Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Re: Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:29

Ik heb het alleen als ik heel erg overstuur ben.
Probeer dan rustig te worden en op mijn ademhaling te letten.

Gelukkig gebeurd het me steeds minder.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:37

Ik ga dadelijk zo'n hyperfree cassette halen,
Iemand ervaring mee? Lachen

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:00

Nooit van gehoord, wat is dat?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:52

Ja ik heb er wel eens van gehoord maar nooit gebruikt. Ik gebruik op dt moemnt meestal de technieken van de fysio. Maar afleiding werkt ook erg goed. Nu voel ik mn hart ook weer bonzen. Oh zo irritand maar ik heb van de 4 dagen nu nog 2 keer hyperventilatie gekregen best trots op mijzelf hahaa. Hebben jullie ook wel eens dat je er elke dag last van hebt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:45

Ik heb het trouwens nu niet benauws maar we zo n drukkend gevoel onder mn borst zeg maar

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:16

ik ben de hele tijd al aan het vernieuwe no mte kijken of er nog iets komt hahaa

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:36

Oh jawel hoor, de periodes heb ik wel gehad dat ik er dagen achter elkaar last van had, soms ook meerdere keren op 1 dag. Nu komt dat wel minder vaak voor, maar het komt nog wel eens voor...

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:37

Ik heb chronische hyperventilatie , ik adem dus altijd 'verkeerd' dmr mijn borst en niet met mijn buik. Vroeger had ik heel veel aanvallen, nu niet meer zo. Maar vooral na intensieve inspanning krijg ik last.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:45

Ik heb er ontzettend lang last van gehad.. Denk wel 2 jaar. Durfde ook nergens meer heen te gaan omdat ik bang was dat ik ging hyperventileren (heb ook nog eens claustrofobie).

Heb met een pschycholoog gepraat een tijdje maar dat werkte niet echt (mijn moeder zocht de oorzaak in iets wat jaren geleden is gebeurt), die psych heeft mij naar ontspanningsles gestuurd.. Daar kreeg ik ademhalingsoefeningen en tips hoe ik moest ontspannen maar ook daar heb ik niks aan gehad...

Heb het nu al heel lang niet meer gehad, maar soms zit ik echt op het randje en dan ga ik heel gauw aan andere dingen denken en ergens anders mee bezig..

Echt ontzettend naar.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:17

Ik heb vandaag de hele dag tintels in mn vingers. Maar ben niet benauwd ofzo. Hebben jullie dat ook wel eens alleen tintels in je lichaam in je linker been en hand en vlakbij je borst zeg maar.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:56

toen was het weer stil
de tintels zijn weg gelukkig haha. Dat je je om zulke kleine dingen druk kunt maken he?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:23

0Whisper0 schreef:
Ik heb chronische hyperventilatie , ik adem dus altijd 'verkeerd' dmr mijn borst en niet met mijn buik. Vroeger had ik heel veel aanvallen, nu niet meer zo. Maar vooral na intensieve inspanning krijg ik last.

Ik zit de laatste tijd absoluut niet lekker in mijn vel, heb paniekaanvallen zo nu en dan. Snel raar ademen had ik niet, dus eigenlijk nooit aan hyperventilatie gedacht, maar begin nu wat te twijfelen. Vroeger had ik als klein kind vaak paniek aanvallen gepaard met hyperventilatie als ik ergens anders moest slapen (heimwee).

Nu heb ik tijdens stress periodes altijd wel een wat 'gejaagd' gevoel in mijn buik, krgij ik bovenbuikpijnen om het even zo te noemen, en krijg ik weer last van mijn borsspier (die ik ooit eens, ook als kleiner zijnde 'ontstoken' hb gehad waardoor ik niet diep kon ademen). Daar had ik toen altijd last van tijdens paardrijden (zat ik er nog niet zo lang op).

Anywayz, ik zit nu steeds met een constant gejaagd gevoel, heb last van duizelingen, beetje 'zweverig' gevoel soms en asof mijn hart over uren slaat of overslaat, maar als ik het dan ga controleren heb ik in rust een nette rustige hartslag.... Ik werd ook aangesproken door mijn vriendin dat ik zo raar en eng ademde tijdens het praten. Ik wist van niet,s maar zij had het idee dat ik totaal buiten adem was, elk moment kon gaan ademhappen of hyperventileren....

En dan kom je op hyperventilatie terecht, en las idd over die chronische vorm. Nu verdenk ik mijzelf er van dat DAT het gene is waar ik momenteel mee kamp, en wat andere lichamelijke klachten ook aanzet (de duizelingen, borspierpijn, oorsuizen, hoofdpijnen en nep-hartoverslagen). Het komt allemaal uit die paniekaanvallen, die angsten, omdat ik momentel gewoon helemaal niet meer weet wat ik met mijzelf aan moet en behoorlijk in een dip zit, en een beetje visieuze cirkel...

Wat denken jullie, en wat kan je het beste doen? Ik heb een tijd terug last van duizelingen gehad en heb ik enorm baat gehad met fysiotherapie. Misschien dat ik toch maar een afspraak moet maken met de HA om mij weer door te laten verwijzen of het met hem erover te hebben... Echter, ijn ouders weten van niets, nemen mij niet serieus (omdat ik ze niets heb verteld ook) dus zit ik daar ook weer mee... (woon nog thuis, en zij betalen mijn ziektekosten)...

Sorry voor het lange verhaal zo opeens in dit topic Bloos

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:25

Heb het ook gehad, t zit inderdaad tussen je oren. Je moet er gewoon aandenken om goed adem te halen dan gaat het vanzelf beter. Heb er nu geen last meer van

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:44

Lauss_ schreef:
Heb het ook gehad, t zit inderdaad tussen je oren. Je moet er gewoon aandenken om goed adem te halen dan gaat het vanzelf beter. Heb er nu geen last meer van

Juist als ik er aan denk gaat het helemaal mis.
@Tancreda4: dit klinkt wel als hyperventilatie, alles past er zeker bij. Je kan misschien proberen om het iets rustiger aan te doen, af en toe even erbij stil staan dat de haast die je voelt niet nodig is en dat je alles wat rustiger aan doet. Een huisarts heeft natuurlijk wel zwijgplicht, maar je ouders zullen wel de rekening zien (ook al wordt deze wel door de verzekering betaald), dus ik zou het wel even aankaarten bij je ouders (tenminste, ik weet natuurlijk niet hoe jullie relatie is).

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:37

tipje.. Op je rug op de grond gaan liggen en je benen in trekken en aan 1 kant leggen. Zo moet je door je buik ademen en word je heel snel rustig!
Bij mij werkt het iig wel! Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:25

okay goeie tip. Ga ik zeker proberen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:02

Ik heb het vaak in combinatie met migraine , lijkt wel alsof je half dood zit te gaan dan, jezus wat doet dat pijn.

Ik probeer altijd rustig te blijven, m'n ademhaling zo normaal mogelijk krijgen, aan leuke dingen denken, of een rustig stukje buiten gaan lopen wil ook weleens werken bij mij.

ademen in zakjes ofzo heeft bij mij noooit geholpen Clown

denk dat een ieder dat voor zich uit moet vinden...

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:33

Heb het een keer, werd met de Ambulance opgehaald. Mijn ma denkt dat het aanstellerij is. Gelukkig weinig last van en als ik het heb, denk ik aan mijn ademhaling

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:31

ja maar het is echt gen aantellerij. Ook al denk je dat sommige mensen dat denken. Wij weten alemaal dat het niet z ois

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:35

Hoi hoi even een verslagje vanaf hier. Het gaat steeds beter!! Van elke nu naar zo n beetje o mde dag heb ik er last van. Geen ernstige aanvallen maar gewoon tjah hoe moet i kdat noemen een beetje benauwd en hartkloppingen. Het helpt echt enorm om dit allemaal te lezen en dat julllie er allemaal op reageren. Maar het gaat dus steeds beter en ben super blij

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:56

Ik reis dagelijks 2 uur met de trein.
En dan ben ik altijd bang dat ik er last van krijg!
Heb namelijk ook claustorfobie en hyperventilatie, en aangezien ik dan alleen ben ben ik bang dat het dan opspeelt, ik bedoel je kan nergens heen en niemand om te helpen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:12

ooeh ja dat lijkt mij ook wel eng en wat doe je er aan om het niet te krijgen?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:56

Mellanii schreef:
Ik reis dagelijks 2 uur met de trein.
En dan ben ik altijd bang dat ik er last van krijg!
Heb namelijk ook claustorfobie en hyperventilatie, en aangezien ik dan alleen ben ben ik bang dat het dan opspeelt, ik bedoel je kan nergens heen en niemand om te helpen.

IK heb dat ook Gehad in OV dat ik het altijd stervesbenauwd kreeg en bang was dak ging hyerventileren of flauwevallen daardoor....

IK ben ervoor in "therapie"gegaan... maar echt helpen deed het niet, vind drukte en grote mensenmassa's en kleine ruimtes ( of de combi ervan) nog steeds niet prettig.

En idd wat je zegt, hulp is er vaak niet, want hollanders zijn tegenwoordig niet zo behulpzaam meer.
( en het feit dat ik iemand ben die niet snel om hulp zal vragen)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:03

Hoi allemaal,

Ik heb nu sinds 3,5 paniekaanvallen en ik hyperventileer chronisch. Je zou zeggen dat ik er inmiddels wel aangewend zou moeten zijn, maar een flinke aanval blijft heftig en doodeng. Op het werk gebruik ik vaak oxazepam, omdat het niet te doen is wanneer ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een klant en ondertussen loop te hyperventileren. Op de vreemdste momenten krijg ik er last van, voor de televisie, in bed, op het werk, als we uitgaan etc. Op een of andere manier wordt ik me dan ineens heel erg bewust van mn ademhaling en zodra ik erop ga letten gooi ik het juist in de war. En dan voel ik heel duidelijk de lucht door mn neus naar binnen gaan (terwijl je je daar normaal niet van bewust bent) en ga ik er dus op letten en dan wordt het een zooitje. Heb ook heel veel spanning in mn lijf dan. Als het echt een flinke aanval is werkt alleen een schrikreactie (bv ijskoud water) of een pijnprikkel (die dan ook behoorlijk moet zijn) om er weer even "bij" te komen.Bij een paniekaanval ga ik nog enorm zweten en krijg ik een hoge hartslag, soms voelt het net of er iets in je keel zit (maanden last van gehad)en na afloop heb ik het altijd koud en loop ik te trillen. Een ding wat bij mij wel altijd goed werkt en bij de meeste anderen niet heb ik begrepen, is autorijden. Ik voel me juist heerlijk in mn auto en kom dan vaak wel weer een beetje tot ontspanning. Niet dat ik vol in een aanval ineens in de auto stap, maar wel wanneer het eraan zit te komen.
Heb de hyperfree ook, maar als ik daar door moet ademen ga ik automatisch ook door mn neus en dan is het effect natuurlijk weg. Voor mij werkt het beter om mn handen over mond en neus te slaan en daar dan in te ademen.
Het liefst wil ik natuurlijk van de medicatie af. Heb nu vakantie en dan lukt het wel om (bijna) niets te gebruiken. Maar met werk en ook op school (volg een deeltijdstudie) is dat gewoon heel moeilijk. Wil nl graag normaal functioneren. Ben al een tijd naar een psycholoog geweest, maar hij kon me niet verder helpen en ik heb nu weer acupunctuur, wat wel wat helpt ontspannen. Vaak denk ik, het hoort er nu eenmaal bij, moet er zo goed mogelijk mee om leren gaan. Maar soms wordt het ook allemaal wel even een beetje veel.Loop er toch iedere dag mee te ***en en das best vermoeiend. Pfff wat een zwaar verhaal weer. Succes ermee allemaal en als je wat wilt weten of wat dan ook , pb gerust.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:17

sifra01 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb nu sinds 3,5 paniekaanvallen en ik hyperventileer chronisch. Je zou zeggen dat ik er inmiddels wel aangewend zou moeten zijn, maar een flinke aanval blijft heftig en doodeng. Op het werk gebruik ik vaak oxazepam, omdat het niet te doen is wanneer ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een klant en ondertussen loop te hyperventileren. Op de vreemdste momenten krijg ik er last van, voor de televisie, in bed, op het werk, als we uitgaan etc. Op een of andere manier wordt ik me dan ineens heel erg bewust van mn ademhaling en zodra ik erop ga letten gooi ik het juist in de war. En dan voel ik heel duidelijk de lucht door mn neus naar binnen gaan (terwijl je je daar normaal niet van bewust bent) en ga ik er dus op letten en dan wordt het een zooitje. Heb ook heel veel spanning in mn lijf dan. Als het echt een flinke aanval is werkt alleen een schrikreactie (bv ijskoud water) of een pijnprikkel (die dan ook behoorlijk moet zijn) om er weer even "bij" te komen.Bij een paniekaanval ga ik nog enorm zweten en krijg ik een hoge hartslag, soms voelt het net of er iets in je keel zit (maanden last van gehad)en na afloop heb ik het altijd koud en loop ik te trillen. Een ding wat bij mij wel altijd goed werkt en bij de meeste anderen niet heb ik begrepen, is autorijden. Ik voel me juist heerlijk in mn auto en kom dan vaak wel weer een beetje tot ontspanning. Niet dat ik vol in een aanval ineens in de auto stap, maar wel wanneer het eraan zit te komen.
Heb de hyperfree ook, maar als ik daar door moet ademen ga ik automatisch ook door mn neus en dan is het effect natuurlijk weg. Voor mij werkt het beter om mn handen over mond en neus te slaan en daar dan in te ademen.
Het liefst wil ik natuurlijk van de medicatie af. Heb nu vakantie en dan lukt het wel om (bijna) niets te gebruiken. Maar met werk en ook op school (volg een deeltijdstudie) is dat gewoon heel moeilijk. Wil nl graag normaal functioneren. Ben al een tijd naar een psycholoog geweest, maar hij kon me niet verder helpen en ik heb nu weer acupunctuur, wat wel wat helpt ontspannen. Vaak denk ik, het hoort er nu eenmaal bij, moet er zo goed mogelijk mee om leren gaan. Maar soms wordt het ook allemaal wel even een beetje veel.Loop er toch iedere dag mee te ***en en das best vermoeiend. Pfff wat een zwaar verhaal weer. Succes ermee allemaal en als je wat wilt weten of wat dan ook , pb gerust.

Dat wat ik dik gedrukt heb herboven, heb ik dus ook ongeveer en ik vroeg me idd af of het door m'n hyperventilatie kwam of er mee te maken had ( was al bang dak iets aan m'n hart had ofzo) Clown

IK voel het ook meestal aankomen en dan wordt ik erg misselijk/duizelig/benauwd/lijkt alsof water over m'n voorhoofd loopt en meestal slaan m'n oren dicht ( heel raar, maar waar) en daarna heb ik het ijskoud en een stekende koppijn Boos! heeeeel vreemd, maargoed het zal er dan ook wel mee te maken hebben denk ik?

Wel vervelend trouwens zeg dat jij het zo vaak hebt, ik heb het gelukkig alleen in hele stressvolle sutuaties ( vaak ook die onbewust opkomen )

succes ermee Lachen