IQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: IQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:46

De grens word normaliter niet opgetrokken, om de zoveel tijd wordt "de test", in nl. is dit vast dezelfde als in .be opnieuw geupdated met nieuwe normgroepen. Dus dat groeit allemaal lekker mee.
De laatste versie hebben ze zo ongelooflijk hard verneukt ... maar goed, dat is ondertussen rechtgezet voor zover ik het begreep.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:27

Mijn iq zit tussen de 120 en 125 in gebasseerd op mijn opleidingsniveau Lachen

Sja, wij hebben de échte IQ testen op de faculteit. Maar die kan ik niet maken helaas, omdat ik teveel geoefend heb met een aantal onderdelen tijdens testen Nagelbijten / Gniffelen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 01:24

Ja, als ooit mijn IQ getest wordt, kom ik op minstens 150 uit omdat ik de meeste antwoorden letterlijk kan oplepelen Haha! Ik zal alleen vastlopen op de snelheids- en werkgeheugentaken, omdat dat om vaardigheden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:25

tantjeuh schreef:
>130 Hoogbegaafd
116-130 Boven gemiddeld begaafd
101-115 Begaafd
100 Gemiddeld
85-99 Beneden Gemiddeld
70-84 Moeilijk lerend
55-69 Lichte verstandelijke beperking
40-54 Matige verstandelijke beperking
25-39 Ernstige verstandelijke beperking
< 25 Diepe verstandelijke beperking

Voila, de officieele getallen Knipoog . Wel belangrijk om erbij te zeggen: je IQ kan enkel en alleen door een psycholoog/psychiater bepaald worden. De testen die je op internet kan terugvinden, of de 'nationale IQ-test' van BNN zijn absoluut betrouwbaar en gaan ook zeker geen correct resultaat geven.

De échte testen zijn trouwens ongelofelijk duur...

klopt, ik heb een offciele gedaan, en dat kostte 1000 euro (zat ook nog wat van die psyschische testen bij)... WWerd wel vergoed verder... Bij de nationale komt er bij mij ieder jaar wat anders uit.. Meestal komt het niet echt overeen met mijn officiele IQ van ik meen 115...
Vond het wel vreemd dat ik die test mondeling moest afleggen overigens..

Persoonlijk hecht ik er niet zoveel waarde aan Lachen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:46

Waarom vond je het vreemd dat het mondeling gebeurde Menimo? Wat had je je er bij voorgesteld dan? Gewoon interesse hoor Knipoog

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:06

Ik had 112, ik sta er niet van te kijken. Ik had ook niet een ultieme score verwacht, een aantal dingen begreep ik niet zo goed. Op school heb ik nergens echt problemen mee, maar blink ook niet ergens in uit. Dus dat klopt wel ongeveer.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:50

Ik heb tot nog toe op een officiele test 130 gehaald en bij BNN met die Nationale IQ test ook tussen de 125-130 (sterk afhankelijk van hoeveel rekenkundige vragen er in zitten). Mijn sterke punten zijn vooral logica en taalvaardigheid, rekenkundig denken is niet echt mijn ding.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:28

Ik had vorig jaar 119.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:21

Ik had vorig jaar bij de Nationale IQtest 121, maar zoals hierboven staat zal dat wel erg schommelen per jaar. En het ligt er natuurlijk aan hoeveel je geoefend hebt (met hoofdrekenen e.d.)

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:31

Ik heb de test ook gedaan en ik had 130 Bloos Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:05

Heb ooit zo'n test afgelegd: 135 Nagelbijten / Gniffelen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:16

Het lijstje wat hier steeds langskomt bevat in elk geval niet de officiële normen die in de praktijk en in onderzoek gebruikt worden. Daar worden namelijk de normen van Lezak voor gebruikt, jaartal weet ik zo snel niet meer.

Ik heb ze hier voor me liggen (ben neuropsycholoog).

Ik ga uit van de Wechsler schalen (Wais test):

< 70 afwijkend
70 -85 beneden gemiddeld
85 - 115 gemiddeld
115 - 130 boven gemiddeld
> 130 uitmuntend

TS: jouw IQ van 94 is dus van een gemiddeld niveau.

Het hangt natuurlijk af van welke test gebruikt is. De Wais wordt het meest gebruikt. De Wais is iets wat ontwikkeld is voor en door blanke westerlingen en uitgaat van schoolse vaardigheden en kennis. Dat is belangrijk om je te realiseren omdat het betekent dat je de resultaten niet zomaar naar alle bevolkingsgroepen kan generaliseren. Daarnaast is het altijd een momentopname en is iemands prestatie van veel meer andere factoren afhankelijk. Je moet je dus sowieso nooit blindstaren op het IQ. Het is een indicatie voor het niveau van redeneren, meer ook niet.

Ook de Git en de Raven worden nog al eens gebruikt. De Raven gebruik ik zelf ook omdat die geen beroep doet op talige vaardigheden.

Als je weet welke test je hebt gedaan kan je je score interpreteren met behulp van de bijbehorende normen. Zijn er geen normen bekend voor de test die je gedaan hebt? Gooi de uitslag dan maar in de prullenbak Haha!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:23

Lezak is uit 1995 meen ik. Het verschil met die normen en het voorbijkomende lijstje is dat Lezak echt met de standaarddeviaties werkt: 1 sd onder het gemiddelde is benedengemiddeld, pas bij meer dan 2 sd's wordt over een afwijking gesproken. Dat andere lijstje is veel specifieker en daardoor ook wat zinloos; wat is nou het verschil tussen een IQ van 100 en 101? Je komt er wel door in een andere categorie.
Het voordeel van de GIT is natuurlijk dat ie zo heerlijk kort is Lachen Gebruik je de Raven veel Saar4? Ik dacht dat de normen niet zo goed waren voor een IQ-schatting?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:44

Ik gebruik de Raven standaard bij elke patiënt. Bij dementen de colored Raven. De normen zijn idd niet optimaal. De Raven geeft een redelijke overschatting van het IQ maar dat nadeel weegt voor mij echter niet op tegen de voordelen. Ik moet een korte test hebben die een indicatie geeft van het niveau van abstract redeneren. De Wais kan echt niet, daarvoor raken de patiënten te snel vermoeid en daarnaast hebben veel patiënten talige stoornissen. Ook hebben we regelmatig niet westerse allochtonen die vaak helemaal geen onderwijs hebben genoten. Dan is de raven wel erg handig. Daarbij gaat het mij ook niet om een zeer exacte meting maar om een schatting. Als er specifiek om een intelligentie onderzoek wordt gevraagd is de Wais wel eerste keus.