Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:26

Lunas schreef:
Dan kom ik met mijn dwangneurose van formaat af:

Ik tel alle letters op van ieder woord dat ik zie, of hoor. Ben ik aan 22 of een veelvoud ervan dan start ik terug opnieuw. Dus geen fysische neurose, maar eentje voor in het hoofd Haha! .
Vb.: als ik een film heb gezien, dan heb ik waarschijnlijk de hele ondertiteling opgeteld (een stuk of 300 keer tot 22 geteld dus). Soms word ik er erg lastig van.

Mijn zus heeft het al eens tegen de arts verteld en die bekeek me maar ongeinteresseerd. Tja.

Ik heb echt precies hetzelfde, maar ik tel tot 20.. Elke keer als ik weer bij de 20 ben begin ik opnieuw. Dit doe ik met alles, ondertiteling, reflectorpaaltjes naast de autowegen, paarden, mensen, noem maar op..

Soms tel ik zelfs benen Nagelbijten / Gniffelen Best erg eigenlijk..

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:44

En ik maar denken dat ik gek was om altijd met het fietsen naar school de trappers precies tussen de bomen naar beneden te trappen..
of precies gelijk lopen met degene die naast je loopt ( of voor je /achter/schuin Clown ) dus hij met links, ik met links..

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:47

Ik heb eigenlijk iedere dag wel een aantal dwangneuroses, maar (bijna) nooit dezelfde. Het wordt op den duur erg irritant maarja als ik het niet doe ligt er onheil op de loer Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:48

Mleeniej: Hahaha, ja, dat ken ik ook! Maar dat vind ik alleen maar leuk, in tegenstelling tot de andere dingen die ik op de vorige bladzijde beschreef. Als ik op de scooter zit, of in de auto, maak ik altijd belletjes met m'n tong, als de maat van de muziek precies zo valt dat de 'klemtoon' op een boom of lantarenpaal valt.
Klinkt heel raar, maar.. Nouja.. Ach.. Dat ís het ook Huilen van het lachen

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:49

Ja in de auto ook indd!

Die bomen heb ik trouwens met vanalles nu ik erover nadenk, ik adem precies ertussenin, ik knipper, enz enz Knipoog

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:51

Het is niet echt een dwangneurose, maar ik moet voordat ik ga slapen muziek luisteren. Anders slaap ik nog moeilijker dan ik al doe.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:54

Mleeniej schreef:
En ik maar denken dat ik gek was om altijd met het fietsen naar school de trappers precies tussen de bomen naar beneden te trappen..
of precies gelijk lopen met degene die naast je loopt ( of voor je /achter/schuin Clown ) dus hij met links, ik met links..

Dit doe ik ook! altijd tussen de palen in trappen of de strepen die op de weg staan. Ook loop ik niet op voegen van tegels, steek ik zebra paden over door alleen op het witte gedeelte te gaan staan en moet de deur van mijn slaapkamer ten alle tijden dicht zijn. (behalve als ik erin of eruit moet, maar zodra ik in of buiten mijn kamer ben moet de deur dicht, ook al moet ik alleen even iets op de gang pakken), heb ook nog een tijdje gehad dat ik heel veel dingen 3 keer deed, ipv 1 keer, maar dat heb ik gelukkig al afgeleerd.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:11

Nou niet echt een dwangneurose, maar zoals hierboven al stond.
Op de fiets mag ik alleen met de trapper naar de beneden tussen de witte strepen/boom/auto's op de weg.

Mijn zusje heeft echt een domme tic, ze raakt soms in ene keer iets 3/4x achter elkaar aan met der hand, net een spastische.
Gewoon uit het niets, nja, nu ik erover begin, dat deed ik vroeger dus ook.

Euhm, verder hb ik wel vaker dat ik niet over witte strepen/vlakken mag op de weg met de scooter, zoals laatst, ik ontwijk vol een witte streep bij de rotonde, en vriendin achterop vraagt wat ik nu doe, vertelde haar dat en ze had zoiets van, ok ? Tong uitsteken

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 21:44

kristie schreef:
Volgens mij heeft iedereen (in ergere of mindere mate) 'last' van een dwangneurose, iedereen heeft dingen die hij/zij op een bepaalde manier 'moet' doen.
Ik spoel altijd af van rechts naar links, en er mag niets in me afwaswater zitten als ik aan het afwassen ben Clown.

Daarom heb ik ook dit topic geopend. Zo kunnen we, waaronder ik, lezen dat we niet gek zijn. En er zijn inderdaad heel wat mensen die wel in meer of mindere maten er last van hebben. Ik kijk nooit meer hetzelde naar mensen op de fiets. Wie weet zit iemand wel iedere trap te tellen, of te zorgen dat ze met de één van de trappers precies beneden zijn tussen de bomen. En het lijkt erop dat veel mensen een heel strak bedritueel tot op het dwangmatige af hebben.

En Myukii, jij hebt echt een heel ritueel. Bepaalde dingen zijn heel herkenbaar.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:48

net heel verhaal getikt, ben ik het allemaal weer kwijt pfff.

snoepjes eten: kleur per kleur sorteren, en dan per kleur, evenredig opeten (een links een rechts)

slapen gaan:
naar boven gaan, deur helemaal dichtdoen
in bed kruipen, me installeren, nachtlampje aan doen, tv aandoen, groot licht uitdoen.
JIM,TMF en MTV afzappen (doe ik ook na bv het uitgaan en ik geen intentie heb tot tv kijken)
tv uit doen, pil nemen, bril in doekje draaien, bril in doosje steken, kijken naar het uur, tellen hoeveel uur ik nog kan slapen voor ik moet opstaan, en dan gaan slapen.

ik kan er niet tegen als de deur niet volledig dicht is, bij men vader sliep ik op de zolderkamer, de deur was dus een "gat" in de vloer, daar moest een dik deken op zodat ik toch een enigszins afgesloten ruimte had.

ik moet ook altijd licht bij de hand hebben, anders slaap ik niet.

bij men paard, als ik achterlangs passeer moet ik ze een klapje op haar bil geven, gelukkig is paardlief dit inmiddels gewend Haha!

slalommen tussen paaltjes als ik meerij met iemand (en op de een of andere manier "galopeer" ik daartussen, wissel ook van been, maar dit dan uiteraard denkbeeldig en zonder paard Clown )

autorijden: voor ik hem start zet ik hem in zijn eerste, start hem, ontkoppel, en zet terug in eerst om zeker te zijn dat die niet achteruit wegrijdt (of als ik achteruit moet wegrijden doe ik het zelfde maar dan met achteruit)

voor de rest ben ik vrij normaal Haha!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:52

Jantine_ schreef:
Owjá mijn kussen moet altijd met de openkant naar rechts.

Dit heb ik ook! Clown
Heeeeel stom, ik check het altijd nog even voor ik ga slapen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:03

Ik heb (lichte) smetvrees.
En treinkaartje steeds maar controleren. (Heb ik het nog, is het er nog, is het wel naar het goede station, is het de goede datum Clown )
.
Heel dom, maar ik moet het echt doen haha.

gr [***]

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:06

Ik heb het vroeger HEEL erg gehad, maar daar praat ik liever niet over.

Dingen die ik nu heb :
- schoenen moeten langs elkaar staan
- er mogen geen kleren op bed liggen
- mijn mobiel MOET mee naar boven, anders kan ik niet slapen
- als ik mijn wekker heb gezet, controleer ik die na een aantal minuten weer een keer.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:32

nielsd schreef:
Ik heb (lichte) smetvrees.
En treinkaartje steeds maar controleren. (Heb ik het nog, is het er nog, is het wel naar het goede station, is het de goede datum Clown )
.
Heel dom, maar ik moet het echt doen haha.

gr niels

Dat heb ik ook Nagelbijten / Gniffelen.

Ook als ik in de winkel sta, elke keer mijn portomonee controlleren. (Heb ik wel genoeg geld, moet ik dit wel hebben, heb ik mijn portomonee nog wel? Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:36

Oh, dat doe ik ook altijd maar dan voordat ik bij de kassa ben. Dus dan wil ik 1 meter voor de kassa kijken of ik min geld nog heb. Ook als ik naar de winkels ga moet ik meerdere keren controleren of ik mijn geld nog heb.

Kan erg irritant zijn, maar ik moet het echt doen Verward Clown

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:37

Ja! Nog iets wat ik doe: Als ik naar de winkel ga zeg ik eerst in mijn eigen op wat ik tegen de winkelier ga zeggen.En als dat goed is, dan probeer ik het daarna ook in deftig Frans te formuleren. Als ik dat niet doe, kun je er van opaan dat ik begin te stotteren als ik het dan uiteindelijk moet vragen:D

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:24

nielsd schreef:
Oh, dat doe ik ook altijd maar dan voordat ik bij de kassa ben. Dus dan wil ik 1 meter voor de kassa kijken of ik min geld nog heb. Ook als ik naar de winkels ga moet ik meerdere keren controleren of ik mijn geld nog heb.

Kan erg irritant zijn, maar ik moet het echt doen Verward Clown

Ja, ik doe het vaak ook pas als ik in de rij sta.
Ik moet het ook áltijd tjekken, en het liefst ook nog een paar keer ook Nagelbijten / Gniffelen.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:24

Ik heb laatst ergens gelezen dat het heel normaal is, omdat je vaak in een drukke, chaotische wereld leeft. Dan wil je iets hebben waar jij invloed op uit kunt oefenen en wat dan ook klopt en zo blijft. B.v. je schoenen rechtzetten: jij kunt dat doen en die schoenen gaan uit zichzelf echt niet verkeerd staan. Zo krijg je een ritme en krijg je wat stabiliteit in het leven.

Ik ben een checker. Ik moet de deuren en het gas en de lampen etc. checken, ookal weet ik stiekem wel dat ik écht het licht wel uitgedaan heb. Toch nog even kijken.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:22

Oke, vroeger had ik de tik dat ik bovenaan de trap eerst op het hout van de trap moest staan voordat de deur dichtviel. [zat zo'n automatisch ding op waardoor hij dichtviel].

Verder moet ik op dit moment in me bed staan voordat het licht uit is. Anders wordt ik helemaal zenuwachtig en moet het licht weer aan. Ik moet met beide benen in me bed zitten en onder de deken voordat het licht uitmag. Ik moet op m'n rechterzij in slaap vallen anders kan ik niet slapen.

Verder kan ik niet echt op iets komen geloof ik. Clown

Ja, eerst m'n linkersok, dan m'n rechtersok. Clown
Natuurlijk dan ook eerst me linkerschoen en dan me rechter schoen. Vork
Jahoor, ook eerst linkerbroekspijp en dan pas rechterbroekspijp. Clown

En ik mag niet op een 'tussentijd' weggaan of met iets beginnen. Of 10.00, 10.05, 10.10, 10.15 enz. dus niet op bijvoorbeeld 10.02 of 10.33 oid. Nagelbijten / Gniffelen

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 02:58

Een check neurose.
Checken hoe laat school begint (dit is mn 5e jaar op dezelfde school ROFL )
checken hoe laat de bus gaat voor de 5e keer
Smsjes waar afspraken instaan.. checken checken..

En ik tel alles.
Wat ik nu bijvoorbeeld tel als ik achter de pc zit.
- Hoeveel spijlen er in deze stoel zitten
- hoeveel knopjes erop mn toetsenbord zitten (ik doe het gewoon automatisch)
- Hoeveel knopjes erop mn muis zitten
- uit hoeveel letters deze titel bestaat
- op hoeveel knopjes ik nu kan klikken bij dit scherm

erg vermoeiend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 06:36

ik heb er nog eentje van vroeger..
als ik zometeen op de fiets naar mijn werk ga moet ik precies op de derde rij tegels fietsen. Tong uitsteken

voordat ik weg ga voel ik drie keer in mijn tas of ik mijn sleutels wel heb.
als ik op de bank zit tv kijken,draai ik met mijn grote teen( jaja!) de vorm van de televisie na. en anders het raam ,maakt niet uit wat.
ben altijd bezig hahaha
ehmm ohw ja! als ik brood uit de diepvriezer pak en ik doe hem dicht druk ik de deur 3x aan.

maar ben er mee bezig om er een stel af te leren,vind het namelijk verselijk irritant en onnodig.
dus druk ik de diepvriesdeur 2x aan in plaats van 3x en dan gaat ook alles goed,over een tijdje doe ik 1x en straks is het dan klaar.
wat ik mezelf aanleer kan ik ook weer afleren denk ik dan,dus ben er al een aantal kwijt Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:14

Ik heb idd ook nog lichte smetvrees. Maar dat is vooral gericht op eten en drinken. Ik deel dus vrijwel niets met iemand. Als er al een hapje is genomen ergens uit hoef ik het echt niet meer. Of van hetzelfde bestek eten...bbrrr. Maakt echt niet uit WIE het is, van mijn vriend vind ik het ook vies.

Als ik zelf uit een glas drink dan draai ik 'm ook na iedere slok zodat ik niet hetzelfde stukje weer gebruik. Je begrijpt dat elk glas in max. 5 slokken leeg moet zijn om dit te kunnen halen...

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:28

Meissie17 schreef:
Ik heb het met plassen. Voor dat ik wegga ook al ga ik maar een blokje om moet ik gewoon naar de wc, als ik niet doe, geheid dat ik ineens heel nodig moet. Ook precies voor het slapen.

Ja
heb ik ook

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:36

eefangel schreef:
ik moet altijd 10x controleren of ik bepaalde dingen bij me heb in mn tasje als ik wegga Tong uitsteken
Portemonnee, mobiel etc..
Ben er altijd van overtuigd dat ik iets ben vergeten!

En ik kan ook niet de deur uit zonder muziek op..
als mn Ipod ineens leeg is ofzo fiets ik met een naar gevoel Scheve mond

deze bijde dingen heb ik dus ook, ik heb dan geen ipod maar zonder muziek wil ik liever niet weg.
en ook al eerder genoemd moet ik altijd checken of iets goed dicht is of goed achtergelaten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:53

Oh jemig ik denk dat ik echt heel erg ben.

Als ik s'morgens opsta maak ik een planning voor de hele dag, als het me niet lukt om het allemaal te doen op een dag zit het me niet lekker als ik naar bed ga.

S'avonds moet mijn hele huis schoon zijn.

Als ik tv kijk en ik zie iets wat niet recht of netjes ligt stoor ik me daar aan en leg het goed.

Tijdens een film ga ik alleen plassen,drinken pakken etc als er reklame is.

Ik heb vaste tijden waarop ik mijn honden uitlaat, voer en mijn paarden voer, als ik ietsje later ben schiet ik in de stress.

S'ochtends uit bed maak ik eerst het bed op, na het douchen moet de hele badkamer schoon, na het eten eerst afwassen voordat ik iets anders ga doen.

Op mijn werk heb ik ook altijd de tik om iedereen te controleren op schoonmaak werk.

Ik cotroleer altijd mijn geld plus inhoud van mijn tas voordat ik de deur uit ga.

Als ik uit de auto stap ff checken of alles wel echt uit is, vaak loop ik nog terug om het nog eens te controleren.

Zodra ik naar bed ga kijk ik altijd even bij mijn dochter in de kamer, ik kan niet eerder slapen voordat ik dat gedaan heb.

Post moet altijd netjes op een stapeltje liggen, net als mijn kleding in de kast.

Ik heb er zelf geen last van dat ik zo ben maar nu ik dit zo lees begin ik mezelf een beetje een te zien als een controlefreak.