Donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:22

Ik ben ook van het standpunt,geef je geen krijg je geen,en niet snel veranderen wanneer je er zelf nodig hebt.
Een mensen leven redden met een dood leven,is toch mooi,stel het is je moeder of kind die donor organen nodig heeft,ben je toch ook blij als ze er vinden

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:25

bij mij mogen ze alles hebben hoor..
Ook ben ik bloeddonor, en wss zal ik ooit nog beenmergdonor zijn.
Ik heb me hiervoor beschikbaar gesteld, dus als iemand mijn beenmerg nodig heeft wil ik best een beetje afstaan.. (schijnt wel erg pijnlijk te zijn.. maar als je er iemands leven mee kan redden heb ik dat er wel voorover.)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:52

ik zit nu ook te kijken op zo'n site over bloeddonatie en beenmergdonatie (levend organen afstaan vind ik eerlijk gezegt toch niks) maar ik zie daar niet echt iets staan over hoe je je daar dan voor moet registreren of gaat dat ook via dat donor ding dat je opgestuurd krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:16

Bloeddonor kun je gewoon even voor bellen, of langsgaan en dan krijg je een formulier waarmee je je kunt opgeven.

Beenmerg weet ik niet, ben alleen bloeddonor.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:58

ik weet nog niet of ik donor wil worden mijn vader is het wel
maar allleen met bloed ofzoiets

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:49

Voor bloeddonor kan je gewoon langs de bloedbank die bij je in buurt zit. Zij kunnen je alles vertellen over de eisen die ze aan je stellen.
Voordat je geaccepteerd wordt, word je goed onderzocht. Zo kijken ze of jouw bloed veilig is en of je het lichamelijk wel aan kan om ineens minder volume te hebben Knipoog
Je wordt altijd goed gecontroleerd, het is goed voor je lichaam om nieuwe bloedcellen aan te maken en je gezondheid wordt in de gaten gehouden. Het enige minpunt is die naald, maar ook dat went. Ze zijn daar heel goed en houden goed rekening met je.
Kortom, waarom zou je het niet doen??

Grietje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:49

Als je er zo bij nadenkt is 'het' een apart idee als mensen na je dood nog aan je gaan 'knutselen' maar aan de andere kant je kunt iemand's leven er mee redden. En zoals hier al vaker gezegd je voelt er dan toch niks meer van Clown (neem ik aan). Ik ben nu 16 maar mis. wil ik later wel donor worden, want zo kun je iemand's leven redden, want als je zelf iets nodig bent wil je ook heel graag dat er iets voor jou komt. Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:50

lottehorse schreef:
xDramaQueen schreef:

sommige mensen voelen zich ook niet fijn bij t idee, ik ben dan ook geen donor.
ik wil niet dat ze aan mijn lijf zitten, dood of niet, punt.
.

En dat snap ik dan niet! Okey ik ben van mening dat het geen lekker idee is..
dat waneer jij dood bent ze in je gaan snijden enz.
maar je wilt toch zelf ook graag organen krijgen als dat je leven kan redden!?

het idee bezorgt mij kippenvel over mijn hele lijf, en iedereen maar met die vraag maar je wilt zelf toch ook?
sorry nee dat gaat mijn mening niet veranderen, van mijn lijf blijf je af, ik heb eerst mijn moeder de keus gegeven maar mijn moeder wil het ook niet en zou dus ook nee zeggen. ik heb dus zelf ingevuld dat ik geen donor ben.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:36

Ik heb alweer bijna een jaar geleden het donorformulier op de deurmat gekregen, ( zit overigens nog dicht Bloos )
en nu ben ik er nog steeds over na aan het denken wat ik wil.

Ik ben het compleet eens met jullie meningen over het feit dat ik een hart van een ander ook wil hebben wanneer ik dit dringend nodig heb, maar toch knaagd er iets dat zegd dat ik mijn organen.. mijn ik af wil geven als ik zal komen te overlijden.

Helemaal niet dat ik geloof in leven naar de dood of andere spirituele dingen, maar gewoon de gedachte dat ze aan me gaan zitten frotten of dat ik half leeg begraven/gecremeerd ga worden.
Voor veel mensen zal dit echt een super gemakkelijke keuze zijn maar ik weet het toch niet.
Eigenlijk is het raar dat ik zo twijfel over iets wat je dan toch niet meer mee maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:18

xDramaQueen schreef:
sorry nee dat gaat mijn mening niet veranderen, van mijn lijf blijf je af, ik heb eerst mijn moeder de keus gegeven maar mijn moeder wil het ook niet en zou dus ook nee zeggen. ik heb dus zelf ingevuld dat ik geen donor ben.

Maar vinden je moeder en jij ook dat je dus geen orgaan hoeft te krijgen als dat je leven zou redden? (Want dan komen ze ook aan je lijf, toch?)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:31

ik moest laatst ook dat formulier invullen of ik donor wil worden, en nu ben ik er eentje Clown

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:46

Shadow0 schreef:
xDramaQueen schreef:

Maar vinden je moeder en jij ook dat je dus geen orgaan hoeft te krijgen als dat je leven zou redden? (Want dan komen ze ook aan je lijf, toch?)

mijn moeder is zelf wel donor.
overigens zou ik een nier oid wel aan mn familie geven. verder geen gefriemel aan mn lijf. Heb ik zelf een orgaan nodig? tjah heb ik nu niet dus verder denk ik niet.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:14

Nadiaaa schreef:

Ehm, Nadiaaa, een beenmergdonor is iets anders als een stamceldonor hoor Lachen net als dat een beenmergtransplantatie in de verste verte niet te vergelijken is met een stamceltransplantatie.

Edit:
@ xDramaQueen ; ik vind het maar kortzichtig om te denken 'ik heb er nu geen nodig dus.. ' zo werk het niet, dat kan van het een op het andere moment wel zo zijn, en wellicht ben jij op dat moment niet eens meer in staat om te beslissen of je een donororgaan wilt ontvangen of niet.

Edit2:
Overigens, nog even om aan te sluiten op het topic Clown ik ben wel donor, ze mogen alles van me hebben, al zullen ze maar heel weinig kunnen krijgen ivm transplantatie die ik zelf heb gehad. Ik lééf nog dankzij die transplantatie [stamcellen]. Ik ben van mening, niet geven is ook niet krijgen, met uitzondering van mensen die door omstandigheden geen organen mogen doneren, zoals bv ziekte.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:20

ik ben wel donor.; als ik dood ben mogen ze alles van me hebben. anders vergaat het toch.

ik ben er ook voor dat iedereen donor is, tenzij je hebt aangegeven dat het niet zo is.

bloeddonor of iets anders.. nee dat hoeft dan weer niet. behalve als het naaste familie is

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:30

jij vind dat kortzichtig, ik vind dat normaal, ik heb namelijk geleerd volledig achter mijn keuzes te staan, stel ik vul in ik word donor, ik voel me er naar bij en morgen gebeurt er wat met me, dan word ik alleen maar banger en voel ik me slechter omdat ik een keuze heb gemaakt die ik niet wil.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:37

Oh, ik bedoel ook niet dat het erg is dat je geen donor bent, maar ik vind wél dat je goed moet nadenken over het feit of je een donororgaan zou willen ontvángen of niet! Ja

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:39

ik ben donor..heb het kaartje altijd bij me in mn portemonnee..maar ook al mn familie leden en bekenden weten het..
na mijn dood mogen ze al mn organen gebruiken (als het kan natuurlijk)..ieder gered mensen leven is er 1..
maar ik ken ook mensen die bepaalde organen niet willen afstaan, dat is per persoon verschillend en iedereen maakt die keuze, die moeten we respecteren. we hebben allemaal onze eigen redenen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:41

Yellowfish schreef:
Oh, ik bedoel ook niet dat het erg is dat je geen donor bent, maar ik vind wél dat je goed moet nadenken over het feit of je een donororgaan zou willen ontvángen of niet! Ja

ik kijk gewoon niet vooruit, ik weet dat het slecht is, want ik kan morgen aangereden worden en me lijf zo beschadigd hebben dat ik meerdere organen nodig heb bij wijze van, maar ik leef gewoon met de dag, ik wil er niet aan denken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:49

Goed, dat kan ik ook begrijpen Ja ieder z'n ding Lachen !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:18

xDramaQueen schreef:
ik kijk gewoon niet vooruit, ik weet dat het slecht is, want ik kan morgen aangereden worden en me lijf zo beschadigd hebben dat ik meerdere organen nodig heb bij wijze van, maar ik leef gewoon met de dag, ik wil er niet aan denken.

Als je toch niet vooruit kijkt, wat maakt het dan uit wat er na je dood met je gebeurt? Waarom zou je je druk maken over iets na je leven als je je geen zorgen wilt maken over mogelijkheden in je leven?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:19

Shadow0 schreef:
xDramaQueen schreef:

Als je toch niet vooruit kijkt, wat maakt het dan uit wat er na je dood met je gebeurt? Waarom zou je je druk maken over iets na je leven als je je geen zorgen wilt maken over mogelijkheden in je leven?

mijn keuze, heel simpel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:11

oke,dat is zeker je eigen keus,dan neem ik aan dat je ook geen organen aanneemt van anderen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:00

zoals ik al heb gezegd, ik heb ze niet nodig @ the moment en ga ook niet vooruit kijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:13

Ik wil ook graag donor worden, als ik 18 ben mag ik het invullen.
Van mij mogen ze alles hebben, heb er toch niets meer aan als ik dood ben. En als ik daarmee iemand anders leven kan redden doe ik het graag.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:32

magda_90, je mag al vanaf je 12e donor zijn.. Lachen !