[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alissaaa

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:56

hmm bedankt.
heeft er iemand ervaring met die ring?
lijkt me zo onhandig.. ook ivm seks?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 02:08

Oh gut, ik weer.. :+
Ik heb net mn stopweek gehouden, en moet morgen weer beginnen met de pil, alleen.. Ik kom er net achter dat mn strips opzijn.. Is dat morgen nog ergens te halen oid? (Geen idee of de apotheek dan open is.. := )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 02:12

er is altijd een apotheek van wacht normaal. Moet je wel ff zoeken welke in jouw buurt van wacht is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:10

absque_dubio schreef:
Oh gut, ik weer.. :+
Ik heb net mn stopweek gehouden, en moet morgen weer beginnen met de pil, alleen.. Ik kom er net achter dat mn strips opzijn.. Is dat morgen nog ergens te halen oid? (Geen idee of de apotheek dan open is.. := )

Dat heb ik ook! Alleen moet ik doorgaan met mijn strips omdat ik een pil vergeten ben gisteren. Vanmiddag even naar de dienstapotheek. Moet je maar even googelen. Je kan iig niet langer doorgaan met je stopweek..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:19

Er is wel een apotheek hier verderop open. Ik kom daar nooit, maar is wel gewoon in hetzelfde dorp. Zou ik daar het ook kunnen halen? :\ (Weet niet of ik in de computer sta..?)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:42

alissaaa schreef:
hmm bedankt.
heeft er iemand ervaring met die ring?
lijkt me zo onhandig.. ook ivm seks?

Bedoel je de nuvaring? Ik heb hem een half jaar gehad en was er tevreden over hoor. Alleen lag de prijs redelijk hoog en in België wordt de nuvaring niet vergoed. Verder is het gemakkelijk in te brengen (zoals een tampon) en als het stoort tijdens de seks kan je het er even uit halen (niet langer dan 3 uur en op koude ondergrond leggen).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:48

absque_dubio schreef:
Er is wel een apotheek hier verderop open. Ik kom daar nooit, maar is wel gewoon in hetzelfde dorp. Zou ik daar het ook kunnen halen? :\ (Weet niet of ik in de computer sta..?)

Meestal is je Apotheek deel van een grotere apotheekkring. Als je een oud doosje meeneemt als 'bewijs' daar staat meestal je geboortedatum, je naam en je adres op. Als bewijs zou je dan je legitimatie en je verzekeringspasje mee kunnen nemen. Ik weet ook niet precies hoe het werkt. Ik bel zo eerst eventjes, misschien is dat voor jou ook handig!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:54

YES!! Ze hebben een Yasmin voor me! Ik heb even gebeld, de situatie uitgelegd, ze begreep het niet helemaal.. maar dat is ook logisch.. dus ik heb maar gevraagd of ze een strip voor me hadden liggen.. en dat hadden ze! Ik ben verlost! :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:09

Anne. schreef:
absque_dubio schreef:

Meestal is je Apotheek deel van een grotere apotheekkring. Als je een oud doosje meeneemt als 'bewijs' daar staat meestal je geboortedatum, je naam en je adres op. Als bewijs zou je dan je legitimatie en je verzekeringspasje mee kunnen nemen. Ik weet ook niet precies hoe het werkt. Ik bel zo eerst eventjes, misschien is dat voor jou ook handig!

Ik heb uiteindelijk idd even gebelt, wat nog een ramp was want ik vind bellen echt zooo eng. :=
Maar ik moest idd een doosje meenemen, en dan was het goed. Dus ik daarheen gegaan. Nog een gedoe met het verzekeringsnummer aangezien ik 2ling ben. Maar het is als het goed is allemaal geregeld, en heb voor een halfjaar meegekregen. :D

En voor jou is het ook bijna opgelost, gelukkig zeg!
Volgende keer alle2 maar wat beter in de gaten houden he. :Y)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:11

absque_dubio schreef:
Ik heb uiteindelijk idd even gebelt, wat nog een ramp was want ik vind bellen echt zooo eng. :=
Maar ik moest idd een doosje meenemen, en dan was het goed. Dus ik daarheen gegaan. Nog een gedoe met het verzekeringsnummer aangezien ik 2ling ben. Maar het is als het goed is allemaal geregeld, en heb voor een halfjaar meegekregen. :D

En voor jou is het ook bijna opgelost, gelukkig zeg!
Volgende keer alle2 maar wat beter in de gaten houden he. :Y)

Haha, inderdaad. Nou, gelukkig dat het allemaal is goedgekomen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:15

_Charlotte_ schreef:
daarnaast is een spiraaltje wel wat anders dan een pil.
een spiraaltje is eigenlijk een abortus maar dan in een hele vroege stadium ;) aangezien het eitje en het zaadje :+ zich niet aan de wand kunnen hechten (hoe het precies zit..weet ik allemaal nietmeer) sterven ze af..dus een vroege abortus , waardoor heel veel mensen om die reden geen spiraaltje nemen

een vriendin van mij laat er wel eentje zetten, aangezien ze echt niet tegen de pil kan.

Dat wat jij schrijft, geldt min of meer voor het koperspiraaltje. Die voorkomt dat er innesteling kan optreden en voorkomt daarmee zwangerschap.
Het Mirena-spiraaltje is een hormoonspiraaltje en het hormoon wat daarin zit, zorgt voor nog wel wat meer. De meeste vrouwen hebben bij een hormoonspiraaltje geen eisprong meer en dus ook geen 'abortus' zoals jij dat hier noemt.
Daarnaast zorgt het hormoonspiraaltje ook voor een heel andere samenstelling van het baarmoederslijmvlies, dat mocht er toch conceptie optreden, dat het dan inderdaad niet kan innestelen.
En het zorgt voor een ongunstig milieu voor de spermacellen, waardoor die waarschijnlijk niet eens de eileider kunnen bereiken en dus op die manier ook al niet voor conceptie kunnen zorgen.

Kortom, jouw redenatie is deels wel waar, maar wel een beetje kort door de bocht.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:19

K ben zo'n 3 jaar geleden aan de pil gegaan (yasmin) omdat k last had van krampen e.d. Dat hielp ontzettend om de pijn te verlichten, maar de laatste paar maanden begint t toch weer steeds erger te worden. Is dit normaal?
K zit er sowieso over na te denken om van de pil over te stappen op wat anders, maar wat dat dan moet zijn ben ik nog niet helemaal over uit. Implanon begin k niet aan (te veel verhalen over staafjes zoek en alsnog zwanger worden e.d.), nuvaring lijkt me niks (heb al een hekel aan tampons), dan blijven nog over pleister, spiraaltje en prikpil (of zijn er nog andere opties? ). Ik moet iets hebben met een zo laag mogelijk hormoongehalte want k merk dat k daar heel erg op reageer, iemand een goed idee?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:15

Ik zie een aantal vragen of Implanon voorbij komen. Die heb ik een tijdje gehad, dus voor vragen mag iedereen mij pb-en of hier in het topic vragen hoor :)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:12

Met de prikpil wordt je gewoon volgespoten met hormonen. Mijn huisarts raadde dat alleen maar af. Spiraaltje geeft heel weinig hormoon af omdat het alleen af hoeft te geven aan de directe omgeving.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:43

Als je naar de huisarts gaat voor de pil, wat voor onderzoeken krijg je dan allemaal?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:46

Geen... tenminste bij mij niet. Ze vroeg of ik rookte of lichamelijke klachten had, en de rest van de info over jou staat in de pc als het goed is.

Misschien dat als je op 1 van bovenstaande vragen 'ja' antwoord dat ze even je bloeddruk meten ofzo?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:47

Oké dankjewel!

Mijn moeder zei namelijk dat ze ook een inwendig onderzoek deden ;( := , Was daar namelijk nogal bang voor :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:30

Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn, want dat doen ze niet standaard. Volgens mij zijn er wel huisartsen die altijd de bloeddruk meten, maar dat is niets om je druk om te maken.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:31

Fjieuwww :o. Dankjewel!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:30

Kan me niet voorstellen dat ze een inwendig onderzoek doen, of je moet aangeven dat je jeuk/pijn daarbinnen hebt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:33

inwendig hebben ze niet gedaan bij mij, wel mijn bloeddruk gemeten. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:43

Tenshi schreef:
Met de prikpil wordt je gewoon volgespoten met hormonen. Mijn huisarts raadde dat alleen maar af. Spiraaltje geeft heel weinig hormoon af omdat het alleen af hoeft te geven aan de directe omgeving.

Welke spiraal doelde je huisarts dan op weet je dat ook?

Ik ben gisteren even langs de apotheek gelopen.
Een paar jaar geleden begon ik met de pil, maar vanwege migraine moest ik daarmee stoppen. Ik kreeg toen de nuvaring. Ging herg goed, tot vorig jaar eind juni. Toen kreeg ik bloedingen die ruim 3 maanden aanhielden. Er zijn diverse onderzoeken geweest, nooit iets kunnen vinden. Gestopt met nuvaring en ik kreeg de mirena, echter bij de mirena bleef ik zo ontiegelijk veel last houden dat de gynaecoloog hem eruit heeft gehaald en weer de nuvaring heeft voorgeschreven. De nuvaring gebruik ik nu weer een paar maanden en heb onlangs een nieuwe ring in gedaan, een week nadat ik de ring erin had begon het weer te bloeden. Dus nuvaring eruit.

Nu vertelde de huisarts mij dat er in de nuvaring en de mirena veel hormonen zitten en dat dat misschien teveel wordt opgebouwd in mijn lichaam waardoor ik constant bloedingen heb.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:56

De huisarts zei juist tegen mij dat er in de mirena minder hormonen zitten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:01

Best bizar, want dat dacht ik zelf eigenlijk ook janet!
En volgens mij had mijn huisarts ook aangegeven dat er minder hormonen in zitten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:03

Misschien dat de totale hoeveelheid hormonen minder is, maar de plaatselijke hoeveelheid meer? Ik zeg ook maar iets. :o