Doof of blind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Doof of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:51

Doof. ik ben toch al 50% doof, dus die andere helft zou ik ook nog wel kunne missen. als blinde ben je toch meer afhankelijk van anderen, en als dove kun je eigenlijk alles nog altijd doen, dus daar zou ik voor kiezen

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:55

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:59

Dat komt omdat ik mezelf niet als slechthorend kwalificeer; ik hoor aan één kant gewoon niets.
Dit is 11 jaar geleden door ziekte veroorzaakt.
Misschien als ik mijn hele leven al SH zou zijnof een-orig, dat ik dan wel zo zie.

Tijdens mijn arbeidsreïntegratie ben ik op een gegeven wel onder de paraplu van iemand gekomen die doven en SH begeleide.
Ik begreep dat eerst niet, maar dat kwam dus vanwege mijn één -origheid.

Ik ondervind meer hinder van de kwaal, dan van de gevolgen.

Maar ik zal eens een kijkje nemen in het genoemde topic.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:10

Als je zou willen weten hoe het is om blind te zijn, raad ik het kinderboek "Het wereldje van Beer Ligthard" aan.
Mijn meester op de basisschool heeft het voorgelezen en het is me altijd bij gebleven.. Het gaat over een jongetje dat door een ongeluk blind wordt.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:19

Ik weet niet zeker wat me erger lijkt. Doof lijkt me zo ontzettend stil! Ik bedoel, volgens mij heb ik nog nooit echt totale stilte meegemaakt. Ik hou ook heel veel van muziek, dat zou ik ook echt niet willen missen.
Maar blind aan de andere kant....helemaal niks kunnen zien, geen kleuren, je familie enz.
Volgens mij verschilt het ook wel of je vanaf de geboort blind/doof bent of pas op latere leeftijd.
Moet je nagaan hoe het zou zijn als je blind én doof bent, heb er een keer een film over gezien, heel aangrijpend.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:23

Ik zou doof willen zijn, als je blind bent kan je nooit meer iets zien. Alleen maar zwart, je ziet je familie nooit meer, je paard, de sterrenhemel, de zon, alles wat je ooit mooi heb gevonden zal je nooit meer kunnen zien. ook heb je bij alles begeleiding nodig en kan je nauwelijks een meter lopen zonder een platte-bek-smak te maken. Nee, doe mij maar doof. Ik hoor mijn beste vrienden en familie liever niet meer in plaats van ze nooit meer te zien. (geldt ook voor andere dingen)

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:55

MoonChloe schreef:
Arjette schreef:
Wel zou ik de muziek het meeste missen als ik doof zou zijn, maar sinds ik een feest voor doven mede heb georganiseerd weet ik dat ik daar ook niet meer echt bang voor hoef te zijn. Echt, doven genoten daar net zo hard (misschien zelfs nog wel meer) als horenden en de sfeer was daar zo goed en gezellig, dat had ik voor geen goud willen missen!

Kun je eigenlijk wel een beetje gebaren?? Tong uitsteken
(Arjette heeft over Sencity.. *12 mei in amsterdam Tong uitsteken* )

Nee helaas niet, ik kan alleen maar applaudiseren in gebarentaal Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:18

En "dankje wel" en "I love you" toch wel?
Ik weet ook nog niet zoveel gebaren. Wat ik wel heb geleerd is dat het (gebarentaal) niet internationaal is (al komen er wel veel overeen).
Er waren dove wetenschappers die de ontwikkeling van een eigen doventaal op een bepaald eiland, waar een heel groot percentage doof was, onderzoeken. Er waren wetenschappers uit verschillende landen uit betrokken. De wetenschappers uit een Scandinavisch land moesten afhaken, ze konden de rest gewoon niet volgen. De anderen hadden minder moeite met elkaar.

Ervaringen van doven hier en buitenlandse doven?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:35

Weet wel dat een eiland in Amerika vroeger de grootste percentage doven had. ( Martha's Vineyard, als je daarop wikipedia-t vind je een heel stuk over dat eiland)

En inderdaad ieder land heeft hun eigen gebaar, maar er zijn wel 'dialecten' zeg maar.
In amerika gebaren alle 52 staten precies dezelfde american sign language. Er zijn vast wel 'dialecten' maar ik kan in ASL spreken met iemand die uit New York komt en ook met iemand die uit Hawaii komt. (ervaring mee hoor Tong uitsteken )

En ik had ooit iets geschreven ten reactie op Tienus maar toen viel bokt uit.. Maar ik wil nog wel ff antwoord geven op Tienus als ik meer tijd heb.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:38

Doof Ja

Maar ben blij dat ik al mijn zintuigen nog volop heb Haha!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:22

MoonChloe schreef:
En ik had ooit iets geschreven ten reactie op Tienus maar toen viel bokt uit.. Maar ik wil nog wel ff antwoord geven op Tienus als ik meer tijd heb.

Dat probleem had ik toen ook, maar in zo'n geval gebruik ik de "terug-knop" van de browser en dan kopieer ik mijn antwoord in een word document om het later alsnog te plaatsen.

Oja, dat meisje uit HNTM is inderdaad doof.

Ik zal me eerdaags ook eens melden in het SH-topic, feitelijk behoor tot de doelgroep, alhoewel ik dat toch niet zo ervaar.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:34

ik heb van mijn broertje begrepen, dat als je doof bent..het niet zo is dat je helemaal niets meer hoort.
hij zegt ik hoor altijd geruis, volgens hem is dat het bloed wat door zijn lijf stroomt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:44

tienus schreef:
Hoe communiceer jij, MC, dan eigenlijk met horenden en mensen die je niet kennen, en dus er vanuit gaan dat je horend bent?

Ik communiceer met spraak en liplezen, en als ze me niet verstaan en andersom gaan we maar over op papier en pen.

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat mensen die later doof worden de klank van de spraak in het hoofd blijven horen, als een herinnering zeg maar.

Daar wil ik graag op reageren Lachen
Ik heb ooit een boek gelezen ('Stemmen zien' van Oliver Sachs. Een interessant / objectief boek over doven en gebarentaal. ) Daar had de schrijver een plotsdove geinterviewd ofzo.
Die plotsdove vertelde dat hij op zijn 11e doof is geworden, maar hij is altijd geluiden blijven 'horen'. Hij noemt het zelf 'fantoomstemmen' Hij hoort geluiden alleen als hij ze ziet, bijvoorbeeld, iemand praat tegen hem en hij lipleest en in zijn hoofd hoort hij stemmen. Hij is er pas bewust van geworden toen er iemand perongeluk zijn hand voor zijn mond deed maar door bleef praten. Toen kon die plotsdove opeens niks meer 'horen' op dat moment. Ook al was hij bewust dat die persoon bleef praten maar hij hoorde niks meer.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:49

Goh wat een moeilijke vraag. Ik zou echt voor een dilemma staan. Langs de ene kant kun je niks meer zien wat er rond je gebeurt, van je vrienden, partner e.d. zul je nooit het gezicht meer van kunnen zien. Langs de andere kant lijkt het me allesbehalve leuk dat je niet meer gezellig kunt meekletsen met anderen wanneer je ze niet hoort.
Maar ik zou toch eerder voor doof kiezen, want als je blind bent kun je veel minder doen denk ik. En voor doven bestaan er alternatieven, en kan je schrijven of liplezen of eventueel een gehoorapparaat moest het niet zo erg zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:31

MoonChloe schreef:
Weet wel dat een eiland in Amerika vroeger de grootste percentage doven had. ( Martha's Vineyard, als je daarop wikipedia-t vind je een heel stuk over dat eiland)

En inderdaad ieder land heeft hun eigen gebaar, maar er zijn wel 'dialecten' zeg maar.
In amerika gebaren alle 52 staten precies dezelfde american sign language. Er zijn vast wel 'dialecten' maar ik kan in ASL spreken met iemand die uit New York komt en ook met iemand die uit Hawaii komt. (ervaring mee hoor Tong uitsteken )

Dat was dan vast dat eiland. Maar het ging dus vooral om de Scandinaviërs die ze niet verstonden. Heb je daar ervaring mee?
Oh, ik vind hier (in Portugal) het gebaar van "paard" leuk/treffend, maar ik weet niet of dat overal hetzelfde is (van die bewegende oortjes op je hoofd)?
Heb eens een programma gezien over doven en paarden, toen zag ik dat. Wel leuk hoe ze dat deden, want de vertaalster herhaalde dus hardop en in gebarentaal wat de dove zei, zodat de dove kon controleren dat het goed werd overgebracht, terwijl wij konden horen wat er werd gezegd dus. (En dat in verband konden brengen met de gebaren)
Ik heb dat niet eerder gezien van vertalers. Dat herhalen van het gezegde.

Beetje off topic....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:35

Ik zou mensen willen vragen of ze ook precies aan kunnen geven wat ze denken dat ze niet meer kunnen als blinde of dove. Ik denk dat de blinde een beetje onderschat wordt, want vooral met hulp van stok/hond, kan die ook heel zelfstandig functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:36

ik denk doof, omdat ik heel erg kan genieten van dingen die ik zie (mijn paarden die aan het spelen zijn bijv.)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 18:15

Lusitana schreef:
Ik zou mensen willen vragen of ze ook precies aan kunnen geven wat ze denken dat ze niet meer kunnen als blinde of dove. Ik denk dat de blinde een beetje onderschat wordt, want vooral met hulp van stok/hond, kan die ook heel zelfstandig functioneren.

Tja dat is zo, maar als je blind bent kan je misschien wel bijna evenveel doen, maar het lijkt me toch wel een stuk moeilijker. Met doof kan je makkelijker: computeren, paardrijden, tv kijken, toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:09

Je kunt gewoon paardrijden als je blind bent. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Andrea Bocelli fokt en rijdt, om even een beroemdheid te noemen, en die rijdt gewoon buiten in zijn eentje.
Je kunt ook computeren, met behulp van braille of spraak computer, je kunt TV luisteren.
Het enige wat je niet kunt is beelden zien, die moet je erbij verzinnen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 19:11

Lusitana schreef:
Je kunt gewoon paardrijden als je blind bent. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Andrea Bocelli fokt en rijdt, om even een beroemdheid te noemen, en die rijdt gewoon buiten in zijn eentje.
Je kunt ook computeren, met behulp van braille of spraak computer, je kunt TV luisteren.
Het enige wat je niet kunt is beelden zien, die moet je erbij verzinnen.

Dat weet ik allemaal wel, alleen ik had ook geschreven: moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:33

Je kunt niet je eigen ramen lappen
Je kunt niet naar de supermarkt dd je weekelijkse boodschappen doen.
Je kunt geen autorijden
Je kunt niet ff zomaar ff ergens rondlopen, dan heb je een stok of hond nodig.
Ff kijken als je verdwaald bent op een bord waar je bent, want hoe goed je hond ook is, hij kent ook de weg niet op een vreemde plek Lachen
Tv luisteren is niks aan zonder beeld, film is dan echt niet mooi Lachen

Allemaal wat dingetjes die ik zie die mijn nichtje niet kan.

En als ik zie wat mijn dove schoonmoeder (die makkelijk uitgevallen is) wel allemaal kan Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:19

runningkawa schreef:
Je kunt niet je eigen ramen lappen
Je kunt niet naar de supermarkt dd je weekelijkse boodschappen doen.
Je kunt geen autorijden
Je kunt niet ff zomaar ff ergens rondlopen, dan heb je een stok of hond nodig.
Ff kijken als je verdwaald bent op een bord waar je bent, want hoe goed je hond ook is, hij kent ook de weg niet op een vreemde plek Lachen
Tv luisteren is niks aan zonder beeld, film is dan echt niet mooi Lachen

Allemaal wat dingetjes die ik zie die mijn nichtje niet kan.

En als ik zie wat mijn dove schoonmoeder (die makkelijk uitgevallen is) wel allemaal kan Lachen

Ja DAt bedoel ik Knipoog

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:53

appelbolfan schreef:
Ik zou doof willen zijn, als je blind bent kan je nooit meer iets zien. Alleen maar zwart, je ziet je familie nooit meer, je paard, de sterrenhemel, de zon, alles wat je ooit mooi heb gevonden zal je nooit meer kunnen zien. ook heb je bij alles begeleiding nodig en kan je nauwelijks een meter lopen zonder een platte-bek-smak te maken. Nee, doe mij maar doof. Ik hoor mijn beste vrienden en familie liever niet meer in plaats van ze nooit meer te zien. (geldt ook voor andere dingen)

Je ziet geen zwart....
je ziet net als jij met je oren ziet zeg maar...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:43

Autorijden gaat niet, nee, maar ramen lappen? Waarom niet? Je kunt toch ruimtelijk denken? Je kunt toch via een vast patroon werken?

En wat het verdwalen betreft, dan kun je de weg vragen.

Ik wil niet zeggen dat alles mogelijk is, maar vaak veel meer dan mensen zich voor kunnen stellen die geen blinde mensen kennen en zich een voorstelling moeten maken.

Een dove kan niet gewoon telefoneren, om maar wat te noemen. Maar wel weer sms gebruiken, voor alles wat je niet kan, is er wel een oplossing.
Er zullen dingen zijn die je moet accepteren dat het niet meer gaat. Dat wel. Maar ik geloof toch nog steeds niet dat een blinde meer beperkt zal zijn dan een dove, alleen in andere dingen.

TV kijken heeft zo zijn nadelen voor een dove als het niet ondertitelt zou zijn, want lang niet altijd is iemand die iets zegt in beeld, of goed genoeg in beeld. Je mist ook aanzwellingsmuziek bij spanning en beelsovergangsgeluiden enzo. (Ik wordt nu een beetje technisch geloof ik. Die beeldovergangsgeluiden, let er maar eens op, is dat het geluid van de ene scene nog even doorloopt in de volgende scene om verbinding te krijgen, dat zal dus zonder dat geluid, alleen met beeld, abrupter verlopen).
Beide is makkelijk te testen trouwens.
Als een blinde TV kijken doe je met je oor naar de TV en niet spieken... Haha!
en als een dove gewoon het geluid uitzetten. Vervolgens kun je ook nog geluid uit en ondertitelig via TT inschakelen. (Ik neem aan dat die nog bestaat).
Probeer bij beide een buitenlands en een nederlands programma.

Ik kan trouwens ook niet autorijden, maar ben niet blind... Haha! Er zijn ook nog dingen die niet met een handicap te maken hebben en je toch niet kan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:00

Omdat je niet ziet of er strepen op staan Lachen
Mijn nichtje doet ook bijna het hele huis, maar heeft toch een halve dag per week hulp.

iemand aanspreken is niet zo makkelijk, je ziet niet ff iemand waar je naartoe kunt lopen Lachen
In een drukke straat oke, maar het is niet altijd druk met voetgangers Lachen

Een dove kan nu tegenwoordig sms-en
Maar voorheen was het faxen of stond er een beeld telefoon (dat was met typen, geen video)

Ik kan het gewoon zo goed vergelijken
Een nichtje wat een echte doorzetter is, maar blind
Of mijn schoonmoeder, die lui uitgevallen is en doof.
Toch kan mijn schoonmoeder meer. Laat staan als ze ook nog eens zo'n doorzetter zou zijn als mijn nichtje