ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:37

Je word zowieso weer toonbaar gemaakt, we sterven niet allemaal rustig slapend in ons bed. Als b.v. verkeersslachtoffer is er vaak ook heel wat opknap werk te doen. En mensen die wel rustig in hun slaap overlijden zijn vaak al stijf en dan moet er van alles gebroken worden om ze in de kist te laten passen. Allemaal best gruwelijk dus...

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:39

inderdaad.. en mooier wordt je er toch niet op in zon kist..
zoiezo wat heb je op dat moment nog aan mooi zijn?

natuurlijk is het fijn als er de echte Ilse ligt voor mijn familie, maar tegenwoordig kan dit allemaal!
Ik heb ook niet echt de behoefte om ineens gewassen te worden door mijn familie.. Bloos

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:41

ilske schreef:
Dit vindt ik helemaal apart Bloos ! Ik zou liever iets afstaan (zeker huid) als ik dood ben, dan dat ik nog leef Bloos
Natuurlijk zou ik het doen mocht het nodig zijn.. Maar ik snap dan niet dat je zo tegen bent tegen donor zijn..

dan denk ik niet dat jij mijn tekst goed leest als je niet begrijpt waarom IK geen donor wil worden, ik ben dus totaal niet TEGEN donoren...dat moet ieder voor zich weten en dat respecteer ik!
voor een gedeelte van mijn familie zou ik alles geven, met of zonder veel pijn, dat zal me een zorg zijn, maar aan een ander niet. tevens is dat dan een keuze die ik op dat moment zelf maak. als ik aangeef donor te willen zijn en ik ben hersendood wordt er zonder dat de stekkers eruit getrokken worden geopereerd, je wordt dan leeggehaald, en dáár pas ik voor, de artsen gaan dan de keuze maken mijn leven te stoppen en me leeg te halen en ik ben er niet van overtuigd dat wanneer je hersendood bent, je niets meer voelt of meemaakt, dus hier nogmaals waarom IK geen donor wil zijn

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:45

@rosita: Gaat het dan om de eventuele pijn die je dan nog zult voelen tijdens de operatie ?
Of gaat het om het beslissen over leven en dood terwijl je nog kunstmatig in leven gehouden wordt ?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:49

Westernfreak schreef:
@rosita: Gaat het dan om de eventuele pijn die je dan nog zult voelen tijdens de operatie ?
Of gaat het om het beslissen over leven en dood terwijl je nog kunstmatig in leven gehouden wordt ?

over beiden. omdat ik niet overtuigd ben dat je niets meer meekrijgt/voelt/hoort etc als je hersendood bent, wil ik niet dat er terwijl de apperatuur nog aanstaat, in mij gesneden wordt.
en ik wil niet dat wanneer 1 van mijn organen op dat moment nodig zijn, dát de doorslag zal geven om het stop te zetten, dan is het geen beslissing meer van de familie, maar van de artsen omdat dat orgaan zo hard nodig is. en daarmee kom ik ook weer terug op het vorige...

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:07

Sorry Rosita, zoals mijn woorden daar beschreven staan lijkt het idd dat ik zeg dat je tegen donor bent..
wat ik bedoel is dat ik niet begreep waarom je dan geen donor wilde zijn..

na je uitleg hierboven snap ik je standpunt wel..
Maar als je hersendood bent kun je toch niets meer voelen? omdat juist je hersens zijn uitgeschakelt?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:08

ilske schreef:
Maar als je hersendood bent kun je toch niets meer voelen? omdat juist je hersens zijn uitgeschakelt?

oké ilske... in orde Knipoog
tsja...dat is mijn vraag en twijfel....er zijn verschillende documentaires gemaakt en te zien geweest op oa discovery channel, waarbij artsen zowel dit, maar ook zeker anders beweren. er is nooit iets bewezen op dit vlak

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:11

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik donor wil worden.

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:20

Ik ben vanaf mijn 18de donor. Ze mogen alles gebruiken. Ik heb er toch niets meer aan en zo is mijn dood misschien niet voor niets geweest.

Ik ben ook voor aanpassing van de wet, dat iedereen automatisch donor zijn tenzij ze aangeven dit niet te willen zijn. Het was dat ik op mijn 18de het formulier in de bus kreeg anders had ik er waarschijnlijk niet zo snel aan gedacht.

Dat andere donors voorrang zouden krijgen op mensen die geen donor zijn vind ik wel een goed idee. Vind alleen wel dat dit moet gelden voor mensen boven de 18, die deze keuze dus bewust gemaakt hebben. Ik vind niet dat je kinderen dan kan afrekenen op de keuze van hun ouders, dat ze geen donor zijn. Ookal kan ik mij goed voorstellen dat ouders het een verschikkelijk idee zullen vinden dat hun kind "leeg gehaald" worden.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:23

ik ben ook donor, ik vind dat heel belangrijk, vooral omdat je er dan nog andere mensen mee kan redden. Als je zelf ligt te wachten op een donororgaan, wil je ook dat het liefst heel de wereld als donor geregistreerd staat. Daarom vind ik het belangrijk, en je bent immers toch overleden dus is het alleen maar een fijne gedachte dat er andere mensen je toch dankbaar voor zullen zijn.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:24

ik heb nog geen idee eigenlijk.
niet dat ik het formulier al heb gehad maar zit er soms wel is aan te denken, maar ik twijfel heel erg aan de ene kant denk ik jij hebt er niks meer aan als je dood bent en als je andere mensen er mee kunt helpen graag maar aan de andere kant denk ik zo zit de natuur niet in elkaar als het wel zo was had iedereen wel 2 dingen van alles gekregen.
Clown

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:27

Ik ben pas 14 maar mijn ouders weten dat ik donor wil zijn.
Ze mogen alles van me wel gebruiken denk ik maar ik wil liever niet voor de wetenschap gebruikt worden, dat lijkt me ook niet zo leuk voor nabestaanden enz.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:28

jup ze mogen alles van me hebben Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:28

babli schreef:
niet dat ik het formulier al heb gehad maar zit er soms wel is aan te denken, maar ik twijfel heel erg aan de ene kant denk ik jij hebt er niks meer aan als je dood bent en als je andere mensen er mee kunt helpen graag maar aan de andere kant denk ik zo zit de natuur niet in elkaar als het wel zo was had iedereen wel 2 dingen van alles gekregen.
Clown

sorry maar dit slaat nergens op.
dan moeten we ook alle doktoren maar vergeten die mensen beter maken. Clown
want als je ziek bent en dood gaat omdat je geen medische hulp krijgt is dat de natuur!

gelukkig zijn wij mensen in staat om de natuur een handje te helpen Haha!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:31

ik heb het nog niet ingevuld, ik zat toevallig net te kijken op het internet waar ik zo'n codicil kan aanvragen.
maar ik wil niet dat het voor de wetenschap gebruikt word.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:33

babli schreef:
Clown

wat raar om dit te zeggen?
Dan kunnen tandartsen, dokters ed ook wel afgeschaft worden.. Want dat moet je lichaam dan ook zelf maar herstellen..
Aan de ene kant vindt ik het goed dat de wetenschap zo vooruitgaat, maar aan de andere kant vindt ik het wel beangstigend..

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:34

ik heb het al enige tijd geleden ingevuld. En ik ben wel donor. Ik weet dat mijn ouders het niet helemaal leuk vonden dat ik zo ongeveer overal ja heb aangekruist, maar zij kunnen er wel mee leven als mij iets overkomt, want dat is wat ik zelf wil/heb beslist

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:36

nope ik ben het niet en wordt het ook niet

en ga de discussie erover ook niet aan,mijn leven,mijn keuze

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:38

Je hoeft ook geen discussie aan te gaan, je bent echt de enige niet hoor..

Waarom ben je het niet?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:46

staat er ..mijn leven,mijn keuze...hoe ,waarom enz.. ga ik niet over praten of discussieren

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:10

Nee, er staat dat je geen discussie wilt voeren omdat het jouw keuze is.
Dat heeft niks met je keuze motiveren te maken. Lachen

Maakt ook niet uit hoor, ik respecteer je keuze, daar niet van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:11

ja maar motiveren van mijn keuze doe ik ook niet ,want uiteraard komen daar weer de discussies van ,typisch bokt Knipoog

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:24

Ik ben ook al vanaf mijn 18e donor.. ze mogen alles van me hebben alleen niet ter beschikking van de wetenschap dat is gewoon niet fijn voor de nabestaanden... ik heb immers niets meer aan mijn organen dus waarom een ander er niet mee redden...

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:28

naadje24 schreef:
ja maar motiveren van mijn keuze doe ik ook niet ,want uiteraard komen daar weer de discussies van ,typisch bokt Knipoog

al eens slechte ervaringen gemaakt??? Haha! Knipoog

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:30

Ik ben vanaf mijn 18de donor, ze mogen van mij alles hebben Knipoog.
Ik ben toch al dood, en heb er dus niks meer aan. En als ik zelf, of iemand uit mijn omgeving, ooit een donor 'iets' nodig heeft, dan ben je ook blij als iemand zo'n formuliertje heeft ingevuld.