Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
0Whisper0 schreef:Ik heb chronische hyperventilatie , ik adem dus altijd 'verkeerd' dmr mijn borst en niet met mijn buik. Vroeger had ik heel veel aanvallen, nu niet meer zo. Maar vooral na intensieve inspanning krijg ik last.
Lauss_ schreef:Heb het ook gehad, t zit inderdaad tussen je oren. Je moet er gewoon aandenken om goed adem te halen dan gaat het vanzelf beter. Heb er nu geen last meer van
Mellanii schreef:Ik reis dagelijks 2 uur met de trein.
En dan ben ik altijd bang dat ik er last van krijg!
Heb namelijk ook claustorfobie en hyperventilatie, en aangezien ik dan alleen ben ben ik bang dat het dan opspeelt, ik bedoel je kan nergens heen en niemand om te helpen.
sifra01 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb nu sinds 3,5 paniekaanvallen en ik hyperventileer chronisch. Je zou zeggen dat ik er inmiddels wel aangewend zou moeten zijn, maar een flinke aanval blijft heftig en doodeng. Op het werk gebruik ik vaak oxazepam, omdat het niet te doen is wanneer ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een klant en ondertussen loop te hyperventileren. Op de vreemdste momenten krijg ik er last van, voor de televisie, in bed, op het werk, als we uitgaan etc. Op een of andere manier wordt ik me dan ineens heel erg bewust van mn ademhaling en zodra ik erop ga letten gooi ik het juist in de war. En dan voel ik heel duidelijk de lucht door mn neus naar binnen gaan (terwijl je je daar normaal niet van bewust bent) en ga ik er dus op letten en dan wordt het een zooitje. Heb ook heel veel spanning in mn lijf dan. Als het echt een flinke aanval is werkt alleen een schrikreactie (bv ijskoud water) of een pijnprikkel (die dan ook behoorlijk moet zijn) om er weer even "bij" te komen.Bij een paniekaanval ga ik nog enorm zweten en krijg ik een hoge hartslag, soms voelt het net of er iets in je keel zit (maanden last van gehad)en na afloop heb ik het altijd koud en loop ik te trillen. Een ding wat bij mij wel altijd goed werkt en bij de meeste anderen niet heb ik begrepen, is autorijden. Ik voel me juist heerlijk in mn auto en kom dan vaak wel weer een beetje tot ontspanning. Niet dat ik vol in een aanval ineens in de auto stap, maar wel wanneer het eraan zit te komen.
Heb de hyperfree ook, maar als ik daar door moet ademen ga ik automatisch ook door mn neus en dan is het effect natuurlijk weg. Voor mij werkt het beter om mn handen over mond en neus te slaan en daar dan in te ademen.
Het liefst wil ik natuurlijk van de medicatie af. Heb nu vakantie en dan lukt het wel om (bijna) niets te gebruiken. Maar met werk en ook op school (volg een deeltijdstudie) is dat gewoon heel moeilijk. Wil nl graag normaal functioneren. Ben al een tijd naar een psycholoog geweest, maar hij kon me niet verder helpen en ik heb nu weer acupunctuur, wat wel wat helpt ontspannen. Vaak denk ik, het hoort er nu eenmaal bij, moet er zo goed mogelijk mee om leren gaan. Maar soms wordt het ook allemaal wel even een beetje veel.Loop er toch iedere dag mee te ***en en das best vermoeiend. Pfff wat een zwaar verhaal weer. Succes ermee allemaal en als je wat wilt weten of wat dan ook , pb gerust.