De opvoeding van een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Re: De opvoeding van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:55

Breitling schreef:
maar hebben jullie zelf welleens spijt van dingen die je in je jeugd gedaan hebt?

Ja, hoor! Ik had het er laatst nog met mijn zus over: nu we zelf kinderen hebben beseffen we hoe moeilijk we het onze ouders soms gemaakt hebben. We overzagen de gevolgen toen helemaal niet van wat we deden. En we hebben er nu best spijt van. Al weet je ook wel dat dat er bij hoort allemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:38

faye schreef:
Nadya schreef:
Vjestagirl, bij een 2,5 jarige tot 3 tellen heeft nog niet veel effect, hoor, kan ik je vertellen. Zo werkt het nog niet op die leeftijd. Haha!

Hier wel hoor, als het maar duidelijk is!

Ja hoor, jij bent zo'n supermama. Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:40

Hier werkt tot 3 tellen perfect. Als ik tot drie moet komen, gaat het minder leuk dan wanneer ze uit zichzelf doen wat ik wil. En ook toen ze twee waren, begrepen ze dat heel goed hoor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 22:43

Ik persoonlijk vind het op die leeftijd nog niet helemaal gepast. Maar er zal ook wel degelijk verschillen per kind. Die van mij zou daar niet warm of koud van worden Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:33

Ik ben oprecht blij dat tot 3 tellen bij jullie 2-jarige kids werkt, hoor.

Niemand kent ons eigen kind beter dan wijzelf en wij doen het nou eenmaal ietsje anders, omdat zij daar weer veel beter op reageert. Het ene kind is het andere kind niet, hoor. Het is nou net de kunst om de meest doeltreffende manier te vinden die het best bij jouw unieke kind past (en bij jou als ouder). Knipoog

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 06:53

Jep, ieder kind is anders, wat bij het ene werkt werkt bij het andere tegenovergesteld.
Als ik hierboven alles lees ben ik zo blij dat ze al groot zijn. Haha!

Kinderen hebben het talent om de grens van hun ouders iedere keer weer op te zoeken en hem iedere keer weer een stukje te verleggen. Nagelbijten / Gniffelen

Waar ik me wel dood aan erger is kinderen in de winkel die iets willen hebben en dat niet krijgen. Dan gaan ze jengelen en dan heb je er ouders bij die willen dat het gejengel ophoudt en het kind dan maar geven wat ze willen hebben.
Je kan er donder op zeggen dat ze de volgende keer nog harder jengelen.
Ik hoor liever het gejengel aan en dan ben ik wel een beetje trots op de ouders die het jengelend kind zonder dat wat ze wilden hebben weer mee naar buiten nemen.
Zo doe je dat! Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:13

In een winkle geef ik ze nooit iets,ze vragen er dan ook niet om maar zeggen dan zoiets als kijk mama dat is leuk.Dan zeg ik ja dat is leuk,en als ze dan na een tijdje nog zeggen dat was leuk. Dan vraag ik hoe leuk dan,nou ik zou het wel willen hebben.Dan zeg ik soms nou pak het dan maar.Een vrije opvoeding kan soms wel erg vrij zijn,en dat is niet goed.Zo mogen mijn kinderen niet slaan en schoppen,op school mag dat ook niet.Mijn dochter zat van de week in de kring op school en de juf vroeg wat doe je als iemmand je laat struikelen? Dan schop je terug zeiden de meeste, mijn dochter zei nee dan sta je op en zeg je wil je dat niet meer doen je doet me erg veel pijn.Op zulke momenten weet ik dan dat wat ze leer goed is.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:44

Mijn jongste werd vreselijk gepest op school (voornamelijk door één jongetje) op een gegeven moment zeg je dan wel 'sla d'r maar een keer op!' Hoewel ik absoluut tegen het gebruik van geweld ben. Ze heeft het ook nooit gedaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:00

Miryamk schreef:
Mijn jongste werd vreselijk gepest op school (voornamelijk door één jongetje) op een gegeven moment zeg je dan wel 'sla d'r maar een keer op!' Hoewel ik absoluut tegen het gebruik van geweld ben. Ze heeft het ook nooit gedaan.

Mijn broertje werd ook ontzettend gepest. Die mocht ook meppen van mijn ouders, en die heeft het nooit gedaan (terwijl hij al 14 was en ruim 1.90) Toenliep er n keer zo'n etterbak langs toen ik met mijn broertje samen was, en die heb ik ff de waarheid verteld... Hij heeft t nooit meer gedaan.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:16

op school bij mijn dochter is het beleid: als je geslagen wordt, dan doe je niks terug en vertel je het tegen de leerkracht. er zitten in haar klas 2 agressieve mannetjes en heb al vaak gezien wat daar van komt, als de leerkracht er melding van krijgt..erg weinig dus. ik heb mijn dochter gezegd: als jij wordt geslagen, sla je maar gewoon terug en dat mag jij van mij. heb dit ook op school gemeld. ik vind niet dat ze alles hoeft te accepteren, zeker niet als die ventjes er zo makkelijk mee wegkomen.
mijn dochter is als een van de weinigen uit haar klas nog nooit geslagen, beter dus, misschien wel omdat ze een zekere indruk maakt....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:39

Wat denken jullie van de corrigerende tik dan? Om de discussie weer even op te voeren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:01

Nadya schreef:
faye schreef:

Hier wel hoor, als het maar duidelijk is!

Ja hoor, jij bent zo'n supermama. Haha!

Pardon?
En jij maakt zo'n opmerking? ROFL Huilen van het lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:04

MISTRAL94 schreef:
Wat denken jullie van de corrigerende tik dan? Om de discussie weer even op te voeren Tong uitsteken

Die van mij krijgen wel eens een tik voor de broek hoor. Hoewel, de jongste (4) eigenlijk alleen nog en dan echt heel weinig. Maar dat komt meer omdat het een makkelijk kind is. De twee oudsten (8 en 10) doe ik dat nooit meer. Ik denk omdat je daar verbaal wat meer mee kun bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:10

Ik doe niet aan de corrigerende tik. Ik vind slaan altijd een teken van onmacht.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:48

het een twee drie tellen werkt niet hoor bij mijn jongste(bijna 2)..die moet er alleen maar om lachen en gaat me nadoen...Lachen..
een corrigerende tik....pfff ik geef weleens een tik op de vingertjes bij de jongste als hij WEER voor de zoveelste keer het laatje optrekt....maar het boeit hem echt niet...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:55

faye schreef:
Ik doe niet aan de corrigerende tik. Ik vind slaan altijd een teken van onmacht.

Ben ik het mee eens Ja Helaas heb ik mij weleens onmachtig gevoeld....
Bij ons op school zijn ze nu begonnen met leefstijl, een sociale vaardigheids methode die erg goed werkt, mede door de situatie waar mijn dochter in zat zijn ze daar vorig jaar mee gestart.
Het werkt ontzettend goed! Eerder kon ze wel naar de leerkracht als er iets was maar werd ze 9 van de 10 keer weggestuurd omdat 'ze er niks mee konden'. Nu hebben die leerkrachten ook bepaalde handvaten meegekregen, is echt een wereld van verschil op school OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:57

Klinkt heel goed Miryamk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:01

Leefstijl is idd een heel erg goed programma. Ik kom het op mijn werk op verschillende plaatsen tegen en zowel ouders als leraren zijn er erg over te spreken.
Leuk om hier alle peuterervaringen te lezen! gelukkig duurt het voor mij nog even voordat ik daar mee te maken krijg.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:02

Ik ben er ook erg blij mee! Die hele school hobbelde achteruit, vechtpartijen, pesterijen. Een paar jaar geleden stond ik bijna dagelijks op het schoolplein in de hoop dat de leerkrachten me eindelijk eens serieus zouden nemen. Gelukkig kwam er een nieuw schoolhoofd die het probleem écht aan durfde te pakken!
Geweldig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:31

MISTRAL94 schreef:

Ik sla mijn kind absoluut niet. Ik vind slaan een teken van onmacht en je lost er helemaal niets mee op. Daarbij vind ik het vernederend voor het kind en je geeft een zeer slecht voorbeeld naar je kind toe.
Nee hoor, ik ben meer van de time outs en die werken perfect.
Ik geef 2 hele duidelijke waarschuwingen en gaat ze dan door, dan mag ze lekker even op de gang (of een andere plek, als ik ergens anders ben) zitten. Werkt prima. Komt geen geweld aan te pas.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:39

Ook ik ben tegen slaan, je geeft dan immers zelf het voorbeeld dat slaan mag, en goed is. op de gang zetten vind ik iets anders, dat moesten die van mij ook wel eens. gelukkig zijn mijn meiden nu groot genoeg om een serieus gesprek mee te voeren. en wat vinden jullie eigenlijk van schreeuwen tegen een puber? dat hoor ik ook wel eens om me heen(en heb me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt Bloos )

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:44

ik krijg ook wel eens een corigerende tik Lachen,, zou ik mijn kind ook geven hoor. als ik soms van die ettertjes op tv zie en die ouders zitten er alleen maar wat tegen te zeggen heb ik altijd zo iets van kom op word eens boos en geeft dat kind een tik en stuur hem naar boven.. daar worden ze teminstne hard van Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:00

@jessie34 toen ik in dit dorp kwam wonen wist ik echt niet wat ik hoorde...Hoe sommige mensen tegen hun kinderen tekeer gingen, echt vreselijk! Ik kom uit een uiterst beschaafd nest en tegen mij is misschien 1 of 2 keer geschreeuwd dus dat was echt een cultuurshock Bloos
Zelf heb ik ook wel eens moeite rustig te blijven bij mijn puber maar schreeuwen doe ik niet, ik begin eerder moedeloos te zuchten Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:35

Schreeuwen tegen pubers klinkt in mijn oren als enorme machteloosheid van de ouders. Wat ik me soms heel goed kan voorstellen, maar ik zie er geen gerichte oplossing voor het probleem van in. Ik hou verder ook helemaal niet van schreeuwen......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:40

lottehorse schreef:
ik krijg ook wel eens een corigerende tik Lachen,, zou ik mijn kind ook geven hoor. als ik soms van die ettertjes op tv zie en die ouders zitten er alleen maar wat tegen te zeggen heb ik altijd zo iets van kom op word eens boos en geeft dat kind een tik en stuur hem naar boven.. daar worden ze teminstne hard van Lachen

Je moet ook niet zomaar wat zeggen tegen je klierige kind. Je moet duidelijk zijn en je kalmte bewaren. Luistert je kind na 2x een waarschuwing nog niet, zet hem/haar op de gang en negeer het even. Na 1 week heb je een ander kind (als je last hebt van 'etters'), die na 1 waarschuwing wel eieren voor zijn/haar geld kiest. Komt geen klap of discussie aan te pas, hoor.....

En moet een kind 'hard' worden dan? Ik vind dat mijn kind zeker lekker assertief moet zijn, maar haar gevoelige kant vind ik ook iets heel moois. Prachtige gave, waar ik niets aan wil veranderen. Dat doet het leven zelf wel, als het moet. Dat 'daar worden ze tenminste hard van' klinkt mij iets te jaren 40/50.
Heb ik helemaal niets mee.