Agorafobie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Re: Agorafobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:35

Lizzle schreef:
Oeh, dat wordt vast heel gezellig! Hoe gaan jullie erheen? Je kunt altijd met hem afspreken, als jij naar huis wilt dat jullie meteen rechtsomkeert maken, dan heb je voor je gevoel een beetje een back-up misschien.

In de auto idd. Dus het komt ook wel goed. Het werken breekt me alleen op, elke dag om 5 uur opstaan. Gisteren niet online geweest, ik kon niet meer. Elke avond 9 uur op bed, het liefst nog vroeger. Lachen

Komt me bekend voor, zon doet mij ook goed. En gewoon in de buitenlucht zijn. In de winter voel ik me vaak ook lusteloos en ellendig. Dat is echt van de laatste jaren, voorheen was winter mijn favoriete seizoen. Sjaal om, muts aan, schaatsen als het kon. Sneeuw. Maar die mooie, koude winterdagen waarbij het zonnetje lekker schijnt schijnen niet meer te bestaan. Want dán kan winter wel mooi zijn..

* Denkt even aan goede tijden *

Ja voel me best wel even ellendig op 't moment. Knallende hoofdpijn, ongesteld, even een dipje.. Lachen

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:43

een hele goeie vriend van mij heeft straat en plein vrees ook. Hij is deze week begonne met een "reintergratie" (weet niet hoe je schrijft) training begonne in nieuwengein

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:46

Lizzle schreef:
Inderdaad, dankje!
Je hebt gelijk, maar dat zal ook niet zo snel gebeuren denk ik, het duurt meestal niet lang voordat ik weer in de oude 'sleur' zit, zeker nu met de regen en het onweer. Haha, zonnig weer is altijd goed voor m'n humeur en geeft me meer energie. Herkennen jullie dat? Vooral in de winter zit ik veel binnen, ben ik snel moe en vooral lusteloos.

ja zeker weten.... Het weer kan je maken en breken zeg ik altijd maar.....

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:32

Lizzle schreef:
Ik snap 't, maar er is meestal een vluchtstrook en er zijn voldoende afritten, misschien is dat een geruststellend idee? Als het op de snelweg niet gaat, kan je misschien afspreken met de bestuurder een binnenweg te nemen? Het is misschien fijn dat van tevoren geregeld te hebben, zodat je dat niet tijdens de rit in paniek hoeft kenbaar te maken. Ook een 'back-up' dus.

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen wat betreft spannende situaties, dus ik wacht de verhalen af. Knipoog

Wij zijn ook jarenlang overal heen gereden via een toeristische route.Nu gaat het weer veel beter.Ik was in die tijd,heel raar ,verslaafd aan Fishermen's friend.Iemand die dat ook herkent?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:43

Ik heb niet het gehele topic gelezen dus misschien opper ik iets dat al voorgesteld is. Ik lijd niet aan het beeld wat jullie vertellen maar ik ben wel als de dood voor flauwvallen wat ik dus regelmatig doe. Het gevoel van afwezig zijn terwijl je wel aanwezig bent en alles in een soort waas zien is me ook bekend. Dat heeft in mijn geval met mijn bloedsuikerspiegel te maken of bloedarmoede. Sinds een jaar doe ik homeopathie voor dieren en ben in die opleiding al zulke interessante dingen tegengekomen vergelijkbaar met gevallen als deze en denk dat ik een homeopaat zou opzoeken, die pakken ook geestelijke problemen aan. Vaak werkt homeopathie goed, wellicht heb je er wat aan

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:36

Roelke_ schreef:
Lizzle schreef:
Oeh, dat wordt vast heel gezellig! Hoe gaan jullie erheen? Je kunt altijd met hem afspreken, als jij naar huis wilt dat jullie meteen rechtsomkeert maken, dan heb je voor je gevoel een beetje een back-up misschien.

In de auto idd. Dus het komt ook wel goed. Het werken breekt me alleen op, elke dag om 5 uur opstaan. Gisteren niet online geweest, ik kon niet meer. Elke avond 9 uur op bed, het liefst nog vroeger. Lachen

Komt me bekend voor, zon doet mij ook goed. En gewoon in de buitenlucht zijn. In de winter voel ik me vaak ook lusteloos en ellendig. Dat is echt van de laatste jaren, voorheen was winter mijn favoriete seizoen. Sjaal om, muts aan, schaatsen als het kon. Sneeuw. Maar die mooie, koude winterdagen waarbij het zonnetje lekker schijnt schijnen niet meer te bestaan. Want dán kan winter wel mooi zijn..

* Denkt even aan goede tijden *

Ja voel me best wel even ellendig op 't moment. Knallende hoofdpijn, ongesteld, even een dipje.. Lachen

Sorry voor de late reactie!

Hopelijk voel je je nu weer wat beter? Pff, dat klinkt inderdaad heel zwaar. Wat voor werk doe je als ik vragen mag? Is er een mogelijkheid dat je halve dagen gaat werken (voor een poosje)?

De winters zijn de winters niet meer en de zomers zijn de zomer ook niet meer. Tong uitsteken Daar hebben we wat aan! Het is nu 9 van de 10 keer gewoon herfstachtig weer.

Ik ben in juli 'afgestudeerd' en ik zou nu dus opzoek moeten naar een fulltime of parttime baan, alleen dat vind ik best een eng vooruitzicht. Alleen het idee bij vergaderingen al, al weet ik helemaal niet of die er zullen zijn.
Nieuwe mensen om je heen, niet melden wat je hebt (lijkt me iig niet verstandig in een proefperiode) en maar doen alsof het je gemakkelijk af gaat. Jippie!
Ik denk dat ik voorlopig nog maar even rustig aan doe, nu werk ik 2 uur per dag (bijbaantje van m'n schooltijd) en dat is niet verkeerd. Clown

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:16

Sinds een jaar heb ik ook zoiets maar mijn psycholoog zegt dat ik een gegeneraliseerde angststoornis heb, maar de klachten zijn hetzelfde als bij jou, alleen heb ik last van extreme misselijkheid in dat soort situaties en krijg daardoor angst/paniek aanvallen en wil dan vluchten en dingen vermijden.
In het begin kon ik niet eens meer normaal winkelen, hierna sloeg het door op het reizen met OV en naar school gaan.
Ik ben bezig geweest in het boek je gevoel de baas en moet zeggen dat de schema's maken heel erg helpen!! (verkrijgbaar bij oa BOL)

Sinds een maand ben ik aan de anti depressiva hiervoor en ik heb nergens meer last van.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:25

Lizzle schreef:
Sorry voor de late reactie!

Hopelijk voel je je nu weer wat beter? Pff, dat klinkt inderdaad heel zwaar. Wat voor werk doe je als ik vragen mag? Is er een mogelijkheid dat je halve dagen gaat werken (voor een poosje)?

De winters zijn de winters niet meer en de zomers zijn de zomer ook niet meer. Tong uitsteken Daar hebben we wat aan! Het is nu 9 van de 10 keer gewoon herfstachtig weer.

Ik ben in juli 'afgestudeerd' en ik zou nu dus opzoek moeten naar een fulltime of parttime baan, alleen dat vind ik best een eng vooruitzicht. Alleen het idee bij vergaderingen al, al weet ik helemaal niet of die er zullen zijn.
Nieuwe mensen om je heen, niet melden wat je hebt (lijkt me iig niet verstandig in een proefperiode) en maar doen alsof het je gemakkelijk af gaat. Jippie!
Ik denk dat ik voorlopig nog maar even rustig aan doe, nu werk ik 2 uur per dag (bijbaantje van m'n schooltijd) en dat is niet verkeerd. Clown

Voel me alweer wat beter! Het werk wat ik deed was maar voor 2 weken, vakantiebaantje! Dus nu lekker 2 weken vrij nog.

Het gaat nu dan ook veel beter!

2 uur per dag werken klinkt idd ideaal! Wat doe je voor werk? Lachen

En idd, het weer van nu is ook niet echt wat. Erg jammer..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:10

Gelukkig maar! Ah, zie je wel al tegen school op of ben je daar zo gewend dat het een dagelijkse gang van zaken is geworden?
Dat is ook wel ideaal. Vorige week was ik vier dagen vrij, maar daar werd ik toch wel een beetje ongelukkig van. Dan doe ik al helemaal niks overdag.
Ik werk bij een postbedrijf.

Wij willen zon! Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:12

@ Haagsemeid: Dat klinkt inderdaad wel een beetje hetzelfde, bij mij is het ook geen 'echte' agorafobie, maar zijn het agorafobische klachten die hadden kunnen leiden tot agorafobie als ik in een slechter milieu was opgegroeid.
Dat van de misselijkheid heb ik jaren terug ook een tijdje gehad, heel vervelend!
Bedankt voor de tip van het boek. Wat voor schema's zijn dat dan als ik vragen mag?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:45

Lizzle schreef:
Gelukkig maar! Ah, zie je wel al tegen school op of ben je daar zo gewend dat het een dagelijkse gang van zaken is geworden?

Eerst wel, nu minder, ik heb er wel weer zin in eigenlijk!
Voel me steeds beter. Heb vandaag een leuk ritje gemaakt in Gaasterland (groot bos) met één van de pony's van stal, in dubbelspan, een uurtje rijden in de auto hier vandaan. Ging erg goed, erg genoten. Ja

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 00:03

Roelke_ schreef:
Lizzle schreef:

Eerst wel, nu minder, ik heb er wel weer zin in eigenlijk!
Voel me steeds beter. Heb vandaag een leuk ritje gemaakt in Gaasterland (groot bos) met één van de pony's van stal, in dubbelspan, een uurtje rijden in de auto hier vandaan. Ging erg goed, erg genoten. Ja

Alweer sorry voor de trage reactie. Vork
Dat klinkt inderdaad ook heerlijk! Even lekker nergens aan denken.

Ik voelde me de laatste weken ook weer vrij goed, ben zelfs met de bus gegaan! Ging super, niet ontzettend nerveus van tevoren en eenmaal in de bus geen moment paniekgedachte gehad. Zaterdagavond zelfs naar een discotheek geweest (waar wel gratis entree was, kan je er makkelijker in en uit, dat dan weer wel)

Vanavond treed mijn favoriete band op, een vrij onbekende die mijn vrienden via mij kennen. Iedereen is er nu dus heen, behalve ik. Dat voelt wel kudt, ik durf simpelweg niet. Eerst de trein, dan het daar uit zien te houden én dan nog terug. Maar ik hoop op een optreden op een festival binnenkort, als ik m'n rijbewijs heb.

Jullie nog iets beleefd of gedaan?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:38

Even een schopje, hoe gaat het met iedereen?

Ik heb al 3 dagen geen paniekaanval meer gehad. Voel me prettig op school (nadat ik de eerste dag overleefd had) en 't gaat gewoon goed. Ook in de bus, waarmee ik een half uur heen en een half uur terug moet reizen. Voel me nog wel een beetje, raar, kijk elke dag op tegen de dag van morgen.. Heel vreemd.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:32

Eigenlijk gaat het erg goed ik mag niet klagen.
Zondag ga ik naar de ijsselhallen.Ik zie er dan wel weer tegenop omdat het zo druk is.Maar ik wil der zo graag heen en zie alleen het positieve dus ik ga het leuk maken Haha!
Ook ga ik wat meer oefenen met weggaan en leuke dingen doen en ik denk dat dat wel zal gaan slagen.
Roelke fijn dat het goed gaat en er vooruitgang in zit dat geeft je energie om weer door te gaan!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:25

Hartstikke fijn om te lezen dat het met jullie goed gaat!
Roelke, het busverhaal zal in eerste instantie nog altijd onwennig zijn, maar ik denk en hoop dat het op den duur zal slijten. Net zoals het naar school gaan.

Hoe was het bij de ijsselhallen misty? Last gehad van de drukte of viel het achteraf wel mee?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:35

Nee ik heb eigenlijk totaal geen last gehad!
De ijsselhallen was trouwens niks aan maar dat geeft niet Nagelbijten / Gniffelen
Ik ben die dag nog met mij vriend weggeweest met de hond.Normaal zou ik last hebben gehad omdat het een stukkie weg is voor mij dan he.Maar ik voelde totaal niks.Dus echt een vooruitgang.Ik denk dat de homeopathie aan slaat in combinatie met de magnetiseur.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:19

Fijn dat het goed is gegaan 2misty2!

Hoe gaat het met jou Lizzle?

Hebben jullie trouwens wel eens nagedacht over accupunctuur? Heel iets anders, een vriendin van mij heeft migraine, heel zwaar, heeft er eigenlijk continu last van. En sinds een paar maanden doet zij accupunctuur en gaat het met haar steeds beter. Ze heeft meer energie en doet dingen die ze nooit kon, zoals op stap gaan enzo. Het leek mij wel interessant. Ja

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:13

Lizzle; ik heb exact hetzelfde wat jij beschrijft, maar dan is het bij mij gestart door maagklachten in combinatie met angst voor braken...

Openbaar vervoer, afgesloten ruimtes (bios, restaurant, huis van een vriend, ect)... allemaal een probleem.

Gewoon lekker buiten zijn en in eigen huis heb ik geen problemen. Hoewel ik in eerste instantie in huis ook die angst had, en gauw onder de douche ging staan als ik misselijk was; daar voelde ik me veiliger en prettiger.

Ik moet bekennen dat ik heel langzaam verder begin te komen. De trein gaat wel goed, zolang ik bij voorkeur dicht bij een toilet kan zitten. Ik heb dan het liefste een Mp3spelertje aan, zodat ik me op de muziek kan concentreren. Ook rustig ademhalen wil wel eens helpen, een meditatie ook. In een auto met bekenden is inmiddels ook wel te doen. Een bioscoopbezoekje is wat wisselend geweest, de laatste 2 keer ging prima, maar ik zag er van te voren wel tegenop.
In een bus zitten WIL ik gewoon niet meer, dat beviel erg slecht...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 01:04

@Misty: Haha, maar alsnog is het wel leuk dat je er geen last van hebt gehad! Geeft toch een extra steuntje voor de volgende onderneming. Hartstikke goed nieuws dat het aanslaat, hopelijk heb je nu weer extra stimulans om door te oefenen.

@ Roelke_: Het gaat eigenlijk wel goed. Ik heb niet erg veel bijzonders ondernomen, al heb ik een verjaardag (van iemand die niet weet wat ik heb) prima doorstaan, een schoon-oma bezoek van vier uur ook en gaat het in de kroeg ook super. Volgens m'n psycholoog ben ik zelfherstellende en hoef ik nog maar een keer in november te komen. Haha! Het blijft natuurlijk wel knokken met bepaalde dingen, maar ik voel me best aardig. Ik heb trouwens een contract van 20 uur aangeboden gekregen bij mijn huidige bijbaantje. Daarvoor had ik ook al op eigen initiatief een aantal sollicitaties gestuurd naar wat bedrijven. Dáár was ik al trots op. Tong uitsteken
Accupuntuur, ik denk dat het eigenlijk wel goed werkt, ik geloof ook best in dat soort methodes. Ik weet alleen niet waar ik dat kan doen en vooral hoelang je dat zoiets moet doen? Waar helpt het bijvoorbeeld tegen?

@ Nakisha: Herkenbaar! Dat met die misselijkheid heb ik een aantal jaar terug ook gehad. Inderdaad is het dicht bij een wc (of bloembak Clown) zijn geruststellend. Ik vind het al heel knap van je dat je in de trein durft! Zelf moet ik aan de bioscoop niet denken, haha lijkt me zelfs heel wat enger dan een bus. Wat gebeurde er in de bus als ik vragen mag?
Heb je eigenlijk werkelijk als eens overgegeven in zo'n situatie?