Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martine_m

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:11

ohww dat scheeld dan heb ik nog even te gaan Nagelbijten / Gniffelen
gister ook nog even gevraagt over eventueel me kruisband.. ze gaan met de kijkoperatie kijken hoe instabiel mijn kruisband is (hij zei het erg leuk... ja dan trekken we der gewoon ff aan... heel fijn Nagelbijten / Gniffelen ) wanneer blijkt dat ie niet helemaal kapot is laten ze m zitten en mag ik zo'n 5 maanden fysio gaan doen om te kijken of me andere spiergroepen die band kunnen opvangen en dat er geen reconstructie hoeft.. wanneer dat niet werkt komt er een operatie... dus dan zijn we weeer een jaar verder Nagelbijten / Gniffelen

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:09

Je spieren zijn vaak best goed te trainen om alles op te vangen. Ik heb zelf 6 jaar rondelopen zonder kruisband en kon bijna alles. Met bepaalde dingen moest ik wel uitkijken. Sinds vorig jaar merkte ik toch dat ik met steeds meer dingen moest uitkijken en heb ik toch maar de knoop doorgehakt.

Ik kom net terug van de fysio.... Ben kapot! We zijn nu echt veel zwaarder bezig dan een paar weken geleden. Echt wat meer ren en sprint werk en dat soort dingen. Wel weer erg leuk om te doen, omdat ik dit echt al lang niet meer kon doen! Er zit dus nog steeds vooruitgang in Haha!

Martine_m

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:34

Nou ik ben geopereerd.. Sigaar
neit echt prettifg.. maar het moet maar..
ging voor een kijkoperatie en knippen van mijn miniscus.. nu blijkt dus mijn hele voorste kruisband kapot te zijn.. gescheurd geweest enop een rare plek weer aangegroeit... niet helemaal goed dus..
voorstel is nu 2 keer in de week fysio... dan na 8-10 weken terug voor controlle.. en dan kijken of ik het red zonder kruisband..

hoeist met jullie??

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:24

Heel veel succes met de revalidatie! Ik heb ook nog 4 jaar lang zonder kruisband gered, is best te doen. Maar zodra je merkt dat je er dingen voor gaat laten of er meer last van krijgt of wat dan ook, zou ik toch een operatie overwegen. Ik ben erg blij dat ik het heb gedaan!

Met mijn knie gaat het eigenlijk erg goed! I mag weer paardrijden maar doordat paard nu met een lichte blessure staat zit dat er nu niet in. Verder heb ik eigenlijk geen pijn of zo.
Afgelopen week een test gedaan bij de fysio om te kijken hoeveel spierkracht ik nog mis in dat been. Ik mis dus nog ongeveer 20%, wat dus erg meevalt. Het gaat dus echt de goede kant op en hoop binnenkort te mogen stoppen met de fysio Lachen

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:39

mooi dat het weer goed gaat lorvxy! hoe lang heb jij er nu over gedaan na de operatie voordat je weer mocht paardrijden? mijn kruisband is nog steeds kapot. ik ga deze maand naar t ziekenhuis om te kijken of ik uitgegroeit ben (met een röntgenfoto kunnen ze kijken of mijn groeischijven tegen elkaar zitten) en als ik uitgegroeit ben dan heb ik in september/oktober mijn operatie.. maar ik zou dus wel erg graag willen weten wanneer ik dan weer kan rijden. ik heb namelijk 5 verzorgpaarden. die staan in de winter gewoon stil ivm. natte bak, maar in de zomer pakken we het altijd weer op.. denken jullie dat ik dat red? eigenlijk denk ik zelf van niet.. maja 1 wordt namelijk deze winter bij een andere stal ingereden en het is de bedoeling dat we dat wel goed bijhouden natuurlijk.. anders kunnen we die zomer daarna weer opnieuw gaan inrijden..

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:06

Ik denk wel dat je dat gaat redden. Ik werd eind januari geopereerd en mocht vanaf eind april weer beginnen met rijden. Wel rustig aan opbouwen natuurlijk. Heel veel succes!

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:36

oke! haha we zullen zien.. bedankt!

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:58

hoe is het met jullie allemaal?
ik heb net te horen gekregen dat ik in de herfstvakantie geopereerd kan worden.
ik vind het best spannend..
maja, het zal allemaal wel goed komen.
hebben jullie voordat jullie geopereerd werden ook veel oefeningen gedaan?
is het verstandig om die oefeningen nu alvast op te pakken?
groetjes!

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 18:47

Met mij gaat het goed Haha! Was vandaag voor de laatste keer bij de fysio Go jij! Go jij! Rijden gaat echt super, eigenlijk nergens meer last van!

Ik heb voor de operatie eigenlijk geen specifieke oefeningen gedaan. Het is denk ik wel handig als je bovenbeen spieren goed sterk zijn. Deze krijgen echt een klap van de operatie, die van mij waren echt gehalveerd!

Heel veel succes! Laat je weten hoe alles is gegaan?

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:07

lorvxy schreef:
Met mij gaat het goed Haha! Was vandaag voor de laatste keer bij de fysio Go jij! Go jij! Rijden gaat echt super, eigenlijk nergens meer last van!

Ik heb voor de operatie eigenlijk geen specifieke oefeningen gedaan. Het is denk ik wel handig als je bovenbeen spieren goed sterk zijn. Deze krijgen echt een klap van de operatie, die van mij waren echt gehalveerd!

Heel veel succes! Laat je weten hoe alles is gegaan?


fijn dat het met jou zo goed gaat!
ik fiets zowiezo elke dag 20 kilometer en elke dag paardrijden, dus het zal ook niet heel erg nodig zijn denk ik..
maar ik denk dat ik toch maar een paar oefeningen ga herhalen, kan nooit kwaad.
en tuurlijk laat ik weten hoe alles gaat!
haha bedankt nog he?!

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:07

hoeveel dagen zat jij trouwens na de operatie nog in het ziekenhuis?

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:15

Ik meld mij ook aan bij dit topic Haha!
Ik heb in januari een nieuwe kruisband gehad en ben nu nog steeds vrolijk aan het revalideren.
Heb vorige week voor het eerst weer een dagje gewerkt om te kijken hoe dat beviel. Het viel best wel tegen en zit dus nog steeds voor 100% in de ziektewet.
Heb nu wel lekker de tijd voor mijn paard.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:18

MandyR schreef:
Ik meld mij ook aan bij dit topic Haha!
Ik heb in januari een nieuwe kruisband gehad en ben nu nog steeds vrolijk aan het revalideren.
Heb vorige week voor het eerst weer een dagje gewerkt om te kijken hoe dat beviel. Het viel best wel tegen en zit dus nog steeds voor 100% in de ziektewet.
Heb nu wel lekker de tijd voor mijn paard.

wow! en wat bedoel je met revalideren? ik neem aan dat je allaaang weer normaal kunt lopen?

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:39

Ik ga nog steeds 2x per week een uur naar de fysio.
Mis nog heel veel kracht in mijn dijspier. Mijn bovenbeen is nog steeds erg "mager" in vergelijking met de andere kant.
Als ik kracht op mijn knie uit oefen, zoals trap lopen (op en af) of recht op staan, door je knieen zakken en weer terug gaan staan, verga ik van de pijn.
Ik schijn nog steeds een beetje scheef te lopen. Dit kan ik zelf niet merken (op mijn goede dagen) maar, is dus wel te zien door andere. Dit komt doordat ik mijn been nog niet helemaal kan strekken met behulp van mijn spieren. Als ik op mijn rug ga liggen en de zwaartekracht zijn gang laat gaan, lukt het na een paar minuten wel. Zolang ik mijn spieren maar niet span.
Bij het wakker worden ben ik enorm stijf in mijn knie en doet het ook pijn om in beweging te komen. Moet echt even opwarmen zeg maar. Soms is dit 5 minuten en soms een half uur voordat ik uit bed kom en vrijwel zonder pijn kan gaan lopen.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:49

MandyR schreef:
Ik ga nog steeds 2x per week een uur naar de fysio.
Mis nog heel veel kracht in mijn dijspier. Mijn bovenbeen is nog steeds erg "mager" in vergelijking met de andere kant.
Als ik kracht op mijn knie uit oefen, zoals trap lopen (op en af) of recht op staan, door je knieen zakken en weer terug gaan staan, verga ik van de pijn.
Ik schijn nog steeds een beetje scheef te lopen. Dit kan ik zelf niet merken (op mijn goede dagen) maar, is dus wel te zien door andere. Dit komt doordat ik mijn been nog niet helemaal kan strekken met behulp van mijn spieren. Als ik op mijn rug ga liggen en de zwaartekracht zijn gang laat gaan, lukt het na een paar minuten wel. Zolang ik mijn spieren maar niet span.
Bij het wakker worden ben ik enorm stijf in mijn knie en doet het ook pijn om in beweging te komen. Moet echt even opwarmen zeg maar. Soms is dit 5 minuten en soms een half uur voordat ik uit bed kom en vrijwel zonder pijn kan gaan lopen.


he bah, jammer dat het allemaal zo lang duurt bij jou..
ik kan nu alleen maar hopen en zorgen dat mijn been er een beetje klaar voor is..
kan je al wel paardrijden dan? (omdat je zegt vaak bij je paard te zijn)
sterkte!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:07

Ja, erg jammer. Er was gezegd dat het gemiddeld 3 maanden duurt. Ik ben er dus al 7 bezig. Het is eigenlijk al vanaf het begin niet lekker gegaan. Hoop pijn gehad waardoor ik niet echt met mijn oefeningen bezig kon.
Na 3 maanden ben ik voor het eerst in mijn auto gestapt. Ik liep toen nog steeds met 1 kruk buitenshuis. Mijn eerste rit was natuurlijk meteen richting stal. Heb me eigen toen nog weten te gedragen maar, de week erna zat ik boven op een paard.
Opstappen heb ik lange tijd met een stoel gedaan. Inmiddels kan het zonder stoel maar, moet de beugel wel 3 gaatjes langer maken. Tijdens het rijden voel ik die schroef wel heel erg goed zitten maar, plezier gaat boven pijn.
Het rijden gaat op zich wel goed zolang ik maar geen extra druk moet geven met mijn linkerbeen. Wijken enzo gaat nog niet zo goed.
Mijn dijspier heeft 3 maanden helemaal vast gezeten. Zelfs de fysioterapeut had moeite om hem te activeren. Na 1 keer paardrijden was die al meteen een stuk losser. Wel tijdelijk maar alle kleine beetjes helpen.
Ik ben ook voor mijn operatie al met fysio begonnen om extra spieren te kweken. Dit om die eerste paar dagen op te vangen zodat daarna de revalidatie goed op gang kan komen. Ik heb helaas veel pijn gehad waardoor ik niet kon beginnen en dan gaat het heel erg hard met het verdwijnen van spieren. Ik zal er ook bij zeggen dat mijn beenspieren echt niet slecht waren voordat ik met die fysio begon. Heb zeer actief en lichamelijk zwaar werk.
In jou geval zou ik zeggen gewoon door gaan met trainen. Het kan natuurlijk nooit kwaad.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:35

Jeetje wat een verhaal MandyR! Heel veel succes nog verder, ik hoop echt voor je dat je straks alles weer gewoon lekker pijnvrij kunt. Ik heb gelukkig geen pijn gehad, maar ken wel genoeg mensen bij wie het minder voorspoedig is gegaan.

Ik mocht trouwens dezelfde dag weer naar huis aliesjeh. Maar dat ligt er ook net aan hoe laat je geopereerd wordt. Aan het begin van de dag heb je grote kans dat je savonds naar huis mag, rond de middag wordt die kans al iets kleiner. Maar ach, een nachtje in het ziekenhuis is ook niet zo erg Lachen

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:49

Bedankt!
Ik ben vorige week op controle geweest in het ziekenhuis en kreeg daar dus te horen dat heel veel mensen pijn hebben rond de schroef. Daarom zijn ze inmiddels een ander type schroef gaan gebruiken. Heb ik natuurlijk niet veel aan op dit moment. De verwachting is dat ik het nog wel een paar maanden blijf voelen maar, het moet wel beter worden.
Voor mijn eerste operatie (1996 in Rotterdam) moest ik 3 dagen in het ziekenhuis verblijven. Dinsdag erin, woensdag ochtend operatie en donderdag middag weer naar huis.
Deze keer moest ik me om 8 uur melden, werd om 9 uur geopereerd en ging om 4 uur naar huis. Had niet veel keus want dan sluit de afdeling en gaan de verplegers ook naar huis.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:12

Hoi,

ik zal ook even reageren hier. Ik heb twee keer mijn voorste kruisband van mijn linkerknie gescheurd. Beide keren met handbal. Hard sprinten en dan botsen en dan is het gebeurd. De eerste keer was in 1999. Toen hebben ze een pees uit mijn hamstring gebruikt. Ik geloof dat ze deze operatie niet meer toepassen, omdat de revalidatie wat langer duurt. Daarna weer helemaal goed herstelt en weer begonnen met handbal.

In 2001 heb ik hem toen wederom afgescheurd. Toen hebben ze een pees uit mijn knie gebruikt. Van deze operatie herstel je veel sneller en heb je minder littekens. De orthopeed heeft toen wel gezegd dat ik beter geen contactsporten meer moest gaan doen.

Ik heb nooit meer last van mijn knie. Ik heb er een halve marathon mee gelopen, mijn politieopleiding gedaan en kan ook weer gewoon paardrijden.

Allemaal succes met de operaties en ik was erg blij met een ruggenprik (heb de eerste keer onder narcose gedaan). Door de ruggenprik heb je de eerste uren geen pijn en je kunt gelijk weer eten.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 15:11

Wat grappig, mij is altijd vertelt dat ze de kniepees methode juist niet meer zo vaak toepassen omdat het herstel langer zou duren.

Wel fijn dat je alles gewoon weer kan doen. Heb je nooit meer last van je knie gehad?

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:42

lorvxy schreef:
Wat grappig, mij is altijd vertelt dat ze de kniepees methode juist niet meer zo vaak toepassen omdat het herstel langer zou duren.

Wel fijn dat je alles gewoon weer kan doen. Heb je nooit meer last van je knie gehad?

hihi ik hoop dat jouw mensen gelijk hebben, bij mij gaan ze het ook uit mijn hamstring halen Vork

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:23

Volgens mij is de hamstring methode ook de meest voorkomende op dit moment. Het geeft in ieder geval minder littekens Haha!
Ik heb ook het idee dat het minder pijnlijk is. Bij de kniepees methode wordt er een stukje pees weggehaald met aan beide kanten een stukje bot. En zodra artsen aan bot gaan zitten peuteren, doet het pijn. Dus in dit geval op 3 plaatsen. De 2 uiteindes van de pees en het boorkanaal.
Als ze de hamstringsmethode gebruiken heb je alleen maar het boorkanaal.
Mensen zeggen vaak dat bot gevoelloos is maar, dit is dus absoluut niet waar, helaas.

irmadehoop
Berichten: 57
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Nieuwenhoorn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:26

Ik heb ook met voetballen mij voorste kruisband gescheurd. Twee weken geleden heb ik me laten opereren. Bij mij hebben ze 1/3 van mijn patellapees op de plaats van mijn voorste kruisband gezet. 'k bleef door m'n knie heen gaan, dus de keus voor de operatie was niet moeilijk. Mijn vader heeft z'n kruisbanden gescheurd toen hij 18 was. Hij heeft zich niet laten opereren (deden ze toen nog niet vaak), maar nu hij 45 is heeft hij een versleten knie. Ik wil nog wat langer met mijn knie doen, maar het is wel ontzettend saai en lastig dat ik zo weinig kan doen nu. Niet voetballen of paardrijden Huilen ....
Doreen (de dochter van Irma)

joany_pony
Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-08
Woonplaats: amersfoort

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:12

ik heb ook mn voorste kruisband gescheurd....
Gebeurde tijdens het opstappen van mn paard,ze sprong opzij en ik glee eraf terwijl ik aan haar hing.
Daarna gewoon nog vrolijk een buitenrit gemaakt maar merkte toch dat er iets niet goed zat.
Na een aantal controles e.d heb ik toen een kijkoperatie gehad,daaruit bleek dat ik mn voorste kruisband had gescheurd,mn kraakbeen had beschadigt en mn miniscussen waren beschadigt(dat hebben ze samen met het kraakbeen hesteld met de kijkoperatie)
na negen maanden wachtlijst werd ik geopereerd en de revalidatie ging echt als een speer zat echt al snel op de hometrainer enzo alweer.
twee maanden na mijn operatie liep ik van de trap en gleed ik van het onderste treetje van de trap(had sokken aan dat was glad) en hoorde een hele harde tik.
kwam natuurlijk op de grond terecht probeerde mn knie iets te buigen maar zag dat dat niet ging zag tegelijkertijd ook dat mn knieschijf in drie stukken lag.Dus weer naar ziekenhuis....chirurg daar zei dat hij niet gebroken kon zijn want dan had ik er niet zo bij gezeten,alleen ik wist het wel zeker.is toen zelfs nog op ingang oost geweest,vond ik niks maar ze zeiden dat ik het maar beter wel kon doen want dan werd ik sneller geholpen;S
na de foto's(waar zelfs degene die de foto's maakte van schrok) kwam hij toch maar vertellen dat hij gebroken was en dat het een operatie werd en ik maar af moest wachten hoe het allemaal ging lopen.
ze hebben toen gaten geboord in mn knieschijf en daardoor ijzerdraad 'geweven' dat heeft er in totaal 1,5 jaar ingezeten en toen hebben ze dat eruit gehaald.
heb natuurlijk wel heeeeeel lang 3 keer in de week moeten revalideren e.d.
nu ong 4 jaar later rijd ik weer paard en heb er weer zelf één.ik moet altijd opletten en rijd nu sinds een paar dagen met een brace omdat ik van de week mn knie verdraaide en dus heeeeel erg bang ben dat er wat gebeurd...

ik weet alleen wel dat ik het al die tijd verschrikkelijk gemist heb het paardrijden
Laatst bijgewerkt door joany_pony op 16-09-08 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:16

Paardrijden met een brace? Heb je daar foto's van? Dat ijzer lijkt mij heel erg in de weg te zitten met rijden en vooral opstappen.