asjemenou schreef:Maar dat jullie allemaal zoveel last hebben van dat geen diepte zien zeg!!
Ik merk er eigenlijk helemaal niks van. Hoie kun je testen of je diepte ziet?
Ik kan dus niet met twee ogen tegelijk kijken, dus dan hoor je toch eigenlijk ook geen diepte te kunnen zien?
Klopt, je kunt het merken aan dingen die hier ook beschreven worden.
Balspellen gaan moeilijker, je slaat bijvoorbeeld naast de bal of je ziet ineens de bal verspringen (dat komt omdat je dan van oog verwisseld). Met bijvoorbeeld gym. Ik doe zelf aan turnen en ik neem altijd super korte aanloopjes naar de trampoline en steeds van hetzelfde punt, anders kom ik nooit uit en weet ik niet goed wanneer ik moet afzetten. Springen (met paarden) heb ik ook moeite om goed te zien of ik gas moet geven naar de hindernis of juist moet inhouden.
Nog een leuk truukje om je diepte te testen, iets wat ik ook niet kan, de afstand van de auto voor me berekenen op de snelweg. Op de reclame zeggen ze dan heel simpel, kijk wanneer de auto voor jou voorbij een stilstaand object rijdt (bijvoorbeeld een lantaarnpaal of verkeersbord ofzo) en begin dan met tellen tot jij er voorbij rijdt. Als er dan geen schaduw van het object op de weg te zien is, kan ik niet met zekerheid zeggen wanneer de auto nou precies voorbij het object rijdt.
Verder heb ik geen moeite met autorijden, je raakt het gewend en er mee om te gaan als je al je hele leven niet zo goed afstanden en snelheden kunt inschatten. Alleen wel nog met parkeren, ik kan echt niet in me achteruitkijkspiegel zien wanneer ik tegen de auto achter mij zal aankomen. Ik maak de parkeerplaats voor mezelf vaak ook een stuk kleiner dan hij is. Maar volgens mij zien normale ogen die afstand in een spiegel ook niet zo heel goed.
En de oogarts heeft allemaal truukjes natuurlijk. Iemand beschreef het truukje met het kruis al. Samenwerkende ogen zien een kruis, niet samenwerkende ogen zien alleen een horizontale of verticale streep of deze wisselen elkaar af (door het schakelen tussen de ogen).