Epilepsie en partiële aanvallen.. wie ook? En tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 19:33

Ik negeer de grote tekst hierboven even... :D Ik weet dat het een oud topic is, maar nog steeds actueel.
Wie weet hoe het zit met autorijden na een aanval? En dan vooral verzekeringstechnisch gezien.. Van de site van het CBR wordt je niet echt wijzer, behalve dat een neuroloog (en die heb ik al) moet bepalen of ik weer kan rijden. Ik wil zooooo graag weer rijden :D en aangezien ik nu medicatie gebruik zou ik normaal gesproken toch ook geen aanval meer moeten krijen toch?! Ik wil best die 3 maanden afmaken (dat is eind deze maand) maar niet een jaar (had ik ergens gelezen). Dat jaar is toch als je geen medicatie gebruikt toch?!
Iemand hier die bij het CBR werkt, neuroloog is of zelf hiermee te maken heeft (gehad)????

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:44

ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat je een jaar aanvals vrij moet zijn geweest om weer auto te mogen rijden.
( ook met medicijnen dus)
mijn zoon heeft epilepsie ( absences), maar is 13 dus heb me nog niet verdiept in de precieze auto regels.

ik snap dat het onwijs kl.te is dat je geen auto kan rijden nu, maar op een ongeluk voor jou en anderen zit je toch ook niet te wachten.

Ook met medicatie kun je nog aanvallen krijgen hoor !
De aanvallen worden minder frequent / minder hevig maar het voorkomt niet!

Nikka

Re: Epilepsie en partiële aanvallen.. wie ook? En tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:53

Lees nog maar eens op de eerste pagina in de link, bij meerdere aanvallen een jaar aanvalsvrij zijn.
Bij het nationaal epilepsie fonds, veel voorkomende vragen is een heldere brochure te downloaden.
Je hebt helaas geen keuze. Je zult gewoon moeten wachten. Mocht je een ongeluk krijgen heb je grote problemen met je verzekering.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:52

Bedankt voor de reacties!!
Naar dat je zoon het heeft lucille, hopelijk groeit hij er over heen..

Het epilepsiefonds heeft het over "in het algemeen een jaar aanvalsvrij", en verwijst naar het CBR. En het CBR heeft het nergens over een tijdsbestek, die laat het aan de neuroloog over... Dus dat jaar is niet helemaal 'vast' volgens mij.. In dat stuk waar jij naar verwijst hebben ze het ook niet over wat als je wel aan de medicatie gaat.. Ik kan me niet voorstellen dat dat jaar dan nog steeds staat. Zou een beetje krom zijn, had ik er net zo goed niet mee kunnen beginnen, smerige ongezonde troep dat het is.. Met een jaar kun je er ook al overheen gegroeid zijn zei de neuroloog..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:07

Dat je medicatie slikt betekent niet per definitie dat je aanvalsvrij bent. Het gaat om het aanvalsvrij zijn met of zonder medicatie.

In het stuk van neuromaas pag 1 staan de criteria waaraan de neurologen zich houden. Aangezien jij meer dan 1 aanval hebt gehad en het gaat om een gegeneraliseerd insult, geldt 1 jaar.

Mariska_28

Re: Epilepsie en partiële aanvallen.. wie ook? En tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:14

Maar toch vind ik het krom... Als ik na die eerste aanval wel met de medicatie was begonnen, had ik die 2e niet gehad en nu gewoon auto kunnen rijden.. Maar omdat ik zekerheid wilde en wachtte tot een 2e aanval voordat ik met het slikken van best wel ingrijpende medicatie begon, zit ik nu vast aan een jaar?
De bijsluiter van de medicatie is zo heftig, dat ik daar niet zomaar mee wou beginnen.. Overal staat namelijk dat 1 aanval = geen aanval.
Nikka, heb jij het zelf ook, of zit je in de medische wereld?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:46

Zit in de medische wereld. 8-)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:10

klopt hoor maris, voor zover ik weet :j vriendin van me heeft 2x een epileptische aanval gehad vanwege tumoren in d'r hoofd. bestraald en kreeg medicijnen (depakine) tegen de eventueel nog komende aanvallen. Gelukkig nooit meer gehad daarna maar ze mocht idd een jaar niet autorijden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:01

Menn kan vandaag alleen maar huilen volgens mij.. Of het nou door de medicatie komt, of doordat het langzaam doordringt.. ik weet het niet. En tegelijkertijd voel ik me een verschikkelijke aansteller.. klote.. Ben je 35 jaar, voel me niet ziek, zie er niet ziek uit, ben nooit ziek geweest verder, en toch moet ik minimaal 2 jaar heftige pillen slikken en mag een jaar niet autorijden.. Ik snap het niet, en wil het denk ik ook niet snappen..

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:42

tja, is ook beslist niet leuk.

maar...... er valt goed mee te leven hoor. Je moet eerst goed op de medicatie ingesteld zijn. En dat is even zoeken in het begin. Uiteindelijk kom je uit op een medicijn en dosering die voor jou het minste aanvallen en minste bijwerkingen heeft.

Verder zijn er vaak "triggers" waardoor je een aanval krijgt.
Als je die weet kun je daar op anticiperen.

Mijn zoon heeft altijd "het gevoel"( zo noemt hij het) als hij na een drukke periode weer in rust komt.
Dus standaard eerste weekend vd vakanties of na drukke dagen/ te weing slaap.

Doordat je net bent begonnen met de medicijnen , krijg je last van wat bijwekingen. Daar horen ook emotionele schommelingen bij. Bovendien moet jij nog leren om te accepteren dat je af en toe een aanval krijgt. Dus het is logisch dat je je nu kl.te voelt !

Neem contact op met je neuroloog als de bijwerkingen te heftig zijn hoor. Er zijn legio verschillende epilepsie pillen.

Succes

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:13

Mariska_28 schreef:
Ben je 35 jaar, voel me niet ziek, zie er niet ziek uit, ben nooit ziek geweest verder, en toch moet ik minimaal 2 jaar heftige pillen slikken en mag een jaar niet autorijden.. Ik snap het niet, en wil het denk ik ook niet snappen..

Dat is het erge ervan he. Ik heb het sinds mijn 16e en ben nu 20.. Maar toch... Het is moeilijk om er mee te gaan leren leven. Ik heb met het halen van mijn rijbewijs wel geluk gehad. Ik had het net voor mijn 17e verjaardag voor het laatst. Je moet ook een jaar aavalsvrij zijn wil je opgaan voor je rijbewijs. Ik klop het heel hard af nu ook.

Dat is het erge van epilepsie. Je ziet er niet ziek uit, je voelt je niet ziek, je wil je niet ziek voelen. Maar een stelletje CBR mensen bepalen voor jou dat je een jaar niet mag rijden. Het is vervelend, maar denk maar eens na over de eventuele gevolgen.

Weet niet of datbij jou is dat je nu je rijbewijs sneller moet laten verlengen?
Ik moest het toen ik 1 jaar mn rijbewijs had. Ik schrok me dood joh! Voelde me toen net even als jij.. Machteloos .. Nu na 3 jaar, dan na 5 jaar en vervolgens na 10 jaar. Krijg je een aanval begin je weer van vooraf aan. Bij iedere verlenging hoort een medische keuring, iig een goed keuring van je neuroloog.

Sterkte!