hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:12

pmarena schreef:
Wat een enorme verschijnselen hebben sommige mensen zeg , dat gaat wel erg ver , pffft.

Ik vraag me dan wel af...nu leren wij aan dat allerlei behoorlijk alarmerende signalen "gewoon" onschuldig zijn , en dat het allemaal voortkomt uit onze angst en spanning. Maar stel nu dat je een keer wèl echt een hartaanval o.i.d. hebt , dan neem je het misschien ook niet serieus...en dat op zich vind ik dan wel weer eng :=

Hoe is het bij jullie trouwens als je een erge aanval hebt gehad , ben je daarna (of na een nachtje goed slapen) dan weer kiplekker of ben je nog dagenlang gejaagd / angstig / raar aan het ademhalen ?

Ik kan er echt nog een week goed ziek van zijn :j. En daar bedoel ik mee, snel kortademig, sneller hyperventileren, moe, etc

_Maart_

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:45

Mijn aanvallen zijn geen 'gewone' aanvallen,
maar ik ben er meestal 1/2 dagen er beroerd van (snel moe, duizelig).

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:55

Wat versta jij onder gewone aanvallen?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:55

Nou, ik zie nu dat 'gewoon' niet het beste woord is...
Zover ik weet zijn 'gewone' aanvallen dat je echt begint te hyperventileren (het verhaal met het plastic zakje), maar daar zijn natuurlijk wel vele variaties in lijkt mij.

Maar als dit niet klopt, ik ben wel nieuwsgierig hoe het dan zit! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:33

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:59

_Maart_ schreef:
Nou, ik zie nu dat 'gewoon' niet het beste woord is...
Zover ik weet zijn 'gewone' aanvallen dat je echt begint te hyperventileren (het verhaal met het plastic zakje), maar daar zijn natuurlijk wel vele variaties in lijkt mij.

Maar als dit niet klopt, ik ben wel nieuwsgierig hoe het dan zit! :j

Dat dikgedrukte is zeker waar, bij mij bijvoorbeeld heeft een plastic zakje geen nut en ik ga niet alleen hyperventileren maar mijn hart gaat ook echt te keer :')
Maar je hebt nog steeds niet verteld wat voor aanval jij dan krijgt :o, kan je dat uitleggen?
pmarena schreef:
Dit is ook wel een interessante site trouwens :

http://www.reventacare.nl/verkeerd_ademhalen.php

Ik ga hem straks bekijken!

Ik heb nog steeds veel aan:
www.chronischehyperventilatie.nl

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:00

Nou, als ik een 'aanval' heb, (het staat tussen aanhalingstekens omdat ik het anders niet weet te omschrijven O:) ), dan wordt ik heel duizelig en moe, en begin wel onbewust wat sneller te ademen, maar net zoveel als dat je een stukje rent. Niet meer, en dat heb je echt nog onder controle als je het merkt. Maar meer is het ook niet....

Die sites ga ik zeker bekijken! :j

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:43

Ik begin het steeds meer onder controle te kunnen houden.... das wel fijn, maar meestal als ik een aanval krijg (eerst was dat dagelijks, nu gemiddelt 1 a2x per week), dan word ik duizelig, hartkloppingen, misselijke, angstig al die dingen meer... vaak ben ik er daarna nog wel een dagdeel ziek van...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:36

hoi hoi,

het gaat best goed. Heel af en toe heb ik nog eens last van tintelingen, last tussen mijn schouderbladen, last vna nek en schouders. Soms benauwd enzovoort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:57

Is iets van een ademhalings-training dan niks voor je , zie link die ik een stukje hierboven heb geplaatst ?

Ik heb morgen mijn eerste afspraak....vind het echt te lüllig voor woorden om zoiets te doen , vind die hele hyperventilatie en angst sowieso belachelijk , beetje jezelf ziek maken , neurotisch is het :P

Maar ik heb er wel last van.... heb minimaal 40 punten (zie klachtenlijst : http://www.reventacare.nl/klachtenlijst.php ) waar ik een duidelijke ja op antwoord en ik merk ook echt dat ik verkeerd adem. Heb dat eigenlijk van kleins af aan al gedaan maar de klachten worden steeds erger , nog even en ik heb het hele lijstje vol met ja :P

Ben erg benieuwd in hoeverre dit gaat helpen om mijn ademhaling eens te re-setten en verkeerde gewoontes af te leren :)

Ik moet zeggen dat ik die "tijger-cursus" ook nog steeds echt een hele goede vind , van www.agorafobie.com .

Zit echt heel leuk en goed in elkaar , pakt echt allerlei oorzaken van hyperventilatie en allerlei angsten aan.

Heel down-to-earth en simpel allemaal maar het geeft echt heel veel steun en inzicht , helpt je ècht om aan de oplossing te werken van allerlei oorzaken van stress in het leven. Gaat veel verder dan die hyperventilatie alleen en hij heeft eigenlijk gewoon gelijk ook want gek genoeg herken ik vrijwel alles waar hij het over heeft. Alleen dat is al heel fijn , dat stuk herkenning geeft al veel meer rust :j

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:22

pmarena schreef:
Is iets van een ademhalings-training dan niks voor je , zie link die ik een stukje hierboven heb geplaatst ?

Ik heb morgen mijn eerste afspraak....vind het echt te lüllig voor woorden om zoiets te doen , vind die hele hyperventilatie en angst sowieso belachelijk , beetje jezelf ziek maken , neurotisch is het :P

Maar ik heb er wel last van.... heb minimaal 40 punten (zie klachtenlijst : http://www.reventacare.nl/klachtenlijst.php ) waar ik een duidelijke ja op antwoord en ik merk ook echt dat ik verkeerd adem. Heb dat eigenlijk van kleins af aan al gedaan maar de klachten worden steeds erger , nog even en ik heb het hele lijstje vol met ja :P

Ben erg benieuwd in hoeverre dit gaat helpen om mijn ademhaling eens te re-setten en verkeerde gewoontes af te leren :)

Ik moet zeggen dat ik die "tijger-cursus" ook nog steeds echt een hele goede vind , van http://www.agorafobie.com .

Zit echt heel leuk en goed in elkaar , pakt echt allerlei oorzaken van hyperventilatie en allerlei angsten aan.

Heel down-to-earth en simpel allemaal maar het geeft echt heel veel steun en inzicht , helpt je ècht om aan de oplossing te werken van allerlei oorzaken van stress in het leven. Gaat veel verder dan die hyperventilatie alleen en hij heeft eigenlijk gewoon gelijk ook want gek genoeg herken ik vrijwel alles waar hij het over heeft. Alleen dat is al heel fijn , dat stuk herkenning geeft al veel meer rust :j

kijk en dat is wat mij overal en altijd stopt, ik wil niet ziek zijn....

heb de test ook gedaan, minsten 35 punten...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:25

Pff vreselijk he, ik kan er ook niet tegen dat ik het mezelf aan doe. Je weet dat je het zelf in de hand hebt, maar toch kun je het jezelf niet afleren. Hoe frustrerend is dat!!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:26

Nogal, moet waarschijnlijk ook naar de maatschappelijk medewerkster op school etc. Mijn gymlerares is naelijk ook zorgcoördinator en die schrok van mijn aanval...m

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:48

ERG frustrerend....ik wil ook echt van dat zielige gedoe af dat je die onzin op de vervelendste momenten ineens kunt krijgen. Alles begint bij een goede ademhaling, dus maar eens kijken wat daar voor winst te behalen valt :)

Op zich is het ook niet zo raar natuurlijk als je zoals ik al jaren loopt te haasten om alles elke dag gedaan te krijgen , in zo'n constante toestand van haast en stress ga je gewoon raar ademen en op een gegeven moment kun je dan blijkbaar niet meer ontspannen ofzo...

Ermee blijven lopen is voor niemand een optie denk ik want dan ineens komt het weer terug elke keer als je pech hebt :=

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:08

pmarena schreef:
ERG frustrerend....ik wil ook echt van dat zielige gedoe af dat je die onzin op de vervelendste momenten ineens kunt krijgen. Alles begint bij een goede ademhaling, dus maar eens kijken wat daar voor winst te behalen valt :)

Op zich is het ook niet zo raar natuurlijk als je zoals ik al jaren loopt te haasten om alles elke dag gedaan te krijgen , in zo'n constante toestand van haast en stress ga je gewoon raar ademen en op een gegeven moment kun je dan blijkbaar niet meer ontspannen ofzo...

Ermee blijven lopen is voor niemand een optie denk ik want dan ineens komt het weer terug elke keer als je pech hebt :=

Het is er bij mij ook de laatste jaren ingeslopen, veel te voorduren gehad, vooral lichamelijk, veel stress, afwachten, en spanningen....
Ik had de boel flink geblokeerd, vooral mijn spieren (schouders, armen, nek en hoofdspieren) alles had ik automatisch vast gezet....
Daardoor krege ik veel last van hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, vermoeid, last van mijn ogen etc..

Je weet dat er niks met je is, maar die lichamelijke klachten maken het er niet makkelijker voor je op ;)
Ik raak daarvan weer snel in paniek, ook al weet ik dat het niks is, het gebeurt gewoon, vaak kan ik het wel onder controle houden, maar als ik moe ben en weinig slaap gehad heb, dan gaat het vaak mis.....

Ik wil er vanaf, maar het heeft tijd nodig...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:08

Ja , te weinig rust verergert het enorm inderdaad. Dus dan word je zenuwachtig als je te weinig rust krijgt , waardoor je te weinig rust krijgt , waardoor je zenuwachtig wordt , waardoor je te weinig rust krijgt...zucht. Drama zonder eind joh die onzin :P

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:07

pmarena schreef:
Ja , te weinig rust verergert het enorm inderdaad. Dus dan word je zenuwachtig als je te weinig rust krijgt , waardoor je te weinig rust krijgt , waardoor je zenuwachtig wordt , waardoor je te weinig rust krijgt...zucht. Drama zonder eind joh die onzin :P

Juist ja :Y)

Loop nu al een paar dagen met vermoeide ogen, gapen, zenuwachtig lopen te wezen, misselijk enzovoorts...
Wie heeft Hyperventilatie in godsnaam bedacht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:21

Dan ben je waarschijnlijk constant verkeerd aan het ademhalen... dan weet je dat je moet ontspannen en dat het dan over gaat. Maarja probeer maar eens te ontspannen als je je zo akelig voelt :P

Dan ontspan je maar denk je toch nog : ojee als ik nu maar genoeg ontspan anders gaat het straks weer fout.

Stom gedoe :P

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:23

joyce2 schreef:
Pff vreselijk he, ik kan er ook niet tegen dat ik het mezelf aan doe. Je weet dat je het zelf in de hand hebt, maar toch kun je het jezelf niet afleren. Hoe frustrerend is dat!!

Ik moet zeggen dat ik mezelf het toch aardig afgeleerd heb. Bij mij was de oorzaak spanning. Ik durfde bijna het huis niet meer uit doordat ik problemen met mijn maag, darmen en blaas had. Ik was zo bang dat ik zou moeten overgeven of naar de wc zou moeten en mezelf daardoor helemaal gek maakte. Wat er alleen maar voor zorgde dat ik nog meer last van maag/darmen/blaas kreeg en zo kwam ik dus in een cirkel terecht waar ik niet uit kon komen. Ik voel nog regelmatig angstaanvallen boven komen, maar ik kan het nu onder controle houden. Dat is vooral doordat ik op zo'n moment mijn ademhaling kan controleren. Dat is toch een heel belangrijk punt. Ik denk dat ademhalingstherapie dan ook zeker heel goed is om te proberen. Daarnaast praat ik tegen mezelf. Klinkt misschien stom, maar ik heb er heel veel aan. Eerst was het altijd stressen als ik de deur uit moest en nu denk ik er zelfs niet eens meer bij na. Ik had eerst ook altijd voorzorgsmaatregelen bij mij: Bach Rescue Remedy, apparaatje genaamd Hyperfree en een plastic zak. De laatste 2 neem ik eigenlijk al een hele tijd niet meer mee, de Rescue Remedy nog wel.

Ik heb eigenlijk al van jongs af aan een rare ademhaling gehad. Ik adem heel hoog (borst) en heel diep en zwaar. Ik heb het heel snel benauwd. Altijd last van slijm, veel hoesten etc. Ik denk dat dat ook wel mee heeft gespeeld.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:13

Klinkt heeeel herkenbaar Flosje, ik had vroeger ook veel slijm (stikte er soms zowat in) en vooral dat stuk over misselijkheid/overgeven herken ik! Ik heb een paar "dingen" die bij mij de kop op kunnen steken als ik me ongemakkelijk voel of als ik hyperventileer:
- Misselijkheid (van een lichtelijk rotgevoel in mn maag, tot echt moeten kokhalzen)
- Aan de dunne raken
- Hart overslag
- Het "echte" hyperventileren met benauwd en duizelig voelen
Of een combinatie van bovenstaande dingen... Maar die misselijkheid heb jij dus ook onder controle gekregen door ademhalingsoefeningen? Ben daar wel nieuwsgierig naar!

Gister had ik weer heel erg last van het overslaan van mn hart en tot nu toe was het nooit echt in "the heat of the moment" vastgesteld door een arts. Dus ik bleef me stiekem toch druk maken over mn hart, of dat niet ernstig zou zijn. Naja, gister dus weer zoveel last dat de huisarts me wou zien en deze keer hebben ze eindelijk echt goed gezien wat mn hart nou doet. Gelukkig blijkt het onschuldig te zijn en het blijkt dus ook echt een vorm van hyperventilatie te zijn. Doordat mn hart gek doet schrik ik, ik stop heel even met ademhalen om te kijken wat er gebeurt, mn lichaam maakt adrenaline aan, waardoor mn hartslag hoger word en ik oppervlakkiger ga ademhalen. Mn hart slaat dan weer over, waardoor ik denk "zie je wel, daar gaan we weer" en ik constant op loop te letten wat er nu weer gaat gebeuren en zo maak ik het zelf erger. Het stomme is alleen dat ik zelf niet het idee heb dat ik aan het hyperventileren ben, maar dat ben ik dus wel ;) Advies van de dokter: afleiding zoeken, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en vooral niet even rustig gaan zitten, want dan ga je je er juist op focussen. Ik ben na mijn huisarts bezoek dan ook netjes terug gegaan naar mijn werk en daar was ik heel trots op, omdat ik eigenlijk thuis wou blijven omdat ik me zo beroerd voelde. Oja en ik moet weer mijn oude ontspanningsoefeningen op gaan zoeken die ik een paar jaar geleden van de psycholoog heb gekregen, om te kijken of ik daar weer baat bij heb!

Dus jullie horen het al, ik ben weer lekker bezig ;)

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

Jemig, dat klinkt niet fijn, bah!

Over de hartkloppingen valt bij mij in het algemeen wel mee, heb de afgelopen jaren zoveel spanning gehad en zoveel meegemaakt, daaris het bij mij door onstaan...

Maar vanmorgen al een grote overwinning behaald.....dus ik = weer happy vandaag :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:53

oooh het ging net zo goed. en vandaag ben ik weer net zo futloos, last vna van mn nek , duizelig, tintels in mn linkerhand en been oooohh wat baal natuurlijk bedenk ik me weer andere dingen die ik misschien zou kunnen hebben. en zeg steeds tegen mijzelf!!! neeee lin het is niet ernstig je hyperventilatie komt gewoon weer opspelen gaat wel weerover. echt waar!!! maar echt luisteren doe ik maar niet bij mijzelf

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:09

Toch proberen hoor!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:06

het is weer gelukt ben nu nog een beetje moe en duf maar dat gaat wel weer over

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:10

Goedzo!! You can do it!