Groente 'leren' eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkii

Re: Groente 'leren' eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:32

Mijn zusje eet ook absuluut geen groente en moet ook altijd bijna kotsen als ze het toch eet.
Sommige dingen van fruit lust ze wel, en idd die baby-fruithapjes zijn écht lekker Kwijl
Lees dat je sinaasappelsap niet lust omdat daar van die 'velletjes' inzitten,
maar je hebt ook sinaasappelsap zonder die velletjes, misschien lust je dat wel?
En idd rauwe groente kan ook best lekker zijn bijv. reepjes paprika
Bij de groenteman hebben ze meestal ook van die salades met bloemkool ofzoiets erin,
heb je dat al eens geprobeert?
Ik hoop dat je over je angst heen gaat komen en groente vind die je tóch wel een beetje lekker vind.

Edit: Misschien is watermeloen ook wel wat? Is lekker zoet, en ik denk dat de meeste mensen dat wel lusten.
Laatst bijgewerkt door nikkii op 29-06-07 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:35

Ik heb precies het zelfde Nagelbijten / Gniffelen

Ik proef het wel, maar dan wordt het gelijk uitgespuugt, omdat ik het gewoon niet lust ofzo Nagelbijten / Gniffelen
Maar groente wel eten s toch gezonder, daarom wil ik het wel proberen te eten Nagelbijten / Gniffelen Ik lust nu een ding een beetje Clown Stoofpeertjes Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:09

watermeloen moet ik absoluut niet, smaakt naar komkommer ... Nagelbijten / Gniffelen

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:58

over iedere vieze groente gaat tegenwoordig curry-poeder, even mengen en je proeft er bijna niks meer van Vork

ideaal Haha!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:06

Ik ben ook geen groente eter, maar het wordt me wel dagelijks voorgeschoteld! Broccoli vind ik de meest smerige groente die er is! Heb mam al meerdere malen gevraagd een sausje er overheen te kwakken want anders is het niet te verwerken! Witlof, net zoiets afgrijselijks of spruiten, uhw, mijn maag gaat er al van keren!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:15

Pureren zou je bij mij dus écht niet moeten proberen: dat gewauwel in je mond, bah! Liever gewoon beetgaar. En ik weet niet of je met bloemkool moet beginnen, dat is nou juist zo'n groente waar veel mensen niet zo dol op zijn en een sterke geur heeft.

Je eet wel aardappels las ik, misschien is hete bliksem dan een idee? Stamppot appels zeg maar. Appel = geel, dus vallen die groene stukjes ook niet zo op. Spekjes/vlees erbij. Oh en als mijn zusje en ik vroeger geen groente lustten, mochten we er kaas over raspen. Dat neutraliseert de smaak van de groente. Misschien dat dat helpt Lachen

Succes in ieder geval!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:18

Ik heb er ook moeite mee, in die zin dat ik nu samenwoon,...

Eerst werd het me practisch elke dag voorgeschoteld en nu heb ik de keus om het te laten staan,...

Gaat naar goede tips speuren! Cool

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:24

Lust je aardappelpuree? Ik ben zelf ook een slechte groente-eter, maar wat ik erg lekker vind is rodekoolschotel. Men neme gehakt, dit rul je met eventueel wat ui erdoor. dit gaat onderin de ovenschaal. Daarbovenop gaat rode kool uit blik. Je maakt de aardappelpuree klaar en die gaat daarbovenop, en dan nog wat plakjes kaas. Halfuurtje tot 3 kwartier in de oven en klaar.

Je kan de samenstelling helemaal zelf bepalen en zou dus bijvoorbeeld maar een heel klein laagje rode kool erin kunnen doen Ja

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:39

Lus je ook geen witte bonen in tomatensaus...?
En avocadom is erg gezond en superlekker!
Misschien kan je ook eens spinazie a la creme proberen. Je kan trouwens ook een spinazie taart maken...*zit ook veel ijzer in!*

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:23

Oh! nog een idee Tong uitsteken

draai die groenten door de mixer en maak er een lekkere soep van! Lachen lekker op smaak brengen en klaar ben je, je proeft er niks meer van.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:21

Ik denk dat je er eerst zelf volkomen achter zal moeten staan voordat je het echt kunt eten.
Je moet zelf overtuigd zijn van je zaak.
De grootste oorzaak van het weer uitkotsen van de groente zit namelijk in je hoofd. Hetzelfde is dat met de meeste gevallen van reisziek worden. Als je die mensen een placebo pilletje geeft is het al over.
Je moet echt 100% voor gaan en overtuigd zijn dat je het kunt. Dan met heel weinig beginnen om je lichaam toch te laten wennen (maar een opscheplepel kan al snel).
Je zult er zelf achter moeten komen welke groenten je lust. Ik zelf vind bijna alle 'kook' groenten met gekookte aardappelen lekker. Dus de soort van Nederlands gerechten.
Aardappelen zijn trouwens ook groenten, lust je dat wel?
Ook houd ik van bijvoorbeeld sperziebonen en gekookte aardappelen maar dan ook nog lekker appelmoes erbij. Lust je appelmoes?
Succes!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 19:45

Ik lust aardappelen wel, en appelmoest niet. En al die vragen hier allemaal, met spinazie begin ik absoluut niet, echt niet. Ik wil het echt heel graag proberen, en ik sta er echt achter, maar spinazie, nee Haha! .

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:50

oeee ik eet ook compleet geen groentes ....
zoals vieze spazie enz en bloemkool t meurt altijd al zo laat staan als t op me bord ligt voor me neus te stinken... Bloos krijg al kokhals neigingen voordat ik uberhaupt een hap heb genomen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:52

ik heb het zelfde en het wordt bij mij alleen maar erger eigenlijk.
eerst vond ik het vies, altijd al gevonden en dus eet ik het niet veel meer.
Nu eet ik het met mijn neus dicht zodat ik het niet zo proef en moet dan wel kokhalsen maar niet overgeven. (alleen spinazie kan ik écht niet eten dat komt er echt direct weer uit).
Heb geen idee of dit over gaat, ben de laatste tijd wel wat meer ziek maar niet echt extreem en ik eet wel veel vlees, aardappels en fruit enzo.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 22:02

superlise schreef:
ik heb het zelfde en het wordt bij mij alleen maar erger eigenlijk.
eerst vond ik het vies, altijd al gevonden en dus eet ik het niet veel meer.
Nu eet ik het met mijn neus dicht zodat ik het niet zo proef en moet dan wel kokhalsen maar niet overgeven. (alleen spinazie kan ik écht niet eten dat komt er echt direct weer uit).
Heb geen idee of dit over gaat, ben de laatste tijd wel wat meer ziek maar niet echt extreem en ik eet wel veel vlees, aardappels en fruit enzo.

Zo begon het met mij ook op de basisschool al een beetje, in de 1e kreeg ik een virus en was ik 3 maanden thuis, 2e klas idem dito, 3e klas was ik het halve jaar thuis, en 4e jaar hetzelfde. En nu heb ik volgend jaar examens..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:43

Ik denk dat jouw probleem niet bij de groente ligt, maar jij heb groente in je hoofd verbonden met kotsen. Omdat je bang bent om te kotsen, durf je niet te eten. Ik heb nooit last gehad met groente eten, maar wel met misselijk zijn. Heb gewoon zó'n ontzettende hekel aan misselijk zijn, dat ik me telkens ging afvragen: ben ik misselijk? Wat voel ik nu? En ja dan werd ik misselijk... gewoon psychisch dus. Nu ben ik nog wel eens misselijk (ja op excursie kwam het er zelfs uitzetten, maar toen was ik helaas écht ziek, ik weet nu goed wanneer ik mijzelf voor de gek houd) maar nu kan het me echt geen bal meer schelen, én ben ik bijna nooit misselijk meer.
Denk er dus niet bij na dat je groente eet, houd je zelf voor de gek, doe of het wat anders is.. vanaf dan zal het alleen maar makkelijker moeten gaan.
Maar meid: geen groente eten kan echt niet, lukt het je niet zelf schakel dan iig hulp in want dit is niet normaal meer..

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:03

Je kan een zak soepgroente of een macroni pakket halen,staafmixen tot het een prutje is.
En door de macroni,spaggetti,nasi of bami doen.
Gehakt en rode saus(zakje?) erdoor en de groente proef je echt niet!
Op een heel dappere dag neem je komkommer...dunne plakjes of blokjes in azijn met wat suiker laten weken...mjammieee
Maar om te beginnen lijken onzichtbare groente me toch het beste voor je.jamie olivier zag ik op tv vanmiddag ook iets lekkers maken,canelonni en dat vullen met bloemkoolprut...echt heel fijngemalen
Mischien kun je eens googelen voor recepten!
Mijn zoon gaat kokhalsen van andijvie en vanalles wat er op lijkt.Blij dat ik hem nooit gedwongen heb!
Je smaak veranderd om de zoveel tijd wie weet ga je het nog een keer lekker vinden!
Ohja ik ben zelf eens misselijk geworden van witte bonen in tomatensaus,,eet ik nooit meer! Dus snap dat je het moeilijk vind!!
sterkte ermee!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 23:06

Paula schreef:
Ik denk dat jouw probleem niet bij de groente ligt, maar jij heb groente in je hoofd verbonden met kotsen. Omdat je bang bent om te kotsen, durf je niet te eten. Ik heb nooit last gehad met groente eten, maar wel met misselijk zijn. Heb gewoon zó'n ontzettende hekel aan misselijk zijn, dat ik me telkens ging afvragen: ben ik misselijk? Wat voel ik nu? En ja dan werd ik misselijk... gewoon psychisch dus. Nu ben ik nog wel eens misselijk (ja op excursie kwam het er zelfs uitzetten, maar toen was ik helaas écht ziek, ik weet nu goed wanneer ik mijzelf voor de gek houd) maar nu kan het me echt geen bal meer schelen, én ben ik bijna nooit misselijk meer.
Denk er dus niet bij na dat je groente eet, houd je zelf voor de gek, doe of het wat anders is.. vanaf dan zal het alleen maar makkelijker moeten gaan.
Maar meid: geen groente eten kan echt niet, lukt het je niet zelf schakel dan iig hulp in want dit is niet normaal meer..

Dat kotsen is niet psychisch, vroeger toen ik nog groente at, en ook nergens over nadacht verder (lang, lang geleden) ben ik ervan over me nek gegaan.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:08

Ik neem hier even een stipje, ik lus namelijk ook bijna geen groenten!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:39

Ik ben zelf echt super groenten-fan, mits het lekker is bereid Knipoog

Maar misschien is het voor jou een idee om bijvoorbeeld runderbief-reepjes te maken in de wok, met teriyaki-saus (vind ik zelf echt geweldig spul, is niet zo ''sauserig'' maar geeft wel net even een lekker smaakje) en dan doe je er een klein beetje paprika en/of peultjes bij. Maar dan ook echt maar een beetje Haha!
Eet er nog wat rijst bij, en als je een hapje van de groenten neemt, prop dan ook wat vlees en rijst op je lepel, dus dat je niet alleen de groenten in 1 keer door hoeft te slikken Knipoog
Maar echt, met een lekker sausje of kruidenmix er doorheen en wat rijst, smaakt het bijna hetzelfde als het vlees etc.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 09:25

Biefstuk moet ik sowieso niet doen, ben ik een halfuur bezig om 1 stukje te kauwen Haha! maar met kip o.i.d. kan wel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:28

ik eet ook al jaren geen groente. Wel veel fruit dat vind ik lekker, groente vind ik niet te eten, vind het echt vies gewoon. Heb laatst een keer asperges geproefd met ham en ei dat was wel eet baar moet ik zeggen.
Ik wens ook al jaren dat ik groente wel lekker zou vinden het is heel vervelend als je geen groentes lust. Maarja valt weinig aan te doen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:59

je bent 16 zie ik? dan moet je nog even w8en ik denk dat t de hormonen zijn, toen ik 12 was at ik geen enkel groente meer, toen ik 17,5 was ging ik weer wat proberenbeetje bij beetje, nu inmiddels 18 eet ik groente waarvan ik eerst zo ontzettend moest kotsen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:03

vinden jullie het wel lekker dan? ik word ook kots misselijk van groente maar meer omdat ik het zo vies vind

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:06

Haha! Ik snap het eigenlijk wel; bij mij komt rode bieten er met dezelfde gang weer uit. Terwijl ik daar als kind best gek op was. Maar na een keertje misselijk te zijn geweest hoef ik ze nu niet meer. Mijn maag begint al te draaien bij de gedachte alleen al.

Wat je ook zou kunnen proberen is stamppot met lekkere jus en niet te veel groente. Vooral stamppot waar relatief niet zoveel smaak aan zit zoals stamppot wortels en uien of witte kool.