Relaties met adhd'ers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Relaties met adhd'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:57

Welke verzekeraar ga jij heen dan?
Ben nieuwgierig, ik wil dat spul zo graag... Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:43

ik ga waarschijnlijk over naar fbto , of iak maar daar moet ik de gegevens nog even over opvragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:10

Ok, spannend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:34

Ja, die impulsiviteit, práát me er niet van...

Het heeft al vaak tot verdriet geleid bij een bijna-aanschaf van een paard, of op m'n 17e een aanschaf van een veulen (en na een half jaar weer de verkoop).

Heb echt het befaamde gat in mijn hand, al gaat het tegenwoordig wat beter, ook doordat ik mezelf er al van bewust ben... Dat scheelt enorm!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:45

Even een vraagje aan jullie. Een adhd'er heeft moeite met plannen en afspraken en dingen nakomen. Vinden jullie het fijn als jullie partner hiermee helpt of is het juist beter voor jullie om de boel in de soep te laten lopen of er elke keer op gewezen worden? Met andere woorden is dat iets dat je nog kan aanleren of kan je je er als partner beter bij neerleggen dat jij degene bent die de dingen moet plannen en in de gaten houden?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:46

@Little, wat is ehm hypochondrie??

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:50

LittleAnn schreef:
Even een vraagje aan jullie. Een adhd'er heeft moeite met plannen en afspraken en dingen nakomen. Vinden jullie het fijn als jullie partner hiermee helpt of is het juist beter voor jullie om de boel in de soep te laten lopen of er elke keer op gewezen worden? Met andere woorden is dat iets dat je nog kan aanleren of kan je je er als partner beter bij neerleggen dat jij degene bent die de dingen moet plannen en in de gaten houden?

mijn vriend heeft ADHD en ik ben zijn agenda Haha! Hij vind dat allesins niet erg. Eerder handig.
Ik heb wel de indruk dat hij stilaan beter dingen onthoudt sinds ik agenda speel. Ik hoef niet alles meer te zeggen, vaak weet hij het zelf nog en dat was vroeger niet...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:56

Citaat:
ik zie dus al dat het een voordeel is dat ik een erg geduldig typ ben

Me too Haha!

Maar idd leuk topic zo. Veel dingen die voorbij komen zijn herkenbaar, zoals impulsiviteit, snel verveeld van nieuwe dingen dus elke 4 weken wel weer een 'nieuwe hobby' (en dan daar de volle 100% voor gaan), onzekerheid, moeilijk dingen onthouden enz.

Mijn vriend wou zelf toch op een gegeven moment aan de medicijnen, toenertijd ging het allemaal niet zo lekker tussen ons. Hij naar de dokter en er werd ritalin voorgeschreven. Nou, dat was niets voor hem. Hij vergat zo vaak pillen dat hij er nog hyperder van werd of heel erg vlak. En ik werk in eindhoven, kon moeilijk elke 4 uur bellen hej neem ff je pil.
Daarna concerta geprobeerd, en dat werkte wel erg fijn. Overgestapt naar een andere verzekering, fbto waar het wel vergoedt werd. Uiteindelijk is hij ermee gestopt. Nu heeft hij iets meer rust gekregen, al heeft ie nog wel van die hypermomenten. Maar dat maakt hem ook wel weer mijn vriendje Lachen geen vervelende situaties meer mee gemaakt in ieder geval.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:59

LittleAnn schreef:

Ben ook wel z'n agenda. We hebben sowieso een kalender in de keuken hangen met alle afspraken plus mijn werkrooster erop zodat hij altijd na kan kijken wanneer en hoelaat ik moet werken. Soms wisselt het nog wel eens bij mij aangezien ik in een winkel werk Lachen niet altijd makkelijk voor hem maar hij is er aan gewent.
Moeten er nodige klusjes gebeuren, in huis bijvoorbeeld, dan schrijf ik dat altijd op een papiertje. Dan vergeet hij het (meestal) niet. Soms wel. Net zoals kleine boodschappen, ook ALTIJD opschrijven maar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:04

LittleAnn, ik zou niet alles voor hem helpen herinneren (hij kan ook best zijn eigen agenda bijhouden) maar héle belangrijke dingen kan je natuurlijk moeilijk in de soep laten lopen, dus dan is een geheugensteuntje wel handig Knipoog

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:06

Miss_Blimm: via artsennet.nl even een definitie gezocht:

Mensen met hypochondrie letten voortdurend op hun eigen lichaam en voelen daardoor van alles. Allerlei gewone lichamelijke verschijnselen (zoals een steek, jeuk of kramp, hoofdpijn of een droge mond) worden gezien als teken van een ernstige ziekte. Lichamelijke klachten zijn al gauw reden voor angst en paniek. Ook als een dokter iemand met hypochondrie goed nakijkt en niets vindt, blijft de angst voor een ernstige ziekte aanwezig of deze komt na korte tijd terug. Het is nauwelijks mogelijk om iemand met hypochondrie gerust te stellen. Het zoeken naar geruststelling kan de angst voor een ernstige ziekte in stand houden of versterken.

Dit dus er nog bij... Voorbeeldje: gisteren raakte meneer helemaal in paniek omdat hij een bultje zag onder zijn tong. Geloof me, het zou een normaal iemand niet eens zijn opgevallen. Hij had echter ergens een keer een plaatje van mondkanker gezien en dat was 'hetzelfde als die bult van hem'. Dan gaat ie helemaal flippen: ja en ik wil geen chemo etc etc, en hij is dan ook niet gerust te stellen.... Hij moet en zal naar de dokter, en als de dokter zegt: het is maar een gezwollen kliertje ofzo is dat niet genoeg. Nee er MOET een punctie komen etc etc, en dit is al zo vaak voorgevallen dat het niet meer te tellen is....Heel vermoeiend geloof me....Hij 'voelt' altijd vanalles en nog wat in zijn lijf, dingen waar andere mensen niet eens over nadenken...

Oh en alles op een papiertje schrijven, hij raakt dat gegarandeerd al kwijt voor hij de deur uit is Knipoog Die kalender is een heel goed idee! We hebben nu 2 agena's en dat werkt dus niet...

Aha zo voel ik me ook kynshiri! Ik vind het ook niet erg hoor, maar wel als hij alles in de soep laat lopen ofzo...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:16

Sjee zeg LittleAnn, das idd niet mis zoiets erbij! maareh een kalender in de keuken is superhandig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:35

toen ik nog in het speciaal onderwijs werkte(en dus ook met adhd'ers en autisten)te maken had,deden we heel veel met pictogrammen...vind het een geweldige oplossing.
of een weekschema ofzo..ook ideaal.
maak ook wel eens zoiets voor mezelf,want ik word zelf ook aardig gek zonder structuur en duidelijkheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:10

LittleAnn schreef:

Belangrijke dingen helpt mijn partner me mee, maar ik heb mijn eigen agenda Clown

Ik word er gestoord van als iemand me steeds zou vertellen dat ik mmijn medicijnen in moet nemen, of dat ik naar de dokter moet, of zo.
Wij leggen wel onze agenda's naast elkaar, maar het meeste onhou ik zelf Ja

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:00

Heb je dat altijd gekund of is dat gegroeid? Waar ik achter probeer te komen is: kan mijn vriend nog leren te plannen en moet ik daar energie insteken of kan ik beter blijven doen wat ik al doe, dus voor ons allebei alles bijhouden en plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:05

Het is gegroeid.
Ik kon het nooit vroeger. Mijn moeder maakte altijd mijn afspraken voor mij.

Toen ik ben gaan samenwonen, deed mijn lief het eerst, maar ik wilde steeds meer dingen zelf kunnen.
En met een hoop vallen en opstaan (heb een hoop mensen excuses aangeboden in de tussentijd, voor vergeten afspraken Bloos ) heb ik het geleerd.

Gaat nog wel eens mis, en het is nog altijd meer dan de gemiddelde persoon... maar ik heb iig geen wandelende agenda meer nodig Haha!

Maar hij moet het zelf willen leren.
En jij zult hem met de kop tegen de muur moeten laten knallen. Hij zal wel leren van zijn fouten, namelijk.

Verjaardagen onthouden lukt me nog steeds niet goed, maar sinds ik echt ALLES opschrijf gaat het beter Ja
Al doende leert men.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:27

Zelf een rustpunt voor hem willen zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:27

Ik laat mijn vriend altijd briefjes maken met belangrijke afspraken en die komt dan op zijn memobord boven zijn pc Lachen
elke keer dat hij achter de pc zit heeft hij een 'oh ja!' moment Nagelbijten / Gniffelen

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:37

Ik heb een weekschema voor hem gemaakt. Eentje voor ons samen, dus alle persoonlijke afspraken, en eentje waar hij al zijn werk gerelateerde afspraken in kan zetten. En dan een maandje vooruit...Eens kijken hoe dit werkt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:43

Scheelt dat mijn vriend een erg regelmatig leven heeft Lachen Mbo heeft hij niet kunnen afmaken helaas door de adhd en de slechte begeleiding daarbij, maar hij werkt wel fulltime als automonteur Lachen
Dat geeft heeeeel veel rust: hij leeft zich lekker uit op auto's overdag Nagelbijten / Gniffelen Bovendien heeft hij dan een vast ritme van 8 tot 17 werken.
Schema maken is gelukkig niet nodig omdat hij naast zijn werk dus niet iets anders hoeft te doen Lachen

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:58

Heel fijn! Mijn vriend heeft zijn eigen bedrijf, soms doet hij ook helemaal niks als hij zich rot voelt en hij heeft gewoon geen overzicht.
Wij hebben ook het probleem dat we een auto en sleutel delen. Alles moet op elkaar afgestemd worden en dat is heel erg lastig soms! Dat is al lastig met een persoon die wel kan plannen en dingen niet vergeet....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:10

Ik kan mij altijd zoooo vreselijk ergeren aan zijn vergeetachtigheid, terwijl ik juist een erg goed geheugen heb Clown
Hij vergeet alles, behalve als het om auto's gaat *zucht* .

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:20

Het valt niet mee he soms Knipoog hahha en dan ook vooral dat hij het over auto's wel kan onthouden!! Dat zet je ook aan het denken, niet dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:24

hahaha ja. Dat roep ik ook altijd als ik het zat ben Clown
Maar ja... niets aan te doen. Hij is ook wat autistisch en die willen nog wel eens volledig 'wow' zijn van 1 bepaald ding of onderwerp. In zijn geval zijn dat dus auto's Clown

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:25

hmm moet zelf ook eerlijk toe geven dingen die me intreseren onthou ik ook veel sneller dingen van Bloos
dat zal hier ook van toepassing zijn Knipoog