Meer mensen met een sociale fobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 21:34

Nou gisteren had ik het verkeerde voer gegeven aan de honden, nou ik schoot helemaal in de stress. Pff, echt vreselijk! Ik ben dan altijd zo bang dat ze boos worden!

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:38

Ik heb hier ook zeker last van, 10 weken terug stage gelopen in een verzoringshuis, toen die tijd voor vakantie werk gevraagd. zou vandaag beginnen en ik zat helemaal in de stres. bang dat mensen me niet meer zouden herkennen, dat ik alle verantwoordelijkheden kreeg, alles alleen moest doen, achteraf echt belachelijk. ook vond ik het weer eng om bij bewoners naar binnen te stappen.
Inderdaad ook verjaardagen, heb ik ook een hekel aan, bellen, alleen winkelen vind ik ook niets..
En als ik het dan eenmaal gedaan heb, denk ik van nou, moest ik dáár nou zo zenuwachtig voor zijn?! Scheve mond

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:43

K_im schreef:
Ik herken wel een aantal dingen hierin. Idd, het eng vinden om een volle ruimte in te lopen. En wanneer je in een ruimte bent, niet naar de wc (bijv.) durven gaan omdat je dan opvalt.. Met trillende benen, trillende stem en tien minuten lang een knalrood hoofd een presentatie geven. Het eng vinden om te telefoneren. Naar vreemde mensen toe stappen om iets te vragen. Ga zo maar door..

Ook moet ik altijd even extra slikken als ik ergens commentaar op krijg of wordt aangesproken (door bijv. docent) Als ik in discussie ga stroomt het water mijn ogen in. Het rare is dat ik niet het gevoel heb dat ik moet huilen en dit ook niet probeer tegen te gaan. Maar zodra ik iemand tegenspreek oid krijgen mijn ogen spontaan meer vocht.

Ik heb echt precies hetzelfde!

Ook als ik bijna moet huilen, word ik helemala boos op mezelf, want ik mag niet huilen, maar dat maakt het alleen maar erger Bloos En dan voel ik me zo stom, want in mijn hoofd voelt het alsof er niks ana de hand is.

Ik vind het ook niet leuk om naar gebeurtenissen te gaan waar veel onbekende mensen staan, of waar het heel druk is. Ook heb ik echt hele erge belangst. Ik ga niet graag naar verjaardagen, of feestjes en ik hou er niet van als mensen dichtbij komen. Als ik met iemand kennis moet maken weet ik vaak ook niet hoe ik me moet gedragen ( oke in mijn hoofd weet ik dat allemaal, maar in het echt is het toch even wat anders).

Nou zijn er nog veel meer dingen, maar dit is toch wel even genoeg om te laten zien hoe erg het is ( en ik het vind.)

Kan je er voor in therapie?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:23

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:27

Hmmm, ben het niet helemaal eens met de behandelmethode. Nu zal het wel zijn dat er bij velen wel resultaat uit komt, maar ik heb een jaar antidepressiva geslikt en was daarna gewoon weer terug bij af, of misschien nog wel verder. Ook heb ik alweer 4 jaar lang cognitieve therapie...

@ Urselin: Welke opleiding doe je?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:24

Ik doe Sociaal pedagogische hulpverlening Ja
Hiervoor heb ik een jaartje Psychologie gedaan op de universiteit, maar dat was gewoon echt niks voor mij (psychologie wel, maar universiteit niet).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:08

__inge__ schreef:
En als ik het dan eenmaal gedaan heb, denk ik van nou, moest ik dáár nou zo zenuwachtig voor zijn?! Scheve mond

Ja je bent er zelf vaak heel bang voor enz, maar als het eenmaal gebeurd is, valt het allemaal weer mee. Helpt alleen niet voor de volgende keer dat het dan minder word (terwijl je wist dat het wel mee viel)

Plus van dingen die negatief uit hebben gepakt, zullen steeds moeilijker worden en dan vermijd je liever die volgende keer.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:10

hier ook 1 met enorme faalangst en daarnaast ook bindingsangst.
loop al een tijdje bij een psycholoog, maar heb niet echt het idee dat het stukken beter gaat

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 22:22

Coentjuh schreef:
__inge__ schreef:

Ja je bent er zelf vaak heel bang voor enz, maar als het eenmaal gebeurd is, valt het allemaal weer mee. Helpt alleen niet voor de volgende keer dat het dan minder word (terwijl je wist dat het wel mee viel)

Plus van dingen die negatief uit hebben gepakt, zullen steeds moeilijker worden en dan vermijd je liever die volgende keer.

Zooo herkenbaar dit! Ik heb ook vaak dat het me "bevliegt" . Dan schiet ik in de stress en dan weet ik het niet meer en dan kan ik alleen maar janken waardoor ik weer boos op mezelf word en denk van waarom nou?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:26

Coentjuh schreef:
__inge__ schreef:

Zooo herkenbaar dit! Ik heb ook vaak dat het me "bevliegt" . Dan schiet ik in de stress en dan weet ik het niet meer en dan kan ik alleen maar janken waardoor ik weer boos op mezelf word en denk van waarom nou?[/quote]

inderdaad erg herkenbaar. ga ook heel veel situaties uit de weg, had vandaag en afspraak met een vriend. dankzij een andere vriend van mij ben ik toch gegaan, werd gedwongen Nagelbijten / Gniffelen
anders was ik dus echt niet gegaan (heb al eens eerder de afspraak afgezegd )

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:34

Meestal ook mensen die net ietsje meer hebben met hun paard (qua band) die last hebben van een sociale fobie of denk ik hier verkeerd over? Die hun paard eerder zien als een goede trouwe vriend dan een paard, een dier.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:36

Coentjuh schreef:
Meestal ook mensen die net ietsje meer hebben met hun paard (qua band) die last hebben van een sociale fobie of denk ik hier verkeerd over? Die hun paard eerder zien als een goede trouwe vriend dan een paard, een dier.

dat heb ik dus ook, mijn paard is mijn maatje, mijn alles.
vooral als ik bv een vriend/ jongen achter me aan heb, trek ik onbewust veel meer naar me paardje toe Nagelbijten / Gniffelen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:45

Tja paard is je beste vriend, dat herken ik heel erg :J
Zowieso trek ik snel naar dieren toe en zonder ik me dan een beetje af van de mensen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:48

arans schreef:
Tja paard is je beste vriend, dat herken ik heel erg :J
Zowieso trek ik snel naar dieren toe en zonder ik me dan een beetje af van de mensen.

heb ik dus ook heel strek, dacht al even dat ik de enigste was, maar gelukkig niet Lachen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:48

Hier nog zo eentje!

Ik ben echt als de dood om naar iets/iemand te bellen als ik die niet ken of nog nooit gebeld heb. Durf niks te vragen aan andere mensen, en met feestjes enz, klap ik dicht en durf ik het eerste uur echt niks te zeggen Nagelbijten / Gniffelen Of op school, als het druk is in de wc nou dan ga ik écht niet hoor Nagelbijten / Gniffelen en idd zoals hierboven wordt gezegd, ik trek veel meer naar mijn paard dan naar andere mensen. Ik zie d'r ook niet echt als paard maar meer als vriendin, ik vertel haar ook alles! En ja, tegen commentaar van leraren kan ik niet tegenin gaan zonder tranen in mijn ogen te hebben, dan moet ik ook niks zeggen want dan ga ik echt zitten huilen Nagelbijten / Gniffelen En terwijl ik dat helemaal niet wil, ik wil er dan tegenin gaan, maar door die tranen durf ik dat niet.

Ik heb ook echt heel veel moeite met nieuwe vrienden/vriendinnen maken. Dat durf ik gewoon niet, ik durf niet op ze af te stappen en meteen ermee rond te gaan lopen enz.

Tja, ik ben gewoon een beetje moeilijk qua sociale contacten Nagelbijten / Gniffelen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:23

@ Urselin: Loop jij dan niet met die opleiding tegen een hoop dingen aan? Knap hoor dat je dat doet!

Ik merk dat bij mij het bellen niet meer zo gigantische drempel is dan bijvoorbeeld vorig jaar. Ik ben bezig met het organiseren van het vrijgezellenfeest van mijn zus en dan moet ik dus wel bellen. Knipoog

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:27

bellen is ook zo verschrikkelijk ja Bloos!
heb ik ook de pech dat ik buij mijn opleiding veel moet bellen met instanties,en vaak in het middelpunt sta (ga het voortgezet onderwijs in als biologie-docente). moet zeggen dat het "presenteren" daar op school me beter afgaat dat bv een presentatie op me eiegn school

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:30

lonniejj schreef:
Hier nog zo eentje!

En ja, tegen commentaar van leraren kan ik niet tegenin gaan zonder tranen in mijn ogen te hebben, dan moet ik ook niks zeggen want dan ga ik echt zitten huilen Nagelbijten / Gniffelen En terwijl ik dat helemaal niet wil, ik wil er dan tegenin gaan, maar door die tranen durf ik dat niet.

Dit heb ik ook.. huilen doe ik nog niet maar ik klap dicht en in het ergste geval een brok in mn keel.
De laatste paar dagen heb ik een beetje woordenwisselingen en meningsverschillen met de staleigenaar/eigenaar van mn vz paarden, en als ik dan thuis ben dan denk ik; dit en dit moet ik tegen hem zeggen, misschien snapt hij dan wat ík voel/denk. maar als ik dan voor hem sta dan durf ik dat echt niet meer te zeggen..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:00

Emytje schreef:
@ Urselin: Loop jij dan niet met die opleiding tegen een hoop dingen aan? Knap hoor dat je dat doet!

Ik merk dat bij mij het bellen niet meer zo gigantische drempel is dan bijvoorbeeld vorig jaar. Ik ben bezig met het organiseren van het vrijgezellenfeest van mijn zus en dan moet ik dus wel bellen. Knipoog

Nee, het ergste heb ik gehad tijdens jaar op universiteit, toen heb ik heel erg last gehad van paniekstoornis.
En op de uni is het makkelijker om je af te zonderen en je eigen ding te doen.

Ik wist al gelijk dat dat niks voor mij was, maar ik durfde het niet tegen mijn ouders te zeggen dat ik wilde stoppen.
In dat jaar zijn er ook veel dingen gebeurd in mijn privéleven, waardoor ik heel erg ben ga nadenken over mijn eigen leven. Ik was gewoon niet de persoon die ik wilde en behoorde te zijn!
Ik ben gewoon heel erg aan mezelf gaan werken, júist die situaties opzoeken die ik liever vermijd, júist mezelf confronteren met mijn slechte kanten. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een andere studie met behulp van studieloopbaancentrum. Ik wilde perse géén universitaire opleiding meer, omdat ik me dan makkelijk kan terug trekken en dat wilde ik niet meer.
Met hbo gaat dat gewoon niet, dan moet je wel aan jezelf werken.

Ik wist al veel dingen over mezelf, dat scheelde, maar de trainingen van mijn studie waren heel nuttig. De docenten waren echt gewoon super en hoewel ik ze op dat moment niet leuk vond, omdat ze mij zo confronteerden met mijn slechte kanten, ze hebben mij wel super geholpen Ja

Ik merk wel aan mezelf (dat is afgelopen jaar gebeurd) dat ik heel erg reageer op hoe mensen onderling zijn. Ik ben gauw iemand die buiten de boot val omdat ik eerst de 'relaties' tussen andere mensen aftast. Als ik in een groepje zit met meiden die elkaar allemaal al kennen en mij wat buiten sluiten (omdat ik te lang afwacht), dan voel ik me gewoon niet op mijn plek en daardoor krijg ik gigantisch veel stress.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:29

hay!

Ik heb geen sociale fobie , maar wel faalangst. Dit speeld vooral op tijdens tentamens en is merkbaar in het samenwerken op school. In de winkel waarin ik 2 jaar heb gewerkt , durf ik wel op de klanten af te stappen. Vroeger durfde ik ook niet te bellen en was ik door mijn faalangst erg onzelfstandig. Nu gaat het een stuk beter. Ik heb vorig jaar een faalangsttraining gevolgd. Een cursus angst in de hand. Hier heb ik veel aan gehad. Mocht iemand daar meer over willen weten , mag je me altijd pben!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:30

eroslover schreef:
hay!

Ik heb geen sociale fobie , maar wel faalangst. Dit speeld vooral op tijdens tentamens en is merkbaar in het samenwerken op school. In de winkel waarin ik 2 jaar heb gewerkt , durf ik wel op de klanten af te stappen. Vroeger durfde ik ook niet te bellen en was ik door mijn faalangst erg onzelfstandig. Nu gaat het een stuk beter. Ik heb vorig jaar een faalangsttraining gevolgd. Een cursus angst in de hand. Hier heb ik veel aan gehad. Mocht iemand daar meer over willen weten , mag je me altijd pben!

waar heb je die cursus gevolgd? Bloos!
heb er namelijk al 2 gevolgd, maar geen van beide heeft geholpen, de laatste cursusheeft het zelfs verergerd :S

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:36

bij mij kwamen ze er van zo'n organisatie voor naar de pabo waar ik toen op zat. Ik ga even zoeken hoe die organisatie heet. En dan zal ik het hier neerzetten!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:39

mm ben net even gaan kijken naar de map , die ik er voor had gekregen , maar heb dus uit een soort van woede, De hele inhoud en voor en achterblad van de map weggegooid. Ook als een soort van afsluiting voor mezelf. Ik weet nu wel hoe het heette. Het was de cursus angst in de hand , van Indigo (is een onderdeel van de ggz als ik het goed zeg)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:32

In de brugklas (dan spreken we alweer over 8 jaar geleden!) kon ik ook zo'n faalangst training volgen. Heb dat niet gedaan, had er geen zin in, was nog op het laatste uur op de dinsdag ook en misschien juist wel de angst om een beetje apart te zijn en wat meer in de belangstelling te staan omdat ze je willen helpen.

Ik heb het gevoel trouwens dat 'gewone' mensen deze fobie vaak als een "aanstelleritus/aanstellerij" zien.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:43

Coentjuh schreef:
Ik heb het gevoel trouwens dat 'gewone' mensen deze fobie vaak als een "aanstelleritus/aanstellerij" zien.

Ja, inderdaad, dat gevoel heb ik ook wel eens, ze denken er ontzettend makkelijk over, zo van; a joh, morgen is het weer over!