Spastische darm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re: Spastische darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:48

Hell yeah, ik heb nu een paar dingen waar ik niet tegen kan maar dit vind ik toch wel vervelend, ik kan niet tegen : Ibuprofen de pijnstiller.
Héérlijk want dat was de enige pijnstiller die tegen mijn hoofdpijn hielp. Jippi lang leven mijn buik Rolleyes

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:39

SplashIsLief schreef:
Ik merk dat het bij mij nu heel goed gaat sinds ik vakantiewerk doe:
- Ik beweeg meer
- Drink meer
- Eet regelmatig

Daarintegen wel onwisj moe, maar in elk geval geen last van mijn buik Clown

Hee wat goed. Regelmaat is ook heel erg belangrijk als je dit hebt. Dagelijks op vaste tijden eten en hoe vreselijk saai ook, vaste tijden in en uit je bed. Ik merk wel dat ik meer last krijg als ik me niet aan dit vaste patroon houdt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:28

Vraagje, ik weet niet echt of ik het ook heb, ik denk het wel, maar elke keer als ik besluit naar de dokter te gaan heb ik het een poos niet en vergeet ik het of heb ik echt geen tijd.

Maar ik heb het dus vooral savonds, dan ben ik misselijk en heb ik verschrikkelijk pijn in mn buik, geen steken ofzo. En dan ga ik naar de wc (weet niet of ik erboven moet gaan hangen of erop moet gaan zitten). En ga ik dus zitten Knipoog pas in het allerergste geval moet ik ook overgeven (is maar 1 keer gebeurd en toen kon ik niet naar de wc dus was lastig). En dan heb ik ook verschrikkelijk last van diarree, ben dan ook echt superziek, zweten, koud hebben, rillen blabla, dan na 3 kwartier/uurtje ga ik weer mn bedje in en de volgende dag merk ik er niets meer van. Zeer zelden heb ik het ook overdag.. wat vinden jullie?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:55

Ik weet niet, zo heb ik het ook wel Ja maar ook wel overdag maar wel minder.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:50

Zo heb ik het gelukkig niet meer heel vaak. Heel af en toe nog. Dat is inderdaad niet fijn. Misschien ook eens nagaan wat je dan op die dag hebt gegeten of gedronken. Misschien zie je dan een verband met bepaalde producten die je hebt gegeten/gedronken en dus misschien niet tegen kan.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:51

Ja, hoelang doet je voedsel erover om verteerd te worden? Normaal toch anderhalve dag zoiets? En bepaalde dingen vast iets langer/korter (thee duurt bij mij nog geen 2 uur... zo vervelend) Ik drink trouwens ook heel weinig op de dag, echt zeker geen 2 liter, zou het daar ook door kunnen komen? (ik doe mn best, maar blijf dan naar de wc renne)

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:53

Geen flauw idee hoelang je voedsel erover doet eigenlijk. Thee kan je darmen irriteren en kan laxerend werken. Hoe meer je drinkt, hoe beter voor je darmen inderdaad. Misschien ook maar een soort dagboekje bijhouden?

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:03

Een dagboek bijhouden kan inderdaad erg verhelderend werken. Gewoon bijhouden wat je eet, of je er last van krijgt en bijhouden hoe vaak en wat voor ontlasting je hebt. Het is soms wel irritant om een tijdje alles op te schrijven, maar het kan inderdaad helpen om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van je klachten.
Thee kan overigens ook goed zijn voor je darmen, maar dan moet het wel kruidenthee zijn (geen zwarte thee dus) en het liefst zonder suiker (eventueel honing, als je daar geen klachten van krijgt). Venkelthee staat bekend om het rustgevende effect dat het op je darmen heeft. En daarbij kan een warm kopje thee sowieso al erg prettig zijn voor je buik.
Maar niet iedereen kan tegen dezelfde dingen, dus als je er niet tegen kunt moet je het natuurlijk vooral niet nemen.
Pijnstillers zijn trouwens heel slecht bij darmklachten, ik mag alleen paracetamol omdat de rest de klachten kan verergeren. Maar als het niet meer te houden is dan kan een enkel tabletje van iets anders niet veel kwaad, maar ik probeer het te vermijden.
Ik heb overigens wel aan de antidepressiva gezeten, omdat dat de pijn mogelijk kon verzachten. Ondanks dat ik er erg op tegen ben zware medicijnen te slikken heb ik het geprobeerd. De eerste variant deed niets tegen de pijn, maar ik kwam er wel kilo's van aan Boos!..
De tweede variant werd ik zo ziek van dat ik er na twee dagen mee moest stoppen omdat de arts het niet verantwoord vond om door te gaan. Het leek wel of ik zwaar drugs gebruikt had (zo denk ik dat het moet voelen) en dat het dan verkeerd viel.. Maarja, antidepressiva zijn in een zekere zin ook drugs.
Ik raad het ook wel af om dat te proberen, je wordt er meestal niet beter van. Hoewel mijn leven nog steeds flink naar de klote is door mijn maag en darmproblemen denk ik niet dat ik snel weer een zwaar medicijn zal proberen.
Zoals hierboven al veel genoemd is, bereik je denk ik meer met andere dingen. Zoals veel bewegen, regelmatig leven, vaker per dag eten maar dan kleinere maaltijden, eventueel medicijnen zoals vezelzakjes als dat wel helpt en gewoon goed op je voeding letten. Ik heb inmiddels een waslijst van dingen die me irriteren, maar het gekke is dat ik van sommige dingen lang niet altijd last krijg. En soms kan ik me ook niet helemaal inhouden als ik een lekkere zak chips op tafel zie liggen Clown
Maar dat probeer ik echt te vermijden, want ik weet dat ik eventueel last kan krijgen als ik dat al niet heb op dat moment.
Maar voor de mensen die nog niet zeker weten of ze het hebben of niet weten wat ze moeten doen:
analyseer je eet en beweegpatroon en kijk waar je last van krijgt, beweeg je te weinig probeer dat dan meer te doen en een arts raadplegen bij erge klachten kan ook nooit kwaad. Soms kunnen ze hele goede raad geven en het simpelste advies kan soms al een hoop oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:17

ik heb ook een zeer zware vorm ervan, ik kan eigenlijk niets meer eten.... Ik loop nu bij een internist, over een maand of wat word ik helemaal binnenste buiten gekeerd en gaan ze me eens goed onderzoeken.

het enige wat ik eet op een dag (op aanraden van de internist) is:

S morgens een bakje cornflaces
S middags 2 boterhammen met kip
S avonds 2 boterhammen met kip, ei of suiker
en per dag 3 stuks fruit

verder drink ik enkel water met wat limonade siroop, en zelfs nu heb ik nog regelmatig erge buikpijn. Alle andere soorten eten moet ik echt laten staan, anders krijg ik verschrikkelijke buikpijn die krampen staan ongeveer gelijk aan weeen die je hebt tijdens een bevalling, geen pretje dus.

Ik heb nu morfineachtige tabletten gekregen om de pijn wat te verminderen, maar zelfs die werken niet echt super.. Ik ben het echt beu, van mij mogen ze alles eruit halen.... en er een plastic buis voor terug zetten ofzo, want dit word me echt te veel..

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:17

Dat komt me helaas bekend voor. Ik weet nog niet wat het is om weeën te hebben, maar ik denk dat ik er een aardige schatting van kan maken. Ik kruip soms over de grond van de pijn, ik heb soms aanvallen die erg heftig zijn en uren duren. Daarna ben ik helemaal uitgeput, want het kost echt veel kracht en energie.

Met eten moet ik dus ook verschrikkelijk uitkijken en ik drink meestal water of water met siroop (af en toe een sapje, maar dan geen irriterend spul als sinaasappelsap). Vroeger was ik gek op priklimonade (niet dat ik het de hele dag dronk hoor) maar dat is nu echt uit den boze, al dat koolzuur zorgt echt voor problemen. Met eten moet ik dus ook uitkijken, het moet zo zacht mogelijk van smaak zijn en niet te hard en dan gaat het vaak redelijk.
Maar ondanks dat ik heel goed oplet wat ik doe en eet, heb ik vaak nog de vreselijkste aanvallen.
Ik wil ook graag sterkere pijnstillers voor als het te heftig wordt, maar dat wordt mij sterk afgeraden door de MDL-arts en mijn huisarts, omdat zulke medicijnen op de lange termijn alleen maar voor meer irritatie zorgen. Dus ik houd het voorlopig bij paracetamol.

Wat alles eruit halen betreft, daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Het kan natuurlijk niet, maar o wat zou het opluchten als mijn maag en darmen eens niet moeilijk zouden doen.
Maar ik zie wel of het ooit verbetert, ik doe er in elk geval alles aan wat in mijn macht ligt. En ook de artsen blijven meedenken, volgende week ben ik bijvoorbeeld weer aan de beurt voor een onderzoek van de maag en dunne darm. Niet dat dat een pretje is, maar ze hebben mogelijk weer een idee van wat het kan zijn. DUs doen dan maar dat onderzoek, wie weet komt er iets uit waar wat aan te doen is.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:43

Wat me opvalt is dat iedereen hier wel echt pijn heeft? zelfs aanvallen en dergelijke. Ik heb nooit echt pijn,af en toe eens een krampje misschien,maar dat is het. Ik 'voel' mijn maag en darmen meestal wel, moeilijk uit te leggen,maar ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel ? Clown

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:11

Ja,als ik eens geen pijn heb (is de laatste tijd vrij zeldzaam) dan voel ik mijn maag en darmen als het ware wel zitten. Ik ben me dan erg bewust ervan dat ik ze heb. Een vreemd gevoel is het wel een beetje, want bij andere organen heb ik dat niet echt. En het is ook niet zo dat ik er de hele dag op zit te letten,maar dat gevoel is er soms gewoon.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 16:07

Pff ik zie er ook best tegen op om op vakantie te gaan met niet een wc in de buurt en niet m'n eigen vertrouwde eten enzo. Heb nu wel iets waar van ik het idee heb dat het een beetje helpt maar dat zal niet helpen bij mensen die het zó erg hebben als Amandje en Debo, ik leef met jullie mee zeg Ach gut
Ik vraag me toch wel af hoe het komt dat je [ik] er met warm eten meer last van heb dan met een boterham ofzo?
Ik heb er ook al aan gedacht savonds alleen nog maar een boterham ofzo in iedergeval niets warms te eten maar dat valt natuurlijk niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:03

Als je geen pijn hebt heb je geen PDS... (denk ik) Ik heb altijd erg veel pijn...

_micha_ Ik ga ook niet graag van huis, vakantie enzo is meer een plaag dan een plezier... Vroeger was ik altijd op pad, nu zit ik 95% van mijn tijd thuis omdat ik niet weg 'durf'

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:15

Ja ik durf ook niet meer weg, ben vorig jaar met mn vriend naar griekenland geweest, maar na 1 week (we zaten er 2) begon het weer (ik denk van stress ofzo). Ik durf echt niet meer zomaar ergens heen te gaan voor het geval dat, zo vervelend, het beinvloed wel veel. Ik vind het ook zo schaamtelijk om op die wc te gaan zitten als ik er last van heb, schaam me dood... Leuk dat mn vriend en ik nog thuis wonen.. Iedereen kan meegenieten. Ik wil dus ook het liefst in Nederland blijven op vakantie, ik krijg stress van het buitenland (door de andere taal die er gesproken wordt, het eten, en alles eromheen wat in de gaten gehouden moet worden).

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:17

Ik weet niet of ik er nou gewoon neit goed tegen kan of ik me al zo druk maak van te voren dat ik buikpijn krijg, volgens mij krijg je het ook sneller als je steeds denkt oeh straks krijg ik het weer[doe ik zelf ook hoor]

Maar niemand een idee waarom je het sneller hebt met warm eten?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:26

Ik heb geen idee, misschien dat er iets in je darmen zit wat prikkelbaarder is voor warme (foute) stoffen. Ik neem aan dat de reden is dat je hier last van krijgt is omdat je lichaam het zo snel mogelijk uit je lichaam wilt hebben...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:27

Trouwens, zou het om dezelfde reden geen allergische reactie kunnen zijn?

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:30

@_micha_: ik denk dat warm eten gewoon veel moeilijker te verteren is dan brood. Ook eet je waarschijnlijk meer avondeten dan brood, dus een grotere hoeveelheid in een keer. Avondeten is ook vaak een stuk gekruider dan brood. Eigenlijk best logisch als ik t zo opschrijf Tong uitsteken
Ik heb er zelf ook meer last van tijdens het avondeten. Op mijn werk (ik werk vaak van 15.00 tot 22.00) eet ik ook vaak brood (dus 3 keer brood per dag) dan gaat het veel beter. Alleen denk ik als je dit altijd zou doen je een tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:44

Ik eet juist niet meer savonds maar het klinkt wel logisch ja. Nee ik had ook al eerder gezegt dat dat niet te doen valt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:28

Ik vind dat dokters het tegenwoordig snel op een "Spastische Darm" gooit..
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een spastische darm, tuurlijk zullen er mensen zijn die het wél hebben. Maar 9 van de 10x is er toch echt zoveel meer aan de hand.

Ik heb vanaf mijn 13e tot mijn 17e bijna elke week bij de dokter gezeten omdat ik zo'n verschrikkelijke pijn had in mijn maag en darmen.
Elke keer wéér zei de dokter precies hetzelfde: Ja dit slaat alles op een spastische darm! Je hebt alle symptomen, eet veel vezels en alles wat erbij hoort..

De dokter gooit het daarop omdat ze zelf ook niet meer erover weten..
Op een gegeven moment hebben we nog aan darmkanker gedacht, ik lag nachten wakker, wilden niet meer naar school, niet meer naar vrienden, nergens heen behalve me verzorgpony.
We wilde toen een darmonderzoek laten doen in het ziekenhuis, maar dat is me afgeraden. Want ik moest gewoon veel vezels eten! Toen was ik al 16jaar en liep ik er al 3jaar meerond!

Toen at ik alleen nog maar brood op een dag, want de rest kon ik niet verdragen..
Ben toen via via bij iemand terecht gekomen die mij vertelde dat ik allergies was voor: tarwe, melk, suiker, citrusvruchten, varkensvlees en zo nog veel meer dingen.
Ik moest alles langzaam afbouwen, nieuw brood en nieuwe producten gaan proberen..
De eerste paar dagen ben ik er echt ziek van geweest, want je lichaam gaat naar suiker vragen omdat het daar heel erg aan gewend is, ging helemaal trillen als ik geen suiker binnen kreeg.
Ik heb dit dieet een jaar volmoeten houden en ik voelde me altijd zo slap, moe en lusteloos.. Omdat ik gewoon bijna niets voedends binnen kreeg.
Maar de buikpijn was weg, de maagpijn was weg!

Ik moest elke week onder allemaal apparaten (soort magneten) en dan kon ik langzaam aan weer melk en tarwe gaan proberen.
Van 1 theelepel melk heb ik toen 4dagen voor op me bed gelegen vanwege de pijn in me buik, die was onverdragelijk.. Normaal had ik ook deze pijn in me buik maar omdat je dat al jaren voelde voelt het opeens veel minder.

Weer na een paar maanden mogt ik langzaam aan melk en tarwe gaan proberen, ik hoefde alleen terug te komen als het weer verkeerd zou gaan. Ben ondertussen nooit meer terug gegaan maar had ook geen tarwe of wat dan ook geprobeerd Bloos ik durfde het niet omdat ik bang was dat ik weer zoveel pijn zou hebben..

Nu, eet ik alles weer.. Alleen teveel melk krijg ik een klein beetje buikpijn van.
ik heb alles opnieuwe moeten leren eten. Want ik heb altijd zo slecht gegeten dat ik heel mijn maag en darmen heb verpest.
Mijn eetstoornis was dus de oorzaak van alles, toen dacht ik dat ik heel normaal at.
Sochtends at ik niets dat kon ik volhouden tot smiddags 4uur en dan gingen alle remmen los, alleen maar snoep ging er dan naar binnen.
Avondeten at ik ook amper, savonds om 8uur gingen er allemaal koekjes naar binnen..
Dat allemaal omdat mijn ouders er niet op letten wat ik at sochtends, of ik wel brood mee naar school nam.. Hun dachten dat ik altijd gewoon normaal netjes mijn brood op at.

Ben bang dat mijn kinderen het later zwaar krijgen door mijn eetstoornis, ik ga 24/7 op ze letten dat ze heel regelmatig eten..

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:42

Hee wat grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die eigenlijk niet echt plezier beleef aan op reis gaan tijdens vakanties. Ik ben standaard ziek op vakantie. Als het niet door het klimaatverschil is (warmte etc) dan is het wel door het eten. Heel lastig en niet leuk voor de mensen met wie je weg bent.

Als ik het zo lees ben ik heel blij dat ik niet de antidepressiva heb geprobeerd. Ik was zelf al erg bang voor de eventuele bijwerkingen daarvan.

Die aanvallen vreten inderdaad erg veel energie. Als ik een slechte dag heb, heb ik daar vaak een week voor nodig om te herstellen.

Zoveel mensen hebben dit eigenlijk. Onbegrijpelijk dat er nog niet echt iets voor is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:54

Ja, ik moet toch maar weer naar de dokter ervoor, heb het toevallig gisteraaf weer gehad trouwens, en t zit nog niet lekker... ik moet (!) gaan...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:17

Er zijn wel veel dingen voor maar geen dingen die écht helpen. Nassie ik denk dat toch veel mensen het hier hebben hoor Ja want de meeste houden allemaal bij wat ze eten en wanneer ze ergens last van krijgen. En ik krijg niet last vandingen waar het zelfde in zit [ ja veel vet Clown ]

Amandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:31

Het wondermiddel tegen een spastische darm lijkt inderdaad nog niet te zijn uitgevonden, net als dat de oorzaak van een spastische darm nog steeds niet goed duidelijk is. Wel balen, want wij zitten met de problemen. Ik hoor er steeds meer mensen over, er zijn denk ik inderdaad veel mensen die er last van hebben.

Ik heb trouwens ook altijd problemen op vakantie, is het inderdaad niet door het klimaat dan wel weer door het eten. Meestal komt het trouwens wel door het eten, het klimaat werkt soms gunstig. Als ik ergens ben waar het erg warm is dan gaat het soms beter, maar soms ook niet. Het is in elk geval erg vervelend natuurlijk, want op vakantie wil je juist uitrusten en genieten en niet de hele dag buikpijn hebben en opletten waar de wc is voor als je erheen moet rennen.

En ik vind het inderdaad ook een beetje 'eng' om weg te gaan, want stel je voor dat ik een aanval krijg en de hele avond op de wc zit. Dat vind ik echt verschrikkelijk, want iedereen weet dan dat je zo lang op de wc zit. En bij vreemden of in een restaurant dan schaam ik me best wel als het gebeurt. Maarja, ik kan er nu eenmaal niets aan doen natuurlijk.

Wel word mijn leven erdoor beïnvloed, vanwege de hevige klachten kom ik nauwelijks de deur meer uit. En als ik dan wel eens wegga krijg ik vaak toch veel last en ook al krijg ik geen last dan let ik er overal op of er wel een wc in de buurt is. Onbezorgd ergens naartoe gaan is er in elk geval niet meer bij.

En mijn eetpatroon heb ik ook drastisch moeten wijzigen, maar wat moet dat moet denk ik dan maar. Hoewel er wel dingen zijn waar ik soms enorme trek in heb (lekker patatje met ofzo). Ik probeer echt zo gezond en neutraal mogelijk te eten, maar heel af en toe neem ik ook wel eens iets 'fouts'. Maar wel bij uitzondering, want ik wil er niet zieker door worden natuurlijk.

Ik hoop in elk geval dat er nog eens wat voor gevonden word en dat we dan eindelijk eens van onze klachten af komen.