mijn leven en borderline

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: mijn leven en borderline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 03:25

darkness88 schreef:
ik vind het een beetje makkelijk gezegd, er zijn zoveel stoornissen.

ik ken mezelf? ik lees, dus ik kan dingen herkennen. ik herken alles. echt alles. daarnaast bestempel ik mezelf niet. ik heb zo'n vermoeden.

je vat het verkeerd op
ik bedoel dat er zoveel stoornissen zijn die op elkaar lijken
bij bv adhd en borderline, komen veel kenmerken ook overeen, en laatst schoof mn moeder me iets over een hechtingsstoornis voor, en kwam ook overeen met wat ik vaak heb.

Om iets zeker te weten en een manier van behandeling te krijgen moet je naar een psych en het laten testen
als je niet inschrijft en op de lijst komt, duurt de wachttijd natuurlijk nog langer, want dan word je nooit opgeroepen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:41

darkness88 schreef:

ik ken mezelf? ik lees, dus ik kan dingen herkennen. ik herken alles. echt alles. daarnaast bestempel ik mezelf niet. ik heb zo'n vermoeden.

Dat5 is neit wat ik bedoel. Knipoog
Ik bedoel dat het tijd kost om iemand te diagnostiseren, laat je neit zomaar in een hokje plaatsen, al lijkt het er op, dat je at misschien zelf wilt om duidelijkheid te krijgen? Want je reactie vind ik vreemd.

et is helemaal niet makkelijk, daarom juist, Het kost tijd, geef het die en zoek iemand die je vetrouwt.
Bokt kan en mag jou niet diagnostiseren.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:00

ik wil ook een diagnose laten doen. alleen mijn leeftijd werkt niet mee, en daar baal ik heel erg van. ik ben altijd iemand die graag zekerheid wil. ik wil weten waar ik aan toe ben. ik weet inmiddels dat ik niet meer hoef te hopen dat het wel vanzelf over gaat. andere geloven het nog steeds niet.

Iets wat ik heel erg vind is dat ik constant erom heen draai, nooit de hele waarheid vertel als er iets gebeurd is. omdat ik het liefst 80 % voor me houdt. en vaak 95 %. en het soms gewoon helemaal niet vertel. Ik wil ook nooit aan mensen hangen, dus ze er vooral niet lastig mee vallen. ik denk dat ik dat wel een goede keus vind. hoewel vrienden maken er niet beter op wordt..

Ik wil mezelf niet even zomaar een stempel geven. als klein kind ben ik al eens getest. daarnaast was ik als kind heel erg druk. iets wat ik nu totaal niet meer ben. ik heb ook geen last meer van hyper te zijn. Ik informeer goed, lees veel. en het is gewoon in alles zo herkenbaar. ik las een site die op de 2e pagina gegeven is. en vooral hoe die emotie beschreven werd als er iets gebeurde. echt precies ik. precies hoe ik altijd reageer.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:01

mick75 schreef:
Denk dat het toch heel belangrijk is om je goed te laten testen. Ik loop al vanaf dat ik kind was bij psychologen, en pas toen ik 30 was werd de diagnose Borderline gesteld, na talloze diagnoses gehad te hebben. Ik denk dat het redelijk klopt, ik voldoe ook aan alle "eisen", tot aan het (rand)psychotische aan toe af en toe en bij mij op dit moment heel sterk de dissociatie. De medicatie die ik heb helpt wel, ben een stuk rustiger en kan zelfs af en toe accepteren dat het niet gaat zoals ik wil (en dat is dus meestal). Merk het vooral aan (jawel) paarden. De driftkoppen waar ik vroeger direct naast lag kan ik nu redelijk rijden. Nog steeds niet met plezier, maar ik lig er in elk geval niet meer meteen naast en het is ook niet meer de hele tijd oorlog voeren met het paard.

Wel is het zeker dat veel "stoornissen" veel gelijkenissen hebben, en dat alleen zeer kundige personen de tests kunnen afnemen. En dat je tests altijd kunt manipuleren, maar dat is dus weer iets dat vooral mensen met borderline zullen doen (ervaring!!!). Maar ik kan je talloze tests laten zien die voor geen meter kloppen, alleen omdat ik er een bepaald stempel op wilde krijgen, en dat dus ook kreeg. Vooral om maar niet definitief afgekeurd te worden (helaas toch gebeurd).

Als je een serieus vermoeden hebt moet je je gewoon laten testen, en dan zo eerlijk mogelijk. Hoe minder je leest over dingen hoe beter, hoe eerlijker je kunt antwoorden. Als je nog geen 18 bent zal je daarmee moeten wachten tot je 18 bent, maar direct dan zo'n test aanvragen.

Mag ik trouwens vragen in welke regio je woont? Je mag altijd per PB antwoorden. Je mag ook vragen wat je wilt, per PB. Ik ga niet alles zomaar op internet gooien. Hoewel ik zuinig ben met informatie en zeker weet dat niemand mij hier persoonlijk kent. Maar mischien kan ik je van nuttige informatie voorzien. Oja, ik begin maandag met de VERS-training, om emoties beter onder controle te kunnen houden. Eens zien wat dat brengt, want ik zit op een punt dat ik er even geen zin meer in heb in al dat getherapie. Ook als je daar meer over wil weten mag je altijd PB'en. (geldt ook voor anderen die (denken dat?) ze borderline hebben, of daar serieuze interesse in hebben al dan niet beroepsmatig).

Maar de schaamte ben ik voorbij. Mischien dat dat komt door leeftijd, ik ben royaal de 30 gepasseerd. Ik ben er open over naar mijn omgeving, naar diegenen van wie ik denk dat het belangrijk is dat ze het weten. De rest komt er vanzelf wel achter dat ik gewoon niet makkelijk in de omgang ben.

Zoals ik al zei, mijn PB staat ALTIJD open voor mensen die serieus interesse hebben, of gewoon ervaringen willen delen. En daarvoor hoef je niet perse borderline te hebben:). Ben wel soms traag met reageren.

ik ga hier beter op in via pb Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:17

testen op borderline doen ze niet voor je 18e
ik had wel diagnose met kenmerken van borderline, maar konden niet bevestigen

hoe oud ben je dan als ik vragen mag?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:26

19/20 lijkt me gezien haar naam.

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:06

heb mijn leeftijd via pb doorgestuurd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:57

Het is al een aantal maal gezegd in dit topic, maar meid, ga jezelf asjeblieft geen stempel op plakken! Laat je (nogmaals) doorverwijzen door je huisarts naar een goede psychiater en laat hem of haar een deskundig oordeel vellen. En wees open! Alleen zo kan er een goede diagnose worden gesteld, dat ben je toch ook aan jezelf verplicht?? Ik heb me een aantal jaar geleden laten 'aanpraten' dat ik een Borderlinestoornis had....achteraf blijkt dit helemaal NIET zo te zijn , ik herkende mezelf ook in een aantal punten die op het lijstje stonden, en was er bijna van overtuigd dat ik 'het' ook had. Nu een aantal jaar (en een aantal diagnoses) later, weet ik dat het (gelukkig) niet zo is. Maar ook als blijkt dat je wel een Borderlinestoornis hebt, dan is dat nog niet het eind van de wereld; er is met medicatie en therapie heel veel aan te doen! Heel veel succes!

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:00

ik plak mezelf geen stempel op. dat is iets wat ik niet doe. ik heb een vermoeden. mijn topic naam is gebaseerd op dat ik benieuwd ben naar mensen met borderline. misschien herken ik me erin.. tot nu toe herken ik me in zoveel. echt zoveel dingen. manier van denken. alles

en ik ben ook bezig met goed therapie. ik heb die stap allang genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:15

Prima toch?
In eerdere posts gaf je echter wel aan dat je niet geheel open kon/durfde zijn tegenover je behandelaar, lukt dat nu wel? Alleen zo kan een psychiater een zo eerlijk en objectief mogelijk beeld vormen. Nogmaals heel veel sterkte en succes! Waar een wil is, is een weg! Ja

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:16

Wees niet bang om hulp te roepen. Mijn moeder is GZ Psychologe dus als je vragen hebt mag je altijd vragen aan me Knipoog

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:15

ik heb veel moeite om uberhaupt tegen iemand open te zijn. het liefst houdt ik alles bij mezelf en vertel ik niemand wat. mensen moeten het dan ook vaak echt uit me trekken, wil ik iets loslaten.

ik ben nog steeds benieuwd naar meerdere ervaringen met borderline, of andere stoornissen

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:13

sethlover schreef:
Wees niet bang om hulp te roepen. Mijn moeder is GZ Psychologe dus als je vragen hebt mag je altijd vragen aan me Knipoog

ik heb ook allang om hulp geroepen. maar vanwege mijn leeftijd heb ik niet het idee dat ze er echt werk van willen maken.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:36

darkness88 schreef:
sethlover schreef:

ik heb ook allang om hulp geroepen. maar vanwege mijn leeftijd heb ik niet het idee dat ze er echt werk van willen maken.

Laat je testen en probeer toch aan behandelingen te komen ..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:57

Je bent nog jong, je kan proberen eventueel ter overbrugging bij een vrijgevestigde psycholoog terecht te kunnen (kost wel een eigen bijdrage, wordt niet volledig vergoed).

Maar waarom zouden ze er vanwege je leeftijd geen werk van willen maken? Lijkt me vrij onzinnig! Mischien zijn alleen de wachtlijsten voor jongeren erg lang. Als het echt niet gaat kan je het ook via de crisisdienst proberen, meldnummer kan je vast wel vinden op de site van de lokale GGZ, of via de huisartsenpost. Gewoon opbellen als het echt niet gaat, dan verwijzen ze je wel door (soms).

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:26

Lynn_Nikita schreef:
darkness88 schreef:

je vat het verkeerd op
ik bedoel dat er zoveel stoornissen zijn die op elkaar lijken
bij bv adhd en borderline, komen veel kenmerken ook overeen, en laatst schoof mn moeder me iets over een hechtingsstoornis voor, en kwam ook overeen met wat ik vaak heb.

Om iets zeker te weten en een manier van behandeling te krijgen moet je naar een psych en het laten testen
als je niet inschrijft en op de lijst komt, duurt de wachttijd natuurlijk nog langer, want dan word je nooit opgeroepen

hier ben ik het helemaal mee eens..en ik zal je uitleggen waarom...jou verhaal herken ik helemaal maargoed ik heb de diagnose gehad eerst adhd daarna ptss daarna bordeline daarna weer ptss en daarna een vermeende persoonlijkheids stoornis, daarbij is het gelul dat je niet beneden de 18 als bordeliner wordt bestempelt,want ik was 14 toen ik die diagnose kreeg...,wat ik wil zeggen is, bijna ieder mens komt wel wat overeen met de dsm 5/4 nouja die lijst weetje wel waar je aan moet voldoen..en je kunt pas spreken van een stoornis als de psygh dat heeft bedacht en je dagelijkse leven er onder lijd,
het is heel lang een hype geweest bordeline....vergis je vooral niet in hoe zwaar deze stoornis eigelijk is,

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 02:21

Over de zwaarte van Borderline kan ik (helaas) alles vertellen...

Details geef ik alleen via PB, maar kan wel zeggen dat ik op het moment ongewild weer flink aan het borderlinen ben en de crisisdienst knettergek van me wordt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:08

Niet om op de stoel van de psycholoog te gaan zitten, maar uit interesse. Weet je ook waarom je als kind zo boos werd? Wat was het dat je zo boos maakte dat je uren achtereen schreeuwde totdat je helemaal schor was?

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:39

daar ben ik zelf eigenlijk nog steeds benieuwd naar. precies hetzelfde waar ik nu ook boos om kan worden. kan mezelf nu beter in de hand houden. het is voor mij een raadsel waarom ik zulk raar gedrag vertoonde.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:05

Maar waarom denk je dat het beter met je zal gaan als je uit huis bent, terwijl je ouders het goed met je voor hebben? Denk je dat je dan nog steeds de woede aanvallen zal hebben? Mensen om je heen kan je ook steun aan hebben, misschien als je alleen woont, krijg je het nog zwaarder.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 04:54

Als je alleen woont moet je het echt helemaal zelf doen. En dat is zo ongelooflijk zwaar! Wees blij dat je bij je ouders woont en niet de volledige verantwoording hebt over je huishouden en zo, dat er mensen zijn op wie je kan terugvallen...

Als je alleen bent is er vrijwel geen uitweg meer behalve zelfbeschadiging of erger als het slecht met je gaat.\

Probeer te genieten van het feit dat je niet voor alles verantwoordelijk bent!

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 13:29

omdat er toch veel ruzie is met het thuisfront. ze mij vaak niet met rust willen en kunnen laten. en ze het vaak nog erg komisch en grappig vinden hoe ik reageer.

helaas schiet psychiaters niet op. ik heb 2 weken terug gebeld. en nog steeds niets gehoord!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:06

Komisch en grappig?! Welk gedrag van jou is in hun ogen dan komisch en grappig? En hoe laten ze dan merken dat ze het komisch vinden? Gaan ze lachen?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:11

borderline ken maar borderline is een HEEEEEEL groot begrip je wilt niet weten van een waslijst allemaal bij borderline hoort.een goede vriend van me heeft het ook en heeft ook die aanvallen maar weer op een andere manier (hij is nu in de 30) mn moeder heeft het ook maar op een HEEL andere manier die drifbuien heeft zo NOOIT! en ik vermoed dat ik het ook heb maar ook niet op jou manier. je kunt echt honderde mensen vragen die borderline hebben waar hun last van hebben. gedeeltelijk vaak hetzelfde maar vaak ook veel wat niet hetzelfde is...

SUCCES ERMEE dat iig wel!

darkness88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 23:13

ze gaan inderdaad lachen, dat is regelmatig voorgekomen

wat heel fout is. ik ga dan slaan. en dan ook iedereen. zelfs mijn ouders. ik ga met dingen gooien. echt alsof het zwart word voor mijn ogen en ik iets moet doen om het gevoel kwijt te raken.

ik ben vooral bang. bang om mensen kwijt te raken. ik kan dan alleen maar huilen en trillen. het lijkt wel of ik opgesloten zit. en ik alleen maar 'raar' gedrag kan vertonen. als ik eruit ben. ben ik gewoon weer ik. heel raar. zo beschreef ik het als klein kind ook. ik zat opgesloten. zag dat ik fout bezig was. maar kon niet anders dan me zo gedragen