Dat filmpje op de eerste pagina, leuk in elkaar gezet maar het noemt een paar merken en zegt niets over wat die nou precies voor dierentesten doen.. nee, gewoon een paar zielige plaatjes erbij en mensen trappen er wel in..
De regels voor proefdieren zijn in Nederland behoorlijk streng. Ik durf te beweren dat menig proefrat een beter leven heeft dan de gemiddelde hamster. (uiteraard afhankelijk van wat voor proeven ermee worden gedaan). Weet je, het is alleen maar in het belang van het onderzoek dat het dier gezond is en lekker in zijn vel zit..
En het is waar dat er alternatieven zijn, maar nog lang niet genoeg. Een mensenlichaam is zo complex dat dat niet na te bootsen is met een stukje huid.. Zelfs met een proefdier nog niet, nee, maar als het bij proefdieren geen kwaad kan wordt het ook alsnog op mensen getest.. Maar er is geen enkele ethische comissie die je iets op mensen laat testen zonder eerst zeker te weten dat dieren er iig geen last van hebben (en gelukkig maar).
Bovendien, ook dieren zijn gebaat bij bepaalde onderzoeken. Waar denk je dat alle medicijnen voor onze huisdieren en paarden vandaan komen?
Ik vind veel onderzoeken absoluut zielig en een alternatief heeft in mijn ogen altijd voorrang, maar soms kán het gewoon niet anders. En als een medicijn wat een hoop mensen én dieren kan redden dan ten koste gaat van een paar ratjes, tja, so be it.. (wat doen de meeste mensen die ratten/muizen in huis hebben?)
En dan iets over bont he, alle mensen die zo fel tegen bont zijn dragen zeker ook geen leren laarzen?

Redpassion: het hiv virus komt ook al veel langer voor bij apen dan bij mensen.. Een van de theorieën over het ontstaan van hiv bij mensen is dat het van apen naar mensen is overgesprongen..
Vlees eten heb ik geen moeite mee, we eten wel zo veel mogelijk biologisch vlees. Het is overigens niet zo dat iedereen zonder vlees kan zonder zich ziek te eten aan soja ed... Alleen we hebben het niet nodig in de hoeveelheid waarin dat in de westerse wereld gegeten word. Als China over een paar jaar net zoveel vlees eet als ons hebben we een mega-voedsel probleem, maar dat is een andere discussie..