Wat vinden jullie van Sonja Bakker???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Wat vinden jullie van Sonja Bakker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:10

Het enige verschil dat ik nu SB doe en wat ik normaal at, is dat ik nu gevarieerd ontbijt ipv iedere dag een evergreen. Mijn lunch wordt nu in 3-en gedeeld (tussendoor ochtend-middag en lunch) en ik eet minder vlees en geen toetje. Maar dat deed ik vaak toch al niet omdat ik moet rijden en dan liever een kop koffie heb. Oja en ik drink nu water ipv cola. Dus als dit een crash-dieet is, dan weet ik niet wat die mensen normaal naar binnen werken. Het is eigenlijk gewoon aardappels-groenten-vlees maar dan afgewogen en volgens een varierend menu.
Ik neem ook nog wel een gebakje, alleen normaal ook wel 2 of stiekem 3. En gisteren ipv een hamburger op de wedstrijd een tosti.
Voor mij is het voordeel dat dus het menu vast staat, je koopt wat je nodig hebt en gaat tussendoor niet snaaien. Dan inderdaad liever de beruchte Veilige Appel.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:11

Sonja Bakker is een lieve warmhartige vrouw

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:26

Climax schreef:
Sonja Bakker is een lieve warmhartige vrouw

Dat geloof ik best, maar dat heeft toch niets met de kwaliteit van haar dieet te maken Verward

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:31

Haha maar dat is de vraag wel letterlijk beantwoord Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:58

even een aanpassing op mn bericht, 600=900 en 3,6 moet 4,2 zijn. Had me even vergist.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:49

tita schreef:
Na ruim 5 weken goed gevolgd te hebben val ik nu ineens af en flink ook.

Sonja is geen crash dieet en heb ook geen zin om het uit te leggen....heb zelf ook voeding gestudeerd..zodoende

Ik houd vol eindelijk gaat het werken....

Lijkt me op zich wel leuk als je het uitlegt aangezien ik zelf ook Voeding studeer en ik ook graag de onderbouwing van voor- en tegenstanders lees...

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:03

Pytje schreef:
sonja bakker is eigenlijk een te rigoreus dieet. je kunt het beste per week 500 - 2200 kJ (dus geen calorien) minderen in je eten. Of zoveel meer energie verbruiken. Beide kan ook, maar het totaal mag daar niet over heen komen. 1 kcal = 4,3 kJ.
Het beste is om per week ong 0,5 kg tot 1 kg af te vallen.

Qua koolhydraten, eiwitten en vetten moet de verhouding ongeveer gelijk blijven. het totaal dat je minder in energie inneemt/verstookt moet dus wel in verhouding blijven. Als je erg gaat minderen in koolhydraten, zal je vooral veel water kwijt raken, hiervan is het gevolg dat het effect in de eerste 14 dagen het grootst is. Als je erg gaat minderen in eiwitten, zal dit tot een spierafbraak leiden.

Ik snap jouw redenering niet helemaal. Als je per week 500 - 2200 kJ minder zou moeten eten dan komt dat neer op 118 kcal tot 526 kcal minder per week. Om een 1/2 tot 1 kilo kwijt te raken per week zou je echt wekelijks 3500 (14630 kJ) 7000 kcal (29260 kJ) minder moeten eten. Dat komt er op neer dat je dus per dag 500 kcal (2090 kJ) a 1000 kcal (4180 kJ) minder zou moeten eten of meer zou moeten verbruiken. Gezondheidstechnisch is het beter om niet meer te minderen dan 500 kcal (2090 kJ) per dag.

Wat jij zegt over eiwit dat klopt, maar voordat je spieren gaat afbreken ben je wel echt slecht bezig Knipoog

Hoe kom je aan die informatie over water en koolhydraten? Heb ik nog nooit van gehoord en ben benieuwd Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:53

van mn studie. per 600 gr glycogeen (dus opgeslagen glucose in spieren en lever) zit 2 L water 'aan vast'.

Stel je eet per dag 2000 kcal, dat is 14000 per week. Dan moet je dus tot de helft van wat je eet per week minderen. Dat is wel heel extreem lijkt me.
(mijn 500 moest 900 zijn, dus bijna 220 kcal.)

het is dus niet helemaal mijn eigen redenering, vertel alleen maar wat mij is geleerd.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:35

Pytje schreef:
van mn studie. per 600 gr glycogeen (dus opgeslagen glucose in spieren en lever) zit 2 L water 'aan vast'.

Stel je eet per dag 2000 kcal, dat is 14000 per week. Dan moet je dus tot de helft van wat je eet per week minderen. Dat is wel heel extreem lijkt me.
(mijn 500 moest 900 zijn, dus bijna 220 kcal.)

het is dus niet helemaal mijn eigen redenering, vertel alleen maar wat mij is geleerd.

Ik ook Bloos

Maar mijn beredering klopt ook niet helemaal, want 7000 kcal minderen is 1 kilo lichaamsvet kwijt, naast dat vet raak je ook nog vocht en dergelijke kwijt. Maar 500 kcal onder je normale inname is het beste, dat wel Lachen

Dat van het glycogeen wist ik niet, maar hoe zit het dan met sporten? Want daarbij verbrand je al heel snel je glycogeen omdat dit als eerst aangesproken wordt, verlies je dan ook meteen 2 liter vocht?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:44

ik pb je ff, anders wordt het wel erg off topic

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:31

Prima voedingswijze hoor, niets mis mee. Ik ben zelf nu acht weken bezig in het boek Bereid en Behoud en ik ben acht kilo kwijt. Ik at wel altijd al gezond met veel groente en fruit enzo, maar gewoon te veel van alles. Het is goed vol te houden en voelt zeker niet als een crash dieet.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:38

Pytje schreef:
ik pb je ff, anders wordt het wel erg off topic

Ontopic houden is misschien eigenlijk wel interessant, zou het wel willen volgen Lachen

*Wat ik van SB vind: voor de gemiddelde mens een slecht dieet, 1000/1200 kcal is toch echt te weinig. Ik vind het échter wel een 'oke' dieet voor mensen die lichamelijk gezien niet mogen/kunnen sporten en toch moeten afvallen.
Tuurlijk zijn er goeie punten aan haar dieet: gevarieerd, toch niet alles buitensluiten, etc., maar dat kan ook door iets meer van de goeie groepen te eten en toch nog op een juist aantal kcal zitten.

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:12

Ik ben een erge fan van Sonja's dieet. M'n moeder heeft het gedaan en ik deed half mee. Ik merkte echt dat ik me fitter voelde. Het is gezond eten maar toch erg lekker.

Ik ken Sonja Bakker trouwens zelf ook vrij goed.Tong uitsteken Ze is m'n buurvrouw en ze is de zus van Tjitske Bakker waar mijn paard vandaan komt en waar ik al 6 jaar les krijg. En daar loopt Sonja dus wel eens rond. Ze is erg aardig. Bloos

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:25

Ik hoorde laatst inderdaad dat ze familie zijn. Nou Tjitske doet vast niet aan Sonja. Wat een gezellig mens trouwens, kwam haar pas tegen bij de Beemsterruiters.
Ik heb het idee dat ik nu meer eet dan eerst. Morgen Nasi met sate en tosti met soep tussen de middag. Anders nam ik ook iedere middag een tosti met soep, nu is het steeds wat anders.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:23

Ik ben een jaar geleden met SB begonnen. Ik woog 115 kg toen ik begon. Ik heb mezelf echt niet uitgehongerd oid. Ik ben gelijk begonnen met fanatiek sporten. (fitness en cardio).
RESULTAAT: Nu weeg ik 65 kilo, heb maatje 38, ben super gezond en ben helemaal gelukkig.
dus voor mij heeft SB in combinatie met sporten en doorzettingsvermogen tot dit resultaat geleid!!!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:38

Ik eet weleens SB recepten omdat ik ze erg lekker vind

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:43

Ik, als studente voeding en diëtetiek, zou moeten zeggen dat ik het niet eens met met SB omdat ze sommige dingen niet helemaal handig doet.
Wat mensen vergeten is dat SB geen dieet is, maar een advies. Adviezen zijn er om toe te passen in je eigen levensgewoonten en niet als regels.

Als mensen van SB afvallen, mits ze in de gaten houden wat hun lichaam aangeeft en daar ook naar luisteren zie ik het probleem niet!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:00

ik zoek nog het boek van sonja bakker. wie kan het missen? stuur me een pbtje.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:40

elady schreef:
Ik, als studente voeding en diëtetiek, zou moeten zeggen dat ik het niet eens met met SB omdat ze sommige dingen niet helemaal handig doet.
Wat mensen vergeten is dat SB geen dieet is, maar een advies. Adviezen zijn er om toe te passen in je eigen levensgewoonten en niet als regels.

Als mensen van SB afvallen, mits ze in de gaten houden wat hun lichaam aangeeft en daar ook naar luisteren zie ik het probleem niet!

Ja maar met welke dingen is ze volgens jou dan niet zo handig? Want jij als studente Voeding en Dietetiek heeft uiteindelijk ook een adviserende rol en het is daarom voor een onkundig persoon fijn om te horen wat de tegens zijn vanuit een voedingskundig perspectief gezien...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:03

Inderdaad Litterbox, ben ik ook wel benieuwd naar Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:09

Ik kan er kort over zijn: het werkt.
Van mt 44 naar 38.
En als je 'klaar' bent met dieeten, hou je makkelijk haar tips ed vol. Ik eet nog steeds gevarieerd, en ik ontbijt nog steeds met magere kwark. Ik ben nog geen kilo aangekomen na een paar maanden!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:10

Volgens mij is het niet helemaal gezond als je fulltime sonjabakkert. Je moet gewoon je eetgewoonten aanpassen en lekker bewegen. Daar komt het echt gewoon op neer. Als je dat volhoud heb je tenminste een resultaat dat blijvend is..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:24

Hoelang heb je erover gedaan om van mt 44 naar 38 te gaan, Maanling?

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:27

Ik hou er van, niet van sonja zelf maar wel van haar dieet!
Ik ben in 11 weken al 10,5 kilo afgevallen. Nog 6,5 dan zit ik op mijn streefgewicht en het gaat zo makkelijk. Ik heb nog geen moment het idee gehad dat ik op dieet ben.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:31

Dat heb ik ook injo! Ik ben nu in 6 weken 9 kilo afgevallen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit je leven lang vol te houden Smartiej, maar als je af wilt vallen zul je toch echt minder moeten eten Knipoog
Bewegen is vor mij vanzelfsprekend, maar als je dat gewend bent val je er dus niet meer van af.