Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

K_im schreef:Ik herken wel een aantal dingen hierin. Idd, het eng vinden om een volle ruimte in te lopen. En wanneer je in een ruimte bent, niet naar de wc (bijv.) durven gaan omdat je dan opvalt.. Met trillende benen, trillende stem en tien minuten lang een knalrood hoofd een presentatie geven. Het eng vinden om te telefoneren. Naar vreemde mensen toe stappen om iets te vragen. Ga zo maar door..
Ook moet ik altijd even extra slikken als ik ergens commentaar op krijg of wordt aangesproken (door bijv. docent) Als ik in discussie ga stroomt het water mijn ogen in. Het rare is dat ik niet het gevoel heb dat ik moet huilen en dit ook niet probeer tegen te gaan. Maar zodra ik iemand tegenspreek oid krijgen mijn ogen spontaan meer vocht.
En dan voel ik me zo stom, want in mijn hoofd voelt het alsof er niks ana de hand is.
__inge__ schreef:En als ik het dan eenmaal gedaan heb, denk ik van nou, moest ik dáár nou zo zenuwachtig voor zijn?!
Coentjuh schreef:__inge__ schreef:En als ik het dan eenmaal gedaan heb, denk ik van nou, moest ik dáár nou zo zenuwachtig voor zijn?!
Ja je bent er zelf vaak heel bang voor enz, maar als het eenmaal gebeurd is, valt het allemaal weer mee. Helpt alleen niet voor de volgende keer dat het dan minder word (terwijl je wist dat het wel mee viel)
Plus van dingen die negatief uit hebben gepakt, zullen steeds moeilijker worden en dan vermijd je liever die volgende keer.
Coentjuh schreef:__inge__ schreef:En als ik het dan eenmaal gedaan heb, denk ik van nou, moest ik dáár nou zo zenuwachtig voor zijn?!
Ja je bent er zelf vaak heel bang voor enz, maar als het eenmaal gebeurd is, valt het allemaal weer mee. Helpt alleen niet voor de volgende keer dat het dan minder word (terwijl je wist dat het wel mee viel)
Plus van dingen die negatief uit hebben gepakt, zullen steeds moeilijker worden en dan vermijd je liever die volgende keer.

Coentjuh schreef:Meestal ook mensen die net ietsje meer hebben met hun paard (qua band) die last hebben van een sociale fobie of denk ik hier verkeerd over? Die hun paard eerder zien als een goede trouwe vriend dan een paard, een dier.

arans schreef:Tja paard is je beste vriend, dat herken ik heel erg :J
Zowieso trek ik snel naar dieren toe en zonder ik me dan een beetje af van de mensen.
Of op school, als het druk is in de wc nou dan ga ik écht niet hoor
en idd zoals hierboven wordt gezegd, ik trek veel meer naar mijn paard dan naar andere mensen. Ik zie d'r ook niet echt als paard maar meer als vriendin, ik vertel haar ook alles! En ja, tegen commentaar van leraren kan ik niet tegenin gaan zonder tranen in mijn ogen te hebben, dan moet ik ook niks zeggen want dan ga ik echt zitten huilen
En terwijl ik dat helemaal niet wil, ik wil er dan tegenin gaan, maar door die tranen durf ik dat niet.

lonniejj schreef:Hier nog zo eentje!
En ja, tegen commentaar van leraren kan ik niet tegenin gaan zonder tranen in mijn ogen te hebben, dan moet ik ook niks zeggen want dan ga ik echt zitten huilenEn terwijl ik dat helemaal niet wil, ik wil er dan tegenin gaan, maar door die tranen durf ik dat niet.
Emytje schreef:@ Urselin: Loop jij dan niet met die opleiding tegen een hoop dingen aan? Knap hoor dat je dat doet!
Ik merk dat bij mij het bellen niet meer zo gigantische drempel is dan bijvoorbeeld vorig jaar. Ik ben bezig met het organiseren van het vrijgezellenfeest van mijn zus en dan moet ik dus wel bellen.

eroslover schreef:hay!
Ik heb geen sociale fobie , maar wel faalangst. Dit speeld vooral op tijdens tentamens en is merkbaar in het samenwerken op school. In de winkel waarin ik 2 jaar heb gewerkt , durf ik wel op de klanten af te stappen. Vroeger durfde ik ook niet te bellen en was ik door mijn faalangst erg onzelfstandig. Nu gaat het een stuk beter. Ik heb vorig jaar een faalangsttraining gevolgd. Een cursus angst in de hand. Hier heb ik veel aan gehad. Mocht iemand daar meer over willen weten , mag je me altijd pben!

Coentjuh schreef:Ik heb het gevoel trouwens dat 'gewone' mensen deze fobie vaak als een "aanstelleritus/aanstellerij" zien.