Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:39

Hoe reageren jullie eigenlijk op situaties waarin je overprikkeld wordt? Uitleg met een voorbeeld is altijd handig.

Ik begin dan vaak erg te wenen en het liefst van alles zou ik zoals een klein kind op de grond willen gaan liggen en zooo hard huilen en slaan. Omdat ik dan nogal hard aangestaard zou worden en ze denken dat ik compleet gek ben doe ik dat maar niet. Zo reageer ik als ik in een 'conflict' terechtkom, waarvan sommige mensen nadien zeggen dat het niet eens een conflict was... "Waar zie je het probleem?" (wordt dan steeds gevraagd). Ik voel me in een hoek gedreven en moet me 'verdedigen' maar de emoties lopen zo hoog op dat ik geen woord uitkrijg en met als gevolg... :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:45

Hmmm, dat is wel herkenbaar. Hard weglopen misschien? ;)
Ik zou het echt niet weten, ik probeer kalm te blijven maar da's niet altijd makkelijk. Ook ik zou hier graag tips over krijgen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:48

Dat herken ik ook, dan heb ik het gevoel moeilijkheden te hebben bij dingen waar er voor anderen geen zijn. Ik wordt dan vaak erg stil, trek me terug en voel me niet erg goed. Leg dan meestal de schuld bij mezelf. Vaak helpt het bij mij om lekker met vrienden iets te gaan doen en vooral even nadenken over wat ik voel, waarom en wat ik er aan kan doen. Op het moment zelf, ja dan wordt ik terughoudend. Meestal vertrouw ik de persoon waar het conflict mee samen hing dan ook niet meer.

Mallodie

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:21

Ja, die laatste zin herken ik ook. Ik voel me dan persoonlijk aangevallen terwijl mijn koppie wel weet dat het niet zo is.. Toch voelt het zo.

"Trek je dat toch niet aan!!" Van deze uitspraak krijg je me echt op de kast :) Die komt dus ook altijd van mensen die me van harte willen helpen maar die eigenlijk geen flikker begrijpen van wat ik op dat moment voel. Ik trek me nadien ook vaak terug, rust rust rust. Even alles op een rijtje zetten en wat muziek opzetten, ik zit de laatste tijd bijna altijd alleen, heb het gewoon zo hard nodig.

Veulen84

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:38

Als ik overprikkelt ben dan word ik stil. Ik voel me dan zo gekwetst en kan er dan echt uren mee bezig blijven. Kom ik dan de volgende keer die persoon weer tegen dan moet die persoon ook echt wel z'n best doen om weer als vriend te worden gezien.

Op me werk word ik soms tot confrontatie gedwongen. Dan word ik vaak neidig en daardoor kort. Uiteindelijk ga ik dan huilen en dan voel ik me wekenlang geplaagd door woede en ellende voor dier persoon.

Een vriend van me noemde me trouwens laatst een manipulator. Hij bedoelde dat niet verkeerd, maar meer omdat ik altijd precies lijk te weten wat ik moet zeggen. "Jij weet het altijd zo te brengen dat het net lijkt alsof je het er mee eens bent, maar eigenlijk doe je nooit een stap naar voren." Beetje vaag, maar ik snap wel wat hij bedoelde. Ik ken mensen vaak zo goed dat ik weten waarom ze iets willen. Dan ga ik daarin mee, met als enige uitzondering dat ik het niet wil. Einde conversatie heb ik me zin en denkt de ander dat ik het toch met hem eens ben.
Stomme is dat ik het onbewust doe en het soms pas uren later door heb. Herkenbaar voor iemand?

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:22

Aria_zz schreef:
LittleAnn schreef:
het boek: hoog sensitieve personen en de liefde. Een feest van herkenning!

Is dat een boek van elaine aron??

Ja!