Nog meer bokker met coeliakie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer bokker met coeliakie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:02

Ik snap nooit dat je vertrouwt op zoiets terwijl er geneens echt onderzoek is geweest. Sommige mensen lijken het zelfs leuk om te hebben (interessant doen...)

Ik zou de echte arts afwachten en vooral blijven eten, anders is coeliakie niet aan te tonen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:01

Die mensen die het leuk vinden om het te hebben sporen niet. Ik ondervind best veel last van het dieet. Op het werk, verjaardagen etc. Overal weer opnieuw uitleggen en voor jezelf opkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:14

Voor jezelf opkomen met wat?
Ik zeg gewoon dat ik geen gluten mag en klaar Lachen

Het is irritant dat je geen lekkere hamburger kan eten, maarja je kan niet alles hebben Clown

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:21

Nou dat gedoe van ahh toeee neem nou een stukje, stel je niet aan goed voor je weerstand etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:25

Nooit gehad. Misschien gewoon 1 keer duidelijk nee zeggen?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:29

nielsd schreef:
Ik snap nooit dat je vertrouwt op zoiets terwijl er geneens echt onderzoek is geweest. Sommige mensen lijken het zelfs leuk om te hebben (interessant doen...)

Ik zou de echte arts afwachten en vooral blijven eten, anders is coeliakie niet aan te tonen.

Mag toch hopen dat dit niet voor mij bedoeld is? Enige reden dat ik in dit topic gereageerd heb is omdat mijn allergie-arts mij heeft gadviseerd om me op glutenintolerantie te laten onderzoeken naar aanleiding van mijn bloed- en huis testen.
volgens mij is het niet voor mij bedoeld nu ik het nog eens lees ... :s

Ik heb dinsdag een afspraak met de MLD arts. Ik heb begrepen dat voor en scopie 6 weken een gluten dieet gevolgd moet worden, klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:35

Niet voor jou Wennie Knipoog

Glutedieet, bedoel je dan juist gluten eten of juist niet ?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:38

Gelukkig maar Tong uitsteken

Juist gluten eten. Ik moest van mijn huisarts stoppen met tarwe omdat ik daar allergische voor was (uitslag bloedtest). Nu wil die arts van het allergiecentrum dat ik me laat testen op glutenintolerantie. Maar dan moet ik toch eerst 6 weken wel gluten eten om een correcte uitslag te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:55

Ja, inderdaad. Dus geniet er nog maar goed van Clown

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:53

nielsd schreef:

Ik weet niet of je mij hiermee bedoeld, maar kan je verzekeren dat ik echt niet heel blij ben met deze uitslag. Ben alleen "blij" dat ik er een oorzaak voor de klachten is gevonden en dat ik dus niet alles tussen mijn oren heb zitten, zoals de huisarts mij bijna verweet. Met "alleen" glutenintolerantie lijkt het me we een stuk "makkelijker" om boodschappen enzo te doen, nu mag ik geen melkproducten, meeste graansoorten en mais EN geen kippe-eiwit. Heb gisteren even in de supermarkt rondgeneusd en zelfs rijstkoeken mag ik geeneens nemen ivm sporen van lactose en mais. Ik blijf ook gewoon eten totaan het onderzoek in het ziekenhuis, wil geen valse uitslagen daar. En dat is dus 10 maart. Daarna kan ik de "foute" ingredienten elimineren.

En ja, ik vertrouw hierop. Er is namelijk wel degelijk onderzoek geweest. Mijn bloed is getest op antilichamen op pak hem beet 300 voedingscomponenten. Dit is geen allergietest maar een intolerantietest. En hieruit zijn dus al die intoleranties gekomen. En nee, dit is niet in het ziekenhuis gebeurd.

Deze intoleranties zouden de oorzaak moeten zijn van de darmproblemen die ze in het ziekenhuis vermoeden (zweren en ontstekingen in de dikke darm).

Ik omschrijf het altijd maar als volgt. Ik heb een heleboel klachten. De artsen/het ziekenhuis gaan onderzoeken waar die klachten vandaan komen. Dit lijkt probleem X te zijn (en X is dan coeliakie of Crohn of een andere darmontstekingsziekte die bij mij dus alleen nog vermoed wordt en niet aangetoond is). Het ziekenhuis ziet dit als de oorzaak voor die klachten, pompen er een lading medicijnen in als bestrijding van de ontstekingen (dus niet bij coeliakie, want dan moet je op gv). Dus ontsteking weg, dus klacht weg. Opgelost. Althans, zo wordt vaak in het ziekenhuis gedacht. Maar dan is mijn vraag, waarom krijgt iemand last van die ontstekingen. Dit probeer ik dus via alternatieve geneeskunde te onderzoeken, omdat ze mijns inziens in de reguliere geneeskunde hier nog amper voor openstaan. Nu blijkt dus dat ik voor een heleboel zaken intolerant ben. Voila, reden van die ontstekingen.

Wat de reden van die intolerantie is, dat snap ik nog niet en wordt dus ook (nog) niet onderzocht.

Op deze wijze zie ik voor mezelf in ieder geval mogelijkheden om weer zo gezond als mogelijk te worden zonder dat ik troep als prednison ofzo hoef te slikken (als het inderdaad ontstekingen zijn is die kans namelijk vrij groot).

De reguliere geneeskunde vind ik vaak wat tunnelvisie hebben. Kijk naar Horse_, zij heeft coeliakie. Door gv te eten zou zij van de klachten af moeten zijn. Ergens in het topic gaf zij al aan dat niet alle klachten verdwenen zijn. Het kan dus best zo zijn dat zij ook nog voor andere zaken intolerant is, die in het ziekenhuis (nog) niet zijn opgemerkt. En dat wil ik door mijn handelwijze (proberen te) voorkomen.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:56

hallo!!
Ik weet sinds een aantal weken dat ik Coeliakie heb,
een jaar of 6 geleden was ik ook al bij de dr geweest,
maar toen zij die dat het een sepastische darm was...
een maand of 2 geleden, werd ik zoo ziek van kramp e.d.
zoo erg dat ik niet eens meer normaal kon lopenm
dus toch maar wer naar de dr. gegaan en naar t ziekenhuis...
en idd k heb een glutenallergie..
kan alleen pas 7 maart naar de dietist, maar met behulp van een
aantal mensen ben k toch maar alvast begonnen met glutenvrij te eten, t valt best mee vind ik...
gezellig een topic!!!!!!!!!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:28

nielsd schreef:
Ja, inderdaad. Dus geniet er nog maar goed van Clown

Zodra ik weet wanneer mn onderzoek is ga ik helemaal los met eten Clown Pizza, pasta's en hamburgers here I come!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:22

Ach, ik heb een beetje een omstreden kinderarts. Die zegt ook rustig dat ik gluten kan gaan eten als ik uitgegroeit ben.
Dat is het enige probleem wat ik heb. Ik groei niet.
Maar waarom zou ik dan geen gluten meer eten als ik toch uitgegroeit ben?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:55

Niels, die moet je even uitleggen, die snap ik niet! Waar is dat een reactie op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:59

Gewoon algemeen. Niet eens zo op iemand Clown

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:48

hey ik heb via via eeb boek van TNO waar op ongeveer 300 blz staat wat we wel en niet mogen eten,met merknaam EAN code en waar je het kan kopen dus als iemand iets wil weten... hoor ik t wel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:49

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:52

is idd ook handig.. dat hadden we nog niet gevonden thnxx

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:19

Ik heb 2 april mijn scopie.
Dus mag nu weer rustig gluten in mn dieet brengen. Zal wel even flink pijn doen, maar heb wel al wat lekkere dingen bedacht die ik wil eten Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:26

Als je dan moet zondigen en het pijn gaat doen zou ik inderdaad maar flink wat lekkere dingen nemen. Ik mis donuts wel eens en croissants.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:54

Wennie: Heb je wel gevraagd om narcose?
Ik ben zelf onder narcose gegaan en dat is het prettigst hoor!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:13

Geen narcose wel verdovende middelen in mn keel. We zien wel hoe t gaat. Bij de onderkant (jaja) heb ik t ook een keer zonder narcose gaan en dat ging redelijk.
Ik heb vooral erg veel zin in lasagna. Heb nog geen gv lasagnabladen gevonden dus dat mis ik wel.

Ik merk dat ik als ik binnnen loop bij een arts ik helemaal dicht klap. Ik schrijf wel dingen op maar vergeet de helft alsnog Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:14

Nou, sterkte dan maar. Ik ben zelf altijd doodsbang met dat soort dingen dus ik zou altijd narcose nemen. Lekker zo'n slang door je keel Clown

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:17

Ik moet zeggen dat ik al lang blij was dat het redelijk snel kan.
Voor mn vorige scopie moest ik 2,5 maanden wachten....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:37

Lasagnebladen zijn er wel glutenvrij. Weet alleen het merk niet meer.