Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoonChloe schreef:Arjette schreef:Wel zou ik de muziek het meeste missen als ik doof zou zijn, maar sinds ik een feest voor doven mede heb georganiseerd weet ik dat ik daar ook niet meer echt bang voor hoef te zijn. Echt, doven genoten daar net zo hard (misschien zelfs nog wel meer) als horenden en de sfeer was daar zo goed en gezellig, dat had ik voor geen goud willen missen!
Kun je eigenlijk wel een beetje gebaren??![]()
(Arjette heeft over Sencity.. *12 mei in amsterdam* )
MoonChloe schreef:En ik had ooit iets geschreven ten reactie op Tienus maar toen viel bokt uit.. Maar ik wil nog wel ff antwoord geven op Tienus als ik meer tijd heb.
tienus schreef:Hoe communiceer jij, MC, dan eigenlijk met horenden en mensen die je niet kennen, en dus er vanuit gaan dat je horend bent?
Citaat:Ik kan me voorstellen dat mensen die later doof worden de klank van de spraak in het hoofd blijven horen, als een herinnering zeg maar.
MoonChloe schreef:Weet wel dat een eiland in Amerika vroeger de grootste percentage doven had. ( Martha's Vineyard, als je daarop wikipedia-t vind je een heel stuk over dat eiland)
En inderdaad ieder land heeft hun eigen gebaar, maar er zijn wel 'dialecten' zeg maar.
In amerika gebaren alle 52 staten precies dezelfde american sign language. Er zijn vast wel 'dialecten' maar ik kan in ASL spreken met iemand die uit New York komt en ook met iemand die uit Hawaii komt. (ervaring mee hoor)
Lusitana schreef:Ik zou mensen willen vragen of ze ook precies aan kunnen geven wat ze denken dat ze niet meer kunnen als blinde of dove. Ik denk dat de blinde een beetje onderschat wordt, want vooral met hulp van stok/hond, kan die ook heel zelfstandig functioneren.
Lusitana schreef:Je kunt gewoon paardrijden als je blind bent. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Andrea Bocelli fokt en rijdt, om even een beroemdheid te noemen, en die rijdt gewoon buiten in zijn eentje.
Je kunt ook computeren, met behulp van braille of spraak computer, je kunt TV luisteren.
Het enige wat je niet kunt is beelden zien, die moet je erbij verzinnen.
runningkawa schreef:Je kunt niet je eigen ramen lappen
Je kunt niet naar de supermarkt dd je weekelijkse boodschappen doen.
Je kunt geen autorijden
Je kunt niet ff zomaar ff ergens rondlopen, dan heb je een stok of hond nodig.
Ff kijken als je verdwaald bent op een bord waar je bent, want hoe goed je hond ook is, hij kent ook de weg niet op een vreemde plek
Tv luisteren is niks aan zonder beeld, film is dan echt niet mooi
Allemaal wat dingetjes die ik zie die mijn nichtje niet kan.
En als ik zie wat mijn dove schoonmoeder (die makkelijk uitgevallen is) wel allemaal kan
appelbolfan schreef:Ik zou doof willen zijn, als je blind bent kan je nooit meer iets zien. Alleen maar zwart, je ziet je familie nooit meer, je paard, de sterrenhemel, de zon, alles wat je ooit mooi heb gevonden zal je nooit meer kunnen zien. ook heb je bij alles begeleiding nodig en kan je nauwelijks een meter lopen zonder een platte-bek-smak te maken. Nee, doe mij maar doof. Ik hoor mijn beste vrienden en familie liever niet meer in plaats van ze nooit meer te zien. (geldt ook voor andere dingen)