. Om 21.20 naar bed gegaan. 01.00 uur werd ze wakker voor haar speentje, vervolgens om 04.30 weer, en om 05.00 uur kwam ze voor de voeding. Toen werd ze weer om 06.00 uur wakker voor dr speen.
Snap er niks van, heeft ze nog nooit gedaan. Maar ze was echt aan t zoeken en proberen dr handjes te pakken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:53

Ik denk wel dat ze er aan wennen hoor, heeft niks met verwennen oid te maken maar een baby herkent bepaalde patronen snel (zeker vanaf 4 maanden) en die zijn na 3 dagen "ingesleten", als je iets dus meer dan 3 dagen steeds op dezelfde manier doet raakt een baby eraan gewend en als je het dan om welke reden dan ook weer af wilt bouwen heeft dat heel veel tijd nodig. Het is dus belangrijk dat je er wel bewust mee omgaat. Zeker rondom het (in) slapen is het belangrijk niet teveel rituelen te hanteren. Gewoon wegleggen, kusje geven en welterusten zeggen is volgens mij het beste, later kun je dit evt aanvullen met een verhaaltje voor het slapen gaan.

BA: cupfeeding lijkt mij ook een veel beter alternatief, is prima vervanging voor de fles hoor! Ik zou ze alleen wel op het KDv goed instrueren dan omdat de meeste baby's niet op die manier gevoed worden, maar dat was je vast al van plan. En in de tussentijd gewoon blijven oefenen met de fles.

Nathalie: dan hoop ik voor je dat ze snel gaat leren duimen! Marinde heeft ook zo'n fase gehad dat ik steeds met inslapen de speen terug kon gaan stoppen, en ineens was het over en had ze haar duimpje(s) ontdekt. Ik denk dat Yasemin dat ook gaat doen, omdat jij aangeeft dat ze haar handjes opzoekt. Das mooi want dan hoef jij er niet meer uit! Sinds Marinde kan duimen slaapt ze veel makkelijker in en zie ik gelijk als ze moe is, dan gaat ze namelijk fanatiek duimen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:06

moet wel nog even een succesje met jullie delen; tessa was net erg moe, begon te gapen en te jengelen. zoals altijd voor mij het moment om haar op bedje te leggen. zodra ik haar neerlegde na ons ritueel van samen de gordijnen dichtdoen en het muziekje aan, begon ze te huilen. ben naast haar gaan zitten, hand op haar buik en geen stemgeluid of oogcontact. ze werd direct rustig, sliep rustig in en werd even wakker toen ik na 2 minuten mijn hand weghaalde. ben gewoon blijven zitten, zonder te kijken, geluid te maken of haar aan te raken en weer sliep ze in!!!! wiehieeeee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:11

Goed dat het werkt! Enne, als het maar voor 2 minuutjes is, wat maakt het dan uit om er even naast te zitten? Bedenk me nu trouwens dat ik het bij Marinde ook wel eens heb gedaan, maar toen was ze nog geen maand oud. Lijkt alweer zo lang geleden dat ik het bijna vergeten was.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:09

Susan, Yasemin zuigt al een tijd op 2 vingers, alleen slaapt ze in de puckababy dus dan kan ze er niet bij..

BA; super!!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:14

Is het nog wel nodig dat ze in de puckababy ligt dan? Misschien slaapt ze nu ze wat groter is juist wel veel rustiger als ze bij haar eigen handjes kan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:21

nathalie, tessa ging op haar handjes sabbelen door de pucka heen, ding iedere keer drijfnat :Y)

@hier;
tessa ligt nu weer 20 minuten op bed! zelfde ritueel als vanochtend en het werkt!
tussendoor is ze ook vrolijk, dus ik voel me gelijk stukken beter!
na 10 minuten ging ze huilen en normaal had ik haar dan uit bed gehaald. nu ben ik weer bij haar gaan zitten met mijn hand op haar buik. brullen duurde 1 minuut, langzaam werd ze rustiger en uiteindelijk....

voeden verloopt ook weer rustig zoals het hoort. ben niet meer gestressed omdat ik de fles even laat voor wat het is en dat heeft zijn weerslag.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:42

Susan nee dat had ik dus geprobeert, maar dan maakt ze zichzelf dus weer wakkermet haar handjes door haar gezicht.

BA fijn dat het weer goed gaat met jullie!
Hier zuigt ze ook wel op haar handjes door de stof heen, maar normaal zuigt ze op 2 vingers en dat lukt niet dus raakt ze gefrustreerd. :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:00

Gisteren tv gekeken, programma ik vertrek. Gingen met een baby van 4 maanden oud emigreren naar Corfu maar moesten eerst een paar dozen nutrilon meenemen, 'want dat heb je daar niet" ik dacht gelijk "met bv hoef je niks mee te nemen, veel makkelijker". Waren ze aangekomen, ochtend, baby had honger. Maar waar o waar was die voeding toch gebleven? Ik heb echt met verbazing zitten kijken. Als je toch weet dat je dat nodig gaat hebben zorg je toch dat je dat al klaar hebt staan voor de volgende dag??? Ik heb nog nooit een huilende baby van de honger gehad, want hier is de voeding altijd klaar voor gebruik direct vanuit de verpakking :D .

BA: echt super dat het zo goed gaat, geeft een stuk rust bij jullie allebei!

Ben trouwens geschrokken door een artikel wat ik gisteren gelezen heb, daarin stond dat 81 % van de moeders start met bv na de geboorte, maar dat na 1 maand nog maar 51 % bv geeft, na 3 maanden is dat zelfs nog maar 35 %, en dat neemt steeds verder af. Het was trouwens wel heel interessant om te lezen, ging over nachtvoedingen, waarom een baby ze nodig heeft fysiologisch gezien (oa samenstelling melk, spijsvertering baby, melkproductie moeder) en hoe de maatschappij hierover denkt. De onderzoekster heeft onderzocht of de manier waarop de maatschappij over bv denkt bv en het geven van nachvoedingen tegenwerkt. Je kan het vinden via een linkje op borstvoeding.com

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:27

Susan, idd handig die BV. Ik denk dat ook vaak.
Zo ging ik laatst tegelijk zitten met een andere mama. Ik leg aan, zij begint met mengen. Yasemin drinkt vaak maar 5 a 10 minuten dus ik was alweer 'weg' toen zij net de fles klaar had zowat. Dan denk ik toch wel, wat ben ik blij dat ik BV geef!

Wbt dat artikel, dat ga ik eens even zoeken! Klinkt erg interessant.
Het klopt wel denk ik. Ik ben in dezelfde periode bevallen als 6 andere meiden die ik ken. Allemaal zijn we begonnen met borstvoeding. 3 daarvan zijn na een week al overgestapt. Een andere heeft het wel geprobeert maar daar ging t echt niet, prima. Een andere vriendin heeft tot 2 maanden BV gegeven en is daarna over gegaan op KV omdat haar kindje daar op doorsliep.
Zonde allemaal hoor. Ik ben nog de enigste die BV geeft en ik ben er best wel trots op!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:33

Idd daar gaat dat artikel ook over. Doorslapen is zaligmakend vanuit de maatschappij, terwijl het niet normaal is voor een baby. Maar is wel reden dat veel ouders overstappen op kv, omdat ze dan zouden "doorslapen". Maar zelfs baby's die niet komen om een voeding 's nachts slapen niet door, dat kan namelijk niet ivm de slaapfases van de baby die duidelijk verschillen met die van volwassenen. Baby's die geen nachtvoeding vragen hebben gewoon zichzelf aangeleerd weer in te slapen als ze 's nachts wakker worden.

Hoor trouwens dat er eentje wakker wordt boven...even in de gaten houden!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:38

Mooi artikel en heeft mij echt weer even met beide benen op de grond gezet.
Yasemin slaapt ook niet meer door en begon daar toch wel van te balen maar nu zie ik dus maar weer in dat eht eigenlijk maar beter is dat ze niet door slaapt. En ach watvoor moeite is het, die 20 minuutjes die ze drinkt snachts.
Ben blij dat ik dat gelezen heb!! Vind t sowieso een geweldige website, kijk er regelmatig op. :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:42

Ja, ik ook, heb er veel aan. Zeker wbt dat slapen, maakt veel duidelijk vond ik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:47

suus, ik heb me ook zitten verbazen over dat programma ja. echt bizar dat mensen zo laks kunnen omspringen met voedingen voor hun kind. toch wel fijn he altijd het eten bij je hebben!
Dat artikel had ik idd ook gelezen. feit is ook dat over het algemeen de hoog opgeleide moeders (hbo+) langer dan een half jaar borstvoeding geven en dat de lager opgeleide moeders die dat doen bijna altijd thuisblijfmoeders zijn.

@hier:
tessa ligt nog op 1 oor :D. vannacht kwam ze om 3.15 om maar 5 minuten te willen drinken en vervolgens te willen spelen :+ jammer joh! terug naar bedje. heb haar nog wel horen rommelen, maar ze sliep zelf weer in. toen kwam ze om 6.45 weer om 3 kwartier te tanken. en nu slaapt ze dus nog.
heb in de tussentijd als razende roelie de woonkamer en keuken schoongemaakt (keuken was voor de vakantie al uitgebreid gedaan, dus nu alleen kasten etc afnemen) en het toilet. nu dus alleen nog stofzuigen en dweilen, maar dat eerste maakt herrie dus daar wacht ik maar even mee.
zou vanmiddag met een kennisje naar het natuurbad hier in de buurt gaan, maar daar is het nu geen weer voor! veel te koud, brrrrr. hans is misschien vanmiddag vrij, het waait flink dus hij wil gaan surfen. kijken of ik dan naar hem toe ga en wat actiefoto's ga proberen te maken.