Proefdiervrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steeffie

Re: Proefdiervrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:44

Ik gebruik zoveel mogelijk proefdiervrije make up en verzorgingsproducten.. (huismerk of body shop Vingers aflikken ) En ik vind dat het gebruik van proefdieren voor de wetenschap ook zoveel mogelijk aan banden moet worden gelegd.

Dat filmpje op de eerste pagina, leuk in elkaar gezet maar het noemt een paar merken en zegt niets over wat die nou precies voor dierentesten doen.. nee, gewoon een paar zielige plaatjes erbij en mensen trappen er wel in..

De regels voor proefdieren zijn in Nederland behoorlijk streng. Ik durf te beweren dat menig proefrat een beter leven heeft dan de gemiddelde hamster. (uiteraard afhankelijk van wat voor proeven ermee worden gedaan). Weet je, het is alleen maar in het belang van het onderzoek dat het dier gezond is en lekker in zijn vel zit..

En het is waar dat er alternatieven zijn, maar nog lang niet genoeg. Een mensenlichaam is zo complex dat dat niet na te bootsen is met een stukje huid.. Zelfs met een proefdier nog niet, nee, maar als het bij proefdieren geen kwaad kan wordt het ook alsnog op mensen getest.. Maar er is geen enkele ethische comissie die je iets op mensen laat testen zonder eerst zeker te weten dat dieren er iig geen last van hebben (en gelukkig maar).

Bovendien, ook dieren zijn gebaat bij bepaalde onderzoeken. Waar denk je dat alle medicijnen voor onze huisdieren en paarden vandaan komen?

Ik vind veel onderzoeken absoluut zielig en een alternatief heeft in mijn ogen altijd voorrang, maar soms kán het gewoon niet anders. En als een medicijn wat een hoop mensen én dieren kan redden dan ten koste gaat van een paar ratjes, tja, so be it.. (wat doen de meeste mensen die ratten/muizen in huis hebben?)

En dan iets over bont he, alle mensen die zo fel tegen bont zijn dragen zeker ook geen leren laarzen? Rolleyes

Redpassion: het hiv virus komt ook al veel langer voor bij apen dan bij mensen.. Een van de theorieën over het ontstaan van hiv bij mensen is dat het van apen naar mensen is overgesprongen..

Vlees eten heb ik geen moeite mee, we eten wel zo veel mogelijk biologisch vlees. Het is overigens niet zo dat iedereen zonder vlees kan zonder zich ziek te eten aan soja ed... Alleen we hebben het niet nodig in de hoeveelheid waarin dat in de westerse wereld gegeten word. Als China over een paar jaar net zoveel vlees eet als ons hebben we een mega-voedsel probleem, maar dat is een andere discussie..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:01

DvdKloof schreef:
Anoniem schreef:
sinds wanneer is Nivea proefdiervrij?En Hilfigger en DKNY?
dat wist ik niet...
ik gebruik veel Weleda en dr.Hauschka,en voor makeup Hema en Etos eigen merken.
Douchen doe ik ook met de eigen merken van de drogisten of Kneipp,of Weleda.

ja daar keek ik ookal van op! nivea proefdiervrij en DKNY?? volgens mij staan ze niet in de cosmeticagids..
niet alles wat door nederland wordt gemaakt is proefdiervrij dacht ik hoor!

www.peta.com, en dan die lijst opzoeken Knipoog Deze doen iets uitgebreider onderzoek, en zijn recenter in het onderzoek Lachen

álle cosmetica wat in NL wordt gemaakt is proefdiervrij! Dat zijn ze verplicht.
Letwel: het gaat om cosmetica; dus geen wasmiddel, afwasmiddel, schoonmaakmiddelen e.d. Die zijn proefdiervrij van ecover, dat vind ik iig het fijnste merk Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:04

steeffie schreef:
En dan iets over bont he, alle mensen die zo fel tegen bont zijn dragen zeker ook geen leren laarzen? Rolleyes

Bont wordt compleet anders geproduceerd dan leer. Voor leer gaat het beest op een normale manier dood, voor bont wordt het doodgeknuppeld, rectaal geëlectrocuteerd of gewoon levend gevild Scheve mond Daarbij zijn er voor bont zat alternatieven, voor leer minder.
Neemt niet weg dat ik ook zo weinig mogelijk leer gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:08

verootje... dat gaat dus niet bij alle bont zo
Een nederlandse nerts gaat humaner dood dan welk ander dier ook.
Al die dingen die jij noemt zijn dingen zoals het in het buitenland kan gaan.
En dan is bont hetzelfde als leer...alleen met de haren er nog aan Lachen

Alternatieven in onze warme landen wel.
Maar in koude landen denken ze daar toch anders over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:13

Maar bont is toch nutteloos Verward Daar ga je toch niet een dier voor doodmaken, om zn vacht in een jas te verwerken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:17

zeg jij dat ook als je in rusland woont?
Overigens worden er van nertsen bijv wel creme/olie gemaakt, dus niet alles wordt weg gegooit.

En tja leer... idem dito...beest gaat er ook om dood hoor.
Alleen die hebben nog wel stress met vervoer, een nerts niet.
Wordt geboren en ingeslapen (ja ingeslapen) op het zelfde bedrijf.

Niet dat ik bont draag hoor, vind het hier in NL overbodig
Maar ik weet wel hoe het er in NL aan toe gaat.
En weet ook dat anti bont campagnes aan elkaar hangen met leugens of oude en buitenlandse dingen.

En daarom vertrouw ik de info over proefdieren van die soort sites ook niet
En dat vind ik jammer. Ik wil de echte waarheid weten en dat kan ik pas oordelen hoe het zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:35

Ik woon toch niet in rusland, dat vind ik een beetje een rare vergelijking Ja

Met de rest van je post ben ik het wel eens ja... ik wist niet eens dat er zoveel gelogen wordt over de situatie in NL Scheve mond

Maar goed, ik gebruik lekker proefdiervrije spullen, draag geen bont, amper leer, en eet lekker geen vlees, of af en toe iets biologisch Lachen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 23:29

In parfum zit trouwens ook een musk die van dieren komt, of ze ervoor geslacht worden en hoe dat zit weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:37

waarom is die vergelijking raar?
Jij zegt bont is nutteloos
Ja hier in Nl wel, maar in een koud land zoals rusland niet Lachen

Nu is bont de laatse paar jaar weer wat terug in de mode (zou voor mij dus niet hoeven)
Maar voor die tijd helemaal niet. 2% ging toen echt naar de mode in landen waar het niet koud is. De rest werd verkocht in koude landen.
Als jassen, maar ook warme kragen en mutsen. Voor mensen die het dus echt voor de warmte gebruiken en niet voor te showen Lachen
En dan vind ik het toch wat minder nutteloos ineens Lachen
Want warmte is voor een mens naast eten de eerste levens behoefte.

Ja helaas, die sites...daar klopt niks van
Beelden van 30 jaar terug, in die tijd is er veel veranderd.
Of beelden uit het buitenland van illegale bedrijven. En dat vind ik gewoon geen eerlijke vorm van campagne voeren.
Daar zijn de mensen die hier een nertsenfarm hebben het ook niet mee eens hoe dat daar gebeurd.

Daarom zullen de anti proefdier vrij camapgnes ook niet kloppen.
En dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik weet er weinig vanan en wil me daar en beeld over kunnen vormen.
Maar zo kan dat niet...

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:51

DvdKloof schreef:
dat is wel waar Knipoog

ze kunnen stukjes huid levend houden.. maar dat kost ''teveel'' geld

Dus jij denkt dat alle proefdieren vervangen kunnen worden door stukjes huid??
Daar is toch maar 1 % van al het onderzoek op gericht!?

Ik kan het wel blijven zeggen: er zijn niet genoeg alternatieven! En als die er zijn, zijn onderzoekers ook verplicht die te gebruiken!
Als proefdiervrij daar nou eens wat investeert in plaats van alleen maar reclame te maken...

Verder ben ik het volledig eens met steeffie! Afgod

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:04

verootjoo schreef:
Maar bont is toch nutteloos Verward Daar ga je toch niet een dier voor doodmaken, om zn vacht in een jas te verwerken...

Bont is toch niet nuttelozer dan leer? Zijn tegenwoordig zat kunsstof zadels ed en nep leren laarzen hoor..

Ik zal zelf nooit bont dragen, ben er niet zo dol op en een nepbonten kraagje ziet er net zo goed uit imo. Maar ik draag wel leren laarzen dus ik vind het een beetje hypocriet om dan fel tegen bont te zijn.

En idd runningkawa, zonde dat al die sites verkeerde informatie geven. Leuk om zieltjes te winnen maar het is veel eerlijker om mensen waarheidsgetrouwe informatie te geven en dan zelf een oordeel te laten vellen. Dit is ook wel dé reden dat ik geen donateur ben van proefdiervrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:06

Ik ben wel lid van proefdiervrij,maar heb net even op de site van PETA gekeken,daar staan inderdaad merken vernoemd die niet bij proefdiervrij op de lijst staan.
Dus die heb ik zojuist gemaild.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 17:59

ja maar dan mag het in Nederland wel streng zijn.
maar heeeel veel mensen kopen Maybelline etc. die uit het buitenland worden geimporteerd en die dus nog wel gruwelijk op dieren worden getest.
want echt waar, mijn tante werkt bij proefdiervrij en die ging undercover bij proefdierbedrijven in amerika(in een paar staten) en echt waar, die dieren worden daar zoo slecht behandeld, echt letterlijk hetzelfde als op dat filmpje, zo ook de Bio industrie daar.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:03

[quote="steeffie"]

Ik vind veel onderzoeken absoluut zielig en een alternatief heeft in mijn ogen altijd voorrang, maar soms kán het gewoon niet anders. En als een medicijn wat een hoop mensen én dieren kan redden dan ten koste gaat van een paar ratjes, tja, so be it.. (wat doen de meeste mensen die ratten/muizen in huis hebben?)

quote]

waarom doen ze dat dan niet bij criminelen die toch levenslang/doodstraf hebben, die kunnen ze dn toch ook gebruiken? als ze dan toch moorden hebben gepleegd, kunnen ze het ook eens voelen..

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:06

steeffie schreef:
een paar ratjes,

een paar ratjes? wel een paar miljoen.. en zeker als er steeds weer nieuwe dingen komen, dus ratjes zijn maar gewoon ratjes voor jou?
waarom niet een paar (criminele) mensen? hoor je ooit iemand zeggen: ach het zijn maar mensen.
en dan zal het best dat het in nederland streng is, maar IK vind dat dieren en ja zelf ratten net zoveel recht hebben als mensen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:08

runningkawa schreef:
Citaat:
Sinds 1997 mag er in Nederland al niet meer make-up op dieren getest worden.

kwam ik net tegen op een site Lachen

Maargoed, in Amerika en andere landen mag het misschien nog wel, en daar zal het op veel grote schaal gebeuren dan in NL, áls het hier zou gebeuren.

En ik vind idd ook dat ze maar criminelen voor die testjes moeten gebruiken Clown

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:09

ja idd ,, lekker criminelen volspuiten die meisjes hebben verkracht.. laat ze het maar eens voelen.. veel leuker dan om te executeren(ofzo) Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:13

steeffie schreef:
Maar er is geen enkele ethische comissie die je iets op mensen laat testen zonder eerst zeker te weten dat dieren er iig geen last van hebben (en gelukkig maar).

Ik heb daar wel veel moeite mee. Op dieren mag het wel, niet erg dat die lijden en eventueel doodgaan? Verdrietig

steeffie schreef:
Bovendien, ook dieren zijn gebaat bij bepaalde onderzoeken. Waar denk je dat alle medicijnen voor onze huisdieren en paarden vandaan komen?

Ja, maar daar hebben die individuele dieren waarop het getest wordt helaas helemaal niks aan.

steeffie schreef:

Een paar ratjes zijn ook levende wezens met gevoel. Ik neem aan dat je wilde ratten/muizen bedoelt, ik heb namelijk 5 ratten in huis maar die heb ik vrijwillig binnengehaald Knipoog Maar wilde maak ik in ieder geval onder geen beding dood.

steeffie schreef:

Zo min mogelijk leer inderdaad. Ik heb al eerder in het topic geschreven dat het (voor mij) behoorlijk moeilijk is om in alles rekening te houden met dieren/het milieu. Wel zeker zo veel mogelijk, maar mijn pony heeft een leren zadel en hoofdstel, ja. De grootste moeite heb ik met de manier waarop de dieren in de bont-industrie gehouden worden, maar dat vind ik net zo erg als bio-industrie varkens.

steeffie schreef:
Redpassion: het hiv virus komt ook al veel langer voor bij apen dan bij mensen.. Een van de theorieën over het ontstaan van hiv bij mensen is dat het van apen naar mensen is overgesprongen..

Inderdaad, en dat heb ik ook gelezen. Ik ben blij dat er in elk geval niet meer op apen getest kan worden want hierdoor is dat nog onzinniger dan andere testen.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:20

maar er zijn nog veel meer onuttige testen, zo stond op internet laatst:
ze gingen testen of muizen ook 2 kleuren konden zien, dmv extra kegeltjes(die in je ogen zitten) in de hersenen oid. te doen.
het was iig erg onlogisch.. lekker boeiend om dat te weten..

en ja ik geloof best dta het in amerika(en illegale bedrijven) nog steeds zo gaat als in dat filmpje, omdat dat gewoon de goedkoopste manier is.
want zo is amerika!
en voor medicijnen.. oke,, maar dat zeg ik ook met een dubbel gevoel, aan de ene kant vind ik het niet kunnen aan de andere kant weer wel. voor medicijnen is het gewoon moeilijker.. maar nog zielig voor die beestjes.

maarja wie ben ik..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:28

Testen op criminelen vind ik een prima oplossing, dat mag alleen helaas niet Haha!

Van mij mogen ze best op mensen testen maar er is geen mens die dat toelaat. En waarom het goed is dat er van de ethische commissie eerst op dieren moet worden getest? Wat gebeurd er als mensen ziek/ dood gaan door een nieuw medicijn? Hoeveel mensen bieden zich dan nog aan als proefpersoon denk je? En hoeveel wetenschappelijk onderzoek zouden ze dan nog kunnen verrichten?

Bovendien, een mens dat dood is heeft er zelf geen last meer van, maar laat doorgaans wel een hoop verdrietige mensen achter. Dat is met ratten nou eenmaal niet zo.

Ik bedoelde idd wilde muizen Knipoog

Dvdkloof: in Amerika hebben de proefdieren het idd een stuk minder goed dan in Nederland, daar wordt ook nog veel meer dieronderzoek gedaan wat hier niet meer mag. Het onderzoek wat je aanhaalt is trouwens niet compleet nutteloos; zou je bv kunnen gebruiken om mensen die blind zijn door een hersenbeschadiging weer te laten zien.

Weet je, ik ben echt tegen dierenleed en ik zou liever zien dat we al het wetenschappelijk onderzoek mbv alternatieven konden doen, maar dat kán nou eenmaal nog niet.

Bovendien, als er een spin in mijn kamer zit sla ik hem ook dood en in ons vorige huis zat er een wespennest op mijn balkon, die hebben we toch ook echt weg laten halen. Sja, ook dat zijn beesten met gevoel, maar kan toch niet echt zeggen dat ik daar wakker van heb gelegen.. (nou ja, toen ze er nog zaten wel Nagelbijten / Gniffelen)

Al zouden alle dierproeven in Nederland worden verboden, er zijn altijd landen waar het wel wordt toegelaten en waar het wel mag. Daar kunnen wij in dit kleine kippenlandje verdomd weinig aan doen, aangezien er in sommige landen nog een totaal andere mentaliteit heerst tegenover dieren.

Imo is het veel nuttiger om te proberen iets aan de bio-industrie hier te doen en zelf zoveel mogelijk bewust te kopen dan tegen wetenschappelijke dierproeven hier in NL aan te schoppen.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:46

daar ben ik het mee eens Steeffie Lachen

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:27

make up gebruik ik niet zo heel veel, wat ik heb maak ik wel op, dat heb ik, als het getest is is dat jammer Knipoog
gebruik wel etos potlood en mascara.
stap daarna wel over op bodyshop, vind dat ze wel goede spullen hebben, en ze staan ergens voor.

ben nu wel overgestapt naar bodyshop spullen voor gezichtsverzorgings producten, omdat het allemaal op natuurlijke basis is (en omdat alle andere troep die ik heb gebruikt niet goed werkt)

probeer meestal wel op te letten wat ik gebruik, maar als je t krijgt is t was lastiger.

medicatie gebruik ik gewoon, als het getest is, jammer dan, maar ga t echt niet niet gebruiken met alle gevolgen van dien..

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:59

kimikky, je hebt gelijk hoor over die medicatie.. maar ik voel me snel al schuldig haha Bloos
ik weet ook niet of je betaald werk kan krijgen bij Proefdiervrij, geloof het wel, dan moest je een MBO opleiding Communicatie bla bla doen..
en als ik dat zou kunnen zou ik graag meer geld in steken in de ''stukjes huid'' dan in de campagnes.. Lachen
mijn passie zijn gewoon echt dieren redden,, zie Animal Cops Houston e.d dat lijkt me zoo geweldig om te doen! maarja. hier in nederland is dat soort werk altijd vrijwillig.. als het betaald werk zou zijn zouden volgens mij meer mensen zich aanmelden voor zo'n baan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:15

DvdKloof schreef:
kimikky, je hebt gelijk hoor over die medicatie.. maar ik voel me snel al schuldig haha Bloos
ik weet ook niet of je betaald werk kan krijgen bij Proefdiervrij, geloof het wel, dan moest je een MBO opleiding Communicatie bla bla doen..
en als ik dat zou kunnen zou ik graag meer geld in steken in de ''stukjes huid'' dan in de campagnes.. Lachen
mijn passie zijn gewoon echt dieren redden,, zie Animal Cops Houston e.d dat lijkt me zoo geweldig om te doen! maarja. hier in nederland is dat soort werk altijd vrijwillig.. als het betaald werk zou zijn zouden volgens mij meer mensen zich aanmelden voor zo'n baan.

Wil je in de proefdierwereld komen te werken dan moet je zowiezo artikel 12 halen (dan mag je proefdieren verzorgen en kleine ingrepen doen).
Dit kan je op verschillende manieren krijgen. één daarvan is via de opleiding Diermanagment en dan richting proefdieren. Dan leer je wel meer dan alleen artikel 12 maar die zorgt er dus voor dat je bevoegd bent om op proefdierbedrijven te werken.
Daarnaast heb je *graaft in geheugen* ook artikel 13 en 14 en dat is steeds een stapje hoger en mag je dus ook daadwerkelijk proefen uitvoeren enzo.

In de proefdiersector kan je volgens mij best wel wat geld verdienen. Kan het eens navragen als je wil ken wel wat mensen die de richting proefdieren gedaan hebben. (volg zelf de richting beleid & communicatie Knipoog )

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:20

Thats_Me schreef:
DvdKloof schreef:

Wil je in de proefdierwereld komen te werken dan moet je zowiezo artikel 12 halen (dan mag je proefdieren verzorgen en kleine ingrepen doen).
Dit kan je op verschillende manieren krijgen. één daarvan is via de opleiding Diermanagment en dan richting proefdieren. Dan leer je wel meer dan alleen artikel 12 maar die zorgt er dus voor dat je bevoegd bent om op proefdierbedrijven te werken.
Daarnaast heb je *graaft in geheugen* ook artikel 13 en 14 en dat is steeds een stapje hoger en mag je dus ook daadwerkelijk proefen uitvoeren enzo.

In de proefdiersector kan je volgens mij best wel wat geld verdienen. Kan het eens navragen als je wil ken wel wat mensen die de richting proefdieren gedaan hebben. (volg zelf de richting beleid & communicatie Knipoog )

ik denk dat je het verkeerd begrijpt (A) bij proefdiervrij(die organisatie die streng tegen proeven is) daar zou ik graag willen werken.. en niet als proefdierverzorger ofzo.. nee hrr.. dan breekt mn hart..