ooit sterven we ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: ooit sterven we ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 02:18

Dood is de zoveelste transformatie, dus ik maak mij er niet zoveel zorgen om. Als het komt dan komt het Lachen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:43

Ik weet eigenlijk niet precies wat ik geloof. Ik geloof iig niet in een God of dergelijke, geloof wel dat het leven na de dood alleen maar beter wordt als je een goed mens geweest bent. Ik ben niet bang voor de dood, ik denk als je dood bent dat je dan je rust gevonden hebt. Ik ben wel bang op wat voor manier ik dood zal gaan, bijvoorbeeld aan een pijnlijke ziekte.

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:53

Ik denk er zelf ook altij heel veel overna.. Hoe langer ik er overna denk, hoe minder fijn ik het ga vinden. Dat iedereen mij moet gaan missen enz. Ik heb het nu zo fijn. Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:24

Ik ben niet bang voor de dood. Ik geloof dat er niets is achter de dood, geen bewustzijn, gewoon niets.
Wat ik wel geen fijne gedachte vind is het verdriet dat de mensen waarvan ik hou zullen hebben bij mijn dood (en ik bij hun dood).

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:29

Ik denk er de laatste tijd ook wel meer aan.
Ik zou het vooral niet leuk vinden als ik jong sterf, zoals zo ongeveer iedereen in onze familie Scheve mond
Beide oma's zijn in de 50 gestorven, opa ergens rond de 60, andere opa is als enigste oud geworden, boven de 80.
Waar ik ook wel es mee zit is dat mijn vriendje afgelopen zomer een niertransplantatie heeft gehad, nu gaat alles super en hij hoeft steeds minder vaak op controle te komen, maar straks gaat het opeens helemaal fout.. Scheve mond

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:33

ik ben er wel bang voor maar toch ook niet,

ik geloof in god en dat geeft je toch kracht,
ik put daar in moeilijke tijden toch kracht uit,
maar het neemt de angst (nog) niet weg,
ik heb mijn beide oma's verloren aan kanker, en ben ook heel bang om het zelf te krijgen maar mijn oma's hebben zo'n getuigenis afgelegd voordat ze heengingen, dat ik weet dat er iets is hierna, dat god er is, en dat geeft dan toch rust,

maar ben er wel bang voor, en bang om ziek te worden.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:37

ik denk de laatste tijd ook heel veel over de dood na. vooral denk ik omdat er in mijn omgeving de laatste tijd heel veel mensen en dieren zijn overleden.
zelf ben ik niet bang voor de dood, ik hoop alleen dat ik een beetje oud word maar wel gezond blijf.
ik word liever gezond 70 als 90 met heel erg alzheimer ofzoiets, dit lijkt me vooral voor je omgeving heel erg.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:59

Ik vind de dood echt heel eng Bloos.
Ik kan echt niets missen, en ik vraag me dan echt af hoe het dan verder gaat met de rest van de mensen van wie ik hou..
Opeens ben je er niet meer, en laat je alles achter...
Die gedachte vind ik vreselijk! =(

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:26

ik zie mijn dood met open ogen tegemoet Ja niet dat ik nu al wil gaan maar volgens mij is dat 1 van de meest gave, heftigste ervaringen in het leven... die overgang van hier naar daar... ik hoop echt dat ik dat bewust mee mag maken. de geboorte weet ik niet meer dus dat heb ik al gemist voor mijn gevoel Boos! dus ik ben echt erg benieuwd naar de dood. Ja

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:11

Dat klinkt voor mij echt té onwerkelijk..

Mag ik vragen waarom Pellie?
Of iig hoe je daar toe komt?
Je klinkt echt zo zeker.. Scheve mond

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:07

Ik maak me er niet zo'n zorgen om.
Ik zou het erger vinden als mijn ouders of zus zou sterven, dan ikzelf.
Van het verdriet over jezelf, denk ikzelf dan, zal je niet veel merken.
Jee kan dan misschien wel weer je overleden familieleden of vrienden zien.
Ik weet niet of je het gevoel hebt alsof je alles achterlaat, misschien is het allemaal juist fijn?
Dat kan niemand echt weten, toch? Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:23

Ik denk er ook vaak aan. Vooral het feit dat je zo kort op de aarde rondloopt, en dat generaties terug mensen hetzelfde hebben gedacht en nu ook allemaal dood zijn.. (Tjee wat is dit moeilijk uit te leggen. Clown ) En als ik zo denk snap ik niet waarom ik niet veel mee doe en durf met mijn leven! Het is immers toch zo kort! Koe

Ik ben gelovig opgevoed, dus ergens in mijn achterhoofd geloof ik nog steeds in god en leven na de dood.. Maar mijn verstand zegt me dat het heel 'simpel' is. Dood is dood. Je weet dan net zo weinig als voordat je geboren bent. En dat vind ik best een beangstigende gedachte.
Maar leven na de dood vind ik natuurlijk wél weer heel interessant! Ja

Wat trouwens ook zo is, als je je redelijk goed voelt ben je banger voor de dood dan wanneer die dichtbij is. Op 1 of andere manier denk je dan: Ok, laat me maar, ik vind het best.. Nagelbijten / Gniffelen Opzich wel appart. Je wordt dan zelfs rustig.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:35

Ik ben helemaal neit bang voor de dood, sterker nog; heb grootse plannen voor daarna. Neemt niet weg dat ik wel bezorgd ben om het hoe en wanneer en waarom.

De dood van anderen ben ik daarintegen wel erg neurotisch over, heb nu 2x de weg van intensieve stervensbegeleiding gedaan en durf te zeggen dat ik er goed in ben. Maar als iemand dan eenmaal dood is dan kun je me beter even neerknuppelen want dan kan ik er absoluut niet mee omgaan. Niet bij mensen, dieren, wildvreemden zelfs.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:15

eigenlijk best eng de laatste 2 jaar zit ik hier heel erg over na te denken... ik vind het namelijk best eng ik weet niet dat je niks voelt en niks denkt en soms ook wat ik nu meemaak ik kan ook niks meenemen leuke dingen die ik nu meemaak allemaal vergeten kwijt enzo. maar aan de andere kant geloof ik wel dat je geest verder leeft.. soms best eng

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:37

Ik zit er ook wel is over te denken ,en dan word ik bang,dan word ik echt gewoon bang.
Als iemand vraagt waar ben je bang voor dan ik zeg ik voor de dood .

Maar wat heel apart was,toen ik geboren was en mijn moeder zag me voor het eerst,en ze keek me in me ogen en ze zag dat ik al een een hele oude ziel had ,klinkt echt raar Nagelbijten / Gniffelen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:40

Manderino schreef:
Maar wat heel apart was,toen ik geboren was en mijn moeder zag me voor het eerst,en ze keek me in me ogen en ze zag dat ik al een een hele oude ziel had ,klinkt echt raar Nagelbijten / Gniffelen .

Nee hoor, klinkt niet raar Knipoog Ik heb zelf het gevoel dat ik nog niet zo lang op deze wereld ben, maar mijn oudste dochter heeft een bepaalde wijsheid, en heb al van veel mensen te horen gekregen dat ze een oude ziel is.

Mijn jongste dochter is hier ook wel wat langer, maar niet zo lang als haar grote zus is mijn vermoeden. Wel heeft zij een bepaalde 'kracht' die ik ook heb...

</zweverigheid>

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:03

Manderino schreef:

Is niet raar, hoor, het zou heel goed kunnen.
Toen ik in mijn dochter's ogen keek de allereerste keer, zag ik iemand die heel goed wist dat ze bestond en met een wijsheid, waar ik nu nog vaak van onder de indruk ben, aangezien ze nog zo jong is (peuterleeftijd). Ik ben overtuigd dat ze hier al eerder geweest is en dat ze mij heeft uitgekozen als moeder (net als haar vader). Ja

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:09

Manderino schreef:
Ik zit er ook wel is over te denken ,en dan word ik bang,dan word ik echt gewoon bang.
Als iemand vraagt waar ben je bang voor dan ik zeg ik voor de dood .

dit klinkt zo bekend ik word dan inderdaad ook heel bang en voel me dan gevangen in m'n eigen lichaam zeg maar
gelukkig heeft een onwijs goeie vriendin van mij precies hetzelfde dus kan er altijd met haar over praten

ik vind het niet raar hoor

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:16

Bang voor de dood ben ik niet. Ik probeer mijn leven zo leuk en goed mogelijk te leven, geniet van de mooie moment en ook van de mindere mooie. Ik geniet van de mensen en van de dingen die ik steeds weer bij leer en ontdek.

Doodgaan is gewoon het volgende station. iemand zei ooit eens; doodgaan is voor de mensen die erin geloven.
Zolang je gewoon geniet en er niet teveel bij stil staat is het leven ontzettend mooi in al zijn rare manieren. Ik sta liever daarbij stil dan bij mijn toekomstige dood. En wie weet wat voor moois erna de dood nog komt?

En wat maakt het uit? Als het je tijd is is het je tijd. Het enige wat je daaraan kan doen is volop van alles genieten zolang het nog kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:18

Guuus schreef:
En wat maakt het uit? Als het je tijd is is het je tijd. Het enige wat je daaraan kan doen is volop van alles genieten zolang het nog kan.

Ik ben ook niet bang voor de dood an sich, maar jij hebt vast geen dochtertje die je achterlaat.... Dan sta je er wel iets anders in, hoor. Natuurlijk, als het mijn tijd is, is het mijn tijd, maar haar achterlaten lijkt me verschrikkelijk.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:19

ik word wel altijd rustig als ik denk dat ik bij god kom en dat mijn ziel verder leeft dan kan ik weer rustig worden als ik een keer heel bang ben... ik denk wel dat je gelijk hebt Guuus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:19

Mijn vader zei laatst; Je hebt maar zekerheid in je leven, en dat is dat je dood gaat.

Lekker cru. Clown

Ik weet niet hoe ik er tegenaan kijk, ben er wel onwijs benieuwd naar en ik wil zoveel mogelijk van geloven, maar dat is nogal moeilijk zonder bewijs. Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:20

Ik ben wel is bang voor de dood. Dan lig ik in mijn bed, en lig ik me te bedenken dat ik er later niet meer ben!
Vreselijke gedachte..
Zoveel dingen die je dan achter je moet laten..
Laatst bijgewerkt door Melanie_B op 13-12-07 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:21

Ik vond die quote van Dumbledore aan het einde van de eerste Harry Potter eigenlijk wel mooi:

"To the well-organised mind, death is but the next great adventure!"

Maar inderdaad, het achterlaten van je kinderen... Dat vind ik het ergste aan ooit overlijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:30

Rock schreef:
Maar inderdaad, het achterlaten van je kinderen... Dat vind ik het ergste aan ooit overlijden.

Dat lijkt mij dus ook, zeker als ze nog zo jong zijn. Mijn vriend achterlaten vind ik ook verschrikkelijk, maar hij is volwassen. Maar mijn kleine meisje is dan weer een heel ander verhaal.
Ik weet wel zeker dat ik bij haar zal blijven als ik 'overga'. Maar ja, dat is minder tastbaar.........