Ernstige depressie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Ernstige depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:15

Ik heb de hele dag alleen maar gejankt en gejankt. Kan niet meer, ben het zat mij zo ellendig en in een hel te voelen.

Broertje aan de lijn gehad, janken, vreselijk janken. Schoonzusje aan de lijn gehad, janken. Vreselijk janken.

Vader aan de lijn gehad, vreselijk janken en verteld dat ik gedachtes heb over zelfmoord. Hij komt nu helemaal vanuit Nijmegen me halen. Blijf vannacht bij hem.
Zelf heb ik zoiets van: hij komt helemaal vanuit Nijmegen terwijl het best mee valt. Oke heb die gedachtes maar zal het niet doen en nu hoef ik niet meer te huilen. Komt hij voor niets helemaal als een gek naar Utrecht gereden.

Vinden jullie het ook zo'n hel? Echt een vreselijke hel waar je niet uit kan komen?

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:30

Lieve meid, zet aub die gedanken uit je kop van zelfmoord. wil je werkelijk alles op spel zetten??? WAAROM MOET DAT. Heb zelf ook twee keer probeerd met pillen het leven te nemen, waarom?? Denk aan die die achterblijven, en dat is je familie, je vader die extra komt. Hun leven blijft naar je dood stilstaan voor hun. Want de vraag zal zijn, wat hebben wij verkeerd gedaan?? Dus kop hoog, zoals al een keer gezegd; je bent het waard, zoals ieder mens verder te leven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:56

Heel knap dat je je vader heb verteld over je zelfmoordgedachtes, en wat fijn dat hij je komt halen.
Het valt niet mee en hij komt niet voor niets. Laat je maar steunen en helpen, je staat er niet alleen voor Ach gut

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 12:37

Hoe is het nu met iedereen? Hoe voelen jullie je?

Met mij gaat het een stukje beter, al kan ik mijn bed niet uitkomen en wil ik alleen maar in bed liggen. Vreselijk is dat.

Hebben jullie dat ook? Dat je echt nergens zin in hebt alleen maar in je bed?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:42

Ik denk dat zooooveel mensen hier last van hebben. Heti s verborgen leed he? niemand op je partner na is op de hoogte van je bedlegerig gedrag.

Ik vraag me oprecht af of je 'hieruit' kan komen. Wel dat het beter kan gaan, maar of je echt echt weer de oude word.
Ben zeer benieuwd naar positieve (en negatieve) verhalen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:52

Het gaat heel erg slecht, ik ben heel ver heen. Ik voel niets meer, eet niets meer, ben helemaal leeg.
heb gister mijn paard verkocht omdat ik niet meer voor hem kan zorgen, kan ook niet meer voor mezelf zorgen. Heb geen kracht meer, geen wil meer, ben leeg. Helemaal leeg.

Hoe kan ik opgenomen worden?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:26

Dat is lastig, noodkreet richting je huisarts...loop je al bij GGZ? Daar kun je op verwijzing heen. Je kan GGZ ook zelf bellen.

Als het genoeg is dan is het genoeg. GGZ het meerdere opties, dagbehandeling, en opname.
Als je dit wil moet je uberduidelijk zijn dat je dat wilt en niet met minder genoegen neemt...je komt er nl niet zomaar.
Naar mijn idee pas na zelfmoordpoging 4536 (bij wijze van).

Verder ben ik hier niet bekend mee, maar maak er nu werk van NU.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:07

laetitia schreef:
Het gaat heel erg slecht, ik ben heel ver heen. Ik voel niets meer, eet niets meer, ben helemaal leeg.
heb gister mijn paard verkocht omdat ik niet meer voor hem kan zorgen, kan ook niet meer voor mezelf zorgen. Heb geen kracht meer, geen wil meer, ben leeg. Helemaal leeg.

Hoe kan ik opgenomen worden?

ACh nee is hij al weg? Als je de koop nog terug kan keren doen hoor want je krijgt spijt als je je zo weer beter voelt Ach gut
Veel sterkte igg.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:43

Laat je serotonine gehalte onderzoeken en doe een aanvraag bij een psychiater of eventueel Elektro Convulsie Therapie niet mogelijk is. Dat werkt beter dan medicatie en je neurotransmitters activeren veel beter hiervan.
Na die ECT - voel je je onmiddellijk al een stuk beter, terwijl anti depressiva toch ruim 6 weken genomen moeten worden alvorend je iets verschil merkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:21

Laetitia, ga morgen met je huisarts praten en vraag of je opgenomen kan gaan worden of hij alvast een voorzetje kan gaan doen. Geen gekke dingen doen hoor, heb je wel de juiste medicijnen? Vraag ook een psychiater aan je huisarts, die kan ook het traject in gang gaan zetten. Je even eens goed te laten onderzoeken door een neuroloog kan ook geen kwaad.

Dat is misschien iets wat je moet gaan vragen.Bij mij in de straat is een man ook onlangs geweest bij een goede neuroloog om zich helemaal te laten onderzoeken, bloedonderzoek en een 2 uur durende psychologische test, ook een MRI scan maar dat hoeft niet bij jouw. Je moet wel uitsluiten dat er niet iets medisch met je is waar je voor behandelt kan gaan worden. Hij heeft 3 maanden thuis gezeten ivm burn-out weer aan de slag en heeft nu geheugenstoornissen. Jij hebt ook een burn-out en dat is niet te onderschatten, ook voor jouw is er een therapie.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:27

O jee, meid toch! Ik zit net alles te lezen en herken het een en ander, ik ben 2 jaar geleden ver heen geweest en het gaat nog niet altijd goed met me. Maar in ieder geval goed genoeg om weer te kunnen functioneren.
Je hebt je paard verkocht? Wat erg en wat zal dat moeilijk voor je zijn. Was er geen andere oplossing? Kon niemand hem voor je verzorgen gedurende deze tijd. Want straks ga je hem weer nodig hebben hoor, echt waar! Ik hoop dat dit een goede beslissing van je was maar ik betwijfel het wel. Is hij wel naar een goed adres? Heb je het niet overhaast en zonder gevoel gedaan?
Ik wens je veel sterkte. Wat voor mij geholpen heeft is ergens houvast aan te zoeken, in mijn geval geloof en mijn dieren, ik heb mezelf op een gegeven moment daadwerkelijk in mijn gedachten voor mijn kont geschopt, anders was ik ook psychotisch geworden en waren mijn angsten nog veel erger geworden.
Ik wens je heel veel sterkte, doe je best!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 12:16

Ik ben nu bij mijn moeder, hier voel ik me al een stukje beter. Dan eet ik en kom ik mijn bed uit.
Volgende week heb ik een intake bij een GGZ instelling, mijn huisarts is op vakantie. Ik moet die intake maar afwachten.

Mijn paard komt bij hele lieve mensen die mijn ideeen over paarden houden ook hebben (natural horsemanship, natuurlijk paardenhouden). Ik denk dat dat het beste is.

Bij mijn moeder gaat het dus wel, maar hoe kan ik leren om voor mezelf te zorgen en niet meer weg te vallen als ik thuis ben?
Als ik thuis ben zak ik steeds dieper weg...

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:47

Tracht zo weinig mogelijk thuis te zijn dan.

Zorg voor ontspanning, afwisseling in wat je doet.
Probeer een vriendenkring op te bouwen en mensen waar je mee kan praten. Zorg gewoon dat je jezelf niet verveelt.
Zoek een hobbie die je thuis kan uitoefenen.
Sommige mensen houden vissen en proberen een pracht van een aquarium te maken. Hier steekt echt véél werk in.

Probeer zaken waardoor je je beter voelt over jezelf. Tracht echt uitdagende zaken, zodat je achteraf kan zeggen: " goh dat heb ik goed gedaan. "

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:56

Neen ik ben niet depressief geweest.

Ik heb wel gewerkt in een psychiatrische instelling en het effect gezien van elektro convulsie therapie op mensen met schizofrenie en op mensen met depressies.

ECT is nog altijd taboe en men denkt aan middeleeuwse technieken of technieken als in " one flew over the coockoo's nest ''. Maar dit is helemaal niet zo.
Ik denk dat ECT enorm veel toekomst heeft, maar mensen moeten er open voor staan.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:09

ECT wordt meestal pas na het falen van andere methoden toegepast, meestal dan ook nog in het kader van herval. Wanneer iemand meermaals hervalt is het en "makkelijke" methode omdat de patiënt toch ook naar huis kan en je hem een keer in zoveel tijd ziet. Om het cru te zeggen: aansluiten, shocken en naar huis sturen zodat hij weer even "opgeladen" is.

De slaagkans van een ECT therapie dacht ik dat rond de 50% zat, echter na behandeling is nabehandeling met antidepressiva vaak "makkelijker" dan ervoor. Je moet het dan ook een beetje zien als een onderdeel van een behandeling. Niet als 1 enkel middel dat je zal gebruiken. Daarmee zijn echt goede resultaten te bekomen. Maar zoals altijd gaat het om de combinatie. Net zoals enkel antidepressiva niet zullen helpen, net zo min als enkel met een psycholoog of psychiater praten niet ... Tracht bij je opname hier ook zelf voor te zorgen. In .be gebeurt het jammergenoeg nog echt dat mensen 4 weken "opgenomen" worden en enkel pilletjes slikken ... Die krijg je dus eventueel nog erger terug dan dat ze binnen gingen ...

Maar een positief punt blijkt uit je verhaal je ziet dat er iets mis is en je wil er wat aan doen, dan kom je er wel. Met vallen en op staan, maar inzien en willen zijn heel belangrijke stappen om eruit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:37

Hoi Laetitia, hoe is het vandaag??

Succes volgende week bij je intake GGZ. Ik hoop dat ze snel met een therapie komen. Burn-out is goed te behandelen. Kusje

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:50

Hoi iedereen,

vandaag is mijn vader gekome om wat in huis te klussen. Zelf doe ik dat niet meer. Schoonmaken doe ik ook niet meer.
Alles was vies en smerig.

Ik ben zo passief, en zo in mijzelf gekeerd. Het lijkt net of ik gek ben en dat ik niets meer kan. Ik kan niet meer voor mijzelf zorgen en ik weet niet meer hoe ik dingen aan moet pakken. Er komt niets uit mijn handen.
Morgen moet ik 3 uurtjes werken, zit ik alleen op een grote kamer en voel ik me nog raarder en eenzamer en in mijzelf gekeerd.

Hoe komt dat dat ik zo in mijzelf gekeerd ben en zo apatisch en passief ben? Komt dat door de depressie?

Als ik al die mensen zie die gewoon hun leven leven, druk zijn met werk, kinderen, alledaagse dingen en ik ben aan het overleven. Het is zo raar.

Vroeger stond ik ook midden in het leven, had ik werk waar ik goed in was en zorgde ik goed voor mezelf, was ik spontaan en grappig.

Nu ben ik mezelf helemaal niet meer, totaal iemand anders die op het randje van gekheid aanzit.
Het kost me moeite me staande te houden.

Ik lig maar in mijn bed voor me uit te staren en zak steeds dieper weg.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:54

MoonChloe schreef:
phaser schreef:
Laat je serotonine gehalte onderzoeken en doe een aanvraag bij een psychiater of eventueel Elektro Convulsie Therapie niet mogelijk is. Dat werkt beter dan medicatie en je neurotransmitters activeren veel beter hiervan.
Na die ECT - voel je je onmiddellijk al een stuk beter, terwijl anti depressiva toch ruim 6 weken genomen moeten worden alvorend je iets verschil merkt.

En de bijwerkingen zijn niet mis.. Niet aan de gevoel overgeven die AD je kan geven..

@Monchloe: welk gevoel bedoel je bij de AD? Raakte jij ook zo in jezelf gekeerd en afgestomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:06

Laetitia ik denk dat je een hele dikke vette burn-out hebt.

Depressiviteit & burn-out

Jaarlijks melden duizenden mensen zich bij hun huisarts met depressieve gevoelens of klachten die gerelateerd zijn aan een burn-out of overspannenheid. Hoewel de kenmerken van een depressie en een burn-out nagenoeg hetzelfde zijn, is er toch een duidelijk verschil. Aan een burn-out gaat altijd een periode van overbelasting vooraf, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn bij een depressie.
Kenmerken van een depressie of burn-out

Kenmerken die zowel bij een depressie als bij een burn-out kunnen voorkomen:

* een neerslachtige, sombere stemming, niet meer blij of geïnteresseerd kunnen zijn. Grote schommelingen in stemming (voornamelijk bij bipolaire depressie kunnen die schommelingen soms maanden duren)
* schuldgevoelens
* een gevoel van hopeloosheid/hulploosheid ("het maakt allemaal niet meer uit")
* slaapstoornissen
* weinig energie; vermoeidheid
* lusteloosheid; geen zin meer om dingen te ondernemen; minder zin in seks
* veel of juist weinig huilen
* verminderde of juist grotere eetlust waardoor duidelijke gewichtsverandering (veel zwaarder óf veel lichter)
* aanhoudende lichamelijke onrust of juist traagheid
* besluiteloosheid
* concentratieproblemen
* vergeetachtigheid
* emotionaliteit; bijvoorbeeld snel ontroerd, driftig, teleurgesteld zijn; zomaar opeens paniek of angstgevoelens hebben
* prikkelbaarheid / snel geïrriteerd zijn
* lichamelijke oorzaken waar geen oorzaak voor gevonden kan worden
* verwaarlozing van werk, sport, sociale contacten of van het huishouden

Bron: http://www.addiction-solutions.nl

Ik denk dat je je hier wel in herkent. Jij kunt er niets aan doen dat je je zo voelt, je mechanisme in je lijf en hoofd zijn van slag, overbelast. Het komt zeker wel goed, je komt er wel uit. Je hebt er hulp bij nodig en hulp is onderweg.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:17

Ik herken wel veel maar zie sommige dingen waar ik last van heb niet staan.

- heel erg in mijzelf gekeerd, heel stil. Ik praat amper
- emotieloos, gevoelloos
- niet meer kunnen functioneren (voor mijzelf zorgen, werk kan ik alleen nog simpel werk doen.Moeilijke dingen lukken me niet.)
- Achteruitgang van denkniveau
- Niet meer kunnen organiseren (zo moet ik mijn stal opzeggen en de spullen op stal mee naar huis nemen. Ik stel het al heel lang uit omdat ik niet weet hoe ik dit moet doen.)

Wie herkent ook de bovenstaande punten?
Raak je van de medicijnen zo in jezelf gekeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:08

Leatitia, je bent bijna de hele dag alleen dus dan wordt je ook stil en je hebt geen prikkels meer van buitenaf, tenzij je ouders met je praten en je vragen iets te doen.

Concentratiestoornissen zorgen er voor dat je niet meer kunt organiseren en dingen doen. Je bent een beetje katatonisch geworden, dat kan ook van medicijnen, maar ook omdat je een burn-out hebt, dan raak je ook heel erg in je zelf gekeerd.

Er is momenteel niets wat je boeit en dan ik het ook moeilijk om uit je zelf te komen. Je zit in een neerwaartse spiraal. Het valt ook niet mee om met je zelf opgescheept te zitten als je altijd druk bezig bent geweest met andere dingen en andere mensen.

Je zou nu ook niet veel prikkels kunnen verwerken, je hersenen hebben er een rem op gezet. Je bent geestelijk moe en dat heeft tijd nodig. Ik hoop dat je weer goed kunt slapen?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:06

@ Laetitia: wat jij beschrijft is voor mij heel herkenbaar, inderdaad het passieve, niets kunnen onthouden, vergeetachtig noem maar op en zoals Russel het verwoordt dat kan ik ook beamen, je bent alleen, je voelt je alleen kortom alles wat jij voelt is alleen en dat is heel erg zwaar, niemand waar je tegen aan kunt praten. Je schrijft over je tweelingbroer, nu heb ik een tweelingzus en ik was niet zover de goede kant op geweest als ik haar en anderen niet om mij heen had gehad waar ik mijn verhaal bij kwijt kon/kan. Wij zijn eeneiïg maar zij heeft niet de donkere kant die ik heb en daardoor heb ik me erg aan haar kunnen optrekken. Kan jij dat bij je broer? Nu ben ik er een heel eind mee de goede kant opgegaan door de medicatie, er wordt wel geschreven dat die je ook afvlakken en dat is wel zo maar dan moet je het wel zien in de pieken en dalen. Zonder medicijnen zat ik een een zwart gat en met kan ik na lange tijd alles weer beter relativeren, geen overbodige energie in vreselijke angst- en paniekaanvallen, die je compleet uithollen. Nu spring ik geen gat in de lucht maar ik beaam niet dat je door de medicatie zo sterk afvlakt dat je daardoor zeer passsief gaat worden. Het filtert de wereld om je heen a.h.w. en leert je beter om te gaan met dat wat er op je pad komt. Ik ben heel erg diep gegaan en dan praat ik over begin 2006en nu pas zie ik weer het leven van een leukere kant, in ieder geval kan ik er nu iets mee en dat heb ik heel erg te danken aan de medicijnen, die ik het allerliefste helemaal niet zou willen innemen, je zal er toch doorheen moeten, hoe zwaar ook en dan kunnen de medicijnen weleens de plaats kunnen gaan innemen van dat wat je nu om je heen mist en dat zijn de luisterende oren, net zolang tot je zelf merkt dat er een verandering optreedt, maar tob er niet te lang mee verder, geef duidelijk aan hoe je de dag doorkomt want als je het niet trekt dan moet de hulp naar jou toekomen door het aanbieden van begeleiding door idd misschien wel een opname, dan krijg je ook weer de prikkels, die zijn toch echt heel belangrijk.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:14

Katatonische verlamming is een onbeweeglijke, apathische toestand, zonder enige reactie op externe stimuli. Motorische activiteit is nagenoeg volkomen afwezig. Patiënten verwaarlozen zichzelf, leggen geen of nauwelijks oogcontact met anderen, blijven sprakeloos en gaan geen sociaal contact aan.

Hier heb ik dus last van, ik ben erg apatisch en in mijzelf gekeerd. ik praat ook haast niet meer, er komt geen zinnig woord meer uit. En ja dat is dus voor mijn omgeving niet echt gezellig.

Ik heb net even in bed gelegen (om de middag door te komen). Slapen kon ik niet maar ik heb dus wel op zo'n katatonische manier in bed gelegen.Helemaal stil, voor me uitstaren en maar staren en onzinnige gedachtes denken.

Ik heb net op internet even gegoogled op de bijwerkingen van antidepressiva:
- depersonalisatie
- apathie
- afvlakking van het gevoel
- je een zombie voelen
- je wezensvreemd van jezelf voelen
Gebruikers ervaren dat zij minder gevoel hebben. Hierdoor nemen zij makkelijker besluiten en gaan allerlei zaken minder zwaar wegen. Verschillende gebruikers melden dat dit ook gevolgen heeft voor het besluit over suïcide, de financiën en relaties.
* Dit heb ik ook, net als met mijn paard die ik verkocht heb. Mijn financien interesseren me niet, als ik maar kan eten en mijn auto heeft een deuk maar dat boeit me ook helemaal niet..

Ik ben sterk in overweging om met die troep te stoppen. Ik voel me nog liever heel erg ellendig en down dan helemaal niets te voelen. En ik wil mijn eigen persoonlijkheid terug, niet dat kastplantje van wat ik nu ben. Zo apatisch en in zichzelf gekeerd.

Wie heeft er ervaring met Lexapro? dit slik ik nu al sinds januari en het heeft met niets geholpen. Het enige wat ik merk is dat ik minder angstig ben. Maar verder voel ik me een junkie en totaal afgevlakt en uit mezelf.

Daarvoor heb ik jarenlang seroxat geslikt, niet wegens depressie maar voor angsstoornis. Nooit problemen mee gehad. Heb er heerlijk op geleefd. Geen veranderingen in mijn persoonlijkheid, had ook gewoon zin in sex en was niet zo in mijzelf gekeerd en apatisch.

Ik wil wel eens kijken wat eruit komt als ik die Lexapro ga afbouwen...komt de ware Jasmijn dan weer boven (zie profiel, en zo was ik echt) of ben ik voor de rest van mijn leven verpest tot gevoelloos kastplantje?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:33

Verdrietig Huilen vreselijke zooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:48

Misschien idd maar eens met die troep stoppen, waarom niet weer op de seroxat? Bouw het zelf eens af, neem er bv 2 weken de tijd voor en kijk wat er gebeurd. Gaat het helemaal mis, neem je weer je oude dosering.

Er was toch dat populaire middel? Hoe heet dat ook al weer, wat de helft van Nederland gebruikte? O, ja Prozac. Maar volgens mij is Seroxat ook een antidepressiva, misschien moet je dosis ietsjes hoger dan je al die jaren had? Vraag anders een paar weken Prozac te mogen gebruiken als je de lexapro hebt afgebouwd.

Je angsten laten behandelen door de GGZ is wellicht ook een idee.

Kijk eens naar dit forum:
http://64.233.183.104/search?q=cache:in ... =firefox-a