Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:13

Heb niet alle posts gelezen maar vind het een ingewikkelde vraag waar je niet ronduit ja of nee op kunt antwoorden. Het is heel moeilijk om tijdens de zwangerschap al in te kunnen schatten wat de ernst van de handicap zal zijn, en daarna wat voor kwaliteit van leven het kind zal hebben. Daarnaast weet ik niet hoe ik zelf zou reageren als ik zou horen dat mijn nog ongeboren kind een (ernstige) handicap zou hebben. Ik denk dat je als je zelf in de situatie zit, toch steeds je grenzen gaat verleggen. Zie het bij de neef van mijn man, hij en zijn vrouw hebben een ernstig zieke baby met een zeer korte levensverwachting. Als je alleen op je verstand afgaat doordat je er verder afstaat zou je zeggen staak de behandeling, als je er middenin zit grijp je iedere strohalm aan en zie je in alle ogenschijnlijke kleine stapjes die de baby vooruit maakt hoop op genezing.
Ben zelf al heel wat jaartjes werkzaam in de gehandicaptenzorg en heb daarin ook veel gezien en meegemaakt. Er is zoveel diversiteit in de aard van de handicaps en de prognose van de ontwikkeling dat je daarmee ook onmogelijk van tevoren kunt zeggen "als mijn kind dat heeft laat ik hem weghalen"'. Sommige kinderen waarvan men van tevoren heeft gezegd dat ze altijd als kasplantje zullen leven blijken zich bijvoorbeeld prima te ontwikkelen, maar andersom kan ook. Ik weet het dus niet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:26

Houden...
Elk kind is een wonder.
Ik zou heel die ego niet maken, kind is toch welkom wat het ook heeft.
Iedereen hier zijn mening over, persoonlijk vind ik arbortus niet kunnen en ook niet als het kindje zwaar gehandicapt is.

Ik kan persoonlijk best boors om worden dat mensen kinderen weg halen. Dat komt omdat ik gewoon van heel dichtbij mensen ken die geen kinderen kunnen krijgen en ze zo graag willen en dan haalt iemand anders ze 'even' weg.
En mijn ouders hun eerste kindje was zwaar gehandicapt s'nachts toen me ouders er niet waren heeft de hoofdzuster hem expres niet de zorg geboden die hij nodig had daardoor is hij overleden. Dat doet ons gewoon onwijs pijn.
En ik heb een gehandicapte tante en we houden allemaal veel van haar en zij geniet volop van het leven.
Neej ik zou God niet minder dankbaar zijn met een gehandicapt kindje. Als je ziet hoeveel liefde ze je kunnen geven.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:31

He getver blokje wat is dat toch gruwelijk! Daar kan je toch niet bij met je hoofd waarom zo'n zuster dat doet..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:33

blokje jij zegt iemand anders kan geen kinderen krijgen en weer iemand anders haal het "even" weg.
Dat is voor die mensen ook niet "even". Geestelijk is het heel zwaar een abortus te laten plegen en dus niet "even" gebeurt.

Als iemand zwanger is geworden hoe dan ook en die kan niet voor het kind zorgen is het voor het kind beter als het geaborteerd word als dat het ter wereld komt zonder een fatsoenlijk leven.

Een kind waarbij je bij voorbaad al weet dat die geen normaal leven zal kunnen lijden (zwaar gehandicapt) kun je naar mijn mening zo'n leven beter voor komen. De wereld word steeds harder en moeilijker en er zijn zat gehandicapte mensen die zich niet geaccepteerd voelen en zich anders voelen.

zoals ik al eerder zei als er een veulen geboren word met 2 benen roepen mensen dat is niet human om dat dier zo in stal te laten liggen zonder kans op normaal leven. Maar als het om een kind gaat waarbij je in de eerste weken al weet dat het geen normaal leven zal kunnen lijden dan is abortus in eens not don want een abortus kan echt niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:33

Dat is idd afschuwelijk blokje. En dat vind ik niet omdat ik het niet vind kunnen om zo'n kindje niet te laten leven, maar omdat dit wel de keuze van de ouders zou moeten zijn... als de ouders ervoor kiezen om alles op alles te zetten om het kind in leven te houden, dan zou de omgeving dit moeten accepteren, net als wanneer het omgekeerde het geval zou zijn...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:35

Ik ken ook mensen in mijn zeer directe omgeving die enorm veel moeite hebben om zwanger te worden, en waarbij het de vraag is of het ooit zou lukken. Toch zou ik zelf nooit voor een zwaar gehandicapt kind kiezen... en dat is mijn goed recht, net als dat het voor andere een goed recht is om er toch wel voor te kiezen, of om het bewust niet te laten checken Ja

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:38

Ik had dat "even" niet mogen zeggen sorry '
Één van mijn 3 zussen kan geen kinderen krijgen. Verdrietig
3 vrienden van ons kunnen ook geen kinderen krijgen

Ja, mijn vader heeft het er vooral moeilijk mee. Pieter mijn broer was zo welkom! Hun eerste kindje, ze waren vol liefde.
Mijn vader heeft alleen het kindje begraven omdat mijn moeder in het ziekenhuis was opgenomen omdat ze in levensgevaar was door de bevalling.
Mijn kleine neefje van 1 is naar mijn broer vernoemt en dat was voor ons alleen heel mooi. Maar me mams heeft het allemaal wat beter en makkelijker verwerkt mijn vader niet... Ik had graag een broer gehad hoe hij ook zou zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:43

Het zou in ieder geval echt nooit aan een ander mogen zijn om te kiezen of het kind wel of niet blijft leven. Eigenlijk zou het aan het kind zelf moeten zijn, maar ja, dat heeft natuurlijk nog niets te vertellen als het net geboren is... En dan zijn de ouders degene die de beslissingen moeten nemen.

Ik kan me goed voorstellen dat je ouders er kapot van waren/zijn. Een kind verliezen is niet niks... zeker niet als dat niet je eigen keuze was waar je helemaal achter kon staan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:44

Mijn vader vind het vooral erg omdat ze hadden opgebeld en hadden gezegd dat hij plots was overleden dat ze niets meer konden doen. Een jaar later toen mijn oudste zus werd geboren hoorde ze het echte verhaal... :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:46

Hebben ze uiteindelijk nog stappen ondernomen tegen de hoofdzuster? Zo iemand zou toch niet zo'n beroep mogen uitoefenen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:47

Neej...
Mijn ouders konden dat geestelijk niet aan en ze zouden Pieter er niet mee terug krijgen. Je haalt op zo'n moment een beerput open

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:47

mijn broer en schoonzus probeer ook al een paar jaar zwanger te worden en dat lukt ook niet.
Als ik nu door mijn spiraal heen zwanger zou worden zou ik het ook weg laten halen ondanks hun geen kids (nog ) kunnen krijgen. Ik heb een eigen zaak en totaal geen tijd voor een kind. Maar mijn leven is anders als dat van hun dus dan zou ik moeten zeggen nee ik houd het kind want mijn broer kan geen kinderen krijgen. Dat is toch een omgekeerde wereld.
Iedereen heeft daar zijn eigen keuze in en iedereen staat in zijn goed recht.
Als iemand een gehandicapt kind weg laat halen omdat die daar niet mee om kan gaan is er niemand die haar dat kwalijk kan nemen, dat is haar keus. Als iemand zegt ik wil geen gehandicapt kind omdat het gehandicapt is is dat haar keuze. Als iemand zegt bij mij is een gehandicapt net zo welkom als een gezond kind is dat ook haar keuze.

Maar ik vind wel dat als je van te voren weet dat je kind een kas plantje word je het het kind niet aan kan doen om toch geboren te laten worden. Zo;n kind heeft niks aan het leven. Dat is net zo min human als een veulen met 2 benen laten leven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:03

blokje,wat jij eerder hier zegt vind ik ook een beetje egoistisch.
als een kind zo ernstig gehandicapt is dat het helemaal níets kan,en het dan toch ter wereld laten komen........wie word daar nu gelukkiger van?
ik snap dat jij het niet weg zou laten halen,maar je kan je ook proberen in te leven in andermans mening.

wat jouw broertje is overkomen is wel afschuwelijk,dat even voorop gesteld!

kijk ik heb het dan niet over handicaps als het syndroom van down,want zeker kunnen die mensen een heel gelukkig en liefdevol leven hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:06

Beaux, sorry die problemen zijn wij niet echt zo tegengekomen in 31 jaar. Mijn broer is altijd naar dagverblijf geweest en nu naar dagbesteding. Hij heeft hele aangepaste stoelen altijd gehad en zelfs een speciale computer. Mijn moeder heeft nu al jaren een slaap- en badkamer beneden met aangepaste douche en toilet. Daarnaast krijgt hij altijd fysio en heeft een speciaal bed. Natuurlijk gaat het niet altijd even gemakkelijk, maar die problemen die je noemt zijn we nog nooit tegengekomen. Wel is het dus gemeente afhankelijk en dat verschilt enorm!!

Blokje, dat is heel naar en begrijp jou wel.

Maar toch vind ik het geen reden dat ik een gehandicapt kind moet laten komen, omdat anderen geen kinderen kunnen krijgen. Die van mij kreeg ik niet kado bij een pakje boter en toch gun ik een ander een gezond kind.
Als het niet lukt is het frustrerend en zeer pijnlijk. Zeker als je tienermoeders ziet die er eentje per ongeluk kregen bijv. En het zal echt pijnlijk zijn ook, maar daar kan een ander niks aan doen.
Ook moeten mensen die abortus plegen er zelf mee leven en zijn ze alleen zichzelf en elkaar verantwoording schuldig, niemand anders.

Daarnaast ben je vaak met z'n 2en. ik denk dat mannen gauw mee willen gaan met hun vrouw als ze het wil houden of weghalen, maar je moet niet aan hun sitautie voorbij gaan. Zij dragen het dan wel niet, maar toch..........Net als de rest van het gezin.

Niet iedereen wil tegenwoordig perfectie. Het was namelijk vroeger nog veel moeilijker, maar kwam moeilijker of niet ter sprake. dit heet ontwikkeling of je er nu blij mee bent of niet.

Mijn oma had net zo een zoon als mijn broer die toen wel jong overleed en had het zeker heel moeilijk. Hij woonde thuis en bij haar 3e dochter overleed ook nog eens haar man. Ik weet dat mijn oma ook abortus had gekozen als ze de keus had gehad.

Ook snap ik geloofsovertuigingen wel, maar die kan je dus echt niet aan anderen opleggen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:00

tja,

dat is dus een keuze waar ik voor gestaan heb, mijn zus heeft MLD ( als het je intereseert kan je erop googelen )

ik ben drager, net zo als mijn vader en moeder, ik kan met allerlei berekeningen komen, maar drager zijn mijn kinderen zeker.

gelukkig blijkt mijn wederhelft geen drager van het verkeerde gen dus mijn kinders hebben het niet. ze kunnen het wel weer doorgeven natuurlijk. tijdens mijn zwangerschap ben ik een paar keer naar een klinisch geneticus geweest voor een hoop testen.

als het zo zou zijn dat mijn kinders het zelfde hadden als zus had ik de zwangerschap zeker afgebroken. niet omdat ik niet van ze zou houden, maar puur omdat ik ze zo,n leven niet aan kan doen.

mijn zus is er nog, ze is inmiddels 40 jaar, en kan helemaal niks, niet zien,niet praten, niet lopen , ja vloeken dat gaat nog net

in haar zorgboek staat vaak dat ze heerlijk zat te wachten ( op de zorg ) en echt dan kan ik ze wel wat doen ( je kan toch niks anders )

echt dat gun je niemand, heel langzaam aftakelen, en dan verder als een plant

en wat is het gunstigste het betreft hier de infantiele vorm, dit feest begint rond je 14e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:32

Heb erop gegoogled, en dat is inderdaad wel heel ernstig Sassefras. Kan me dan ook voorstellen dat je in zo'n geval zou kiezen voor abortus om je kindje dat leed te besparen Ach gut

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:46

Als ik wist dat ik drager was van een bepaald gen, dat ik zeker mijn ongeboren kind er op had laten testen. Je kunt niet alles weten, maar stel je wist dat je kind taaislijmziekte heeft. Dan zou ik het niet ter wereld laten komen... hoewel de beginfase van de ziekte nog te doen is, is het zo hoe verder je komt des te erger... en ik weet zelf hoe afschuwelijk het is om zo benauwd te zijn... laat staan elke dag.
Als ik van te voren wist wat mijn kind te wachten stond qua ziekte? zou ik zeker goed nadenken of ik het zou houden of niet.
Trysomie 13,18 en 21 laat ik aborteren. Maar dat testen ze niet standaard. Al lijkt mij het wel dat je enigszins op een echo afwijkingen kan zien.
Vooral met trysomie 13 en 18 kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om het geboren te laten worden, de kans op overleven is zeer klein en er zijn zoveel lichamelijke mankementen wat het korte leventje wat ze al hebben niet makkelijk maakt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:17

Ik durf hier geen antwoord op te geven. Ik heb AD(H)D en een depressie en op dit moment ben ik niet in staat om voor een gehandicapt kindje te zorgen, ook een gezond kindje twijfel ik aan. Ik kan er wel steeds beter mee omgaan, maar toch durf ik daar nu niets over te zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:29

Heino: daar ben ik dus bang voor... dat mijn vriend het niet aankan omdat hij adhd en lichte vorm van pdd-nos heeft. Hij heeft (vreemd genoeg!) absoluut geen problemen met kinderen. Is zelfs leiding geweest van kinderen, maar kon de echte probleemkids met een 'handicap' niet echt aan... Dan liep hij tegen zijn eigen beperkingen aan....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:34

Ik denk dat het geen probleem hoeft te vormen, als je er mee om leert gaan. Sowieso is denk ik een kind dat niet van jezelf is wat lastiger, aangezien die minder begrip voor je hebben omdat je 'toch maar de leiding' bent.
Ik denk dat ik best in staat ben een kind op te voeden, je bent immers met zn tweeën. Ik denk alleen niet dat ik daar nu toe in staat ben, omdat ik er ook nog een depressie bovenop heb Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:40

En juist dat kind van jezelf kan mensen ineens doen veranderen die zoals mijn vriend nogal sociaal gehandicapt zijn. Zijn psychiater heeft ons daar enorm op gewezen, hij ziet genoeg in zijn praktijk komen die zonder kind zich konden redden,maar toen het kind er kwam verergde ineens de stoornis.
Een gezond kind is ingrijpend, maar een gehandicapt kind helemaal. Persoonlijk denk ik niet dat mijn vriend dat kan trekken...
(overigens ben ik nog steeds in overweging of ik uberhaupt kids met hem wil nemen)

En ik heb geen zin om eigenlijk kind alleen op te voeden omdat meneer het even niet trekt Nagelbijten / Gniffelen Zijn psychiater vind ik geen succesnummer en zijn psycholoog nogal irritant hahahah Clown
(hij wil geen andere omdat meneer niet houdt van veranderingen Clown)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-08 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:40

dit hangt zo verschrikkelijk af van je situatie...... stel ik ben nu zwanger gezond ongezond wat dan ook dan laat ik het weg halen ik heb zo'n kind niks te bieden financieel niet, geen onderdak niks...... ben zelf nog zo goed als een kind...

maar ben je nou 30 getrouwd met een man die een kind ziet zitten......... wordt het heel anders

stel dat het kindje niet goed is in die situatie denk ik dat ik me toch laat adviseren door de artsen maar als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik echt een type ben voor zo'n kindje heb er gewoon t geduld niet voor.......

(ik las laatst in de krant dat ze de 12 weken? echo gaan doen hier om dichte urineleiders op te sporen dan kan dat geopereerd worden in de baarmoeder......klinkt dat niet eng Ach gut )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:44

Goed dat de psych jullie er in elk geval op gewezen heeft, het is sowieso iets om over na te denken Lachen Denk wel dat het per persoon enorm verschilt, en ook per situatie, daarom durf ik er nu nog niets over te zeggen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:54

Klopt, psych was er heel duidelijk in Lachen Zowel dat het goed kon gaan,als dat het volledig fout kon gaan dat de komst van een kind een stoornis kon verergeren.
Met name aan mij gericht: wil je met hem verder met oog op de toekomst?
Hoewel ik weet dat vreemde kinderen (mijn zus heeft er 3 Nagelbijten / Gniffelen ) en hij een zeer goede combi zijn, zou ik het risico met een gehandicapt kind niet durven te nemen als ik het van te voren wist (en dan verstandelijk gehandicapt). Afgezien van dat ik zelf niet de beste ervaringen heb mijn nicht met down syndroom...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:58

Welshcobfan schreef:
Met name aan mij gericht: wil je met hem verder met oog op de toekomst?

Oeh, dat vind ik dan wel weer erg direct en hard! Natuurlijk moet je jezelf dat wel af vragen, maar dat geldt niet alleen voor kinderen maar ook voor andere dingen in je leven met hem Lachen Ik denk ook dat je er ook weer niet teveel nadruk op moet leggen. Oké, er is een beperking, maar geen no-go zegmaar Lachen De één heeft een beperking als in veel werken, te weinig tijd voor kind, onstabiele financiële situatie en dergelijke, de ander heeft een lichamelijke/geestelijke beperking. Belangrijkste is en blijft liefde denk ik, aan andere dingen kan je vrijwel altijd goed werken.