Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:51

dat van de bricanyl en ventolin vind ik heel raar,het is namelijk een totaal ander middel wat niet zomaar omgezet word en zeker niet vanwege een kostenpost(immers een totaal ander iets lijkt niet eens op elkaar)

logisch dat je op bricanyl heel anders reageert,is ook een heel ander medicijn.

enne sommigen kramen echt onzin uit hoor,sorry.
denk je nu werkelijk dat het de apotheek is die bedenkt dat de medicijnen goedkoper worden,alsjeblieft zeg.
het zal mij een worst wezen,maar de verzekeringen doen moeilijk.
lekker makkelijk om maar zo te klagen over de apotheek.
niet allemaal natuurlijk,maar veel mensen klagen al voor ze weten hoe de vork in de steel zit.

ik vind veel mensen echt onzettend negatief,terwijl als je het verhaal ook eens van de andere kant hoort het weleens heel anders kan uitpakken

weet je hoe erg het is als mensen al gelijk kwaad binnenkomen,en dan na mijn verhaal zeggen: ohja oke dat is zo.
soms zijn mensen terecht boos,natuurlijk,kan ik ook begrijpen.

maar mensen zijn gelijk zo grof en negatief,het is tegenwoordig niet fijn meer werken in de apotheek.
ik ben ten alle tijde bereid om alles uit te leggen,maar niet als iemand al bij voorbaat begint te klagen voordat je je verhaal kan doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:07

Kan ik me ook voorstellen hoor Snoevie Ja

Maar zeg dan als apotheek niet dat Micr.30 niet meer bestaat als dat gewoon niet waar is, maar zeg dan waar het op staat. Kijk, als deze Ethindingens gewoon doet wat het moet doen en ik er geen gekke bijwerkingen van krijg, prima. Anders wil ik gewoon terug naar de Micr.30.
Hoop zelfs stiekem dat deze wat anders is, misschien krijg ik bij deze geen woest zware krampen die 3 dagen uithouden gevolgd door twee bijna niet vloeien dagen en één complete leegloop dag Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:08

tuurlijk,het is onzin want hij bestaat zeker nog wel zou ik ook pissig om worden.
en als iemand bij me komt die graag het eigen merk wil,ook geen probleem,ik vraag alleen wel wat de klachten zijn.
en dan zet ik het bij ons in de computer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:18

Zo hoort het imo ook Ja

Jammer dat Hoorn zo ver weg is, anders kwam ik bij jou apothekeren Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:25

haha jullie zijn allemaal welkom hoor Haha!

best jammer dat sommigen zo'n slechte ervaring hebben!

ik had vandaag een mystery guest over oa. dit onderwerp,en tadaaa een 9,5 Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:51

snoevie ik snap jou kant ook heel goed Ach gut als ze het maar netjes uitleggen enzo dan vind ik alles goed. overigens ben ik nooit kwaad ofzo op de apotheek geweest ofzo. die mensen doen ook alleen maar hun werk en ik heb wel eens een leuk gesprekje gehad daar en toen vertelde ze ook dat het tegenwoordig ook echt niet meer leuk was met alle dingen die ze moesten bijhouden voor de zorgverzekeringen etc etc Ach gut
maar goed de zorgverzekering is erg achteruit gegaan vind ik!
ik ben al door me eigen risico heen en heb er weinig goede woorden voor Ach gut

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:55

hoi,
ik weet ook uit ervaring dat ze het wel kunnen doen,
maar probeer het eerst uit en als je geen goede ervaring heb vraag weer terug naar je "oude"versie, ik werd heel ziek van de "goedkope" versie en heb nu weer mijn "oude" terug en nergens meer last van
Succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:58

ik vond het bij de pil aardig lang duren voordat ik het merkte dat het niet goed ging... en dat het ook best lang duurde voordat ik de oude weer was kwa ongewenste pukkels Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:56

Maar Snoevie als ik bij mijn apotheek kom voor een medicijn en die blijkt verkeerd geleverd/besteld te zijn, vind ik het wel zo klantvriendelijk om dan te zeggen goh ik bel wel even met de huisarts. Wat kreeg ik te horen ja dan moet je je huisarts maar even bellen. Vervolgens bel ik de huisarts vertel direct dat ik het merk Diane35 hebben wil. Geen probleem zet ze op het recept. Haalt mijn moeder de medicijnen op, wat krijg ik wederom de stofnaam. Bozer kun je me niet krijgen, we zijn die dag 3 keer in de apotheek geweest. Ook hoorde mijn moeder ze zeggen dat ik die ochtend boos weg gegaan was en na mijn idee terecht want madam deed geen moeite om het probleem op te lossen klantgerichtheid noemen we dat toch? Dat vervolgens de huisarts schijnbaar ook boos geworden is hierover (dus misschien toch meerdere klachten over die apotheek? kan me niet voorstellen dat een huisarts boos wordt om 1 fout die gemaakt word?!) En dan krijgen ze het nog voor elkaar om je het verkeerde mee te geven. Het ging in mijn geval om een inhaler wat ik hebben moest maar kreeg een neusspray dus geen ramp als je het een dag niet krijgt. Uiteindelijk hebben ze het netjes opgelost, ze zouden de neusspray eruit halen omdat ik deze niet besteld had. Komt mijn moeder eergister bij de apotheek voor zichzelf, wat doen ze geven ze mijn moeder een neusspray mee terwijl ze kwam voor een cholesterol verlager, en een bloeddrukverlagend middel waarvan ze de receptjes even daarvoor afgegeven had om klaar te laten maken Clown Nou dan breekt mijn klomp kan ik je vertellen. Ik heb nooit klachten gehad bij deze apotheek werd altijd netjes geholpen. Maar de fouten stapelen zich nu in een rap tempo op.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:09

ik ben een jaar geleden al overgegaan van micr.30 naar ,weet de naam even niet meer maar was een groen doosje.

is mij ook verteld dat micr.30 er niet meer was en dat ze nu deze daarvoor in de plaats hadden maar dat ze beide precies hetzelfde waren.
nou ik bleef dus gewoon eeen beetje ongesteld door die nieuwe pil. tot 2 weken toe.
toen ben ik naar de huisarts gegaan en daar een nieuwe pil besteld.
ook volgens mijn huisarts was micr. 30 niet meer te krijgen hier.

ondertussen ben ik al een halfjaar pil loos omdat ik van die andere weer allemaal plekken op mijn hoofd kreeg. dus al met al baal ik ontzettend dat ik geen micr.30 meer kon krijgen, want toen ik die nog gewoon had was alles prima!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:16

minkie schreef:
ik ben een jaar geleden al overgegaan van micr.30 naar ,weet de naam even niet meer maar was een groen doosje.

is mij ook verteld dat micr.30 er niet meer was en dat ze nu deze daarvoor in de plaats hadden maar dat ze beide precies hetzelfde waren.
nou ik bleef dus gewoon eeen beetje ongesteld door die nieuwe pil. tot 2 weken toe.
toen ben ik naar de huisarts gegaan en daar een nieuwe pil besteld.
ook volgens mijn huisarts was micr. 30 niet meer te krijgen hier.

ondertussen ben ik al een halfjaar pil loos omdat ik van die andere weer allemaal plekken op mijn hoofd kreeg. dus al met al baal ik ontzettend dat ik geen micr.30 meer kon krijgen, want toen ik die nog gewoon had was alles prima!

Is de nuvaring niets voor jou? Ik hoor er zo ontzettend veel positieve verhalen over!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:18

@mistral94, ik zal eens vragen, misschien wel.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:54

Snap het niet dat er bij jou geen microgynon te krijgen is, ben vorige week geweest en kreeg nog gewoon 2 doosjes mee.

Snoevie, ik snap jouw verhaal maar als je dan verhalen hoort van andere bokkers vind ik het daar echt niet normaal.
Kan zijn dat het bij jullie goed gaat maar daar niet.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:08

Ik loop momenteel stage bij een pharmaceutisch bedrijf, en wij maken dan niet de pil ofzo, maar nutrionele producten (zoals capsules met de welbekende Omega-visolie erin) en vooral ook pijnstillers.

Dezelfde soort pijnstillers, met vaak alleen een andere buiten, of een ander printje, gaat naar verschillende klanten, terwijl de medicin (dus de inhoud, niet eens puur de actieve component) hetzelfde blijft.
En ik geloof nooit dat die klanten allemaal hetzelfde betalen, dus tja Lachen
Maar als je precies wilt weten wat voor excipients (bijproducten) er in zitten, ga je gewoon de bestandsdelen naast elkaar leggen.
En doe dit wel een beetje slim natuurlijk, natriumhydroxide is hetzelfde als natronloog. Bij wijze van, vis je binas uit de kast en schroef je chemie omhoog Haha!

SONY schreef:
De microgonon 30 had een te laag hormoon gehalte waardoor het steeds vaker voorkwam dat er meiden door de pil heen toch zwanger werden was uit onderzoek gebleken. De Microgonon 30 is uit de handel genomen zei die vrouw en er is een nieuwe pil voor terug gekomen. Zelfde als de Microgonon maar dan met een iets hoger hormoon gehalte. Dit vertelde ze mij bij de aphoteek.

Ik had wel bijwerkingen van de nieuwe pil, opeens heel veel puistjes in mijn gezicht terwijl ik dat voorheen echt nooit had...

Hey, nu ik dit lees; mij hebben ze ook de microgynon (ofzoiets) niet meegegeven, maar dat andere doosje met groen en braille erop..
En ik zit nu inderdaad (een paar weekjes later) hélemaal onder de puistjes op m'n hoofd, terwijl ik al láng geen puistjes meer had!
En ik maar denken dat ik nóg meer appels moet eten Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:07

Ik vind dit wel een lastig onderwerp - van de ene kant kan een persoon wel degelijk anders reageren op een middel dat dezelfde werkzame stof bevat, van de andere kant gebeurt dat volgens mij niet in die mate waarin het hier naar voren komt. En de zorgkosten zijn hoog - het is ook in ons eigenbelang om daar geen misbruik van te maken door merkmedicijnen te eisen als het niet nodig is.

Overigens moet ik zeggen dat onze apotheek daarin erg netjes is. Ik heb netjes uitleg gehad, en in 1 geval is de apotheek na meerdere klachten weer teruggegaan op de oude versie (wat overigens ook generiek was, maar van een andere producent.)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:32

sodera,dat begrijp ik,maar mensen klagen vaak al voor ze weten hoe het zit,dat geef ik aan.

maar klantvriendelijk is het niet,je apotheek hoort in de computer te vermelden als jij een bepaald merk wil hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:54

Shadow0 schreef:
van de ene kant kan een persoon wel degelijk anders reageren op een middel dat dezelfde werkzame stof bevat, van de andere kant gebeurt dat volgens mij niet in die mate waarin het hier naar voren komt.

het ligt er misschien ook aan wat je weet... ik wist eerst bijv. niet dat de diane35 er nog gewoon was en ik ging naar de dokter om hem te laten zien dat deze pil niet goed ging (acne) ik wilde gewoon een andere pil die net zo goed was als de diane35. en toen vertelde hij leuk dat de diane er nog gewoon was, maar dat je die alleen kreeg op doktersrecept...
maar als jij bijv al weet dat je een vervanger krijgt zal je beter uitkijken en opletten of ie echt wel goed werkt. en dan valt alles natuurlijk op Ach gut
is ook wel een beetje een gevoelskwestie ofzo van mensen... kijk mijn volgende stukje...

MissEvil schreef:
Dezelfde soort pijnstillers, met vaak alleen een andere buiten, of een ander printje, gaat naar verschillende klanten, terwijl de medicin (dus de inhoud, niet eens puur de actieve component) hetzelfde blijft.

dit is bij zoveel dingen zo... ik heb 2 jaar bij een snoepverpakkingsbedrijf gewerkt. en als je dan vertelde dat het snoep bij de aldi hetzelfde was als bij de AH dan durfden er gewoon nog mensen te zeggen dat het snoep van de appie lekkerder was en het niet geloofden dat het gewoon hetzelfde was alleen in een ander zakkie Cool

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:04

Vriendin van me had het er vorige week over, zelfde als de Ts, ik zit in mn laatste maand en dan moet ik hem ook weer bestellen, ik weiger echter die troep aan te nemen ik blijf bij microgynon, ze geven me die mee eerder ga ik niet weg, ik heb heel erg veel migraine, en die beschrijving (bij haar gelezen) maakt het er niet beter op NO WAY dat ik op een andere overga.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:52

vind het snoepvoorbeeldje wel grappig,maar wel de waarheid.
het idee kan soms al voor klachten zorgen.

troep hoef je het niet te noemen,je kan ook gewoon zeggen dat je liever bij je eigen merk blijft.
dat is geen probleem,maar daarom zijn andere merken nog geen troep.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:54

Ik ben ooit begonnen met Harmonet en nu is het ondertussen al 3 of 4 keer veranderd.
Ze zeggen omdat het is overgenomen of de andere fabrikant failliet is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:55

klopt,harmonet als merk bestaat niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:51

Ja dat mag dus idd....Alleen als jij echt gesteld bent met een gezondheidsreden
mag je om je oude middel vragen.
Ik kreeg van een bepaald soort pil (Mycrogynon Haha! ) dus pigmentvlekken in mn gezicht
en ben hiervoor gezandstraalt...Dus mij hoeven ze niet zomaar een pil aan te smeren,
want kans is dat ze weer terugkomen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:59

Snoevie schreef:

troep hoef je het niet te noemen,je kan ook gewoon zeggen dat je liever bij je eigen merk blijft.

ik hoor er anders geen beste dingen over... imo troep dus, mijn lijf gaat t niet in

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:35

Ik heb zelf de ethinylestradiol/levonorgestrel en heb nergens last van

en hij scheelt zo`n 4 euro per 6 maanden Knipoog

heb gehoord van mijn baas (apotheker) dat per 1 juli heel veel geneesmiddelen de helft zakken met hun prijs
maar hoe dat precies zit, weet ik ook nog niet

We hebben zelfs een keer een klant gehad, die kreeg een creme, de andere keer, kreeg ze precies dezelfde creme mee, maar nu met een doosje erom heen en het werkte opeens niet meer Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:51

xDramaQueen schreef:
Snoevie schreef:

ik hoor er anders geen beste dingen over... imo troep dus, mijn lijf gaat t niet in

tuurlijk,dat is je eigen keuze.
imo hoef je het geen troep te noemen,omdat het overgrote deel er geen problemen mee heeft.
ik hoor ook veel klachten over bv de diane,daarom is het nog geen troep.
dat je het zelf niet bevalt is iets persoonlijks.

en idd per 1 juli gaat er een soort prijzenoorlog ontstaan onder fabrikanten,de verzekeraars gaan een lijst opstellen van welk merk ze willen dat je als apotheek gaat leveren.
ik zie er al tegenop,aangezien de apotheek daarin van de klanten natuurlijk de schuld krijgt.

dat van het doosje om de creme heen,zo werkt het heel vaak,alleen het idee al dat iets anders is,laat mensen al denken dat het niet goed is.
of het idee dat iets goedkoper is(nee hoor het is goedkoper en daarom niet goed)
medische noodzaak is heel wat anders,dan krijg je het gewoon mee bij ons.