Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:09

Bandida schreef:
@Bedouin en Lakshmi: goeie reis terug naar de zon! Hier gaat het deze week nog maar eens sneeuwen. Tot zo ver de opwarming van de planeet ;)

Merci, inmiddels ook weer terug van trektocht, feest te Douz met rengallopades dwars door Douz, ja dat wordt hier georganiseerd gedaan :D En jaahhh ik was de enige vrouw die het ook meedeed, hoewel wel mijn stijgbeugel van mijn voet gleed! God wat voel ik me dan onhandig wanneer ik bezig blijf in n galop voor honderden mensen mn stijgbeugel weer terug probeer te zoeken en ondertussen vooruit moet blijven kijken! :oo

Onvoorstelbaar dat het maar zo blijft sneeuwen in Nederland.

Lakshmi
Citaat:
Nu op france 5 documentaire Le Cavalier de Golestan!

Was het mooi? Ineens zijn de zenders bij ons totaal verandert, geen idee waar ik france 5 zou kunnen vinden,...

De bedouinen bakken brood op wel een heel simpele manier.
N heet vuur maken in schoon zand, het vuur laten zakken tot er alleen n rest van hete sintels overblijft, inmiddels het deeg uitrollen tot een grote schijf, in de sintels leggen, sintels erover en af en toe kloppen op het deeg om te horen of het al gaar is, sintels eraf, brood omkeren, sintels er weer over. Na enkele minuten is het brood klaar. Sintels eraf vegen, brood schoonkloppen met een doek.
Mmm heerlijk brood!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:56

bedouin schreef:
N heet vuur maken in schoon zand, het vuur laten zakken tot er alleen n rest van hete sintels overblijft, inmiddels het deeg uitrollen tot een grote schijf, in de sintels leggen, sintels erover en af en toe kloppen op het deeg om te horen of het al gaar is, sintels eraf, brood omkeren, sintels er weer over. Na enkele minuten is het brood klaar. Sintels eraf vegen, brood schoonkloppen met een doek.
Mmm heerlijk brood!

Ja, dat zag ik laatst in een film over de Toeareg ook... Heerlijk slow ook...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:10

yole schreef:
bedouin schreef:
Mmm heerlijk brood!

Ja, dat zag ik laatst in een film over de Toeareg ook... Heerlijk slow ook...

Het is ongegist, ongerezen 'brood'.
Meel met water en ploep.
Het is de manier waarop overal op de wereld met (zet)meel 'brood' gemaakt wordt. Van casave, maniok tot graan.
Je kan je afvragen of het 'brood' ís, of dat woord de lading wel dekt want het is eigenlijk een ongegiste pannekoek.

Smaak, voedingswaarde en vertering verbeteren met gisten.
Een parallel product is bier. Dat wordt op identieke wijze gemaakt tot en met mout branden voor smaakverbetering. Bakkerij en brouwerij gingen daarom ook vaak samen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:30

Wanneer de deegmassa zonder gist wordt gebakken is het een echte 'pain plastic': niet echt lekker te eten zodra het ietwat is afgekoeld. Een kundige bakker bakt het dan met een korst als een matze. Toch wordt gist gebruikt, weliswaar vanuit de losse pols, de kwaliteit is te danken aan de broodbakker van het moment.
Ik prees me vorige week tijdens een trektocht erg gelukkig met een kundige broodbakker en het warme brood met boter besmeerd was elke morgen voor mij een ware traktatie!

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:47

bedouin schreef:
Toch wordt gist gebruikt, weliswaar vanuit de losse pols, de kwaliteit is te danken aan de broodbakker van het moment.

'Gist' is vaak een misnaming voor bakpoeder.
Gist leeft en heeft tijd nodig om het meel te 'fermenteren'. Bakpoeder is een snelle 'vervanger' om het deeg kunstmatig te doen rijzen door het voegen van koolzuur.
Maar goed, daar weet mijn lief meer van. Ik ben geen expert, alleen een waarderend eindgebruiken = eet (en drink) het goede product met smaak.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:40

Voila, ook ik ben geen expert. Zou goed kunnen bakpoeder, soms wordt er wel al gerezen deeg van de bakker meegenomen in een emmer waar de deksel al bijna niet meer op wil blijven. Zoals gisteren met een famlie uitje ri Sahara. Maar zo nemen wij dat niet mee op trektocht. De woorden voor bakpoeder of gist in het frans heb ik meestal niet zo snel voor handen, -laat staan in het arabisch, ik moet het vooral hebben van mijn observerend vermogen, ik beschrijf wel vaak heel onhandig en meestal ietwat omslachtig wat ik bedoel te willen zeggen, meestal wordt het wel begrepen.
Ik zelf vooral ben eveneens waarderend consumerend -en bij lekker eten- vreetzuchtig gebruiker! :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:01

bedouin schreef:
Voila, ook ik ben geen expert. Zou goed kunnen bakpoeder, soms wordt er wel al gerezen deeg van de bakker meegenomen in een emmer waar de deksel al bijna niet meer op wil blijven. Zoals gisteren met een famlie uitje ri Sahara. Maar zo nemen wij dat niet mee op trektocht. De woorden voor bakpoeder of gist in het frans heb ik meestal niet zo snel voor handen, -laat staan in het arabisch, ik moet het vooral hebben van mijn observerend vermogen, ik beschrijf wel vaak heel onhandig en meestal ietwat omslachtig wat ik bedoel te willen zeggen, meestal wordt het wel begrepen.
Ik zelf vooral ben eveneens waarderend consumerend -en bij lekker eten- vreetzuchtig gebruiker! :Y)

Gist is in het frans 'levure', (zuur)desem is 'levain' en bakpoeder zou ik zo niet weten.

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:19

Levure chimique/artificielle geloof ik.. Ze gebruiken hier ook wel 'verse' gist hoor.
Mooie foto weer Wenda, hebben jullie een fijne tocht gehad met leuke mensen? De documentaire was mooi, over een kindjockey in Iran. Ze reden gewoon met kaplaarzen en de blouse en cap moesten na de race terug worden gegeven :+ alle paarden bij elkaar op de truck, net als hier..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:11

vind ik een weide bij mn vriend in de buurt, komt hij vanmiddag thuis en staat de politie het pand te keuren. een buur heeft klacht ingediend dat het gebouw in slechte staat zou zijn. is dan nota bene een buur die al jaar en dag zelf een ruimte ter beschikking heeft voor zn werkmateriaal... -O- naar het schijnt zou hij graag het pand afsnoepen van de huidige eigenaar, maar die wilt het niet verkopen. tis wel voorlopig goedgekeurd, maar wie weet welk proces is er nu weer in gang gezet...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:35

Ik zie verbaasde ogen bij het noemen van de woorden voor gist of bakpoeder haha!
Uitstekend frans spreken brengt me ook niet altijd verder hier!
Jaaa we hadden een heel prettige tocht met 2 Amerikanen, een professor en een een hoge piefin in de chemische techniek.
Soms vraag ik me af wat ik doe daar in de woestijn maar rondtrekken met zulke mensen doet me goed. Mn werk voorheen gaf me de gelegenheid interessante mensen te ontmoeten maar mn werk nu, doet dat eveneens!
In Februari staat de woestijn in bloei, dat was ook leuk om te zien. We hadden ook erge zandstormen en dat maakte het weer erg avontuurlijk! Gelukkig gaat de wind liggen steeds, ruim voor zonsondergang.

AfbeeldingAfbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:06

Oh wow, da's mooi zeg!
Wat is volgens jou de beste periode om zo'n tocht door de Sahara te maken Bedouin? Qua hitte/kou, maar ook qua natuurschoon e.d. (die bloeiende woestijn lijkt me heel bijzonder om te zien nl.)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:09

Ha Francis, Nu dus in de maand Februari en Maart voor de bloemen in Mei of Oktober vanwege de ideale temperaturen!

Hier ook nog een foto van een soorrt knolachtige orchidee!
Ik heb aardig wat onderwerpen waar ik me in verdiepen kan wanneer ik me zou vervelen haha want ook van bloemen en plantensoorten weet ik uiteraard weinig! haha vroeger had ik wel zo'n herbarium en n plantenpers -zelfgemaakt!

http://lh5.ggpht.com/_sg2_ysmRxe8/S3e-a ... 010513.jpg

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:12

Gamirra is het woord voor gist int Arabisch.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:20

bedouin schreef:
Ha Francis, Nu dus in de maand Februari en Maart voor de bloemen in Mei of Oktober vanwege de ideale temperaturen!

Hier ook nog een foto van een soorrt knolachtige orchidee!
Ik heb aardig wat onderwerpen waar ik me in verdiepen kan wanneer ik me zou vervelen haha want ook van bloemen en plantensoorten weet ik uiteraard weinig! haha vroeger had ik wel zo'n herbarium en n plantenpers -zelfgemaakt!

http://lh5.ggpht.com/_sg2_ysmRxe8/S3e-a ... 010513.jpg

Inderdaad, want dat is géén orchideeensoort ;) ...eerder een lid van de helmkruidfamilie, en een wilde gok is dan het geslacht "ratelaar", die parasiteren op wortels van andere planten. Maar zoals gezegd een nogal wilde gok op basis van alleen een (trouwens erg mooie) foto.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:29

bedouin schreef:
AfbeeldingAfbeelding

En nu we het er toch over hebben dit is ongetwijfeld een euphorbia soort, een wolfsmelkachtige. Breek er bij gelegenheid maar eens een stengeltje af dan sijpelt er dik melkachtig sap uit de wond (vingers niet aflikken, wslk giftig).
Heel grote variabele familie, de kerstster hoort erbij en ook een succulente groep die door veel mensen met cactussen wordt verward.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:31

De 'orchidee achtige' zou uit de familie van Orobanchaceae kunnen stammen.
http://www.sahara-nature.com/plantes.ph ... 0phelypaea
Het lijkt erop!
Kuggur dank je wel voor de stimulans even wat verder op internet te speuren. Ik heb zodoende een leuke site gevonden hoewel er niet alle planten op staan waarvan ik nu foto's heb. Bovenstaande met gele bloemetjes -volgens jou wolfsmelkachtige- kan ik er ook niet op terugvinden,...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:52

Gaaf, die foto op de site die jij geeft Bedouin, zo'n plant die door een door droogte gebroken aarde heen breekt. Over de kracht van de natuur gesproken....

Ik had in Egypte absoluut geen moeite met de temperatuur, dat was in oktober. Trok er nog rustig een sprintje uit om een foto van de groep te maken toen we bij de Aswandam waren, waar 't om 10 uur al zo'n 40 graden was. Ik gedij blijkbaar goed in droge hitte. Hier in Nederland lig ik al op apengapen als't boven de 25 graden wordt.
Scheelt het erg veel qua hitte overdag, oktober of februari/maart?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:16

In de zomermaanden is het inderdaad al rond 1000 uur in de morgen 40 graden. Jij hoort dan echt in een heet klimaat thuis Francis!

Deze maand staat er steeds in de middag veel wind. Zo nu en dan is het zelfs al warm, zonder jassen en blote voeten in teenslippers- warm!
Het is nu (vanaf December) het natste seizoen tot en met April, dat betekent dat er af en toe eens in de zoveel weken wat druppels vallen. Het is vaak bewolkt hoewel er steeds blauwe lucht te zien blijft.
Voor planten en bloemen dus de beste tijd om te bloeien.
In Oktober begint de hitte sterk af en te nemen hier maar koel zoals nu in februari en maart is het pas weer eind november.

Hier nog 2 foto's van een plantensoort waarvan ik ook nog geen info heb kunnen vinden,... Ietwat onscherp de 1ste vanwege opname vanaf paardenrug, tja,...

AfbeeldingAfbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:34

Wow, Gaaf al die bloemen. Ik mag zelf graag macro fotograferen (helaas nog geen luxe camera maar een wat luxere compact die wat handmatig in te stellen is) dus ik zou dit soort foto's graag es zelf komen maken.
Dit jaar zit het er niet in en ik ben momenteel te bang om te rijden om zomaar een trektocht op een vreemd paard te maken (vind het echt vreselijk, was nooit bang, maar nu na 9 jaar niet rijden en m'n laatste rijervaring een behoorlijk harde val heb ik echt een beetje angst ontwikkeld geloof ik...)
Eerst weer een jaartje lessen en dan es zien of het er volgend jaar in zit ;) Ik ga vast sparen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:20

Laatse bericht twee jaar geleden?! Woooow wat vliegt de tijd.

Het is weer langzaam aan het eind van de winter, en ik wordt er helemaal melancholisch van. Ik wil lente en zonnestralen. En geen nattigheid en modder meer. :j
Gezien ik vermoed dat dat bij de andere slow-life-ers ook wel zo zal zijn, probeer ik dit topic nog eens onder het stof vandaan te halen.
Hoewel, mogelijk hebben de woestijnbewoners hier allemaal minder last van, bedenk ik nu :+

Hoe gaat het met iedereen?

Hier is niet zo veel veranderd op vlak van slow-life. Ik heb nog steeds een te drukke job, en on-af huis en veel meer plannen als tijd :D
Er staat nu wel een stalgebouw achter mijn huis, maar daar wonen nog steeds geen paarden. De bijhorende omheiningen worden nl. pas in de komende twee maand geplaatst.
Verder nog één paard om voor te zorgen, mijn oude ruin. De twee hengsten wonen nog steeds bij mijn ex-vriend in Wallonië in hun privé paardenparadijs. Mogelijk gaat dat nu deze lente veranderen als ik eindelijk de mogelijkheid thuis zal hebben om ze hier te houden. Er is nog wat denkwerk te doen op dat vlak.

Qua ecofarm helaas ook weinig vooruitgang. Ik heb twee katten bij, maar dat telt niet echt als boerderijdier :P Kippen durf ik nog steeds niet goed aan beginnen wegens de vossen.. Heb wel een enorme stapel hout om het huis mee te verwarmen, en met wat geluk kan ik eind volgende maand ook eindelijk IN mijn huis gaan wonen, in plaats van in de veranda die er tegen aan plakt. Die is nu woonkamer, en hoewel dat erg gezellig en licht is, is het niet zo ecologisch/economisch, want al dat glas is natuurlijk niet zo isolerend.
Vanavond alvast aan de slag om de sokkel waar de nieuwe kachel op komt met tegels te bekleden :D Op de badkamer na de laatste verbouwklus!! *\o/*

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:24

hier staat de verbouwing nog in kinderschoenen. ik heb nog een wc uit de jaren stillekes en verder geen badkamer. keuken moeten we ook nog plaatsen.
als eerste klus wilden we zeker dakisolatie plaatsen, dat scheelt tenslotte enorm. Ik heb ook een stukje weiland dat nog behoorlijk moet opgekuist worden met allerlei boomsoorten door mekaar op en een weitje aan de andere kant.
Volgend voorjaar komt er toch al een eerste versie van de groententuin. al gooi ik er gewoon courgettes en pompoenen op voor het gemak :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:43

kynshiri schreef:
Al gooi ik er gewoon courgettes en pompoenen op voor het gemak :+

Exact wat ik hier ga doen!
Maar dan is er toch al gestart met een groentetuin.

Ik heb hier wel waanzinnig veel slakken, ik moet dringend eens uitzoeken hoe ik die dan uit de groentetuin kan houden. Momenteel bezetten ze mijn brievenbus, en ik kan je zeggen, slakken eten papier, véél en met zin voor creativiteit. Lijkt soms wel op een op hol geslagen perforator..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:03

Onze schapenkudde groeit gestaag, 110 ooien en 6 rammen, we naderen de capaciteit van de huidige stalinrichting. Momenteel overwegen we de bodem af te maken (eigenaar was daar lang voor wij introkken vanwege gezondheids problemen mee gestopt), dan kunnen we minstens 300 houden....
Een nieuw aspect dat door de schapen is geinspireerd is het trainen van bordercollies, erg interessant, en een obsessief bedreven nieuwe hobby :D.
Kippen wordt hier trouwens ook hoog tijd.
Wees niet te depressief over je weersomstandigheden, ik ben vorige week gestrand door een een sneeuwstorm, kon niet thuiskomen en heb een nachtje gelogeerd bij een bevriend boerenechtpaar, zelfs de volgende dag was het nog moeilijjk genoeg thuis te komen! Enfin, heb er zelf voor gekozen net onder de poolcirkel te gaan wonen....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:54

Wauw, ik ben stille meelezer maar dat dit topic al twee jaar oud is had ik niet verwacht...

Trainen van bordercollies, 'nuttig combineren met leuk', of andersom - ik vind het tof en past ook precies hier in het topic. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:27

Kuggur schreef:
Onze schapenkudde groeit gestaag, 110 ooien en 6 rammen, we naderen de capaciteit van de huidige stalinrichting. Momenteel overwegen we de bodem af te maken (eigenaar was daar lang voor wij introkken vanwege gezondheids problemen mee gestopt), dan kunnen we minstens 300 houden....

300 schapen.. wow :Y) Ik had er ooit lang geleden eens 9, en naar mijn gevoel was daar echt alle dagen iets mee. Ik krijg stress van schapen :P