Rookverbod 1 juli leidt tot vermindering uitgaansleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Rookverbod 1 juli leidt tot vermindering uitgaansleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:19

Volgens mij heeft ontstaan van deze regel echt niet alleen te maken met de bezoekers. Volgens mij is het een gevolg van arboregels voor het personeel. Die moeten dag in, dag uit in de rook staan, terwijl verder alle werkplekken rookvrij zijn. Omdat het niet gezond is om dag in, dag uit op een plek te werken waar extreem veel gerookt wordt, willen ze het afschaffen.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:37

Ik rook niet maar ik vind dit onzin om niet meer in de kroeg te mogen roken .het hoort er allemaal bij toch ?bij ons op het werk hebben ze rookruimte afgelegen van de katine maar de nietrokers zitten er gewoon bij

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:40

Prima, dat rookverbod in de kroeg Lachen.

Ik denk dat dit weinig uit gaat maken voor de omzet van cafe's en restaurants. Het is even wennen voor het publiek, maar als mensen gewend zijn dan is er niets meer aan de hand.

In naastgelegen landen waar je niet meer mag roken in cafe's en restaurants is dit ook gewoon goed gegaan. Niets te merken van omzetdaling of terug lopende bezoekersaantallen.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:53

Kan me best voorstellen dat niet-rokers er blij mee zijn. Ik persoonlijk ben er iets minder blij mee, maar goed, dat went dan ook wel weer. Hoe ik er in de praktijk mee om zal gaan weet ik nog niet. De tijd zal het uitwijzen. Ga nu al niet meer zoveel op stap, dus zal er ook niet minder om gaan maar ook niet meer.

MAAR ik vind het wel heel sneu voor de "ouwetjes", die heel hun leven hard gewerkt hebben en nu van hun pensioen genieten en hun tijd doorbrengen in hun stamkroegje op de hoek, waar ze de hele middag lekker zitten te drinken en roken omdat ze verder toch niet veel te doen hebben en daar maar hun vertier zoeken en hun sociale contacten onderhouden (dat zie je waarschijnlijk meer in Belgie als in Nederland).
Dat heeft dus niks met echt uitgaan te maken vind ik. En mag je die mensen dat afnemen, lekker sigaretje roken in de kroeg na jaren van zware arbeid ? Misschien wel het enige wat ze nog hebben? (oke beetje overdreven gesteld).
Die kun je toch niet vertellen dat ze in hun stamkroeg waar ze al jaren komen niet meer mogen roken en deze mensen hoef je echt niet meer te laten stoppen met roken. Moeten ze dan maar thuis eenzaam gaan zitten roken? Trouwens in het bejaardentehuis mag je zeker ook al niet meer roken? Dus dan moeten ze maar buiten in de regen gaan staan met hun rollator.
Hier heb ik toch wel moeite mee !!
En denk ook zeker dat het voor dit soort cafes waarschijnlijk wel een omzetdaling met zich mee gaat brengen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:55

Ik denk dat je dat soort cafe's inderdaad meer in Belgie ziet dan in Nederland Lachen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:02

Apple schreef:
Ik denk dat je dat soort cafe's inderdaad meer in Belgie ziet dan in Nederland Lachen.

Daarvergis je je in. Zeker in de standaart "dorpskroegen" zitten die mensen. In de grote steden etc. Maar merk zelf dat er bij mijn vader in de kroeg meerendeel oude mensen zitten, die zitten dag in dag uit, van open tot sluit (bewijs van spreken) te genieten van hun biertje en sigaretje.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:41

mirgino schreef:
ik ben ook een roker, en idd we gaan wel uit maar blijven niet lang Clown

in een restaurant is het fijn dat je lekker kunt eten zonder dat er gerookt word naast je.

Haha! en ik moet wel lachen om diegene die d`r haar 12 x moet wassen om het weer fris te laten ruiken of 3 x Haha! over overdrijven geproken Gestoord
ik was mijn haar 1x met een lekkere shampoo en het ruikt weer fris,waar was jij jouw haar mee dan? Clown

en we zullen wel zien hoe het gaat lopen,wij roken thuis ook al jaren niet meer binnen vanwege ons kind.
en tijdens een etentje of een borrel kunnen we heus wel een paar uurtjes zonder,alleen willen we dat niet omdat het lekker is Sigaar een peuk tussendoor Ja

dat is geen overdrijven, dat is echt zo. ik heb een behoorlijke bos haar. i kwas het altijd met andrelon. maar na 3 keer shampoo erin gedaan te hebben ruik ik de rooklucht nog steeds!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:43

mirgino schreef:
MarvanTom schreef:

Bier?!? Is goed voor de glans en volume! ROFL

Geen persoonlijke aanval hoor!
Ik vind dat rookverbod nu al niets...
Ik ga 1 x in de maand ff lekker weg en wil gewoon mijn ding dan kunnen doen. En daar hoort een sigaretje dan ook bij.

ik rook nu zo`n 30 jaar, en heb nog nooit zo`n heisa meegemaakt als de laatste paar jaar Sigaar
bij onze vrienden [ die ook kinderen hebben] word gewoon gerookt,daar staat standaard de deur open.
maar thuis met ons allergisch kind doen we dat niet.
en ze komen toch wel ,we roken hier dan ook buiten onder het afdak Clown

en biershampoo is ook lekker en ook dan is 1x wassen genoeg Clown Haha!

ik vind het echt heel erg egoistisch om bij kinderen te roken Bloos . mijn vader deed dit ook altijd, moet zeggen dat ik dit hem wel kwalijk genomen heb. mijn moeder had nog altijd het respect om buiten te gaan staan of niet te roken. ze is nu gelukkig al heel lang gestopt. het gevolg is wel door ouders die zoveel bij kinderen roken dat wij, 4 kinderen geen van alle roken omdat we het allemaal verschrikkelijk vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:52

ankem schreef:
Volgens mij heeft ontstaan van deze regel echt niet alleen te maken met de bezoekers. Volgens mij is het een gevolg van arboregels voor het personeel.

Presies, rookverbod is er onder geen enkel geding voor de bezoekers Knipoog
Zo zijn er al meerdere bedrijven (eenmanszaken) die een proces hebben gewonnen tegen het gerechtshof die te boek staan als eenmans zaak.
Daar mag namelijk wél gerookt worden, dus rookverbod is ingetrokken in die kroegen.
In Nederlans staan ongeveer 10.000 eenmanszaken te boek die dit proces ook aan willen gaan spannen dus het OM verwacht een hoop verzet.
Bovendien is het verbod nog niet aangenomen door de tweede kamer, zolang dit nog niet rond is kunnen ze eenmanszaken nog geen ongelijk geven Lachen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:25

Dus is er is nog hoop voor de rokers onder ons Haha!
Uiteraard is dit vervelend voor de niet-rokers.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:06

Apple schreef:

Ik denk dat dit weinig uit gaat maken voor de omzet van cafe's en restaurants. Het is even wennen voor het publiek, maar als mensen gewend zijn dan is er niets meer aan de hand.

In naastgelegen landen waar je niet meer mag roken in cafe's en restaurants is dit ook gewoon goed gegaan. Niets te merken van omzetdaling of terug lopende bezoekersaantallen.

In het oude topic hierover vond ik statistieken die heel andere dingen zeggen..
edit:

http://www.forces-nl.org/modules.php?na ... e&sid=1579 67pubs per maand failliet door rookverbod

http://www.ad.nl/buitenland/article1421926.ece al 800 pubs failliet door rookverbod
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:08

En daar vind je ook statistieken die heel goede dingen zeggen, tis maar van welke kant je jou informatie haalt. En hoe je het wilt bezien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:17

Tja het is wel waar ik bang voor ben ja.
Maar ik vind het wel een goede regel opzich (nouja, goed, ik baal er natuurlijk van maar het is wel eerlijker)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:20

VivaLaVida schreef:
Tja het is wel waar ik bang voor ben ja.
Maar ik vind het wel een goede regel opzich (nouja, goed, ik baal er natuurlijk van maar het is wel eerlijker)

Maar pubs gaan sowieso falliet dat is echt een op en onder zaak. Dus is het ook makkelijk om dat als tegenspraak te gebruiken.

Misschien gaat het wel negatieve gevolgen hebben, maar publieke gezondheid lijkt me belangrijker. In Noorwegen is het ook gestart na schrikwekkende cijfers van slachtoffer van passief roken. En naar mijn idee is één slachtoffer van iemands ander verslaving al teveel. Maar natuurlijk begrijp ik ook dat mensen willen roken in het cafe het is nu eenmaal een verslaving waar je niet snel van afkomt

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:37

Ik als roker, vind het inprincipe niet heel erg dat dat verbod er is. Vind het ongelovelijk irritant als mensen waar mijn zoontje bij is een sigaret opsteken. Gek he.. haha Ik rook zelf altijd als mijn zoontje slaapt in het tuinhuisje, dus absoluut niet in huis.
In het restaurant vind ik helemaal niet erg, eet liever zonder rook Lachen
Maarja bij het uitgaan om nou elk half uur ongeveer even naar buiten te gaan... achja.. ik weet niet hoe dit gaat lopen.
Hoop voor de eigenaren goed Knipoog

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:08

Mijn schoonvader heeft een cafe waar idd veel oudere mannen een potje kaarten of biljarten met een biertje en een peuk.
Ik vraag me werkelijk af wat er straks met deze mannen gebeurt.
Ik denk dat ze thuis vereenzamen en dus niet meer de deur uit gaan.
Ik snap heus dat er mensen zijn die last hebben van de rook.Ik rook zelf ook maar drink absoluut geen alchohol.
En voor de mensen die zich afvragen waar een kroeg straks naar ruikt........een vieze alchohol lucht Haha!

Je moet eens s'morgens voor openen een kroeg in gaan om te ruiken,nou alchohol stinkt imo net zo veel als rook Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:14

Apple schreef:

Ja

daar komt bij dat heel veel mensen die niet roken om diverse redenen (vies, last van luchtwegen etc.) zich wel weer in horecagelegenheden gaan bevinden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:10

Ik ben heel benieuwd hoe het vergaat met Melkweg en met bepaalde kroegjes waar ik altijd heen ga.
Melkweg zit al in fianciele problemen en bijna alle bezoekers die daar komen roken.

Nou ja dan maar gewoon thuis feesten of bij vrienden Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:52

Maar ik vraag me toch af, zouden minder mensen hierdoor gaan roken of mensen hierdoor stoppen met roken? Ik zou denk ik wel een extra reden hebben om niet te roken. Maar ja, als al je vrienden buiten even een peuk gaan doen, dan ga je toch ook mee, of je nou binnen staat of buiten.

Maar wat denken de rokers?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:20

Uhm.. ik denk niet dat ik ga stoppen voor zoiets.. als ik ga stoppen moet ik het ook écht zelf willen en het mezelf niet op laten leggen door anderen want dan lukt het toch niet!
Voor sommigen die toch al proberen te stoppen is het misschien wel een motivatie!
Maar als idd mijn vrienden naar buiten gaan om te roken ga ik toch ook mee en steek ik er ook een op dusjah..

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:22

Door het rookverbod in uitgaansgelegenheden zal niet het aantal bezoekers dalen. Meer niet rokers gaan uit en de wel rokers laten zich ook niet altijd afschrikken omdat zij vaak buiten wel mogen roken...

Heerlijk dat rookverbod. Kan ik eindelijk eens zonder dikke ogen te krijgen uit gaan. Als je al een sigaret nodig hebt om het naar je zin te hebben tijdens het uit gaan dan mag je van mij lekker thuis blijven Knipoog

Ben dan ook super trots op mijn vriend die nu al ruim een maand gestopt is met roken Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:37

Jethafa schreef:
Maar ik vraag me toch af, zouden minder mensen hierdoor gaan roken of mensen hierdoor stoppen met roken? Ik zou denk ik wel een extra reden hebben om niet te roken. Maar ja, als al je vrienden buiten even een peuk gaan doen, dan ga je toch ook mee, of je nou binnen staat of buiten.

Ik ga er denk ik minder van roken. Als ik in de kroeg sta gaat er soms een pakje op een avond doorheen! Bloos! Straks dus niet meer. Prima! Ja Ik rookte vroeger op mijn werkplek. Nu niet meer. Ik ga maar heel zelden een sigaret buiten staan roken. Rook nu dus alleen nog s avonds of op feestjes. Dat wordt straks dus ook minder. Zal even wennen zijn maar ach. Zoals ik al eerder in dit topic zei, ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik ooit op mijn werkplek zat te roken, over een tijdje zal dat ook zo zijn met roken in de kroeg/restaurant.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:12

Jethafa schreef:

Tja, zou wel goed zijn voor mijn sigaretten Clown soms gaan er wel 2 pakjes op 1 avond doorheen (soms alles zelf roken soms delen. )

Ik weet het niet, de ervaring zal blijken Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:38

MoonChloe schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe het vergaat met Melkweg en met bepaalde kroegjes waar ik altijd heen ga.
Melkweg zit al in fianciele problemen en bijna alle bezoekers die daar komen roken.

neu, dat was een verdraaide waarheid die de media in het land heeft gestrooid... er is later nog een rectificatie over geweest.

maar ik zelf vind het niet prettig dat er een verbod komt, ik hou wel van een peukje bij mijn borrel Ja
gelukkig kan ik nog naar genoeg feestjes waar dit verbod vierkant wordt uitgelachen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:09

Pellie schreef:
MoonChloe schreef:

neu, dat was een verdraaide waarheid die de media in het land heeft gestrooid... er is later nog een rectificatie over geweest.

maar ik zelf vind het niet prettig dat er een verbod komt, ik hou wel van een peukje bij mijn borrel Ja
gelukkig kan ik nog naar genoeg feestjes waar dit verbod vierkant wordt uitgelachen.

Nou ik heb van de mensen daar gehoord dat de gemeente amsterdam hun uiteindelijk heeft gered. Dus ja ik weet nu niet meer wat ik moet geloven Clown