Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Kenmerkende eigenschap: wilskracht
Die werkmentaliteit kan iemand lang volhouden. 'Mensen kunnen jarenlang heel hard werken, veel uren draaien, onder hoge werkdruk presteren voordat ze instorten. Een belangrijke eigenschap van burnoutpatiënten is dat ze een enorme wilskracht hebben', zegt Karsten. Die wilskracht weerhoudt mensen ervan om het tij te keren. Het heeft ook bijna geen zin er iets van te zeggen, weet Nicolette van Rutten uit eigen ervaring. Op haar werk werd ze ook gewaarschuwd voor haar werkdrift, toch ging ze stug door. 'Als ik nu iemand anders burnout zie raken, dan zeg ik het wel. Maar ik weet ook dat ze toch niet luisteren, dat deed ik ook niet.'
Dat uitgerekend zij een burnout kreeg, begreep haar omgeving trouwens niet altijd. 'Mijn ouders riepen "Een jonge meid is niet moe." Pas toen ik ze een paar artikelen over burnout had gegeven, begrepen ze dat het niet tussen mijn oren zat, maar dat ik mijn lichaam had uitgeput.'
Volgens Wies Weijts zijn mensen die een burnout krijgen doorgaans de best presterende jongens en meisjes uit de organisatie. 'Zeer loyale, betrokken, hard werkende, consciëntieuze werknemers. Ze hebben een soort grenzeloosheid in zich, ze combineren perfectionisme met een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en zijn heel gevoelig voor waardering van anderen
Read more: http://www.intermediair.nl/artikel/werk ... z0LuyFioUR