Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:23

Loesss schreef:
n edit: wat Cyntje zegt klopt helemaal, het gaat zoals ik al zei om je eetpatroon veranderen en niet om minder eten en daarna weer gaan eten zoals je deed....

Presies, en dat is het SB principe, dus hoezo jojoeffect? Het is gewoon een nieuwe leeftstijl,
die je je eigen moet maken. En je mag heus wel een keer zondigen...
Maar omdat je zo gevarieerd eet zal de behoefte naar tussendoortjes verdwijnen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:28

Geloof mij maar als ik van 111 KG naar ± 65 zou gaan,... weer kan sporten, skeeleren, paardrijden etc etc ( wat ik voorheen door mijn gewicht dus echt NIET kon )
Dat dat het er echt niet in no-time aanzit Dan doe je toch echt iets niet goed!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:29

Hooo ik zeg niet perse dat je dan weer naar de 111 kilo terug zou gaan, maar dat je opnieuw aankomt is plausibel, maar dit geldt voor ieder dieet wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:30

Cyntje, dat zou ook eeuwig zonde zijn Ja

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:34

Cyntje schreef:
Ik vraag me af of mensen überhaupt wel beseffen wat 2000 calorieën inhouden,... WEET JE HOE VEEL JE DAN MOET ETEN Wow!

Haha ja.
Maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik niks van dieeten afweet, heb in mijn post ook alleen maar aangegeven wat het probleem met Sonja schijnt te zijn Knipoog.

Ik ben te licht en heb die 2000 calorieën echt wel nodig, maar vandaar waarschijnlijk ook dat ik de porties van Sonja heel weinig vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:46

Cyntje schreef:
Ik vraag me af of mensen überhaupt wel beseffen wat 2000 calorieën inhouden,... WEET JE HOE VEEL JE DAN MOET ETEN Wow!

http://www.eetstoornis.net/5-medisch/vo ... #Standaard

Die standaard eetlijst is een heel goede richtlijn. Veel meer dan je van Sonja Bakker (of Sonja Stakker, zoals ze hier vaak wordt genoemd) mag eten. Als je zo'n soort lijst (valt genoeg te varieren) aanhoudt kom en blijf je vanzelf op je setpoint gewicht, het gewicht dat bij jou past. En dan is het ook vol te houden, want Sonja zal dan wel een leefstijl zijn, maar dan wel 1 die je niet eeuwig kan blijven volhouden.

Om eerlijk te zijn doet de SB methode me best veel denken aan 'dieten' van mensen met een eetstoornis (en ja, daar weet ik genoeg van). Vind het mens er zelf ook heel slecht uitzien, maar goed.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:48

Dat aantal calorieën is volgens mij meer om op hetzelfde gewicht te blijven.

Als je af wilt vallen moet je óf heel veel calorieën verbranden (dus meer sporten) óf minder calorieën binnenkrijgen. En meestal kiezen mensen dan voor het laatste. Bv omdat ze geen tijd hebben om te sporten of niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:51

Joonsel schreef:

Bedoel je van die standaard eetlijst?

Uiteindelijk kom je door die lijst op het gewicht dat bij je past, uitzonderingen daargelaten. Wil je afvallen, dan kan je meer gaan bewegen (beweeg je echter veel meer, dan ook weer iets meer eten), maar op (gezond!) eten moet je nooit teveel bezuinigen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:54

RedPassion schreef:
Joonsel schreef:

Uiteindelijk kom je door die lijst op het gewicht dat bij je past, uitzonderingen daargelaten. Wil je afvallen, dan kan je meer gaan bewegen (beweeg je echter veel meer, dan ook weer iets meer eten), maar op (gezond!) eten moet je nooit teveel bezuinigen.

Ik bedoel die 2000. Lachen

En dan nog; dat is een gemiddelde, geldt lang niet voor iedereen.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:09

Ik heb een eetmeter van mn studie, waarbij je kan uitrekenen hoeveel calorieën aan de hand van de hoeveelheid activiteit. Als je elke dag een uur op de fiets naar je werk zit, zal je meer calorieën nodig hebben dan als je elke dag met de auto gaat. Het verschilt dus heel erg per dag, de 2000 is dus echt een gemiddelde. Verschilt ook nog eens per persoon en leeftijd, de ene heeft een sneller metabolisme dan de ander.

Je kan met dit programma tevens mee uitrekenen of je wel genoeg vitamines, calcium, etcetc binnenkrijgt. Zal van de week wel eens een paar dagen uit het dieet invoeren en kijken wat eruit rolt.

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:18

Kennis van mij studeert ook diëtetiek en zei dat toen studenten een keer naar een presentatie/lezing (iets in die richting) wilden gaan ze geweigerd werden. Omdat ze anders te moeilijke vragen gingen stellen.
Nou weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat waar is, maar ik hoor regelmatig dat het SB dieet toch niet zo goed is al men dacht, erna snel aankomen bijvoorbeeld.
Ik heb ook wel eens dat programma van haar gezien en dat vond ik haar ook niet op een prettige manier presenteren (weet even niet hoe ik het kan omschrijven, maar goed datis toch offtopic Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:24

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n gevarieerd dieet gezien,
tijdens de Sonja krijg ik meer produchten binnen van de voedingsschijf dan me lief
is, je komt niets te kort...Beter dan dat ik me aan mn gewone maaltijden houdt als ik weer op
gewicht zit, dan vergeet ik bv nog wel eens een melkproduct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:29

Winegum schreef:
Kennis van mij studeert ook diëtetiek en zei dat toen studenten een keer naar een presentatie/lezing (iets in die richting) wilden gaan ze geweigerd werden. Omdat ze anders te moeilijke vragen gingen stellen.
Nou weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat waar is, maar ik hoor regelmatig dat het SB dieet toch niet zo goed is al men dacht, erna snel aankomen bijvoorbeeld.
Ik heb ook wel eens dat programma van haar gezien en dat vond ik haar ook niet op een prettige manier presenteren (weet even niet hoe ik het kan omschrijven, maar goed datis toch offtopic Knipoog)

Misschien omdat ze geen presentatrice is?! Schijnheilig

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:32

Ik studeer geen dietiek hoor, maar farmacie! Heb toevalig wel een blok voeding & metabolisme op dit moment Lachen Geweigerd worden bij een lezing is echt onzin. Meestal zijn studenten wel kritisch, maar om ze daarom nou te weigeren Scheve mond Volgens mij zit er ook veel variatie in een SB-dieet. Te weinig calorieën misschien wel, maar heb eigenlijk nog nooit van een dieet gehoord wat zo effectief is. Veel mensen houden het vol, omdat je toch over de dag verspreid veel (kleine) portie's mag eten. Klopt waarschijnlijk wel dat dat het niet voor alle mensen werkt, gelukkig zijn er voor die personen nog genoeg andere dieten Knipoog

En inderdaad, als ze presentratrice had willen worden, had ze waarschijnlijk geen dieet bedacht Haha!

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:35

Ja, dat weet ik. Maar ook gewoon als ze laat zien wat mensen binnen krijgen, dan zet ze een hele tafel vol met eten, om het vervolgens weer allemaal weg te gooien, daar zie ik persoonlijkhet nut niet van in.
Daarnaast wil ik nog wel even toevoegen dat mensen die het dieet volgen en zich daar happy bij voelen vooral door moeten gaan. Echt ove het dieet oordelen kan ik niet, daarvoor weet ik er te weinig van af. Denk ook dat het bij mij is dat ik haar als persoon niet zo goed uit kan staan. Knipoog

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:37

Ik volg het dieet overigens ook niet hoor, heb wel een sb-boek en een paar huisgenootjes die het dieet volgen Knipoog Eten weggooien is inderdaad zonde, niet meer maken dan nodig is! Heb dr nog nooit op tv gezien, dus kan daar niet over oordelen Lachen

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:19

Dat van dat weigeren was op de Hogeschool in Nijmegen en das wel echt waar.
Maar dat was omdat studenten voeding&dietetiek er niks aan zouden hebben omdat deze meer kennis over voeding hebben dan sonja bakker zelf, dus het zou vrij nutteloos zijn.
En dat van dat gevarieerd is logisch, want ook SB weet dat als je gezond wil eten je je aan de schijf van vijf moet houden en een van de belangrijkste dingen is dan ook inderdaad gevarieerd eten.
Het blijft alleen gewoon een feit dat je toch echt te weinig binnen krijgt bij haar dieet om echt 'gezond' te eten.
En die 2000 dat lijkt veel, maar der staan dus ook lijstjes op voedingscentrum wat je dan moet eten om daaraan te komen, dus hoeveelheid brood e.d. en dan schrikke mensen ook: WOOW zo veel dat krijg ik nooit op.
Maar bedenk dan maar is dat dat echt ALLES is wat je op een dag mag eten, en dan dus niet heel dik beleg op je brood ofzo maar gwoon echt aan dat lijstje houden en verder niks, dus dan neem je bijv. brood als tussendoortjes ipv een koekje.
Nou dan valt het uiteindelijk hartstikke mee hoor!!
Niet dat dat perse hoeft hoor want tuurlijk mag je lekkere tussendoortjes Lachen
En soms denk je dat je niet aan die hoeveelheid kcal komt maar je kan je er makkelijk in vergissen hoeveel er nou echt in bepaalde producten zit.. bijv. in sommige 'kleine' koekjes al die je bij de koffie neemt.

Kheb haar ook wel is op tv gezien maar was niet zo heel erg van der onder de indruk, soms is ze gewoon erg kort door de bocht en nogal uitgesproken over bepaalde dingen en producten. Maargoed dat hebben de andere mensen die zo'n boek schrijven ook Lachen
Achja tis in ieder geval wel fijn dat ze mensen kan helpen, en op de goede weg helpen om gezonder te gaan leven!!
Laatst bijgewerkt door llittlellady op 25-05-08 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:19

Winegum schreef:
Ja, dat weet ik. Maar ook gewoon als ze laat zien wat mensen binnen krijgen, dan zet ze een hele tafel vol met eten, om het vervolgens weer allemaal weg te gooien, daar zie ik persoonlijkhet nut niet van in.

Toch denk ik dat het wel heel confronterend werkt als die mensen al het eten op een tafel zien staan.. Ja Het is wel zonde om het weg te gooien idd, maar ja..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:30

Het mag dan gevarieerd zijn, het is gewoon heel erg weinig.
Ik werk in een zorginstelling, daar werken veel vrouwen, dus hoor je heel veel die aan het lijnen zijn.
Sommige SB dieetdagen hebben niet meer dan 800-900 calorieen, en dat is echt te weinig als je actief bezig bent.
Toen SB hier een hype werd, hadden we ineens diverse flauwvallers op het werk. Ja, hoe zou dat nu komen? Clown

Ja, je hebt succes op korte termijn, maar je krijgt ook een hele 'luie' stofwisseling, met als gevolg een jojo-effect. Daarnaast; als je zo weinig eet, krijg je niet voldoende voedingsstoffen binnen. Nu kan je vitamines en mineralen nog uit een potje slikken, maar eiwitten haal je toch echt uit je eten! Krijg je te weinig eiwitten, dan verbrand je geen vet, maar spierweefsel. En dat kan niet de bedoeling zijn!

Onze dietiste zegt dat ze nooit een dieet adviseert om af te vallen. Tja, het klinkt eentonig maar het enige wat je kan doen is blijvend je eetgewoontes wat verandert. Dan gaat het weliswaar heel erg langzaam maar wel blijvend.

En mijn collega's? Die zijn al lang weer aangekomen. Ach ja, what's new? 2 jaar geleden was iedereen aan de Herbalife, toen kwam Sonja, en ik ben benieuwd wat het komende winter zal worden...

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:34

Relaxed schreef:
Goh Rosanne, alsof niet iedereen het op die manier al 1000x heeft geprobeerd... Theoretisch klinkt het geweldig, maar het is niet voor niks dat het zo ongeveer niemand lukt
En dat je na een dieet (wat voor dieet dan ook) niet weer terug moet vallen in je oude eetgewoontes lijkt me ook vrij vanzelfsprekend..

wat een onzin.
de helft van de mensen die af gaat vallen, gaat niet meer bewegen.
allemaal wel eens bij een dietiste geweest?
deze zal je het bovenstaande advies ook geven.

het lukt gewoon niemand, omdat het allemaal vanzelf moet, zonder al te veel moeite.
minder eten alleen werkt niet, dus sonja bakker is de grootste onzin die er bestaat.

als je van 9 tot 17u per dag op kantoor zit, waar je 's ochtends en 'savonds een half uurtje van- en naartoe fietst, moet je inderdaad geen wonderen verwachten.

ga een uur per dag hardlopen, en daarbij nog een half uur stevig doorwandelen.
wedden dat het dan lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:35

Toevallig dat ze dan op jouw werk allemaal weer aangekomen zijn beantsje.. Lijkt me best sterk eigenlijk aangezien ik op inet toch heeel veel lees en in mijn omgeving zie dat mensen al maanden op hun gewicht blijven..

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:36

Chiqa schreef:
rosanne1988 schreef:
het sonja bakker systeem is een crashdieet.
in een korte tijd veel te weinig calorieen binnen krijgen, om daarna weer normaal te gaan eten.

Je durft er zeker niet zelf aan te beginnen? Knipoog
Ik ben nu op mn streefgewicht en eet weer normaal, wat ik altidj heb gegeten.
Dus geen magere maaltijden meer, en af en toe een koek tussendoor. Pizaatje of een bak patat met snack.
Van de week wegens omstandigheden 2 keer aan de patat gezeten....En geen grammetje aangekomen,
sterker nog...ik val nog steeds af.
Dus dat je na dat je gestopt bent weer aankomt is niet waar. Alleen als je het te bont maakt, maar dat is meer dan logisch.
En ik ben erg gevoelig voor het jojoeffect.

ik weeg 48 kilo, dus hoef nergens aan te beginnen.
heb wel een zus met anorexia die bij de dietiste loopt, dus weet er meet dan genoeg vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:43

Joonsel schreef:
RedPassion schreef:

Ik bedoel die 2000. Lachen

En dan nog; dat is een gemiddelde, geldt lang niet voor iedereen.

Die eetlijst is ongeveer 2000 calorien. Natuurlijk geldt het niet voor iedereen, maar een goede richtlijn is het zeer zeker. Die eetlijst wordt als standaard aangehouden bij mensen die herstellende zijn van een eetstoornis. Dan heb ik het over zowel anorexia als boulimia en BED, dus het is voor mensen met onder- en overgewicht en mensen die moeten stabiliseren. Over het algemeen werkt de lijst heel goed om het setpoint gewicht te behalen, soms moeten ze wat meer eten, soms wat minder.

Je krijgt dan gewoon genoeg voedingsstoffen en calorien binnen, en ik ben er van overtuigd dat je het alleen dan een leven lang vol kan houden. Ik zie niemand een leven lang Sonja Bakker vol kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:43

rosanne1988 schreef:
Relaxed schreef:
Goh Rosanne, alsof niet iedereen het op die manier al 1000x heeft geprobeerd... Theoretisch klinkt het geweldig, maar het is niet voor niks dat het zo ongeveer niemand lukt
En dat je na een dieet (wat voor dieet dan ook) niet weer terug moet vallen in je oude eetgewoontes lijkt me ook vrij vanzelfsprekend..

wat een onzin.
de helft van de mensen die af gaat vallen, gaat niet meer bewegen.
allemaal wel eens bij een dietiste geweest?
deze zal je het bovenstaande advies ook geven.

het lukt gewoon niemand, omdat het allemaal vanzelf moet, zonder al te veel moeite.
minder eten alleen werkt niet, dus sonja bakker is de grootste onzin die er bestaat.

als je van 9 tot 17u per dag op kantoor zit, waar je 's ochtends en 'savonds een half uurtje van- en naartoe fietst, moet je inderdaad geen wonderen verwachten.

ga een uur per dag hardlopen, en daarbij nog een half uur stevig doorwandelen.
wedden dat het dan lukt.

Meer bewegen is toch ook je eigen verantwoordelijkheid?! Moet ze dat ook allemaal nog voor gaan kauwen? Zoals ik al eerder zei, ze kan niet in andermans agenda's kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:44

rosanne1988 schreef:
ik weeg 48 kilo, dus hoef nergens aan te beginnen.
heb wel een zus met anorexia die bij de dietiste loopt, dus weet er meet dan genoeg vanaf.

Op de negatieve manier dus, kan me voorstellen dat als je zulke ervaringen hebt en zelf zo licht bent
dieten een soort trigger voor je zijn.....Alleen zal meing positief SB ervarene hier weinig aan hebben die dit soort triggers niet zo kent.....
Zijn genoeg mensen met positieve ervaringen die toch echt verschillende dieeten hebben geprobeert....of men het horen wil of niet.