Mogelijk longkanker, de onderzoeken beginnen weer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ilse

Re: Mogelijk longkanker, de onderzoeken beginnen weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:09

Tja ze zijn echt alles al aan het regelen, maargoed hij heeft natuurlijk wel heel z'n leven voor dat geld gewerkt, en anders gaat het verloren. Dus geef hem wel gelijk, wij hebben het hier thuis niet breed, helemaal niet breed.

Maar ik wist het eigenlijk al van m'n stiefbroer, die had het vrijdag al verteld. Maar die was het er totaal niet mee eens, omdat hij dan niks meer kon regelen. Maar volgens mam veranderd er verder niks, en wordt alles van te voren al geregeld.

En ze gaan over twee weken een weekje naar Duitsland op vakantie.
Maar ik heb ook maar even gevraagd of hij niet met m'n stiefbroers een weekje weg ging. Maar nee, dat was zo raar en dat willen ze vast niet en blablabla. Maar ik ga dus maar tegen m'n stiefbroer zeggen dat hij er zelf mee moet komen. Want ik weet dat hij het wel wil..

En hij wil in de kampina uitgestrooid worden (dat is een geweldig mooi natuurgebied hier). Daar heeft hij véél gelopen. En daar hebben wij ook onze dubbeltjesboom (lang verhaal Knipoog) En daar wil ik van de week ook nog heen.

De verjaardag was gisteren gelukkig heel gezellig, heb er helemaal niet aan gedacht en gewoon gezellig mee gekletst en in de zon gelegen! Lachen
Zaterdag wel even naar de paarden gegaan, toen was pap jarig. Dat gaf gelukkig weer gewoon even afleiding.
Maar doordeweeks is het moeilijker, omdat ik me dan al een hele dag op school heb moeten concentreren. En dat gaat dan thuis helemaal niet meer..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:11

@Ilse: heel veel sterkte! Jullie klinken als een hechte familie en dat is fijn in zulke moeilijke tijden.

Het zal fijn zijn om er nog even op uit te gaan en hoe moeilijk het ook is het is ook fijn om nog even dingen te kunnen doen, nog dingen te kunnen zeggen e.d. Ach gut

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:13

Ja gelukkig is Ton heel open wat dat betreft, mama beseft het nog steeds niet. Dus als ik hem zie, dan praten we wel veel. Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:15

Jeetje Ilse, wat vreselijk.. Heel veel sterkte toegewenst meid. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:15

Ja dat is aan hun,als ze het op die manier willen zal niemand ze tegen kunnen houden en het is idd...Practisch.

Leuk dat ze naar Duitsland gaan, hoop dat ze een mooie tijd hebben.
Over dat uitstrooien van het as, daar zijn regelementen aan verbonden,
je mag niet zomaar as uitstrooien, weet niet of de gemeente dit bij jullie toestaat?
Wij hebben om die reden mn moeder niet uit kunnen strooien op haar favoriete plekje...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:20

Lieve lieve Ilse,

Ik weet echt totaal niet hoe ik je een hart onder de riem zou kunnen steken. Ik vind het echt zo erg voor jou, je broer, stiefbroers en natuurlijk voor je moeder en Ton zelf.

Toen ik hoorde dat hij van de chemo's af was, en dat hij gezond was verklaard was ik zo blij voor je.
En nu opeens dit. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen behalve geniet nog van de tijd die jullie met elkaar hebben.

Als je me nodig hebt weet je me te vinden. Lachen Kusje

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:29

Uhm, dat weet ik eigenlijk niet of het mag, z'n as daar uitstrooien. Maar eerlijk gezegd denk ik wel dat hij dat weet. Hij is zelf zo'n man geweest die de auto rijdt bij een begrafenis.

Tja om een andere reden trouwen voor die korte tijd maakt niet héél veel meer uit. Alleen voor Ton z'n gevoel, dat hij mama toch wel achterlaat als zijnde zijn vrouw.

En dankje Tessa.
Kreeg weer tranen in m'n ogen toen ik je berichtje las.
Ik was inderdaad ook zó blij dat hij gezond was verklaard, en dan valt het nu zo hard tegen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:34

Ik denk dat het je stiefvader (vind dit een vreselijk woord Bloos ) wel gerust stelt om je moeder "verzorgd" achter te laten. Dat ze in goede en in slechte tijden bij elkaar blijven hebben ze al bewezen, geloof ik...
Nogmaals heel veel sterkte! Koester deze tijd die jullie nog hebben, heel zwaar, maar ook vaak heel waardevol...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:36

Ik denk persoonlijk dat het goed is als ze trouwen. Dat laat toch zien hoeveel ze eigenlijk van elkaar houden. Een mooi hoogtepunt van hun relatie. Toch iets om het te bezegelen.
Ik vind het zelf wel een enorm mooi gebaar.

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:40

Ja hij is ook niet echt m'n stiefvader, maar gewoon Ton. Ja
Ja ze zijn zeker in goede en slechte tijden bij elkaar gebleven. Heb momenten meegemaakt (toen was ik 12 denk ik) dat ze om mij misschien uit elkaar gingen. Verschrikkelijke tijd. En hij zorgt veel te goed voor mama, en dat kan mam niet altijd hebben. Dus mama heeft ook wel eens gezegd dat ze dan bij hem weg zou gaan als ze niet dr eigen leven zou kunnen leven. Maar dat zou ze toch nooit doen, dat wist ik voor 100% zeker.

Dat wil Ton ook inderdaad zéker, mama goed en zeker achterlaten. Zodat ze qua geld geen zorgen meer heeft.

Mama heeft altijd gezegd dat ze niet meer wilde trouwen, maar dit is natuurlijk een ander verhaal. Ton is voor mama al 2 keer getrouwd geweest.

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:21

We (Ton, mama en ik) zijn net in de Kampina wezen wandelen, want Ton is daar vroeger heel veel geweest. Ook met ons, we hadden daar ook onze dubbeltjesboom, waar hij altijd deed alsof er dubbeltjes in groeiden. En we hebben nu ook weer in het kuiltje 20 eurocent gelegd. Misschien geen dubbeltje, maar het gaat om het idee.
Ook een aantal foto's gemaakt bij 'de keien'.
Hopelijk is dit niet de laatste keer dat we er geweest zijn!

Morgen moet hij naar het ziekenhuis om een ct-scan te laten maken.
Vandaag zei hij zelf ook iets engs, dat hij hoopt dat hij er nog is op de verjaardag van m'n stiefbroer (24 juli).
Dat zou veel te snel zijn allemaal. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door _Ilse op 23-04-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:26

Dat is idd een aparte uitspraak Ilse, kan me voorstellen dat je hiervan schrikt. Hij is wel rieel valt me op mss is dat ook zijn en jullei redding dat hij nog dingetjes kan doen met jullie.

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:31

Hij is inderdaad heel erg reëel. Het is zo, en we kunnen er gewoon niks aan doen.
Maar 24 juli, dat is morgen 3 maanden. Precies de tijd dat wij altijd op vakantie gaan.
Dus ik ga toch maar eens met papa praten denk ik, weet niet of ik nog op vakantie wil.
Ook al ga ik er wel spijt van krijgen als ik niet maar m'n vertrouwde Zwitserland ga dit jaar, als Ton nog langer leeft.
Want ik hou van Zwitserland, dat is echt m'n tweede thuis, ook al kom ik er maar 1 week per jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:31

Goh meid, wat vreselijk voor je zeg! En niet alleen voor jou, maar uiteraard voor je hele familie, en vrienden.
Je komt trouwens ontzettend sterk over, maar denk je ook een beetje aan jezelf?
Heel veel sterkte Ach gut Het is allemaal niet niks, en erg knap dat je er zo over kunt praten.

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:39

Het verbaasd mij ook dat de laatste keer dat ik gehuild heb afgelopen vrijdag was.
In het begin kon ik er nog geen woord over zeggen, of als ik er alleen al maar aan dacht sprongen de tranen in m'n ogen.
Ik probeer me nu gewoon zo sterk mogelijk te houden, omdat ik over 3,5 week aan m'n examens begin en dat moet ik gewoon halen.
Daarna kan ik instorten wat ik wil, dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit.
Ik wil eigenlijk ook wel eens gaan nadenken wat ik nog allemaal met hem wil doen, dat heb ik nog helemaal niet gedaan..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:51

Soms kan het ook helpen om even 'lekker' uit te huilen, dan kun je er daarna weer een beetje tegenaan en rationeel denken.
Anders zit je misschien ook met zo'n blok in je maag..
Maar het is voor iedereen natuurlijk weer anders. Nogmaals, ik vind het erg knap van je!

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:54

Uithuilen doe ik normaal gesproken ook echt veel, maar op de een of andere manier lukt het nu niet meer.
Net of ik het niet meer besef, maar ik besefte het in het begin maar al te goed.
Maar normaal ben ik echt iemand die om het minste geringst gaat huilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:04

Waarom wil je niet meegaan op vakantie, ben je bang dat je nooit meer van Zwitserland kan genieten?

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:06

Nee ik ben bang dat Ton in die tijd overlijdt, want ik wil dan niet nog heel de reis terug maken. Dat wordt dan echt heel moeilijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:09

Denk je echt dat het zo snel zal gaan en dat hij dit zelf ook aandurft? Ik bedoel sterven op vakantie is echt heel erg ingewikkeld, niet bepaald practisch om het zo maar even heel cru te zeggen....
Je krijgt dan te maken met allerlei wetten en regeltjes
dat komt bovenop de rest van de uitvaart....Wat al een ontzettende ingrijpende papierwinkel is. Of zeg ik nu hele stomme dingen?

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:09

Nee nee ik ga niet met Ton op vakantie, ik ga met papa op vakantie!
Ton en mama gaan over 2 weken al een weekje naar Duitsland. Ja
Edit; ik weet echt niet hoe snel het zal gaan, maar ik denk eigenlijk wel best snel..

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:22

_Ilse; hier een paar verduidelijkingen omtrent die chemotherapie...

Chemo wordt zeker NIET gegeven bij mensen die alleen ziek zijn.
Chemo mag niet gegeven worden bij mensen die ziek zijn; omdat hun weerstand niet sterk genoeg is en ze nog meer gaan aftakelen.

Het klopt dus niet dat 'Ton' eerst ziek moet zijn om dan chemo te krijgen.

Chemo is NIET levensverlengend.
Hetgeen chemo wél kan doen is ervoor zorgen dat er meer comfort is. Maar dan nog lijkt het mij sterk dat je in een laat stadium van longkanker nog met chemo gaat beginnen. Die optie is in mijn ogen compleet verkeerd.

Ik vraag me ook af wie heeft gezegd dat hij nog maar een jaar te leven heeft.
Als hij niet teveel klachten heeft kan hij nog maanden mee.
Om dan meteen te beginnen spreken rond de uitvaart lijkt mij een honderd-tal stappen overslaan...

Dokters plakken idd geen datum op overlijdens. Dit is persoonsgebonden en tumorgebonden. Elke persoon en elke tumor is anders. Uitspraken zouden alleen maar rechtszaken opleveren indien ze fout zijn gemaakt. De dood is ook erg onvoorspelbaar.

Ik vind het gewoon vreemd het hele verhaal rond die chemo en die levensverkorting.

De vakantie is wel een goed idee, maar zorg dat je de knop niet té snel omdraait. Anders ga je hem al als 'dood' beschouwen nog voor hij daadwerkelijk zelfs echt ziek wordt.

Nog 1 kleine bemerking;
11 chemo's is relatief weinig voor mensen met kanker.
Een kuur van 11 chemo's valt echt wel mee. Het is ook nagenoeg onmogelijk om er na een jaar nog altijd last van te hebben. Hij kan wél last hebben van zijn tumor en zijn uitzaaiingen, maar die chemo is al lang uit zijn lichaam hoor.

Toch wens ik te eindigen in een beetje een empatischere noot...

Erg veel sterkte en als je nog heel specifieke vragen hebt; mag je me altijd PB-en.

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:30

Dat is gewoon datgene wat mam mij verteld heeft. Verder weet ik het ook niet. Knipoog
Maar hij wil sowieso geen chemo, dus zoveel maakt het niet uit.

En hij heeft ook geen gevoel in zijn handen meer, sinds de chemo.
Hij heeft geen last van de chemo, z'n conditie is gewoon nog nul komma nul. Waar het van is weet ik niet.

Hij hoest zijn longen uit zijn lijf zo ongeveer, dat heb ik vandaag voor de eerste keer gehoord.

Ik beschouw hem zeker nog niet als 'dood', maar ik wil gewoon niet in Zwitserland zitten als hij heel erg ziek wordt en overlijdt.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:33

waardeloos dat alles zo loopt he?
mijn moeder heeft soort gelijjk iets nooit ziek geweest en al tijdje aan het kwakkelen en eindelijk kregen we haar zo gek om er eens na te laten kijken en ja hoor een vlek op haar long
ze zit nog vollop in onderzoeken maar het ziet er niet best uit
ik leef met je mee denk dat ik hetzelfde voel als jij

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:34

Dan heeft hij waarschijnlijk taxotère gehad en lijdt hij aan het hand-voet syndroom...

Ooit al gedacht aan palliatieve zorgen mocht hij echt niet comfortabel zijn met pijn?