Schouder uit de kom.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: Schouder uit de kom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:00

Jee Sanne,ik hoop toch niet dat ik zo`n corset krijg,......nee echt niet.Inderdaad hoe was je je in zoiets?

Op de vraag ,hoe het op dit moment gaat? Verbazend goed.Mijn hand wordt weer beter,er zit meer gevoel in.Ik kan al weer schrijven.Eigenlijk heb ik geen pijn,alleen kan ik mijn bovenarm niet bewegen zonder hulp van de andere arm.
Ik heb ook erge zin om nog even op paard te gaan ,voor ik wordt geopereerd.het weer is nog zoo lekker.Maarja wat is wijsheid ?
het zal wel balen zijn,als ik weer niks kan.Maar ik ga dan wel weer de goeie kant op.
Intussen loopt mijn paard heerlijk in de wei tussen 4 merries[hij is een ruin,die denk dat hij nog hengst is].Ik ga elke dag even naar hem toe om hem een kilootje voer te brengen.ik wil hem wel in conditie houden.
Ik wil iedereen nog eens bedanken voor z`n reactie,ik had niet verwacht ,dat er zoveel mensen de moeite zouden nemen om hun ervaringen met mij te delen.Gaaf jongens !!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:39

ik ben zelf zo'n 2 jaar geleden (of 3 jaar geleden alweer?) ook hard van een paard afgevallen en op mn schouder terecht gekomen.
dokter zei dat m schouder waarschijnlijk uit de kom is geschoten, maar gelijk weer terug is geschoten..maar dat wel mn spieren/ banden enorm opgerekt / gescheurd waren.
(als ik mn arm ontspande (spannen deed uber veel pijn) en iemand ander tilde mn arm op dan schoot mn schouder gewoon weer uit de kom)
vervolgens kreeg ik een mitella om met de woorden: over 4 a 5 dagen moet de ergste pijn wel weg zijn.
maand met die mitella omgelopen...ik kon helemaal niets met die arm..deed zo enorm veel pijn!!
na een maand was de pijn nog lang niet over maar ik was het helemaal zat en heb die mitella aan de kant gegooid.
vervolgens 5 keer (oid) bij de fysio geweest. 5 minuten binnen en dan was ik alweer 'klaar'.
oefeningen deed ik niet (heel slecht mja, dacht er toen niet bij na) omdat ze loodzwaar waren en enorm veel pijn deden.
dus deed ik ze op mn eigen tempo.
nu, een paar jaar later merk ik er af en toe nog steeds iets van.
als ik bijv op mn buik lig, kan ik niet op mn linker arm/elleboog leunen/hangen. (kan wel, maar echt maar heel kort, daarna doet het pijn). rechts heb ik dat niet en kan ik er wel op leunen.
ook als ik bijv nu heel wild ga stoeien / 'vechten' met bijv mn vriend, dan doet mijn schouder daarna pijn.
gelukkig kan ik nu wel weer op die schouder slapen...heb ik ook heel lang niet gekund.

maar last van mn zenuwen / gevoelloosheid in mn handen heb ik (gelukkig) nooit gehad!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:26

shanou schreef:
Heb er geen woorden voor..... Hoe gaat het nu met je dan? Ach gut

Ben je inmiddels nog een keer geopereerd? Jij hebt ook heel wat tegenslagen gehad.... Ongeloofelijk!

Ben er stil van.......

Rij je alweer paard eigenlijk?

Nu gaat het opzich wel oké. Mijn beperkingen zal ik (helaas)toch blijven houden. Daar heb ik me inmiddels al bij neergelegd, hoe vervelend ook.
Ik ben geen 3e keer geopereerd en daar heb ik bewust zelf voor gekozen. Omdat de kans groot was dat dit meer kwaad dan goed zou doen.
Paardrijden doe ik nog niet. Maar dit heeft meer te maken met het feit dat ik tonisch clonische epilepsie insulten heb, sinds half jaar. Daardoor in het ZH gelegen met hersenkneuzing etc.
Maar dat staat verder los van mijn schouder. Al zijn die insulten ook niet bepaald bevordelijk voor mijn schouder.

@ gootje12: Hihi, ik denk niet (weet niet zeker) dat je zo'n corset krijgt, dat wordt vrij weinig gedaan. Dus don't worry. Knipoog
En ehm hoe was je, je... Nouja daaronder kan je, je uiteraard niet wassen...
Dus meestal deed ik mijn haar bij de wastafel (mams moest helpen) en de rest wat niet in het gips zat, hihi, onder de douche. Alleen dan heel voorzichtig want het gips mocht niet nat worden!
Wat was ik blij dat uiteindelijk na ruim 3! maanden het gips af mocht. Haha!

Fijn dat het nu op het moment goed gaat! Houden zo. Tsja en wat paardrijden betreft, die keuze zal je zelf moeten maken, hihi. Sterkte!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 14:21

Hoorde net,dat de operatie een week wordt verzet.Balen!!!!!Nu wordt het 16 oktober .

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:43

Hmmm jammer. Je bent je toch een beetje aan het voor berijden natuurlijk en dan is het echt een tegenvaller als het weer langer duurt.

Ik ga maandag naar vd List. Ik hoop toch dat ze eerder kunnen opereren. Morgen gaan die pennen uit Jarno zijn arm en dan hoop ik dat hij geen gips hoeft want anders heeft hij weer mijn hulp nodig en kan hij niet voor mij zorgen.....

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 00:54

Succes Shanou !!!!!!!!!!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 00:05

ik heb vandaag voorzichtig de stal van mijn paard uit gemest.Mijn schouder is goed ,maar mijn bovenarm deed wel pijn erna.Maar dat is ook wel logisch.Maar was toch blij dat ik weer iets normaals kon doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:41

krachtopbouw is heel belangrijk. Ik heb ook ontzettend veel pijn gehad, en na 6 maanden kon ik m nog niet hoger dan schouderhoogte tillen, die arm.
Mijn schouder was "frozen" zoals dat heet.
Heel veel oefenen , en later veel krachtopbouw (ahum lees werken bij de boer Bloos ) Hebben mijn arm vrijwel helemaal beter gemaakt.
Mijn kapsel zal nooit meer genezen, maar ik kan er wel alles mee. Heb iik teveel gedaan, dan voel ik savonds wat steken in de schouder, maar that's it

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:08

ik kom me hier ook even melden;

4 jaar geleden ben ik door een ongeluk tijdens een survival dag van 3 meter hoog op mijn schouder gevalen die op dat moment uit de kom was (moesten over een net heen klimmen en bovenaan maakte ik een verkeerde beweging waardoor mijn schouder uit de kom ging en ik viel) met als gevolg een gebroken schouder (de kogel van het gewricht was gebroken) toen een poosje niks met mn arm mogen doen en na een hele poos revalideren ging het eigenlijk super, geen last meer..
totdat ik 2 jaar geleden tijdens een voetbaltraining op mijn schouder terecht kwam, meteen door naar het ziekenhuis, hierna volgde een periode met echo's, onderzoeken en een mri-scan.. uiteindelijk bleek dat de kraakbeenring die tussen je botten in het gewricht zit, bij mij los zat.. vorig jaar september ben ik hieraan geopereerd, operatie was volgens de arts goed gegaan en na 6 weken in een immobeliser (of hoe je het ook schrijft Knipoog ) kon de revalidatie beginnen, na een paar maanden werd het mijn echter steeds meer duidelijk dat mijn klachten alleen maar erger waren als voor de operatie; mijn schouder schiet bij bepaalde bewegingen uit de kom (gelukkig krijg ik hem zelf wel altijd weer terug) en heb heel veel last van mijn schouder waardoor ik er vrij weinig mee kan, iets zwaars tillen is niet mogelijk, mijn haar is een staart doen kost mn schouder al onwijs veel moeite en als ik s'nachts verkeerd lig dan kan ik de dag erna al bijna niets met mn schouder.. ik slik dan ook dagelijks pijnstillers.
de afgelopen maanden heb ik dus het hele gebeuren opnieuw mogen doorlopen, en nu blijkt dat die kraakbeenring weer los zit en waarschijnlijk ook niet helemaal 'heel' meer is, nou heb ik binnenkort weer een kijkoperatie waarin ze gaan proberen die ring op zn plek vast te zetten en mn banden in te korten.. mocht dit niet lukken dan krijg ik nog een operatie waarin ze die ring gaan vervangen door een kunstring Nagelbijten / Gniffelen nog even afwachten dus!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:26

Jonge, zeg, ik wist niet dat er zoveel schouderellende was.Ik vind jullie verhalen heel interessant om te lezen. ik hoop toch ,dat ik geluk heb en na de operatie aan een goed herstel kan beginnen.
heb gister voor het eerst mijn paard weer gelongeerd,wel met de linkerhand.Maar goed ,het was weer heerlijk om weer met hem te werken.paard was ook blij,haha.ik geloof ,dat hij nu beseft dat ik toch wel een maatje ben.hij is een stuk aanhankelijker geworden.eerst was hij altijd alleen maar een echte macho.
Het wordt nu toch echt aftellen,nog 2 weken en dan komt de operatie.

Ulivi ,sterkte met je schouder !!!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 00:20

Ben vandaag begonnen met vast dingen in huis te halen voor als ik weer niks kan.
Ik wil alles voor donderdag zo hebben ,dat ik me zonder hulp kan redden de eerste dagen.Het begint toch wel een beetje spannend te worden.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:05

Nog een paar daagjes... Spannend hoor. Heb je helemaal geen hulp de eerste paar dagen?

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:57

Hier nog iemand die de schouder uit de kom heeft gehad, 4 x in totaal.
De laatste keer was eind april. De vorige keren was het gewichtje eraan en de schouder zat weer in de kom.
De laatste keer wou mijn schouder niet terug.
Ze zijn 3 uren bezig geweest. Eerst zonder verdoving, toen met, toen een gewicht eraan en toen op de grond met een voet in je oksel. 2 x valium gehad en toen de chirurg erbij.
Ze hebben mij uiteindelijk onder volledige narcose gebracht en met een laken en grof geweld mijn schouder weer terug gescheurd.
Heb er erg lang veel last van gehad en sinds kort kan ik weer eventjes op mijn schouder liggen.

Omdat de pijn nog zo in mijn geheugen zit heb ik jammer genoeg een soort angst ontwikkeld om te vallen.
Hebben jullie daar ook last van?

@ Gootje sterkte met je operatie!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:08

Ik ben weer thuis. Ben donderdag om 3 uur onder het mes gegaan, maar was pas om 19.30u weer op de zaal terug.Tenminste dat vertelde mijn buurvrouw daar.Ik was pas om 21.30u weer aanspreekbaar,toen vroeg de zuster of ik mijn eigen pon aan wilde. Van de tussentijd weet ik niks.Ben dus wel lang onderzeil geweest.Ik kreeg voor de operatie een halsblok,dan verlammen ze de schouderzenuw met stroomschokjes.Dat was niet fijn,maar de rest ging goed.Ik heb een snee van 10 cm over mijn schouderkop en een gaatje ,waar ik het nut niet van weet.Ik ben gelijk op flink wat pijnstilling gezet en dat moet ik voorlopig thuis doorvoeren.Mijn arm is vastgesnoerd op m`n lichaam met een sling, dat is wel erg onhandig. Maar ja, het is niet anders.
Mijn buurvrouw laat de honden uit ,maar voor de rest ben ik op mezelf aangewezen. Ach ik ben dat wel gewend. 30 okt. moet ik voor controle terugkomen en dan gaan ze verder kijken.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:33

Oh meid, ik wordt er bang van als ik dat allemaal zo hoor. Dan zijn ze nog aardig lang bezig geweest?

Red je het wel allemaal een beetje?? Wat hebben ze allemaal "gerepareerd"?

Heel veel sterkte in ieder geval!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:27

Ja hoor,iedereen was allerliefst voor mij.En s`nachts ben ik er nog een paar X uit geweest,maar dat was allemaal geen probleem.De nachtzuster was heel lief en behulpzaam.Ik durfde niet alleen naar de wc,want ik was nog zo wiebelig.Dus iedere keer moest ik bellen als ik weer moest.

Ze hebben 2 spieren aan de voorkant van mijn bovenarm weer vastgezet aan mijn schouder en een paar pezen.Allemaal d.m.v.een plaatje.En nou moet dat helen.

Jahoor ik red me wel.Ik kan toch geen auto rijden,dus ben voorlopig aan huis gekluisterd.Maar ik heb genoeg in huis,ik heb er rekening mee gehouden.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:00

Hey Gootje,

Hoe gaat het met je?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:29

Ja, ik ben ook benieuwd hoe het met je gaat. Lachen

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:38

Hoi,ja het gaat goed.Ben nog wat misselijk van de narcose, maar verder gaat het prima.De wond zien er mooi uit en is helemaal dicht .Hij begint te jeuken,haha.Ik heb bijna geen pijn,alleen voel ik wel mijn bovenarm bij bepaalde bewegingen.Ik heb mijn arm braaf in de sling,maar doe alweer een heleboel dingen met mijn onderarm en hand.Ik ben natuurlijk wel handig geworden door de vorige periode.Ik ben ook alweer met de auto op pad.Ja,ja, ........ik weet dat ik dan onverzekerd rondrij,maar doe alleen kleine stukjes naar de stal.Als ik mijn knollie niet kan zien ,word ik gek,en hij ook.
Dus......................ik ben best happy.
Volgende week donderdag voor controle terugkomen en dan hoor ik wat er verder gaat gebeuren.Ik hou jullie op de hoogte.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:40

Dat klinkt goed. Hadden ze nou je linkerarm gedaan? Wel vreemd dat je nog steeds een beetje misselijk bent, duurt dat niet een beetje lang?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:00

nee,het was de rechterarm.En ik ben rechts.Dus dat valt soms niet mee.Ik denk ook wel dat die misselijkheid deels van de pijnstillers komt,die ben ik nu ook drastisch aan het minderen.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:32

Ok, bij mij gaan ze ook de rechter arm doen. Ik mag in november bellen voor de preciese datum in Januari.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:26

Ik hoop ,dat jij ook succes hebt met die operatie.Nog 2 dagen ,dan ga ik voor controle.Ben benieuwd wat ze zeggen.Heb het verband er nou helemaal af,wond ziet er prima uit.heb helemaal geen pijn.De enige pijn die ik voel,zijn mijn arme,gekneusde ribben.En die voel ik goed,oei.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:32

Ben op controle geweest,en de dok. was heel tevreden.
Ik moet nog wel 1 1/2 week in de sling lopen met m`n arm,maar daarna mag ik oefeningen gaan doen.Ik heb al een afspraak met de fysio gemaakt.
Verder moet ik 15 dec weer voor controle bij de chirurg komen.
Op mijn vraag ,hoelang het zou duren voor ik weer normaal alles kon doen,kreeg ik als antwoord, ongeveer 3mnd.Dus voor febr.2009 ben ik niet op concours.Wel balen,maar het is niet anders.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:54

Gelukkig gaat alles goed.

Duurt wel lang he..3 maanden Ach gut Ik zie er ook enerm tegenop.
Het is nu 3 weken geleden toch? Hoe mobiel ben je op het moment?
Ik ben er nieuwsgierig hoor Haha! Wil graag weten wat me te wachten staat Knipoog