Vegataries

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Re: Vegataries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:08

roxiie schreef:
Golan schreef:
hoezo zou je doodziek worden als je geen vlees eet? en met dat breken van je botten bedoeld je vriendin denk ik dat als je geen melk drinkt dat je te weinig kalk krijgt ofzo?
best apart.

Dat van dat melk is echt een grote fabel die na de oorlogen even lekker zijn aangedikt om de zuivelboeren van een inkomen te voorzien. Daarnaast zit er in melk vetten waarvan je op een of andere manier aankomt en dus "goed" was om de uitgemergelde bevolking dikker te krijgen.
Dat is niet waar. Er zit geen vet in waarvan je aankomt. In ieder geval niet zoals jij het stelt. Je komt aan als je meer kcal binnen krijgt dan je verbrandt. Je moet flink wat melk drinken wil je daarvan aankomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:38

RedPassion schreef:
Ninx schreef:
Ik laat mensen die wel vlees willen eten daarin volkomen vrij, maar druk ze wel vaak op het hart dat ze bij een biologisch slager hun inkopen zouden moeten doen en iets moeten minderen.

Dat doe ik ook. Extreem mijn mening gaan verkondigen zoals ik vroeger wel eens deed wekt alleen maar weerstand op, naar mijn argumenten over biologisch vlees willen mensen echter nog wel eens luisteren.

Ninx schreef:
Ik kan niet begrijpen dat er veel mensen zijn die het werkelijk geen reet interesseert wat er met hun medemens, dieren en de aarde gebeurt, zolang zij maar vlees in hun mik kunnen steken iedere dag en hun dikke kont lekker bol kunnen houden op die manier!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Ik kan daar ook niet bij. Ik snap ook niet dat het mensen niet kan raken om bv. al die arme dieren in hun stalletjes gepropt te zien staan. Maar dat is het hem misschien wel, mensen zien die ellende niet, alleen dat ' lekkere' stukje vlees op hun bord

Biologisch vlees is echt geen haar beter Scheve mond Heb allebei de soorten boerderijen van dichtbij gezien, en mijn voorkeur gaat toch uit naar niet-biologisch Ja Alleen wel voor vrije-uitloopeieren Lachen
Het castreren zonder verdoving gaat veel sneller en efficiënter dan dat het biggetje eerst 2 joekels van een spuiten moet incasseren, die even veel pijn doen als die 2 minuscule sneetjes die hij krijgt zonder verdoving.
Daarbij, ja die beesten komen buiten. Echter de dieren die binnen staan zien er veeele malen gezonder uit. Buiten (en dan heb ik het over varkens, want koeien komen ook op een regulier bedrijf buiten!) maken varkens elkaar af, ze zijn letterlijk alleseters en vechten met elkaar tot ze er dood bij neer vallen. Dit gaat dus enorm veel geld kosten aan het biologische bedrijf. Verder is er niet eens zoveel verschil tussen beide bedrijven, ow ja, de dieren krijgen biologisch te eten Rolleyes Maar dat vind ik echt onzin. Maw; biologisch klinkt beter, en dat is ook wat ze willen laten geloven, maar feitelijk is dat niet bepaald zo, en zijn het ook gewoon boeren die aan hun geld moeten komen Knipoog Biologisch valt nu veel aan te verdienen, dus zijn er boeren die overgaan op biologisch. Of dat voor het dierenwelzijn is? Dat valt dus erg tegen! Ook op een biologisch bedrijf wordt een biggetje afgeschoten omdat het nooit een goed vleesvarken zal worden... Maar och, de zwakke worden anders toch opgegeten door hun loslopende soortgenoten. Dus wat dan precies het verschil is Verward

Ik eet dus eigenlijk gewoon helemaal geen vlees Lachen Buiten dat ik het niet te eten vind, zo'n kadaver van zo'n dood beest, (Ik moet dan altijd gelijk denken aan die groene kappen met die dode dieren eronder... bleegh) vind ik het idd ook onzin dat daar beesten voor gefokt en vermoord moeten worden Scheve mond

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:57

Ik vind biologisch vlees wel degelijk beter. En ik ben bekent met beide soorten bedrijven.
Ik kan me niet voorstellen dat biologische boeren zoveel meer verdienen dan "niet biologische" boeren dat meer verdienen een rede is om biologisch te worden.
De biologische boeren die ik ken stoppen echt hun hart en ziel in eht dierenwelzijn, natuurlijk gaan de dieren gewoon dood en natuurlijk moeten ze ook verdienen maar dit proberen ze op een andere manier te doen dan tot kort geleden als "normaal" bestempeld werd.

Verschil is er ook wel degelijk tussen biologische bedrijven en niet biologische bedrijven, dit is niet alleen het biologische eten maar er zijn een stuk meer regels.
http://www.biologica.nl/biologisch/
http://www.asg.wur.nl/NR/rdonlyres/F81D ... 397/39.pdf (dit is een erg lang rapport maar voor een overzicht kun je kijken bij de pagina's regelgeving).

Er zijn volgens mij twee keer per jaar open dagen bij biologische bedrijven, ik adviseer iedereen om zelf te gaan kijken dan kun je oordelen over wat je beter vind.

Ik vind biologisch echt beter en de biologische boeren die ik ken vinden dat ook. Ze verdienen volgens mij echt geen cent meer dus dat lijkt een raar argument.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:03

Ik heb zelf gekeken Verward En ben min of meer opgegroeid op reguliere bedrijven Knipoog En biologische bedrijven vind ik absoluut niet beter

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:03

Naja misschien komt daar het verschil vandaan, ik ben opgegroeid op de biologische bedrijven en vind ze absoluut wel beter Knipoog helemaal als je het vergelijkt met de bio-industrie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:05

regulier bedrijf staat niet gelijk aan bio industrie Knipoog
Hier gaan de koeien naar buiten, lopen de kippen in een freiland systeem, alleen de varkens staan altijd vaak binnen, omdat ze elkaar anders vermoorden. Soms mogen ze per paar wel eens even in de modder wroeten Tong uitsteken

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:08

verootjoo schreef:

Weet ik Knipoog . Ik weet ook dat je in alle soorten sectoren verschillende soorten bedrijven hebt ook in de biologische sector.
Maar de onderliggende gedachten (en uitvoering daarvan) van biologische bedrijven sluiten aan op mijn beeld en idee over dierenwelzijn en het gebruik van dieren door mensen.
Ik ben namelijk helemaal niet tegen het consumeren van dieren, ik vind alleen de manier waarop niet eerlijk. De biologische manier vind ik al een stuk eerlijker.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:12

verootjoo schreef:
Hier gaan de koeien naar buiten, lopen de kippen in een freiland systeem, alleen de varkens staan altijd vaak binnen, omdat ze elkaar anders vermoorden. Soms mogen ze per paar wel eens even in de modder wroeten Tong uitsteken

Ik wil ook echt niet alle bedrijven over één kam scheren en ik wil ook echt niet zeggen dat alle dieren op reguliere bedrijven een slecht leven hebben, ik vind alleen het leven van dieren op biologische bedrijven beter Knipoog .

edit:
Ik weet ook dat er behoorlijk gemanipuleerd kan worden door dierenwelzijn instanties. Beelden laten zien van jaren terug of beelden laten zien van situaties in het buitenland die beide in Nederland vandaag de dag al niet meer toegestaan zijn.
Maar de biologische sector heeft een andere theorie over het houden van dieren (of telen van groenten) en deze theorie sluit beter aan bij mijn beeld van hoe ik vind dat je gebruik mag maken van de natuur.
Nog iets extremer daarin is biologisch dynamisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:18

Ik vind het niet nuttig om verdoofd te castreren, dat zorgt alleen maar voor meer stress en ellende voor die beesten.
Ik vind het ook niet nuttig om de tanden en krulstaart te laten zitten. Knipoog Dus ik vind het leven op reguliere bedrijven beter Lachen Maar ms is het maar net welke ervaring je ermee hebt Ja

Maar dat ik het beter vind, zegt nog niet dat ik het goedkeur hoor Knipoog Ik blijf toch geen vlees uit de supermarkt eten, en áls ik al vlees eet, eet ik het van een kennis die zelf varkentjes in de tuin heeft Haha!
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-06-08 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:19

Allereerst, ik heb niet het hele topic gelezen, dus vergeef me als ik dingen ga zeggen, die al lang gezegd zijn.
Van geen vlees eten kan je wel degelijk ziet worden. Echter bij een gezonde, normale voeding, is het ook (zeer gemakkelijk zelfs) goed mogelijk alle benodigde stoffen binnen te krijgen.

Echter stuiten er me wel een aantal opmerkingen die ik zo even snel heb gelezen tegen de borst.
Dat mineralen en vitaminen niet belangrijk zouden zijn.
Grootste onzin ooit gehoord, een tekort aan ijzer kan je, hoewel makkelijk te 'genezen', aardig beroerd doen voelen.

Dat de calcium benodigdheid een leugen zou zijn. Dit is geen leugen!!! De dagelijkse behoefte aan calcium is voor 11-25 jaar 1200 mg/dag en volwassen 800 mg/dag. Calcium bevindt zich naast melkproducten ook in groenten. Het krijgen van voldoende calcium heeft een invloed op de botdichtheid. Deze bereikt pas rond 30 jarige leeftijd zijn hoogste niveau. Een tekort aan calcium interfereert daar zeker mee. Het is teven niets voor niets dat vrouwen na de menopauze nogal eens een calcium supplement voorgeschreven krijgen, ter voorkoming van osteoporose. Echter, kijk uit dat je niet overdreven veel inneemt, dit remt de absorptie van ijzer en andere mineralen.

Altijd handig om te weken, geen thee bij je maaltijden. Thee remt opname van vitamines en mineralen (van mn dieetiste geleerd toen ik ernstig ijzer tekort had (ik at dan ook lang niet voldoende))

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:20

Ik eet ook nogsteeds geen vlees hoor Knipoog .

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:14

mawaikee schreef:
Allereerst, ik heb niet het hele topic gelezen, dus vergeef me als ik dingen ga zeggen, die al lang gezegd zijn.
Van geen vlees eten kan je wel degelijk ziet worden. Echter bij een gezonde, normale voeding, is het ook (zeer gemakkelijk zelfs) goed mogelijk alle benodigde stoffen binnen te krijgen.

Dat ligt niet aan het geen vlees eten, maar aan het niet genoeg voedingsstoffen eten. Van geen groente eten word je ook ziek Knipoog

Citaat:
Echter stuiten er me wel een aantal opmerkingen die ik zo even snel heb gelezen tegen de borst.
Grootste onzin ooit gehoord, een tekort aan ijzer kan je, hoewel makkelijk te 'genezen', aardig beroerd doen voelen.

Is nergens gezegd Verward

Citaat:
Dat de calcium benodigdheid een leugen zou zijn. Dit is geen leugen!!! De dagelijkse behoefte aan calcium is voor 11-25 jaar 1200 mg/dag en volwassen 800 mg/dag. Calcium bevindt zich naast melkproducten ook in groenten. Het krijgen van voldoende calcium heeft een invloed op de botdichtheid. Deze bereikt pas rond 30 jarige leeftijd zijn hoogste niveau. Een tekort aan calcium interfereert daar zeker mee. Het is teven niets voor niets dat vrouwen na de menopauze nogal eens een calcium supplement voorgeschreven krijgen, ter voorkoming van osteoporose. Echter, kijk uit dat je niet overdreven veel inneemt, dit remt de absorptie van ijzer en andere mineralen.

Is ook nergens gezegd, alleen dat je het niet perse uit vlees of melk hoeft te halen. Bekant overal zit calcium in, zelfs in water Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:18

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:46

Ninx schreef:
Lest schreef:
Ik ben al zo'n 19 jaar vegetariër (altijd al), drink vrijwel geen melk (ik eet wel veel andere zuivelproducten), ik heb nooit één vitamine pil geslikt, nog nooit wat gebroken, ik ben vrijwel nooit ziek én ik heb meer uhm teveel aan voedingsstoffen dan te weinig.
Dus. Wat is het volgende argument om geen vegetariër te worden Vork ?

Egoïsme misschien?

? Dit vraagt om uitleg, ik geloof niet dat ik hem helemaal snap Knipoog . Wat is er egoistisch aan om vegetariër te zijn?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:56

Ik ben sinds Februari (je moet toch ergens beginnen) vegetariër. Ik lust en drink ook geen melk, wel elke ochtend een bakje yoghurt met muesli als ontbijt.

Ik ben ook gek op brie en andere kazen, en dat schijnen ook goede vleesvervangers te zijn. Verder eten we vaak quorn en tofu enzo, en ik voel me eigenlijk nog beter dan eerst. Die noten wist ik niet (alhoewel we regelmatig cashewnoten overal doorheengooien) maar ik denk dat ik de chips 's avonds dan ga vervangen door noten.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:02

verootjoo schreef:
mawaikee schreef:

Dat ligt niet aan het geen vlees eten, maar aan het niet genoeg voedingsstoffen eten. Van geen groente eten word je ook ziek Knipoog

Dat bedoel ik dus ook met, als je zorg dat je een gezonde, normale voeding er op na houdt, krijg je gewoon alle voedingsstoffen binnen.

Citaat:

Is nergens gezegd Verward

Ok, misschien stel ik het iets kort door de bocht, maar op pagina 2 wordt wel degelijk gezegd dat het niet zozeer om mineralen maar om ijzer gaat

Citaat:

Is ook nergens gezegd, alleen dat je het niet perse uit vlees of melk hoeft te halen. Bekant overal zit calcium in, zelfs in water Knipoog

Het is meerdere malen in dit topic reeds geopperd, en tevens een algemeen overheersend misverstand. Tuurlijk, calcium zit in veel voedingsmiddelen, echter zijn de grootse "leveranciers"melkproducten, en donkergroene bladgroenten. Om voldoende uit bijvoorbeel water te halen, zonder extra toegevoegd calcium, moet je wel heel veel water drinken. En ik neem niet aan dat je iedere dag donkergroene bladgroenten eet.

Trouwens, ben zelf al 15 jaar vegetarier, en op 1 keer ijzergebrek in een tijd dat ik bijna niets at, en het dus ook niet uit andere voedingsmiddelen haalde, nooit ziek geweest agv geen vlees eten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:48

mawaikee schreef:
Het is meerdere malen in dit topic reeds geopperd, en tevens een algemeen overheersend misverstand. Tuurlijk, calcium zit in veel voedingsmiddelen, echter zijn de grootse "leveranciers"melkproducten, en donkergroene bladgroenten. Om voldoende uit bijvoorbeel water te halen, zonder extra toegevoegd calcium, moet je wel heel veel water drinken. En ik neem niet aan dat je iedere dag donkergroene bladgroenten eet.

Trouwens, ben zelf al 15 jaar vegetarier, en op 1 keer ijzergebrek in een tijd dat ik bijna niets at, en het dus ook niet uit andere voedingsmiddelen haalde, nooit ziek geweest agv geen vlees eten

Melk heb ik nooit gedronken, al vanaf kinds af aan al niet Knipoog Dat ik toevallig al een arm en been heb gebroken ligt meer aan mijn lompheid dan broze botten denk ik Tong uitsteken Want toen ik wanhopig aan de dokter vroeg of ik dan meer melk moest drinken, zei hij dat dat er geen enkele invloed op had Knipoog

Overigens eet ik wel (bijna) elke dag donkergroene bladgroenten Ja En het water in Utrecht is redelijk hard, dus ik denk dat ik wel genoeg calcium en ijzer binnenkrijg Lachen

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:53

Slikken jullie ook vitamine B pillen ?? ( of is dat hier al gevragen ??)

Ik heb zelf bruistabletten Ja
Neem er iedere dag 1.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:08

Ninx schreef:
Ik ben het grootste gedeelte van mijn leven al geheelonthouder.... ik vind vlees niet erg lekker, en de manier waarop de bio-industrie te werk gaat is iets waar ik mijn geld en dus steun niet aan wil verlenen.
Ik laat mensen die wel vlees willen eten daarin volkomen vrij, maar druk ze wel vaak op het hart dat ze bij een biologisch slager hun inkopen zouden moeten doen en iets moeten minderen. Je lichaam heeft 48 uur nodig om 100 gram vlees te verwerken, 3x i.d. week vlees eten is dus sowieso het maximum dat je lichaam aan kan.
Omdat mensen teveel vlees eten is er zoiets ontstaan als een bio-industrie. De boeren, de dieren maar ook de vleeseter (en het regenwoud) wordt daar niet beter van.
Ik kan niet begrijpen dat er veel mensen zijn die het werkelijk geen reet interesseert wat er met hun medemens, dieren en de aarde gebeurt, zolang zij maar vlees in hun mik kunnen steken iedere dag en hun dikke kont lekker bol kunnen houden op die manier!!! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Worden jullie daar nooit heel verdrietig van? Je voelt je zo onmachtig! Al die mensen die maar voor de kat zijn k*t weg leven, en geen enkele interesse hebben in het welzijn van dieren/ natuur en andere mensen?!
Toch hebben veel van deze mensen dan wel kinderen en een kinderwens. Maar als je in deze wereld nog kinderen wilt, zul je toch op zijn minst moeten meewerken aan een betere plek voor die kids? Of interesseert het die mensen ook al helemaal niets hoe die kinderen moeten opgroeien? Schiet mij maar lek hoor, ik begrijp het soms allemaal niet meer....

En hier sluit ik mij helemaal bij aan! ik kan hier ook zo boos om worden!

Ik ben al mijn hele leven vegatarier en zo opgevoed en ik ben er echt heel blij mee, de geur van vlees maakt mij al misselijk Verdrietig
Ik eet wel regelmatig vis (kijk eerst goed op de viswijzer of het eerlijke vis is) maar verder alleen vleesvervangers.
Verder zorg ik er uiteraard voor dat ik genoeg groente/fruit/noten binnenkrijg en ik ben eigenlijk kerngezond en echt bijna nooit ziek.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:09

Ninx schreef:
Sparklingapp: zullen we vrienden worden bij deze?

Hahaha.. goed plan! Kunnen we ons samen verbazen over een hele wereld vol met niet dadenkende voortplantende mensen die gebakken dode dieren eten!! Haha!
Lest schreef:
? Dit vraagt om uitleg, ik geloof niet dat ik hem helemaal snap . Wat is er egoistisch aan om vegetariër te zijn?

Er staat toch dat het egoïstisch is om geen vegetariër te zijn.. Knipoog

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:34

Ik heb nog nooit vlees gegeten, al veertien jaar.
Leef nog steeds & ben nog nooit ernstig ziek geweest & heb nog nooit wat gebroken!
Zolang je je maaltijden goed varieert is er helemaal niks aan de hand. Lachen
Mijn moeder is zelfs veganist (geen dierproducten) en die is ook kerngezond!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:39

.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:13

2 vriendinnen van me zijn ook vegatarisch en ze leven bijde nog. Zij eten in plaats van vlees gewoon vervangende producten. Zo krijgen ze dus wel hun nodige dingen binnen. Lachen