medicatie voor een ''goed gevoel''..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

phaser

Re: medicatie voor een ''goed gevoel''..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:49

Daphne__ schreef:
ik denk dat ik er niet aan wil beginnen.. als ik dit zo lees..

Vind je het niet een beetje onrespectvol hoe je dit hier zo zegt?

Met anti-depressiva begin je niet zoals je aan een dieet begint ofzo he...
Mensen dit AD slikken doen dit omdat het nodig is, niet omdat ze even een "euforischer'' gevoel willen hebben.

Vind de manier waarop je het zegt alsof je even een ander merk van frisdrank gaat proberen.

Informeer je goed alvorens je gaat verkondigen dat je met AD gaat beginnen. Het klinkt zo goedkoop...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:52

Phaser: ik vind juist dat Daphne__ heel verstandig bezig is door ervaringen en informatie te vragen en dat mee te nemen naar het gesprek. Ik lees daar helemaal niets van respectloosheid in.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:53

ik bedoel het niet banketstaaf..
maar ik voel me kl*te, om heel veel redenen, 1 daarvan is dat ik te zwaar ben voor mijn leeftijd..
en dat krijg je te weten in de 1e klas..

nou word mij verteld dat je er van kunt aankomen.. dan vraag ik me af of het dan wel nut heeft..

niet matig bedoelt dus, mare dat is volgens mij bekend dat ik soms erg matig overkom..
staat daarom ook al een tijdje in mijn onderschrift..

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:54

Akkoord maar je gaat toch niet enkel omdat je er mogelijk dikker van wordt, het idee overboord gooien?

Hoe goed is er dan daadwerkelijk nagedacht over AD ?

Zoals ik zei: AD neem je als het nodig is, niet zomaar om te kijken of je je beter zou voelen.
AD werken trouwen pas na een week of 8 inname. Dus onmiddellijk resultaat is ook uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:58

phaser schreef:
Akkoord maar je gaat toch niet enkel omdat je er mogelijk dikker van wordt, het idee overboord gooien?.

Nou kan me heel goed voorstellen dat dit een doorslag gevende factor is. Zie je het voor je,
patient is al op gewicht en komt door de medicijnen 30 kilo aan (Is heel normaal en dat binnen 6 weken al)?
Denk dat ik niet in hoef te vullen wat dit met je kan doen, naast dat dit een zéér kostbare zaak kan zijn (Compleet nieuwe garderobe en BH's) doet dit ook niet veel goeds aan je eigenwaarde....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:09

Als je te zwaar bent voor je leeftijd ga je sporten...Niet aan de AD Bloos No offence maar IMO moet je wat haar op je tanden kweken. Tuurlijk word er gepest in de eerste klas...Ze testen altijd, daarvoor zijn het kinderen.

Kan heel bot klinken, sorry daar voor, maar ik vind even geen subtielere manier. Lachen

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:16

Chiqa schreef:
phaser schreef:
Akkoord maar je gaat toch niet enkel omdat je er mogelijk dikker van wordt, het idee overboord gooien?.

Nou kan me heel goed voorstellen dat dit een doorslag gevende factor is. Zie je het voor je,
patient is al op gewicht en komt door de medicijnen 30 kilo aan (Is heel normaal en dat binnen 6 weken al)?
Denk dat ik niet in hoef te vullen wat dit met je kan doen, naast dat dit een zéér kostbare zaak kan zijn (Compleet nieuwe garderobe en BH's) doet dit ook niet veel goeds aan je eigenwaarde....

Akkoord maar je moet je de vraag stellen of het zo wél verder kan.

Als je gewicht inderdaad maar een kleine factor is in je 'ongelukkig' zijn. Waarom speelt het dan zo'n zware rol in de keuze voor AD ?
Als het toch maar 1 factor is buiten die andere factoren?

Ik snap wel dat het idd zeker voor een vrouw / meisje moeilijk is om op die manier al te moeten denken. Vrouwen zijn sowieso iets meer gevoelig omtrent gewicht. Maar om hiervoor de behandeling overboord te gooien.

Ik weet niet wat ze allemaal heeft meegemaakt en wat er gebeurd is om op deze manier naar AD te grijpen.
Maar ik vind het vooralsnog vrij vroeg om op zo'n leeftijd ten eerste al naar AD te grijpen.

Het is wetenschappelijk bewezen dat AD bij kinderen of pubers nagenoeg geen werking heeft.
De resultaten die uit onderzoek zijn gebleken zijn tegenstrijdig en de werking is helemaal niet bewezen op zo'n jonge leeftijd.

AD geven zelfs 2x meer risico op zelfmoord en automutulatie bij kinderen en pubers. Enkel Prozac zou een uitzondering zijn hierop.
De rest geeft een verdubbeling van het risico op zelfmoord.

Daarom wil ik dat er niet zo licht wordt over gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:16

pharagirlke schreef:
Als je te zwaar bent voor je leeftijd ga je sporten...Niet aan de AD Bloos No offence maar IMO moet je wat haar op je tanden kweken. Tuurlijk word er gepest in de eerste klas...Ze testen altijd, daarvoor zijn het kinderen.

Kan heel bot klinken, sorry daar voor, maar ik vind even geen subtielere manier. Lachen

Tegen wie heb je het nu? Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:17

Pharagirlke: ik vind dat je het iets te eenvoudig voorstelt, en ik denk dat we goed moeten beseffen dat als er al verschillende mensen zijn ingeschakeld waaronder artsen dat dit niet zomaar een simpele situatie is die is opgelost met een 'haar op je tanden kweken'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:19

Shadow0 schreef:
Pharagirlke: ik vind dat je het iets te eenvoudig voorstelt, en ik denk dat we goed moeten beseffen dat als er al verschillende mensen zijn ingeschakeld waaronder artsen dat dit niet zomaar een simpele situatie is die is opgelost met een 'haar op je tanden kweken'.

Artsen kunnen met dit soort problemen ook helemaal niet helpen vind ik dan. Dat moet je zelf doen! Ik ga je even pb'en. Zodat je mijn denkwijze begrijpt zonder dat ik te veel persoonlijke info op bokt moet gooien Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:22

Niet iedereen kan er wat aan doen dat hij/zij te zwaar is, pharagirlke! Ging het allemaal maar zo simpel! Ik weet niet of het bij de TS om een 'apart geval' gaat, maar je kan dus best even letten op wat je zegt.

En er wordt inderdaad gepest, maar dat betekent nog niet dat het mag en normaal is! Er wordt ook gestolen, maar dan zeg je toch ook niet; "Tsja, dat gebeurt nou eenmaal, wen er maar aan." Er zit echt een verschil tussen treiteren en pesten en wanneer het echt pesten wordt, is het echt niet leuk meer. Want pesten is niet gewoon vervelend doen tegen je, maar echt je geest zodanig de grond in stampen dat je zelf gewoon geen idee hebt waar je eigenlijk nog goed voor bent. En soms gaat dit ook gepaard met lichamelijk geweld. Ik ben zelf veel gepest en dat heeft niets te maken met dat ik een zwak persoon zou zijn, want dat ben ik absoluut niet, maar je moet er maar net eentje in de klas hebben die iedereen met zich meekrijgt. En tegen een groep van 10 en soms zelfs meer kun je in je eentje echt niet tegen op. Er moet maar vaak genoeg tegen je worden gezegd dat je stom bent en dood moet, dan ga je het zelf geloven, hoor.

Bovendien kan het psychisch behoorlijk zwaar zijn als je te zwaar bent en wilt afvallen, maar dit niet lukt. Dan kan ik me zeker voorstellen dat je in zo'n diep dal raakt, dat je aan de AD gaat.

Ik vind je reactie dus véél te fel, je mag voortaan best nadenken wat je zegt en het anders brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:25

Lieve schat, ik ben zelf ruim 7 jaar lang gepest geweest en niet alleen door leerlingen Knipoog een bepaalde leerkracht deed vrolijk mee en dat ging dan niet over een afwijkende kleur haar oid. Maar over veeeeeel persoonlijkere en pijnlijkere zaken waar ik helemaal niks aan kon doen (als je dat wil weten PB je want dat zet ik niet op bokt. Dat begrijp je wel hoop ik Knipoog) Maar ik ben niet om AD vragen. En ondanks dat ik echt wel weet hoe dat voelt, vind ik het tóch dik overdreven om aan anti depressiva te beginnen.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:26

pharagirlke schreef:
trudel schreef:
hoi hoi,
ik slik al bijna 10 jaar pillentjes...
het begon met 20mg prozac maar daarmee moest ik stoppen omdat ik ook ritalin moest gebruiken en dat gaat niet samen ofzo...
nu heb ik al een paar jaar cipramil een soort citalopram en dat ik in de loop van de jaren verhoogd naar 40mg. ook de ritalin is veranderd omdat ik daar erg depri van werd en heb nu dexamfetamine...

eerst wou ik altijd zonder medicijnen maar naar zoveel jaar steeds proberen en weer in een diep dal vallen hoeft het voor mij eerst niet meer...
sommige hebben een pil voo rhun hart ofzo en ik om het leven een beetje leuker in te zien!
het is gewoon beter voor me!

Je bent, als je profiel nog juist is, begonnen op je 11de...Hoe lang heb je dan precies geprobeert om het zonder te doen? Niet om je aan te vallen overigens, maar ben gewoon nieuwsgierig. Lachen

Vind het ronduit vreselijk om te zien dat er mensen van 11,12,13,14 al aan de anti depressiva zitten Bloos! Waar moet je op die leeftijd in godsnaam depressief om zijn tenzij je echt een traumatische ervaring hebt meegemaakt?

Nogmaals, ik bedoel het niet slecht, maar ik vind het écht verschrikkelijk om te lezen.

idd ben ik op mijn 11de al begonnen met medicijnen slikken...
in de 10 jaar dat ik het slik heb ik een paar x een aantal maanden geprobeer te stoppen maar het ging steeds slechter met me...

wrm ik het slik en al zo jong ermee begon??
toen ik 9 was kreeg ik blindedarm ontsteking met een ontsteking er om heen en kon hij er niet uitgehaald worden...
ik heb bijna een half jaar nix mogen doen en toen allen rustig in mijn buik was werd hij eruit gehaald...
in die tijd kregen mijn opa en oma veel gezondheids problemen en de dokters zeiden dat ze nix hadden en het tussen de oren zat...
later bleek dat ze kanker hadden en zijn ze er aan dood gegaan...
ik bleef buikpijn klachten houden en werd op school ook erg gepest...
van de dokters hoorde ik dat het tussen mijn oren zat en er niks te vinden was dus was erg bang om ook dood tegaan...
ook zijn ze erachter gekomen dat ik add heb en ben soms angstig voor nieuwe dingen...
ik kreeg paniek aanvallen en durfde niet meer naar school of ergens anders alleen heen te gaan...
vandaar dat ik medicijnen slik vanaf zoon jonge leeftijd.
ik ben ook nog opgenomen geweest bij een dagbehandeling op mijn 17de en nu gaat het gelukkig stukken beter!
heb het leren accepteren!!!
ik heb nu 1x en de 2 weken pbg begeleiding en wie weet kan ik ooit nog zonder medicijnen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:28

Super dat je probeert om er af te raken. Ik wilde je overigens ook helemaal niet veroordelen, was er gewoon "nieuwsgierig" naar Lachen Vind het ontzettend jammer dat je dat allemaal hebt moeten doormaken op zo'n jonge leeftijd. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-06-08 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:31

pharagirlke schreef:
Lieve schat, ik ben zelf ruim 7 jaar lang gepest geweest en niet alleen door leerlingen Knipoog een bepaalde leerkracht deed vrolijk mee en dat ging dan niet over een afwijkende kleur haar oid. Maar over veeeeeel persoonlijkere en pijnlijkere zaken waar ik helemaal niks aan kon doen (als je dat wil weten PB je want dat zet ik niet op bokt. Dat begrijp je wel hoop ik Knipoog) Maar ik ben niet om AD vragen. En ondanks dat ik echt wel weet hoe dat voelt, vind ik het tóch dik overdreven om aan anti depressiva te beginnen.

Ik snap dat je dat niet open en bloot op Bokt wilt zetten. Maar als je zo erg ben gepest, dan moet je toch begrijpen dat je daar van in zo'n diep dal kan raken dat je niet meer wilt leven? En natuurlijk werkt het voor sommigen om er over te praten en jezelf 'sterker' te praten, dat heeft voor mij ook geholpen, maar voor sommigen werkt dat gewoon niet. Die maken het alleen maar erger voor zichzelf, en dan kan je wel zeggen stel je niet aan, maar dat verdienen mensen ook niet. Dus als je echt geen uitweg meer in je leven ziet, kan ik best begrijpen dat je aan de AD begint om jezelf even een beetje op weg te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:33

pharagirlke schreef:
En ondanks dat ik echt wel weet hoe dat voelt, vind ik het tóch dik overdreven om aan anti depressiva te beginnen.

Dan denk ik niet dat jij presies weet waarom deze middelen worden voorgeschreven, en nee dat kan je ook niet weten of je moet voor dokter hebben gestudeerd.
Als mensen een chronisch gebrek hebben omdat ze geen seretonine en/of erndorfine aanmaken kan het soms van levensbelang zijn dat ze dergelijke middelen voorgeschreven krijgen hoor Lachen Trust me.

Dat heeft nog maar weinig met "haar op je tanden te maken" echt heel weinig....Dus je reactie is aardig krap door de bocht Haha!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:34

Zoals ik al zei,
de werking van AD is niet bewezen bij tieners.
Er is grondig wetenschappelijk onderzoek gedaan en de werking zou het mogelijk nog erger maken.
Zelfmoord en automutulatie zouden de kansen verdubbelen en de werking zelf zou soms tegenstrijdige resultaten geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:35

Ukkiee schreef:
pharagirlke schreef:

Ik snap dat je dat niet open en bloot op Bokt wilt zetten. Maar als je zo erg ben gepest, dan moet je toch begrijpen dat je daar van in zo'n diep dal kan raken dat je niet meer wilt leven? En natuurlijk werkt het voor sommigen om er over te praten en jezelf 'sterker' te praten, dat heeft voor mij ook geholpen, maar voor sommigen werkt dat gewoon niet. Die maken het alleen maar erger voor zichzelf, en dan kan je wel zeggen stel je niet aan, maar dat verdienen mensen ook niet. Dus als je echt geen uitweg meer in je leven ziet, kan ik best begrijpen dat je aan de AD begint om jezelf even een beetje op weg te helpen.

Neen dat begrijp ik dus net niet. Want ik snap niet hoe je zulke dingen zodanig kan dramatiseren dat je je leven niet meer ziet zitten. In godsnaam, het leven wordt nog een pak zwaarder dan op je 14e, dat is iets dat ik zelfs op mijn 8ste al besefte. Als je nu al niet het karakter hebt om door de zure appel heen te bijten en tegen de stroom in te zwemmen, hoe ga je het dan later doen? AD stopt het pesten niet hoor...Het maakt je er "immuun" voor omdat je geen gevoel meer hebt. En wat heb je daar aan? Als je stopt met de AD raak je opnieuw in een put die uiteindelijk bodemloos wordt. Ik ben sowieso wel tegen AD door de dingen die ik er door heb zien gebeuren. Maar dat opzij gelaten vind ik het sowieso geen verstandige zet om op zo'n jonge leeftijd, voor pesten, AD gaat slikken. Kom voor jezelf op en geef niet toe aan de pesters. Door dit soort dingen geeft ze er alleen maar aan toe. Lijkt me dat dat het laatste is dat je wil.

chiqa; ts beweerde tegen mij dat het om pesten ging Knipoog Niet om een chronis gebrek aan endorfines/seretonine. Knipoog Ik reageer op wat ze verteld.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:36

Precies, dat bedoel ik. Ik wist niet de precieze redenen daar van, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zichzelf niet meer kunnen helpen, omdat het in hun lijf gewoon niet goed gaat. Daar kunnen ze zelf ook niks aan doen. Het is niet dat je medicijnen slikt, omdat je dat zelf wil, soms moet het gewoon. Jij slikt ook liever aspirine dan dat je dagenlang met een ontzettende hoofdpijn rondloopt.

@ pharagirlke; Ik heb het gewoon niet goed verwoord, omdat ik er de precieze dingen niet van weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:37

pharagirlke schreef:
Want ik snap niet hoe je zulke dingen zodanig kan dramatiseren dat je je leven niet meer ziet zitten. In godsnaam, het leven wordt nog een pak zwaarder dan op je 14e, dat is iets dat ik zelfs op mijn 8ste al besefte. Als je nu al niet het karakter hebt om door de zure appel heen te bijten en tegen de stroom in te zwemmen, hoe ga je het dan later doen? AD stopt het pesten niet

Je heb overduidelijk mijn reactie nog niet gelezen ben benieuwd wat jou reactie hierop is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:40

phaser schreef:
Zoals ik al zei,
de werking van AD is niet bewezen bij tieners.
Er is grondig wetenschappelijk onderzoek gedaan en de werking zou het mogelijk nog erger maken.
Zelfmoord en automutulatie zouden de kansen verdubbelen en de werking zelf zou soms tegenstrijdige resultaten geven.

Hangt ook sterk af van WELKE AD bijvoorbeeld. Tis niet voor niks dat bijvoorbeeld Efexor helemaal niet wordt voorgeschreven aan kinderen onder de 18 jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:41

die staat al onder aan Knipoog dat staat hier nergens dus daar houd ik dan ook geen rekening mee. TS verteld op deze pagina dat het om pesten gaat. Met de andere redenen kan ik geen rekening houden als ik die niet weet. Knipoog

Ukkieee: eh...Ik slik zelden tot nooit medicatie Clown En dat is niet omdat ik nooit pijn heb. Haha!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:43

Bijsluiter Efexor:
"B. Pas goed op met Efexor XR
Gebruik bij kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar
Efexor XR dient niet te worden gebruikt bij de behandeling van kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar. Patiënten jonger dan 18 jaar hebben een verhoogd risico op zelfmoordpogingen, zelfmoordgedachten en vijandigheid (voornamelijk agressie, oppositioneel gedrag en woede) als zij behandeld worden met geneesmiddelen uit deze therapeutische klasse."

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19716671/

Quote uit de link:
Maar de onderzoeken waaruit de effectiviteit van deze middelen bij kinderen zou blijken, rammelen aan alle kanten. Het meest stuitend zijn de pogingen van geneesmiddelengigant GlaxoSmithKline, producent van de veelvuldig voorgeschreven serotonine-heropname-remmer Seroxat, om hen niet welgevallige onderzoeksresultaten onder het tapijt te moffelen. Pas vorig jaar verstrekte de fabrikant onder druk de resultaten van klinische trials uit de eerste helft van de jaren negentig, waaruit blijkt dat kinderen die Seroxat slikken, meer zelfmoordneigingen hebben. In februari 2004 lekte een geheim memo uit waarin Glaxo schreef dat de verspreiding van deze gegevens goed gemanaged moest worden, om ‘eventuele negatieve commerciële gevolgen te minimaliseren.’ In juni spande de openbare aanklager van de staat New York, Eliot Spitzer een rechtszaak aan tegen de geneesmiddelenfabrikant, die bijna 5 miljard dollar per jaar verdient aan de verkoop van Seroxat.

Vooruitlopend op Europese regelgeving heeft Groot Britanie vorig jaar de meeste SSRI’s al in de ban gedaan waar het gebruik bij kinderen betreft. Op de zwarte lijst staan Seroxat, Efexor, Zoloft, Fevarin, Cipramil en Escitalopram (Cipralex). Alleen voor Prozac wordt een uitzondering gemaakt.
Laatst bijgewerkt door phaser op 09-06-08 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:44

pharagirlke schreef:
Artsen kunnen met dit soort problemen ook helemaal niet helpen vind ik dan. Dat moet je zelf doen!

Dit is iets waar ik het niet helemaal mee eens ben. Je kunt op vele manieren gesteund en geholpen worden, en wat zou daar mis mee zijn?

Voor lichamelijke klachten is het eerste advies: ga naar de dokter. En als de dokter medicijnen voorschrijft dan wordt dat over het algemeen heel normaal gevonden.
Voor rijtechnische problemen is het eerste advies: zoek een goede instructeur. Waarom zou je dan de ingewikkeldste problemen in je leven gewoon zelf oplossen? Waarom zou je daar geen hulp voor mogen ontvangen in de zin van goede raad, oefeningen, medicatie om je lichaam te helpen de balans te herstellen?

Ik snap dat niet zo goed. Ik hoop dat de TS samen met haar moeder en de arts goed overlegt en een verstandige beslissing neemt over hoe verder Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:45

pharagirlke schreef:
die staat al onder aan Knipoog dat staat hier nergens dus daar houd ik dan ook geen rekening mee. TS verteld op deze pagina dat het om pesten gaat. Met de andere redenen kan ik geen rekening houden als ik die niet weet. Knipoog

Dus daarom kan je dr niet over oordelen door te zeggen dat ze haar op dr tanden moet krijgen....
Mss mist zij die stofjes ook wel en is ze daardoor ziek waardoor het aangevult moet worden...
Zo simpel als jij het zegt ligt het dus niet....