Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Color_blind

Re: Sonja Bakker: wie, waarom en hoe gezond voel je je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:40

Kimberley77 schreef:
Quellian, weet jij toevallig hoe dat komt? Ik schrik hier nl wel van, wist dat helemala niet. Ik deed vaak mijn kaas smelten, dacht kaas is kaas en als ik het nou maar alleen verwarm dan veranderd er toch niets aan de structuur en vetten ed? Maar dat blijkt dus niet zo te zijn?

Ben ik ook benieuwd naar ja.
Zal er wel een chemische reactie plaatsvinden ofzo.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:33

Sonja Bakker

De nieuwe hype op dieetgebied komt van eigen bodem: Sonja Bakker. Hollandser kan bijna niet. Ze heeft auteur Dan Brown met 'De Delta perceptie' van de eerste plaats in de toptien verdreven met haar boek 'Bereik je ideale gewicht'. Toch is niet iedereen blij met onze nieuwe dieetgoeroe. Het voedingscentrum zet vraagtekens bij het nut van deze afvalmethode op lange termijn. Gezondheidsnet zet pro's en contra's op een rijtje.

Sonja wie?
Sonja Bakker was een echte Bourgondiër en at veel, heel veel. Op haar negentiende woog ze 80 kilo. Alle diëten ten spijt raakte ze niet de nodige kilo's kwijt. Wél ging ze zich steeds meer bezighouden met voeding. Tijdens de opleiding gewichtsconsulente ontwikkelde haar eigen dieetmethode. Het resultaat: een dieet waarbij je van alles mag eten, geen calorieën of punten hoeft te tellen, en toch afvalt. Waar het om draait is variatie en hoeveelheid. Ze viel hier meer dan twintig kilo mee af. Aan de hand van haar eigen methode schreef Sonja Bakker de bestseller: 'Bereik je ideale gewicht' met daarin weekmenu's voor mannen en vrouwen.

Inmiddels heeft haar praktijk 'De gewichtsconsulente' vestigingen in Spierdijk, Berkhout en Purmerend. Ze bracht ook een variant uit op haar eerste boek, speciaal voor kinderen en tieners. Dit boek kreeg negatieve publiciteit vanwege de extreem jonge doelgroep: drie tot achttien jaar. Ondanks de negatieve klanken staat Sonja Bakker er achter. Gewichtsproblemen beginnen al in de jeugd en ze houdt in de menu's rekening met de groeicurves van de kinderen.

Geen dieet maar een patroon
Sonja Bakker ziet haar methode niet als een dieet, maar als een voedingspatroon. Een filosofie waarbij je jezelf een nieuwe levensstijl aanmeet. Je mag van alles eten, alleen wél in bepaalde hoeveelheden. Dit werkt erg motiverend voor de afvallers; de ene dag ontbijt je met crackers met smeerkaas, de volgende dag is het een plakje ontbijtkoek. Ook is er ruimte voor een chocoladetaartje tussendoor.
Bakker geeft de lezer negen weekmenu's, recepten en tips. Het boek bevat ook boodschappenlijstjes. Het dieet sluit aan bij voedingsadviezen uit de Schijf van Vijf (drie hoofdmaaltijden en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes). De menu's bevatten alleen minder brood en soms minder zuivel en fruit dan door het Voedingscentrum wordt aangeraden.

Kritiek op sonjabakkeren
Het zogenaamde 'sonjabakkeren' is niet voor iedereen geschikt. Het Sonja Bakker dieet is moeilijk te volgen als je een onregelmatig leven hebt of veel zakelijke eetafspraken hebt. Ook vindt het Voedingscentrum dat de afvalmethode van Bakker te weinig inzicht biedt op langer termijn. Zij stellen dat het teveel gericht is op kant-en-klare menulijstjes waardoor mensen niet zelfstandig tot een energiebeperkte en volwaardige voedingswijze komen. De aanmerking dat ze te weinig aandacht besteed aan beweging valt te betwisten. Op de website van haar praktijk De Gewichtsconsulente adviseert ze mensen minimaal een half uur per dag beweging.

Cellulitis van witte wijn?
De beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland is het eens met de visie van het Voedingscentrum. Volgens de organisaties zijn een aantal ‘weetjes’ uit haar boeken niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er is bijvoorbeeld niet bewezen dat je van witte wijn cellulitis krijgt en dat fruit het lichaam reinigt. Daarnaast krijg je door de beperkte hoeveelheden eten, te weinig vitaminen en mineralen binnen.

Te veel dure producten
In de recepten van Sonja Bakker staan veelal dure merkproducten aangegeven. Het trosprogramma Radar heeft berekend dat volgers van het Sonja Bakker-dieet zo’n twintig euro per maand kunnen besparen door goedkopere alternatieven te kopen.

Overzicht goedkopere alternatieven:

Sonja Bakker: Twenty Four halvarine/ Becel light
Alternatief: Eigen merk halvarine of dieet halvarine (light)

SB: Maggi juspakjes
Alternatief: Juspoeder van eigen merk

SB: Yofresh rauwkostdressing
Alternatief: Slasaus met 10-15% olie van eigen merk, sladressing op azijnbasis

SB: Optimel yoghurt
Alternatief: Magere yoghurt, evt. met zoetstof

SB: Optimel kwark
Alternatief: Magere kwark evt. met zoetstof

SB: Optimel drink
Alternatief: Karnemelk met een scheutje limonade siroop zonder suiker of ongezoet vruchtensap (diksap)

SB: Liga evergreen
Alternatief: Rozijnenbiscuit eigen merk

SB: Milner 30+ kaas
Alternatief: Eigen merk 30+ kaas

SB: Betuwe halvajam
Alternatief: Halvajam eigen merk of zelf gemaakte jam

SB: Coolbest jus 'd orange
Alternatief: Eigen merk sinaasappelsap ongezoet, zelf vers geperst sinaasappelsap

SB: Bar le Duc mineraalwater
Alternatief: Eigen merk mineraal water of water uit de kraan

SB: Peijnenburg volkoren ontbijtkoek
Alternatief: Eigen merk volkoren ontbijtkoek

SB: Balance koffiemelk
Alternatief: Gewone magere melk

SB: Nutricia Light chocolademelk
Alternatief: Eigen merk light chocolademelk, of zelf maken van magere melk met cacao

SB: Cornflakes Kellog's K, Quaker
Alternatief: Eigen merk cornflakes, eigen rijst en tarwevlokken of muesli

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:44

Je alternatievenlijstje klopt helemaal, zo doe ik het ook, anders voor mij niet betaalbaar dat 'dieet' van SB..
Moet wel zeggen, ik denk dat zij de merken erop heeft gezet, doordat die bij vrijwel elke supermarkt te krijgen is en op basis van de bekende merken de calorieen ed uitgerekend. Huismerken kunnen afwijken en dat wordt een te grote klus voor haar om voor elk merk een aparte lijst te maken. Snap haar punt daarin wel, althans als zij het zo gedaan heeft waarom ik denk dat zij het zo gedaan heeft..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:43

Mickey schreef:
Ik heb het vorig jaar gevolgd en vind het totaal niet uithongeren.
Ik vond dat ik het goed kan volhouden en at over een dag verspreid juist met SB meer dan dat ik voorheen deed.
Alleen eet ik nu anders waardoor de kilo's er ook af blijven.
Dat is het hele eieren eten. Je moet je eetpatroon wijzigen, wanneer je dat doet zul je je resultaat behouden, wanneer je meteen vervalt in je oude patroon is het vragen om een Jojo effect.

hier precies hetzelfde!
en ik ben nog niks aangekomen,zoms een kilo erbij,dan weer 1 kilo eraf,maar dat mag(hangt ook n beetje van je cylus af)

ik word soms een beetje moe van mensen die iets hebben horen waaien,en dan t boek gelijk afkraken!
lees het eens goed door,en vooral:
je blijft zelfs verantwoordelijk voor je lijf en wat je met zo'n dieet doet.
als ik voel,dat ik het niet trek,met het voorgeschreven ontbijt,eet ik wat meer.
maar over de hele dag gezien,moet ik juist meer eten,dan dat ik daarvoor deed,vooral het diner,vond ik juist heel veel.
en als ik tussendoor toch nog honger heb,eet ik een appel,die mogen altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:04

Tsjah ik heb het boek hier thuis liggen. Juist daarom, ik doe voeding en dietetiek, zit welliswaar nog maar in het eerste jaar. Maar was best wel benieuwd naar haar methode en heb werkelijk alles doorgelezen. Blijf het idee goed vinden maar daar blijft het dan ook bij. Tot ze kwam met een dieet voor kinderen. Daar schrok ik nogal van eerlijk gezegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:26

Ik heb al een hoop dingen geprobeerd, maar SB doe ik echt nóóit meer.
Ik voelde mij bij haar dieet net een junky Haha! ?!

Savonds stond ik te huilen in de keuken omdat ik iets te eten wilde, maar ik had al 10 appels op ( veilig fruit ofzo, weet ook niet meer precies hoe dat zat, daar mocht je er een van pakken als je honger had) . Of het werkt bij anderen weet ik niet, ik weet dat ik nog nooit zo'n honger heb gehad bij een dieet en mij nog nooit zo slecht heb gevoeld.

Ik doe nu weet hoe je eet ( http://www.weethoejeeet.nl/ ) , die gaan niet uit van calorieën, maar van koolhydraten.
Dit werkt bij mij super, je hebt eerst 3 opruimdagen waarin je niets anders mag eten dan vlees en zuivel. In de 2e dag heb ik dan even afkickverschijnselen maar daarna voel ik me toppie. Je MOET hier elke 3 uur wat eten, dus geen tijd om honger te kweken en langzaam aan mag je steeds meer eten.
Ben er afgelopen jaar 15 kilo mij kwijt geraakt, daar is nu weer 3 kilo bij, dus ik ben weer begonnen. Nu in 4 dagen 4 kilo kwijt.

Maar dit zal ook wel niet goed gekeurd worden door het voedingscentrum Knipoog

Edit: bij weet hoe je eet proberen ze wel een soort 'famillie' gevoel te kweken, je krijgt je eigen coach en bij die moet je ook speciale spullen bestellen, je kan het ook doen zonder ( dat doe ik ) omdat ik dat 'sekte' idee niet zo waardeer. Maar ik ken mensen die het met hebben gedaan en toch wel veel steun hadden aan die persoonlijke benadering Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:00

Ik doe ook Sonja Bakker en moet eerlijk zeggen: ik heb me nog nooit zo goed gevoeld!
In 9 weken ben ik 8,5 kilo afgevallen,
heb geen honger,vreetbuien, wat dan ook!
Ik eet nu beter dan ik ooit gedaan heb, ik kom nu voor het eerst aan
genoeg groenten en fruit per dag en voel me veel fitter dan voorheen.
Was ook altijd heel erg vatbaar voor griep/verkoudheid etc, ben dit jaar
nog niet één keer ziek geweest!

En al die kritiek op SB trek ik me niks van aan,
ik voel me goed en gezond en val nog af ook! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:40

Tien schreef:
Indeed schreef:
Je mag wel bananen eten, maar niet elke dag. Mijn ervaring leert dat je minimaal 2 crackers eet bij het ontbijt, soms is het iets minder, maar dan kan je ook extra fruit eten. Dat het ontbijt het meest belangrijke eetmoment van de dag is klopt, maar hoeveel mensen ontbijten er helemaal niet?Beter iets eten dan helemaal niet en aangezien je bij SB 5 stuks fruit op een dag mag, kan je altijd wat extra fruit nemen als je het ontbijt te weinig vindt. .

Wat ik bedoel met de banaan is dat een banaan wel degelijk gezond is en die mag je wel elke dag eten. Want het is onzin dat dat ongezonder zou zijn dan een ander fruitstuk. Zoals ik al zei het gaat niet alleen om de kcal. Mevr SB heeft dit gewoon bedacht. Geen diëtist zal hierover dezelfde mening hebben als SB.

Indeed schreef:
Elk dieet levert minder kilocalorieën, anders val je niet af. SB heeft ook weken geschreven waarbij je meer mag eten als je eenmaal op gewicht bent, het is dus niet zo dat je dit voor eeuwig blijft doen, ze lijdt je ook weer naar een eetpatroon waarbij je meer eten kan opbouwen. Sonja Bakker is een richtlijn en geen verplichting, een lekker etentje of een verjaardag met een gebakje of een avondje stappen hoort er allemaal en mag ook, maar als je maar een balans vindt met dit soort dagen.

Het klopt dat elk dieet minder kcal levert, maar het SB dieet heeft te weinig.

Indeed schreef:
Wat betreft de 1300 kilocalorieën, dat is vrij weinig wat een diëtist uitschrijft, maar je weet de reden daarvan ook niet waarom ze dat doet. Als je er vanuit gaat dan een vrouw ongeveer 2100 kcal eet zal een dietiste een eetpatroon op ongeveer 1800 kcal voor je uitschrijven.

Hier had ik een paar berichten terug ook al wat over geschreven Knipoog

Edit: tekst beetje veranderd

Jaha, maar 1 banaan bevat ongeveer 100 kilocalorieën, als jij 5 stuks fruit mag op een dag en je eet daarvan 5 bananen, dan heb je alleen al door fruit 500 kilocalorieën binnen gekregen. Ik kan me voor de rest wel vinden in je mening, men eet al weinig fruit in Nederland en dan worden er ook nog bepaalde beperkingen opgelegd.

En te weinig kilocalorieën, tja dat zal... toch hoor je zoveel mensen die het niet opkunnen en dat ze zeker geen honger hebben, anderen juist weer wel. Nou goed, zeker als je eenmaal op je streefgewicht bent mag je meer gaan eten dus dan wordt dat te weinig ook zeker wel minder. Voor de rest is het dieet nog te jong om de langetermijnseffecten te meten.

Diëtisten zijn uiteraard tegen het Sonja Bakker principe, want die trekt heel veel klanten uit hun handen door middel van het boek van Sonja Bakker. Ik denk dat je hun mening ook moet nuanceren omdat er ergens ook wel een vlaag jaloeze aanwezig is.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:51

handig topic ik denk er ook over na om te gaan sonja bakkeren omdat ik volgend jaar ga trouwen en dus wel wil afvallen om in de jurk te passen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:52

Hou dit heel even in de gaten Lachen

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:56

Ben nu in mij 6e week van SB dieet, opzicht houd ik het goed vol. Alleen soms heb je wel eens trek in wat anders...

Heb wel heel veel hoofdpijn en voel me vaak wat slapjes, als ik dat gevoel heb neem ik meestal een krackertje. En dat gaat het wel weer.

Ben nu 8 kilo kwijt en dat is wel een tevreden resultaat in deze weken.

Succes allemaal en wie gaat beginnen natuurlijk !

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:07

Ik ben ook al een tijdje bezig met Sonja bakker.
Ben inmiddels 10 kilo afgevallen.
Er zaten wat moeilijke tijden tussen zoals kerst enzo en ik ben een tijdje mijn motivatie kwijt geweest.

Maar over het algemeen is het goed vol te houden. Boek 1 werkt voor mij beter als boek 2 (daar viel ik amper iets vanaf)

Ik wilde graag wat kilo's kwijt voor mijn bruiloft hahahaa Haha!
Mijn streef is bijna in zicht ik wil nog 4,5 kilo eraf en dan ben ik klaar! Clown

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:10

Iris1702 schreef:
Ik wilde graag wat kilo's kwijt voor mijn bruiloft hahahaa Haha!
Mijn streef is bijna in zicht ik wil nog 4,5 kilo eraf en dan ben ik klaar! Clown

he jij ook al voor je bruiloft?
grappig ik ook

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:44

Ik moet zeggen dat het een goeie stimulans is hoor!!

... denk aan jurk Schijnheilig ..... (zeg ik heeel vaak tegen mezelf!!)

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:25

Indeed schreef:
Jaha, maar 1 banaan bevat ongeveer 100 kilocalorieën, als jij 5 stuks fruit mag op een dag en je eet daarvan 5 bananen, dan heb je alleen al door fruit 500 kilocalorieën binnen gekregen. Ik kan me voor de rest wel vinden in je mening, men eet al weinig fruit in Nederland en dan worden er ook nog bepaalde beperkingen opgelegd.

Ik snap .wat je bedoeld, maar ik denk ook niet dat iemand snel 10 weken achter elkaar 5 bananen per dag gaat eten. Maar dat is met elk stuk fruit (of ander voedingsmiddel) zo.
(een banaan bevat overigens 88 kcal) Knipoog

Citaat:
En te weinig kilocalorieën, tja dat zal... toch hoor je zoveel mensen die het niet opkunnen en dat ze zeker geen honger hebben, anderen juist weer wel. Nou goed, zeker als je eenmaal op je streefgewicht bent mag je meer gaan eten dus dan wordt dat te weinig ook zeker wel minder. Voor de rest is het dieet nog te jong om de langetermijnseffecten te meten.

Op pagina 2 heb ik uitgelegd waarom te weinig kcal niet goed is.

Citaat:
Diëtisten zijn uiteraard tegen het Sonja Bakker principe, want die trekt heel veel klanten uit hun handen door middel van het boek van Sonja Bakker. Ik denk dat je hun mening ook moet nuanceren omdat er ergens ook wel een vlaag jaloeze aanwezig is.

Dat kan. Maar een diëtist is veel meer dan iemand die je afvalmethodes kan geven. Er zijn genoeg diëtisten die dit in hun beroep bijna nooit meer doen.
En ik denk dat de diëtisten die dan jalours zijn eerder jalours zijn op haar management vaardigheden dan op haar dieet.
Over een jaar studeer ik af als diëtist. Zou iemand bij mij komen en zeggen ik wil dat dieet volgen, zeg ik niet, neeee niet doen. Als iemand dat graag wil, tja waarom niet. Maar ik zou zeker de nadelen ook vertellen.
Maar ik zou het nooit iemand aanraden, omdat ik niet achter haar methode sta en dit wetenschappelijk niet verantwoord wordt. (als diëtist moet je dat namenlijk altijd kunnen doen.)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:27

Iris1702 schreef:
Ik moet zeggen dat het een goeie stimulans is hoor!!

... denk aan jurk Schijnheilig ..... (zeg ik heeel vaak tegen mezelf!!)

ja idd.

ben benieuwd of het sonja bakkeren bij mij helpt

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:53

ruitje schreef:
Ik heb al een hoop dingen geprobeerd, maar SB doe ik echt nóóit meer.
Ik voelde mij bij haar dieet net een junky Haha! ?!

Savonds stond ik te huilen in de keuken omdat ik iets te eten wilde, maar ik had al 10 appels op ( veilig fruit ofzo, weet ook niet meer precies hoe dat zat, daar mocht je er een van pakken als je honger had) . Of het werkt bij anderen weet ik niet, ik weet dat ik nog nooit zo'n honger heb gehad bij een dieet en mij nog nooit zo slecht heb gevoeld.

Ik doe nu weet hoe je eet ( http://www.weethoejeeet.nl/ ) , die gaan niet uit van calorieën, maar van koolhydraten.
Dit werkt bij mij super, je hebt eerst 3 opruimdagen waarin je niets anders mag eten dan vlees en zuivel. In de 2e dag heb ik dan even afkickverschijnselen maar daarna voel ik me toppie. Je MOET hier elke 3 uur wat eten, dus geen tijd om honger te kweken en langzaam aan mag je steeds meer eten.
Ben er afgelopen jaar 15 kilo mij kwijt geraakt, daar is nu weer 3 kilo bij, dus ik ben weer begonnen. Nu in 4 dagen 4 kilo kwijt.

Maar dit zal ook wel niet goed gekeurd worden door het voedingscentrum Knipoog

Edit: bij weet hoe je eet proberen ze wel een soort 'famillie' gevoel te kweken, je krijgt je eigen coach en bij die moet je ook speciale spullen bestellen, je kan het ook doen zonder ( dat doe ik ) omdat ik dat 'sekte' idee niet zo waardeer. Maar ik ken mensen die het met hebben gedaan en toch wel veel steun hadden aan die persoonlijke benadering Lachen

mijn vriendin heeft dit ook gedaan!
is 18 kilo kwijt super dus,maar het kwam bij mij erg ingewikkeld over,en ik ben een echt fruitmens,en dat mag je dan heel weinig toch?
en zij deed het idd met consulente,en da nword het erg duur,met proteineshake's en pilletjes,etc.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:54

Mijn opa en oma hebben het boek, en wat je bij SB mag eten per dag is meer dan wat ik eet op een dag hoor! Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat het dieet van SB alles behalve heilig is, maar ze helpt wel een heleboel mensen naar een betere manier van eten (mensen die niet ontbijten, veel snoepen, veel vet eten, enz.). Niet iedereen wil/kan daarvoor namelijk naar een dietiste en dan is dit denk ik toch wel een van de "betere" dieëten om te volgen Ja

magicunicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:58

k die totaal niet veel groenten at...altijd aarappels en lekekr veel vlees....zit nu braaf elke keer aan 200gram groente Lachen

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:00

Het Sonja Bakker dieet leert je op een verantwoorde manier goed te eten. Dus 3 maaltijden per dag en weten waar je limiet ligt.

Ik vind het onzin als er wordt gezegd dat het jezelf uithongeren is. Tuurlijk eet je minder producten op een dag als iemand die niet aan het lijnen is. Anders val je niet af. Wel eens een dieet meegemaakt dat je veel mag eten? Ik niet. Maar dat is iets waar je doorheen moet. Je raakt er later aan gewend en je zal merken naarmate je meer afvalt je minder honger krijgt.

Je maag behoort net zo groot te zijn als je vuist. Bij mensen met overgewicht is dat natuurlijk niet zo. Dit heeft bijna een jaar de tijd nodig om "terug te groeien" . Omdat de maag is uitgerekt krijg je daar het hongergevoel van.

Over die bananen. Een banaan is inderdaad minder goed voor je als een sinaasappel. Omdat er meer calorieën inzit. Als je 3 banaan eet kan je in plaats daarvan een klein zakje pringles eten. (die minizakjes)

Enkele tips voor het afvallen:
-Blijf veel in beweging en lijd jezelf af. Zo verbrand je calorieën en denk je minder aan eten.
-Slik per dag 2 vitaminepillen en een biergisttablet.
-Drink minimaal 2 liter water
-Eet ook eens wat lekkers (en dan niet iedere dag naar de mac Knipoog )
-Ga lopen, neem de trap of de fiets ipv de lift de auto of de brommer.
-Ben er niet heel de dag mee bezig anders maak je jezelf gek.
-Eet niet alleen voldoende fruit maar ook voldoende vezels!
-Voordat je de deur uitgaat of wat gaat doen, eet wat zo verbrand je meer(echt waar!).

Ik volg nu ook een dieet. Ik eet 3 x per dag, en tel de calorieën. 25 calorieën is 1 punt. Ik mag 45 punten per dag. Ik ben in totaal 6 kilo afgevallen. Op naar de volgende 10!

Suc6 iedereen!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:12

Wat een onzin zeg, al die verhalen dat je je met het Sona Baker dieet uit moet hongeren... Ik ben gewend heel veel te eten, maar kan me met het Sonja Bakker menu prima redden. Je maag mag af en toe echt wel eens rommelen, gaat hij echt niet kapot van... Verder krijg je veel verse en verschillende groenten binnen, zuivel, brood, boter, enz.
Sommigen eten zo veel dat ze het gevoel van "vol zijn" niet meer herkennen en dooreten tot het niet meer gaat. Bij het Sonja Bakker dieet leer ik dit gevoel weer te herkennen en realiseer ik me dat ik niet elke keer honger heb als ik me verveel.
Ik vind het prima vol te houden en kom niks tekort.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:24

Ik had moeite met de hoeveelheid die ik moest eten. Ik at voordat ik begon, s'ochtends 1 broodje, s'middags 2 broodjes en s'avonds mijn avond eten. Een enkelt keertje wat tussendoor. Dat ik met het SB begon moest ik meer eten. Ik zat op slot te proppen. Na de 4 week begon ik eraan te wennen en merkte dat mijn maag rommelde na het eten. Ik ben ong. 15 kilo afgevallen door het SB. Ik moet er alleen mee doorgaan maar heb er even geen zin in.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:25

Ik wou vandaag het boek halen in de winkel maar was uitverkocht

Dus nu ga ik even kijken of ik het ergens op internet kan bestellen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:27

Probeer het eens op Bol.com?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:26

Tiffany schreef:
Wel eens een dieet meegemaakt dat je veel mag eten?

:J

Ja hoor, ik ben veel meer gaan eten om af te vallen. Veel mensen eten te weinig. Lachen