Meer mensen met een Whiplash?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy78

Re: Meer mensen met een Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:20

ik ga naar een chiropractor. ik heb er normaal veel baat bij maar afgelopen keer niet zo veel. ik ben nl erg verkouden en moet veel hoesten en dat is ook weer niet bevordelijk.

vernemen jullie ook het verschil tussen dit regenachtige weer en mooi zonnig weer in jullie nek? ik kan het nu erg goed vernemen en vroeg mij af of er meer zijn die dat hebben.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 10:22

Weet eigenlijk niet of ik het echt met het weer te maken heeft, heb ik nog niet zo opgelet. Met mijn voet die gebroken is geweest voel ik het wel heel goed.

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:14

als het lekker warm weer is heb ik in ieder geval wat minder last van mijn nek en schouders, het houdt de boel toch wat warmer natuurlijk.
Ik ga in de winter weleens onder de zonnebank om te ontspannen, helpt een beetje.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:52

Ik heb 2 jaar geleden een auto ongeluk gehad en ook een whiplash opgelopen. Ik werk en daarbij doe ik nog een avondopleiding. dit is vol te houden met veel medicatie, chiropractor en fysio. Maar merk wel dat mijn lichaam me terugfluit. lang achter de pc gaat niet. heb veel last van nek/hoofdpijn. Als ik eenmaal hoofdpijn heb is r niks met me aan te vangen. Concentratiestoornissen, inschattingsproblemen, problemen met woorden vinden. En nog een hele riedel.
Nu ben ik bezig om een ander bed te kopen, omdat alles me pijn doet in een gewoon bed.
De dokter heeft me voor de vakantie gezegd dat ik een chronische whiplash heb en dat het niet zal genezen. ik moet ermee leren leven. ik moet mijn dagen anders gaan indelen en als ik te ver ga de consequenties daarvan nemen.
het is niet makkelijk, mijn hele sociale leven is ook ver verdwenen, omdat ik na het werk teveel pijn heb.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:57

Even een stipje.
Heb ook een whiplash maar ga nu even mijn paard doen.
Vertel mijn verhaal straks even.

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:49

iike24; bij mij is het nu drie jaar geleden en ik heb ook te horen gekregen dat het chronishe klachten zijn, heb alles wat jij ook hebt omschreven en soms zelfs last van wat uitvalverschijnselen.
Mijn sociale leven is ook heel erg veranderd, je kan nu eenmaal niet alles meer, maar voordat je zover bent om dat toe te geven(in mijn geval dan).
Ik werk nu ook niet meer(ben volledig afgekeurd), ik heb een kindje van drie om voor te zorgen, en probeer mijn energie zo goed mogelijk over de dag te verdelen.
En de ene dag gaat dat gewoon beter dan de andere...

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:54

Ik heb in de herfstvakantie vorig jaar een (lichte) whiplash opgelopen. Ik was op een stoel gaan staan om iets uit me kast te pakken, toen gleed die stoel weg en viel ik met mijn hoof en nek tegen de muur. Niet zo'n slimme actie Vork Ik heb toen een paar maanden niet paardgereden/gesport en ik ben toen tot de kerstvakantie thuis geweest. En tot de meivakantie alleen maar een paar uur naar school geweest. Na de meivakantie ging ik wel weer bijna hele dagen naar school en daarna hele dagen. Ik had/heb echt superveel hoofdpijn. Ik had ook heel erg last van mijn nek en ik was na een uur al moe enzo. Vanaf het begin zijn er foto's gemaakt en wordt ik behandeld door een chiropractor. Eerst 2x per week en nu nog maar 1x in de 4 weken Lachen Ik heb nogwel vaak hoofdpijn maar het is gelukkig al heel veel minder dan eerst. Mijn Whiplash is nu wel bijna over gelukkig Ja

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:07

welkom francien, tja die hoofdpijn hé ik sta er mee op en ga er mee naar bed, ik werk maar part-time en zelfs dat kost vaak nog moeite, ben zo moe , alleen al een paar uur concentreren, breekt me op ,maar welkom bij de club

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:09

bebikaya schreef:
iike24; bij mij is het nu drie jaar geleden en ik heb ook te horen gekregen dat het chronishe klachten zijn, heb alles wat jij ook hebt omschreven en soms zelfs last van wat uitvalverschijnselen.
Mijn sociale leven is ook heel erg veranderd, je kan nu eenmaal niet alles meer, maar voordat je zover bent om dat toe te geven(in mijn geval dan).
Ik werk nu ook niet meer(ben volledig afgekeurd), ik heb een kindje van drie om voor te zorgen, en probeer mijn energie zo goed mogelijk over de dag te verdelen.
En de ene dag gaat dat gewoon beter dan de andere...

tjee bebikaya bij jouw is het ook ernstig zeg, ik meld me zo vaak ziek , en dan ga ik daarna weer met lood in mijn schoenen naar mijn werk, de mensen kijken je echt zo aan van goh daar heb je die aansteller weer vervolgens krijg je daar weer een maagzweer van haha, nee het is niet grappig, ik rijd nu ook maar hooguit 3x in de week ,meer gaat echt niet en elke dag last van mijn schouders en nek

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:29

Ik heb 10 maanden geleden een auto ongeluk gehad. Nog niet eens zo heel erg ernstig (wat dingen gekneusd en gebroken, ook daar heb ik nu nog last van), maar na een tijdje kwam ik er toch achter dat er meer aan de hand was. Whiplash dus.

Ik werk er heel hard aan, en ik voel ook wel dat er wat verbetering komt. Toch, ik had al lichte hartklachten, die heb ik nu veeeeel vaker, en veel erger. Kan alleen niets tegen gedaan worden. Mijn nek kraakt nogsteeds, ik heb af en toe een enorm hoge bloeddruk, soms op heel speciefieke plaatsen (vooral nek, soms links, soms rechts, soms allebei). Ook ik kan me gewoon amper meer concentreren, ik moet constant opletten of mensen iets zeggen, of het tegen mij is, wat ze zeggen, hoe ze het zeggen... Bij mijn ouders dan iets minder, maar zelfs bij andere familie leden moet ik echt opletten hoe ze het bedoelen en waarom ze het zeggen, anders kan ik het helemaal niet meer volgen. Op feestjes moet ik me dus echt concentreren op één persoon, anders loopt het compleet door elkaar.

Vroeger had ik ook weleens een dipje, maar dat heeft iedereen. Nu ben heb ik af en toe nog maar eens dat ik echt helder en vrolijk ben, over het algemeen ben ik compleet afwezig en het tegengestelde van vrolijk, en de andere dag ben ik echt verschrikkelijk, verschrikkelijk depressief. Dan zou ik de hele dag kunnen huilen, en als de wereld zou vergaan zou ik kaartjes voor de eerste rij kopen. Op zulke dagen kan ik ook echt weinig hebben, daar werk ik nu ook aan, en over het algemeen hou ik nu mijn mond wel. Soms kan ik dan echt helemaal niets, maar zoals gisteren moest ik werken (bijbaantje, en ik heb het geld hard nodig, dus ik móét werken), dan moet ik iets pakken om helemaal van de wereld te zijn, anders lukt dat gewoon niet. Omdat ik dan echt een complete nullijn in mijn hersenen heb, dringt er helemaal niets door en ben je zo duf als een dood konijn, dus dan moet ik echt precies doen wat ik op dat moment denk, en daar geen seconde mee wachten, anders weet ik het niet meer. Dan zie ik een paar uur later iets op een blaadje staan en kom erachter dat ik ergens een groot gat in mijn geheugen heb zitten.

Verder ben ik zo moe... zo verschrikkelijk moe... ik word moe wakker, terwijl ik wel goed slaap, en dan kan ik mezelf dan af en toe nog wel tot een piek brengen, maar dan kan ik ook helemaal niets meer. Sommige dingen heffen elkaar wel op, als ik bijvoorbeeld naar mijn perdje ga, knap ik geestelijk weer zo op dat lichamelijk dan weer voor lief te nemen is.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:45

heel khirshanta, pff feestjes en zo waag ik me niet meer aan wat je zegt kan me maar op één ding of één iemand concentreren pff en moe , zo kom ik al uit bed, en dan vragen kennissen uiteraard ga je mee naar dit en mee naar dat , ze begrijpen gewoon niet dat ik dat niet kan ,ze denken dat ik niet met hun wil , heel vervelend natuurlijk , ik zou graag willen en als ik me moet concentreren krijg ik het warm en breekt het zweet me uit, nou dan weet ik me al helemaal geen houding te geven al met al niet prettig , nu ook ben zo moe maar wat je zegt straks naar de paardjes dan knap ik weer wat op

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:53

Zo net terug van mijn paard en nu even voor gaan zitten om ook een reactie neer te zetten.
Ik had al eerder een topic hier op bokt geopend over whiplash maar gek genoeg kreeg ik toen niet zoveel reacties als dat er op dit topic is. Maar goed dat maakt niet uit, het is ergens wel fijn Bloos dat er toch een heleboel mensen zijn hier op bokt die weten hoe het is en ook blijkbaar kampen met dezelfde problemen, lichamelijk, geestelijk maar ook in de omgeving. De onbegrip die er is, want tja aan de buitenkant zie je immers niet zoveel.

Ook ik heb vorig jaar een ongeval gehad. Ben frontaal aangereden van rechts. Gelukkig, nou ja, gelukkig.... niet mijn schuld. Hij had helaas maar een kapotte koplamp en ik lag en lig in de kreukels. Zucht.
Net als vele van jullie heb ik dus ook last van moeheid, geen energie, pijn in nek, schouders etc. En wil ook door met mijn leven kunnen.
Ik heb ook de chiropractor, fysio en orthomanuele arts al geprobeerd maar helaas tot nu toe geen effect.
Ik heb as dinsdag een MRI in het ziekenhuis om te kijken of er wat te zien is. Maar ze zeggen dat er vaak weinig te zien is.
Buiten bovengenoemde klachten heb ik ook vaak last van een zenuw dat zich uit in het gevoel van electrisch botje wat je in je eleboog hebt, maar dan in mijn nek. Heel raar en apart maar ook eng gevoel.
Hoe doen jullie dat met paardrijden? Ik heb tot voorkort niet gereden maar ga er sinds een paar weken op stappen en af en toe een drafje, maar zelfs dat is eigenlijk te veel. Maar ja, je hebt immers geen paard voor een ander he. En ben ook wel wat eigenwijs hoor. Daarom ben ik ook zo reuzebenieuwd naar de uitslag van de MRI en het advies van de neuroloog. spannend.

Hebben jullie ook een mri van je nek laten maken?
Wellicht ook nog opties van een andere therapie buiten chiropractor, fysio en orthomanuele arts?

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:52

mynique: ik heb ook een mri laten maken, is niets uitgekomen, op de foto's daarentegen was wel wat te zien, 6 en 7e nekwervel zijn beschadigd. Ben ook bij alle therapeuten al geweest hoor, en de neuroloog kon me ook niet helpen, want er moet eerst zijn aangetoond dat er iets loos is (heb wel tintelingen in rechterarm, been en mijn nek maarja...)
Ben onder behandeling geweest in het revalidatiecentrum enz enz.
Ik zit bijna niet op mijn paard, hooguit eens uitstappen, maar gelukkig heb ik mijn zus die hem iedere dag rijdt. Die help ik dan ook maar vanaf de kant, en dat is ook best leuk gelukkig.
Ik heb het wel steeds even geprobeerd hoor, maar goed voel ik me er niet bij.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:01

Hey Bebikaya,
Van mijn nek zijn ook foto's gemaakt. Daar was op te zien dat de stand van mijn nek wel afwijkend was.
Ipv naar voren (of naar achteren) staat mijn nek naar achteren (of naar voren). Die heeft mijn orthomanuele arts laten maken. Wat voor revalidatiecentrum heb jij bezocht?
Mij proberen ze multidisciplinaire therapie te adviseren maar dat is dan 3 weken 5 dagen per week van 9 tot 17 uur. Alleen het idee al..... Ook om daar te komen is een probleem met het verkeer etc.

Wat voor een soort therapie volg je nu? En waar heb je last van als je op je paard klimt?
Hoop voor je dat je ooit weer op je eigen paard kan rijden.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:13

hoi hoi, bij mij was het ook alleen te zien op foto's, er zat geen ruimte tussen sommige nekwervels en 3 waren beschadigd en stonden scheef, ze zeiden tegen mij leer er mee leven , nou lekker is dat, maar qua therapie heb ik ook alles gehad, maar ik kan nou niks aan raden , het is gewoon halen en brengen , ik rijd nog wel paard maar niet zoveel meer

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:35

corinatoet schreef:
hoi hoi, bij mij was het ook alleen te zien op foto's, er zat geen ruimte tussen sommige nekwervels en 3 waren beschadigd en stonden scheef, ze zeiden tegen mij leer er mee leven , nou lekker is dat, maar qua therapie heb ik ook alles gehad, maar ik kan nou niks aan raden , het is gewoon halen en brengen , ik rijd nog wel paard maar niet zoveel meer

Hoe vaak rij je per week? En wat rij je? Recreatief of fanatiek dressuur/springen?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:54

nou hooguit 3x per week en dan vooral recreatief, wedstrijden ging niet meer, ik heb nu wel een 2 jarige erbij gekocht en wil dan weer lekker van vooraf aan beginnen , ik ben benieuwd of me dat gaat lukken, met mijn andere paard reed ik z2 maar ik kon het gewoon niet meer, ik zat te duizelen op mijn paard, maar of ik nou recreatief rij of dressuur echt meer dan 3x per week zit er niet in, wie weet ooit, ik geef het niet op

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:13

mynique:
Ik heb revalidatie therapie gehad bij het sophia revalidatiecentrum in Delft, voor mij hadden ze ook het multidiciplinare traject in gedachten, maar voor mij was dat ook niet te doen.
In overleg hebben ze toen een aangepast schema voor me gemaakt, dan moest ik nog wel 2 x per week, maar dan maar 2 uurtjes achter elkaar.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:46

@ bebikaya
Dat klinkt al stukken beter 2 x per week en dan 2 uurtjes achter elkaar.
Wat doe je dan in de 2 uurtje?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:49

wat houdt dat in bebikaya ik ben ook erg benieuwd, ik heb ook manueel therapie gedaan, maar dat was vermoeiend

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:20

mynique schreef:
Van mijn nek zijn ook foto's gemaakt. Daar was op te zien dat de stand van mijn nek wel afwijkend was.
Ipv naar voren (of naar achteren) staat mijn nek naar achteren (of naar voren).

Dit zelfde is bij mij geconstateerd alleen ben ik bij de Chiropractor geweest. Deze maken bij ons zelf foto's en laten hun bevindingen opnieuw beoordelen door zo'n arts in het ziekenhuis. Ik heb nu enkele maanden kleine beetjes vooruitgang maar hard gaat het echt niet.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:15

Hoe vaak bezoek jij de chiropractor dan? Elke week?
En hoe lang ben jij al bezig?

\Ik heb ook chiropractor geprobeerd maar kon op een gegeven moment niet meer ontspannen en het kraken toestaan. En had ik meestal moment supreme er geen last van maar stond ik weer buiten en toen deed het nog steeds pijn.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:39

dat had ik ook mynique ik kon niet ontspannen en dan deed het toch zeer en daarna kon ik niet meer bewegen echt heel gek dus dat hield op want op zich werkte het wel bij mij

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:24

Je merkt toch wel dat er een hoop overeenkomsten zijn.

Paardrijden gaat bij mij al 2-3 maanden niet nu. (ik heb al 4 jaar een Whiplash, maar heb sinds 3 maanden een terugval) Voel me zeer schuldig tegenover mijn paard. Gelukkig rijdt er 1 keer in de week iemand op in de les, maarja das ook niet genoeg...

Het gaat de laatste tijd niet beter, heb het idee dat het niet slechter wordt, maar het verbeterd ook niet. Ben echt zo aan het balen de laatste tijd. Er moet genoeg in huis gedaan worden, maar ik kan het gewoon domweg niet. En als ik het doe moet ik daar later op de dag weer voor boeten... Boos! Ben het echt goed zat aan het wroden. Het ging 2 jaar echt goed (nou ja ik ha dhet onder controle) en nu ben ik echt een afhankelijk oud wijf (om het maar even zonder censuur te brengen Bloos)

Sorry hoor, moet het even kwijt, maar ben van mezelf totaal niet lui en dan dat stil zitten en niks kunnen terwijl je zoveel wilt is echt behoorlijk frustrerend...

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:21

smookey;
Ik heb zelfs al meerdere malen een terugval gehad ,ben bang dat het ook bij een whiplash hoort.
Ik heb het voornamelijk omdat ik teveel doe, dat is omdat ook ik niet (te)afhankelijk wil zijn van anderen. Ik ben ook allesbehalve lui(daar zit nu ook net het probleem volgens mij) en wil eigenlijk liever alles zelf doen.
Maar kom er nu toch steeds weer achter dat het gewoon niet meer gaat.
Ik heb ook nog een jongetje van drie rondlopen, wat het er ook niet makkelijker op maakt.
Ben ook nog verwikkeld in een letselschade zaak, dus daar komt ook nog een hoop stress bij, wat ook niet bevoordelijk is voor het herstel.
Ben nu eigenlijk steeds op zoek naar verlichting van de pijn, want dat het niet meer overgaat , daar moet ik me wel bij neerleggen vrees ik.