Bij wie is de diagnose ADHD gesteld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bij wie is de diagnose ADHD gesteld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:47

Even een stip-achtig-iets zodat ik morgen uitgebreid kan antwoorden... Voor nu; zie m'n onderschrift Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:54

Charaz schreef:
Pharagirlke, mijn zoontje is 1,5 jaar... heeft nog weinig te zeggen over welke medicijnen ie krijgt hoor Tong uitsteken

De oorontsteking en test op adhd advies waren los van elkaar, hij huilt zelden en is ook niet driftig. Enkel druk.

1.5 is idd te jong...Maarja voor het zelfde geld ging het om een 5-jarige oid he. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:01

Zo, daar ben ik weer...

Als ik die stukjes van Rana lees, dan denk ik; heb je enig besef waar je over praat? Als je geen ADHD hebt, of voor de ADHD die je hebt nooit medicatie hebt geprobeerd, heb je dan énig besef wat een positieve invloed medicatie kan hebben?

Heb jij jezelf in slaap gehuild toen je van iedereen te horen kreeg dat je gewoon stom was. Dat je heus wel slim genoeg was, maar hartstikke lui? Dat je gewoon niet wilde? Ben je van school getrapt, met de mededeling dat als je toch je best niet deed, je maar beter weg kon blijven? Heb je alsnog geprobeerd eindexamen te doen, en is dat ook weer niet gelukt? Leef je in een puinzooi, zowel mentaal als letterlijk? Heb je 1001 vrienden verloren omdat je zéér egoïstisch overkomt op mensen?

En heb je toen toch maar de pillen geprobeerd en ondervonden dat het zo anders kan zijn? Heb je weer een studiedoel in je leven? Haal je nu negens en tienen voor die opleiding waar je eerst faliekant voor zakte? Ben je een lief en aangenaam persoon? Omring je anderen plots met liefde en zij jou? Snappen mensen éindelijk dat het geen onwil was zoals je je gedroeg?

Op een van deze vragen nee moeten antwoorden? Waar praten we dan over?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:08

Nouks schreef:
Daarnaast nog even aan Sonja_vR: ADHD is wel degelijk een psychiatrische stoornis.

Nouks, ik wil met mijn opmerking niet beweren dat het het niet is, maar meer dat er ook een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt , idd op neuro(bio)logisch niveau

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:17

Rana schreef:
Ik zelf zou alle mogelijke opties proberen, voordat je naarde pillen grijpt. Je argument voor school kan ik begrijpen, maar ik vraag me af hoeveel komt er nog binnen bij een kind als er een goedje in hem zit welke onder de opium wet valt?

Rana, ik wilde hier toch nog even op reageren Lachen
ik zou willen dat ze mij in mijn basis school periode al eruit gepikt hadden, zodat ik toendertijd aan de mediactie had gekund
serieus , ik heb de diagnose pas op 25 jaar gekregen, tot die tijd was ik gewoon een dromer, ik was vreemd, ik was een buitenbeentje, heb geen enkele zinnige opleiding afgerond (ja paardenhouderij, maar dat zeg ik, niet zinnig, leuk voor de hobby Knipoog )
ik heb ene iq waarmee ik met twee vingers in mijn neus en mijn ogen dicht een universitaire opleiding zou moeten kunnen doen , maar het kwam niet binnen, ik dwaalde af en kon niet filteren
en ben doordat ik totaal niet begrepen werd, door leraren en door schoolgenoten uiteindelijk een stoornisje of twee rijker geworden waardoor ik inmiddels 100% afgekeurd ben

ja ik ben het met je eens dat je niet zomaar naar de pillen moet grijpen, maar ik ben ook van mening dta je wel moet kijken wat goed is , en soms is het kiezen tussen twee kwaden, moet je een kind laten zwemmen
want ook met rust, reinheid en regelmaat kunnen sommige kids zichzelf niet de baas en zullen gedrags technisch niet te handhaven zijn , en op leergebied heel veel moeite behouden , van hot naar her vliegen en van alles beginnen maar zelden iets afmaken , zich maar zelden ergens thuis en veilig voelen , behalve in hun eigen wereldje
wat uiteindelijk grote gevolgen heeft voor het zelfbeeld (tot in hele ingrijpende mate )

ja er is een hoop te ondersteunen met dieet etc
zo moet ik onder andere suiker mijden, anders gaat het niet goed (puinhoop in de kop)
maar ook al houd ik me aan mijn zelf onderzochte dieetbeperkingen, dan nog is het een puinhoop
dus ik ben eingelijk heel blij dat er medicatie is die mijn leven leefbaar houden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:05

Rock schreef:
Zo, daar ben ik weer...

Als ik die stukjes van Rana lees, dan denk ik; heb je enig besef waar je over praat? Als je geen ADHD hebt, of voor de ADHD die je hebt nooit medicatie hebt geprobeerd, heb je dan énig besef wat een positieve invloed medicatie kan hebben?

Heb jij jezelf in slaap gehuild toen je van iedereen te horen kreeg dat je gewoon stom was. Dat je heus wel slim genoeg was, maar hartstikke lui? Dat je gewoon niet wilde? Ben je van school getrapt, met de mededeling dat als je toch je best niet deed, je maar beter weg kon blijven? Heb je alsnog geprobeerd eindexamen te doen, en is dat ook weer niet gelukt? Leef je in een puinzooi, zowel mentaal als letterlijk? Heb je 1001 vrienden verloren omdat je zéér egoïstisch overkomt op mensen?

En heb je toen toch maar de pillen geprobeerd en ondervonden dat het zo anders kan zijn? Heb je weer een studiedoel in je leven? Haal je nu negens en tienen voor die opleiding waar je eerst faliekant voor zakte? Ben je een lief en aangenaam persoon? Omring je anderen plots met liefde en zij jou? Snappen mensen éindelijk dat het geen onwil was zoals je je gedroeg?

Op een van deze vragen nee moeten antwoorden? Waar praten we dan over?

No Offence Rock, maar ja dat heb ik van heel dichtbij mee gemaakt, en nog steeds vind ik niet dat je een kind zomaar moet volsteken met medicijnen. En ja, ik vind het grandioos van TS dat ze eerst om meningen vraagt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:52

Tuurlijk moet je een kind niet 'zomaar' volstoppen met medicijnen, maar als het nódig is voor het functioneren, wie ben je dan als buitenstaander om te zeggen dat je het fout doet, dat het troep is, en dat je gek bent dat je die pillen gebruikt of door je kinderen laat gebruiken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:16

Ik heb eind november vorig jaar de diagnose ADHD gekregen.
Heb een intakegesprek gehad bij PsyQ, mijn vriend, moeder en oma waren mee. Eerst heb ik 1.5 uur alleen met de intaker een gesprek gehad, daarna met z'n allen. We gingen een vragenlijst af met typische ADHD-klachten waar wij dan van moesten aangeven of dit van toepassing was en voorbeelden geven etc. Niet alleen van het heden, maar ook van vroeger, basisschool, kleutertijd etc.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:25

Rana schreef:
Ik zelf zou alle mogelijke opties proberen, voordat je naarde pillen grijpt. Je argument voor school kan ik begrijpen, maar ik vraag me af hoeveel komt er nog binnen bij een kind als er een goedje in hem zit welke onder de opium wet valt?

Uit ervaring (leerkracht) kan ik zeggen dan de resultaten van (meerdere) ADHD kinderen omhoog schieten bij gebruik van goed afgestemde medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:42

wennie schreef:
Rana schreef:

Uit ervaring (leerkracht) kan ik zeggen dan de resultaten van (meerdere) ADHD kinderen omhoog schieten bij gebruik van goed afgestemde medicatie.

Die ervaring heb ik bij mezelf ook Lachen
Ik kreeg de diagnose ADHD toen ik 17 was (na allerlei psychologische en neurologische tests, en tests (van allerlei stofjes en mijn bloed) in een laboratorium, bij elkaar duurden ze een week). Na een maand kreeg ik de uitslag en die was idd positief voor ADHD.

MIjn schoolresultaten waren altijd redelijk tot matig, terwijl er uit de tests kwam dat ik een IQ van 132 had....
Ik begon Ritalin te slikken, en mijn resultaten vlogen omhoog.... moeiteloos. Leren was veel gemakkelijker voor mij, en de informatie bleef ook veel beter hangen Ja

Ritalin is geen wondermiddel. Het helpt mij om me beter te concentreren,en het heeft zeker geholpen bij het behalen van goede resultaten, maar... het gebruik ervan kost mij veel energie. Een dag de voor mij normale dosering slikken, en ik ben óp om 9 uur 's avonds....
Het gaat ook ten koste van mijn timing en coördinatie, die is met Ritalin veel minder. Ook mijn intuïtie en mijn sociale vaardigheden zijn (iets) minder... het lijkt of bepaalde dingen wat afgevlakt worden...

Bij mijn dieren functioneer ik beter zonder medicijnen.... zij voelen aan dat er iets niet "klopt" en reageren daarop... het omgaan met mijn dieren doe ik voornamelijk op gevoel en instinct, en omdat die door de Ritalin wat afgevlakt worden, heeft dat ook zijn weerslag op hen...

Ik gebruik het medicijn nog steeds, maar wel met mate. Heb ik een belangrijk gesprek, of moet ik werken, dan is het nuttig spul.... thuis gebruik ik het nauwelijks.
Ik gebruik het ook als er veel mensen zijn, en ik verwacht veel prikkels te krijgen.