Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inka

Re: Borstvoeding? wat heb jij gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:23

Ah wat ben ik blij met dit topic, want sinds de vk vroeg wat ik wilde als het zover was borst of flesvoeding zit ik er al over te tobben. Nu heb ik nog wel even, maar er komt zoveel op je af dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie. Niet alleen met wel of geen bv maar wat moet je allemaal kopen, waar, wat moet je regelen enz. Overal staan van die mooie lijstjes maar ik blijf het lastig vinden.

Ik denk dat ik toch bv ga proberen en dat ik dan gewoon kijk hoe het gaat. Aangezien ik ook astma, eczeem en verschillende allergieen heb is het wel het beste. Ik probeer het gewoon en als het echt niet gaat kan ik altijd nog overstappen op flesvoeding toch?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:27

Dat lijkt mij de juiste instelling! Wie weet gaat het hartstikke soepel en is er niks aan het handje en dan is het echt zoveel leuker (lijkt mij) dan flesvoeding. Het is gewoon natuurlijk en lijkt me heel gezond voor het kindje, zowel lichamelijk als ehhh nou ja dattie lekker dicht bij mama is enzo. En drinken wanneer je honger hebt, niks niet wachten omdat je al teveel gehad hebt...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:38

wat er ook fijn aan is is dat het contact met je baby niet opeens los raakt na de geboorte, maar dat je eerst gewoon heel dicht bij je kindje blijft zegmaar, zodat het gelijdelijk aan gaat dat het zelfstandiger wordt, snap je?
(kan het niet goed uitleggen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:43

Ja, Marigold, ik snap je. Haha!
Zelfs toen ik de borstvoeding na 10 maanden moest stoppen, omdat mijn meisje er te ongeduldig voor werd ('uit een flesje gaat toch veel sneller, mama, en ik heb doooorst') was ik er emotioneel van dat ik haar 'los moest laten'. Hou op, schei uit.... Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:09

Nadya schreef:
faye schreef:
Je borsten worden slapper door de zwangerschap en niet door de bv.

Over openbaar voeden, ik ging ook niet vooraan op het terras zitten, maar gewoon een plekje achteraf, rug er naar toe. Anders zou ik al die maanden nergens naar toe kunnen met voeden om de drie uur Knipoog

Ik ben in het begin ook nergens heen gegaan. Kon niet, want Nikki sliep amper, ze was een heel onrustige baby. We hebben haar ingebakerd en rust en regelmaat gegeven. Dat ging niet buiten de deur, maar thuis des te beter. Was een hele zware tijd, maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en dat ik voor haar thuis gebleven ben.

Als je nog een tweejarige hebt lopen kun je niet hele dagen binnenblijven Knipoog Bij eentje is dat toch wel heel anders. En de tweede was hier een heerlijke slaper en een makkelijk kind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:32

faye schreef:
Nadya schreef:
Ik ben in het begin ook nergens heen gegaan. Kon niet, want Nikki sliep amper, ze was een heel onrustige baby. We hebben haar ingebakerd en rust en regelmaat gegeven. Dat ging niet buiten de deur, maar thuis des te beter. Was een hele zware tijd, maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb en dat ik voor haar thuis gebleven ben.

Als je nog een tweejarige hebt lopen kun je niet hele dagen binnenblijven Knipoog Bij eentje is dat toch wel heel anders. En de tweede was hier een heerlijke slaper en een makkelijk kind.

Als we er al eentje hadden rondlopen, hadden we een enorm probleem gehad. Nikki was echt te onrustig en had gewoon rust en stabiliteit nodig. Gelukkig houden we het bij eentje voorlopig Knipoog . Ik vond dat eerste jaar echt loeizwaar en dan heb ik het nog niet over mijn zwangerschap (9 maanden doodziek, ziekenhuisopname e.d.). Maar goed, nu is ze 2 en is het een stuk makkelijker (al hoewel, de peuterpubertijd Vork ). Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:55

Wacht maar tot ze bijna vier is Haha! Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:21

Ooooh ja, dat heb ik wel aan mijn buurmeisje gezien (die is 6). En ons buurjongetje (bijna 5) kan helemaal een lekker draakje zijn. Maar gelukkig zijn ze ook heel erg lief Ja . Ik maak me meer zorgen over de pubertijd, want dan heb je als ouder een stuk minder te vertellen dan nu (als ik mezelf nog herinner Tong uitsteken ). Rolleyes Haha! Haha! Hyper!

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:05

Ik heb ongeveer 10 weken full time borstvoeding gegeven en daarna nog een tijdje alleen smorgens en savonds. Ik vond het helemaal niks, maar heb het geprobeerd zo lang mogelijk vol te houden voor Mylan. Het deed me zeer, en hij hapte ook steeds verkeerd en had heel erg last van darmkrampjes (ookal is dat wel normaal in het begin).
Maar nu is die 4 maanden, vind ik het soms wel jammer dat ik geen BV meer geef, maar ja kan het nou niet meer terug draaien. Ik heb wel het voordeel dat die van mij al ruim een maand lekker doorslaapt. Leg hem om 9 uur in bed, en om 8 smorgens wordt ie weer wakker, soms moet ik hem zelfs nog wakker maken. Als ik dat eerder had geweten, had ik misschien nog wat langer BV gegeven, maar kon het gewoon niet meer, was zo ontzettend moe van dat BV geven dat ik er tegen op ging zien, ook omdat het pijn deed.

Maar als er nog een volgende komt wil ik het zeker weer proberen, en hopelijk dan wat langer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:19

Ik heb tot 9 maanden borstvoeding gegeven, vanaf 6 maanden probeerde ik vaste voeding bij te geven (wat pas vanaf 9 maanden enigszins fatsoenlijk lukte) en ik heb nog een maand zowel borst als fles gedaan. Nu alleen fles en vaste voeding.

Ik vond het heerlijk om BV te geven, zeker de nachtvoedingen, om in het donker met zo'n warm knuffeltje tegen je aan te liggen, echt heerlijk! Maar na 9 maanden werd ik zelf ongeduldiger en merkte ik dus aan mezelf dat het genoeg was. Gioya heeft nog steeds 3 nachtvoedingen (fles dus) maar die zijn nu voor papa! Duivel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:20

Tamara, dan heb je een goede reden om te stoppen, vind ik. Ik ken ook iemand die gek werd van de pijn en dan houdt het gewoon op. Ik ben zelf een flessenkind en ben er niet slechter van geworden, hoor. Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 01:46

Ook mijn twee kinderen hebben BV gehad (de oudste 7 mnd, de jongste bijna 6 mnd) en ik vond het ideaal.
Toen ik zwanger was van de eerste, had ik zoiets van "ik geef het een week of 6, dan lijkt het me wel handig om op de fles over te gaan". Na 6 weken ging het zó goed, dat ik zoiets had van "je lijkt wel gek om te stoppen Clown !"
Buiten dat BV prima voor je kindje is, vond ik het praktisch (geen gedoe met flesjes maken, altijd voeding op de juiste temp. bij de hand hebben) en wat ik eigenlijk ook wel heel fijn vond: mijn kinderen waren de eerste tijd nog zo heerlijk alleen van mij Bloos .
Op een gegeven moment (ong. met 5 mnd) begon mij het niet kunnen doorslapen een beetje op te breken en ben ik begonnen met ´s avond een fles pap (met afgekolfde melk en rijstebloem) te geven. Wat heet: dat deed met alle plezier mijn man Knipoog .
Vanaf dat moment sliep mijn kind eigenlijk ook meteen door. Bij de tweede heb ik het weer precies zo gedaan, met dat verschil dat hij voor "iets" allergisch was en ben ik op advies van de KA al wat eerder begonnen met het geven van een fles met speciale voeding (weet niet meer hoe het precies heette, alleen nog wel dat dat spul erbarmelijk stonk Ziek , maar kind maakte het niets uit Nagelbijten / Gniffelen ).
Wbt voeden in het openbaar: ik deed altijd een stoffen luier over m´n schouder en achter-/half over het hoofdje van de beeb, dan zag je er helemaal niets van Knipoog .
Mijn borsten zijn er volgens mij ook niet echt op achteruit gegaan; ik had altijd een A-cup Rolleyes en ik heb nu een kleine B Knipoog , waar ik redelijk tevreden mee ben; ben nu 40+ en er hangt nog niks Pling ! (Maar ja, wat je niet hebt kan ook niet hangen natuurlijk Haha! .)
Ik zou iig zo weer voor BV kiezen (of het iig proberen).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 01:55

heb 8 maanden borstvoeding gegeven
maar elke dag gaf pappa een flesje (in het begin met afgekolfde melk totdat die dat uit de fles niet meer accepteerd e , hij kon het imo ook ver krijgen Knipoog )
het badder ritueel was pappa taak , ff quality time met de kleine
en dat was zo tot heel recent (hij is nu bijna 9 Vork )
luiers deed ik als pappa werkte en als pappa er was om de beurt

de rest ongeveer 50/50 als we er beide waren (ben na 3 maanden weer gaan werken)
mijn man werkte overdag ik savonds/snachts en in het weekend beide 40 upwk
we hadden 1 uurtje max per dag max 3x per week dat Danny naar de oppas ging
dan moest ik eerder beginnen of was de pappa later thuis

het was even plannen en we zagen elkaar wat minder , maar naar ons gevoel was dat beter
dan 50 upwk naar de baby opvang ..

merlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 04:03

Ik heb mijn tweeling bv gegeven. Ze hebben een maand in het ziekenhuis gelegen en daar kregen ze afgekolfde melk in een flesje en ik kwam 2x per dag zelf voeden. Ze hebben geen moeite gehad met het verschil bort of flesje. Daarna heb ik ze samen tot 7.5 maand gevoed. Ik vond het zelf niet zo leuk, ik had altijd last van stuwing, omdat mijn zoon meer dronk dan mijn dochter. Hij is toen als eerste aan de fles gegaan. Daarna heb ik mijn dochter nog tot een jaar gevoed. Dat was idd leuk. Iets meer slaap 's nachts want ik hoefde mijn zoon niet meer te doen, dat was nu zijn baby. Ik was eraan begonnen met de gedachte ik ga het gewoon proberen en als het niet lukt krijgen ze de fles.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:36

Wauw Merlot, jij hebt er echt moeite voor gedaan zeg Wow! ; knap dat je het zo lang hebt volgehouden OK dan! !

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:41

Beide dames hebben ruim 1 1/2 jaar bv gekregen. Niet eens zo heel bewust hoor, gewoon gestart, en het liep na verloop van tijd goed. Tja, waarom dan stoppen?
Hangborsten heb ik niet, terwijl ik toch een heel ruime B/C heb.
Ik ben blij dat ik de meest gezonde voeding heb kunnen geven, maar van die weeige verhalen over extra binding, troost etc. word ik altijd kriebelig! Ik propte ook echt niet bij elke huilbui de borst erin hoor, ik ken een vrouw die half bloot rondloopt omdat ze bv geeft en haar kind zoveel mogelijk bij zich wil hebbebn. Dat gaat mij echt veel te ver!