wie is er bang voor de dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: wie is er bang voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:48

Ik heb veel mensen zien sterven, zowel privé als in het werk... en over het algemeen kan ik zeggen dat mensen er toch knap beroerd uitzien vlak voordat ze heengaan... Mijn twee tantes schreeuwden het bijvoorbeeld echt uit, enkele seconden voor hun dood...

Dit lijkt mij vreselijk, het niet weten hoe of wat... daarom ben ik wel bang.
Zelf geloof ik wel dat er iets is, een vervolg... maar wat? De angst die mensen hebben vlak voor hun dood, ik hoop altijd maar dat het komt door het onbekende.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:53

Nee ik ben er niet zo bang (meer) voor. Je kunt je wel ongelofelijk bang voor iets maken, maar wat kun je eraan veranderen? Helemaal niks toch? Heb dan liever plezier van mijn leven dan dat ik mij druk ga maken om iets waar je niks aan kunt doen, en ik denk ook je er beter niet over na kunt denken, het overkomt je vanzelf..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:21

runningkawa schreef:
Veirl schreef:
Ik ben veel te luchtig over de dood. Als mensen huilen wanneer ze iemand hebben verloren, kan ik dat soms geen eens begrijpen (wel dat ze de persoon missen, daar niet van).
Nee, ik ben niet bang voor de dood.

Mag ik vragen of jij al eens een hele naaste bent verloren?
Een opa of oma waar je een erg sterkte band mee had, of een vader of moeder?
En hoe ervaar je dat dan?
of de gedachte daaraan?

Lijkt me wel makkelijk, daar iets luchtiger in te zijn Lachen

Ik ben al 2 ooms verloren, 2 opa's en 1 oma. Ook mijn buurman waar ik (en iedereen hier) een goede band mee had is overleden. Ik denk dat ik dan toch wel genoeg 'dood' heb ervaren?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:32

Veirl schreef:
runningkawa schreef:
Mag ik vragen of jij al eens een hele naaste bent verloren?
Een opa of oma waar je een erg sterkte band mee had, of een vader of moeder?
En hoe ervaar je dat dan?
of de gedachte daaraan?

Lijkt me wel makkelijk, daar iets luchtiger in te zijn Lachen

Ik ben al 2 ooms verloren, 2 opa's en 1 oma. Ook mijn buurman waar ik (en iedereen hier) een goede band mee had is overleden. Ik denk dat ik dan toch wel genoeg 'dood' heb ervaren?

Hoe doe je dat dan? Met de gedachte van 'jammer, 't leven gaat verder'? Hoe voelde je je op die momenten?
Ik probeer het echt te proberen, maar ik kan er op deze moment weinig van begrijpen. Ik moet toegeven.. ik heb mijn grootouders verloren, een tante, een oom,.. en daar heb ik weinig problemen mee gehad. Allemaal hebben ze hun 'tijd' hier wel gehad, ze hebben allemaal afscheid kunnen nemen van hun geliefden en van hun vrienden en zijn allemaal vrij vredig gestorven. Dan kan ik er vrede mee nemen. Weinig problemen mee.
Langst de andere kant is mijn schoonbroer ook gestorven. 28jaar, vrolijk en gelukkig getrouwd, twee kleine kindjes die enorm naar hem opkeken en van de ene moment op de andere zonder papa zaten. De oudste heeft na 8 jaar nog altijd zijn ketting en zijn horloge aan (hoewel die al een aantal jaar niet meer werkt), en wil net als zijn papa bakker worden later.. Daar kan ik minder vrede mee nemen. Een goede vriendin, 19jaar, studeerde rechten en was dolverliefd. Schedelbreuk, heeft geen afscheid kunnen nemen en had nog een heel leven voor haar. Daar kan ik nog véél minder vrede mee nemen. Daar kan je toch niet gewoon 'licht' over gaan? Dat zijn toch dingen die niet mogen gebeuren? Hoe kan je daar geen problemen mee hebben? Ik vraag het me echt af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:35

Ik ben er best wel bang voor. Vooral voor mensen en dieren om me heen te verliezen, maar ook voor mezelf. Waar kom je als je doodgaat, of kom je helemaal nergens..?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:37

Ik... Ben er echt bang voor!
Hoop dat t nog heel lang mag duren!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:58

Ik ben echt, echt, heel erg bang voor de dood. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Als ik alleen thuis ben, als ik ergens ben waar het er eng uit ziet, als ik slaap, als ik iets hoor kraken waar het stil zou moeten zijn, áltijd ben ik bang voor de dood. Of bang dat er een inbreker ergens zit ofzo die me dood gaat schieten. Of dat hij mijn vader en moeder doodschiet en dat ik alleen overblijf. Ik heb altijd akelige gedachten in mn hoofd, die misschien niet eens werkelijkheid zouden kúnnen worden, maar die ik toch niet wegkrijg. Ik ben echt zoo vaak bang om opeens maar weg te zijn. Ik weet niet waarom, en weet niet hoe ik het weg krijg Verdrietig

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:06

Ik probeer er gewoon niet aan te denken.
Ik ga wel dood als mijn tijd komt.
En of dat nu vroeg of laat is, daar heb ik geen *** over te zeggen.. Dus tja.
Maar zoals tantjeuh zegt, als iemand heel jong is, kan ik daar minder makkelijk vrede mee hebben..

Zoals die jongen (vriend van me) die zich op 19-jarige leeftijd heeft opgehangen.. Daar heb ik nog steeds geen vrede mee.
Of de broer van een vriendin, die gelukkig getrouwd was, twee kinderen, derde op komst, hartaanval. Die kinderen hebben wéken lang bij de trap gelegen, omdat ze wilden wachten tot pappa thuis kwam..

Maar over mn eigen dood.. Tja, ik zie wel wanneer het komt, en wat er dan gebeurd. Veel anders kun je er niet over denken. Owja, ik hoop ook dat het snel en pijnloos gebeurd.. Niet eerst een superlange lijdensweg (niet dat ik die ook maar iemand gun)..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:06

Emilion1985 schreef:
Ik ben niet bang voor de dood. Het idee dat je hierna in de Hemel komt en daar eeuwig leven hebt, vind ik een heel fijn idee.
Ik zou het alleen moeilijk vinden om iedereen hier achter te moeten laten.

en wat als je dit niet gelooft...dan is het een heel ander verhaal

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:08

kwadraatje schreef:
Ik ben niet bang voor de dood.
Als hij komt, dan is het gewoon mijn tijd.
Wel jammer voor degene die ik achter laat, mijn huisdieren enzo.

Inderdaad! Je ouders, famillie etc maar ik denk ook erg vaak aan m'n huisdieren... Wat gebeurt er met hen? Gaan ze weg gaan? Of blijven ze etc.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:32

als je bang bent voor de dood heb je volgens mij echt geen leven..
Ik bedoel zoiets moet je niet over nadenken. Als het gebeurd het, klaar.
Ook al ben ik wel vaak bang mensen in mijn omgeving kwijt te raken. maar dat zet ik ook al meer van me af. gebeurd het, dan gebeurd het niemand kan er toch iets aan doen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:32

tantjeuh schreef:
casperrr schreef:
"ik ga liever wat jonger dood en dat ik helemaal gezond ben, dan dat ik 100 wordt en ik me nergens meer bewust van ben en dat ik de hele dag een beetje aan het zitten ben en aan het slapen!

Als je 100 wordt heb je nog je hele leven gehad om echt te leven. Geef mij dat maar hoor. Het is niet omdat je je nergens meer van bewust bent, dat je dan ongelukkig bent..

Een goede vriendin is op valentijn dit jaar gestorven. Skiongeluk op de skipiste van Peer. De meid was 19, studeerde rechten, had een vriend waar ze dolverliefd en fier op was, had hopen vrienden, amuzeerde haar elke dag rot en had nog een héééle toekomst voor zich. Maar nee, ze heeft geen kans gekregen op die toekomst.
Jou opa heeft lang (en gelukkig?) kunnen leven, heeft waarschijnlijk heel veel kunnen doen en waarmaken in zijn leven. Als je 19 bent moet je nog deftig aan je leven beginnen. Dus nee, laat mij maar oud en dement worden, ik wil nog niet dood! Dus JA, ik ben bang voor de dood. Vooral voor het feit dat die veel vroeger kan komen dan verwacht, dat ik veel dingen in mijn leven nietmeer kan doen, dat ik mensen waarvan ik hou achter moet laten.. enorm bang.

je leest het ook echt helemaal verkeerd he? Knipoog ik zei: ik ga dan liever wat jonger dood, dan dat ik 100 ben en me nergens meer bewust van ben. Daarmee bedoel ik dus niet dat je op je 19e morsdood bent, maar dat je een aantal jaren eerder dood gaat als bij.v de 100, dat je dan op je 70e gewoon gezond dood gaat!
En je wordt niet zo maar ineens dement, daar gaan een aantal jaren overheen, nou lekker dan als je rond de 70 bent en je geheugen gaat ineens aftakkelen totdat je niks meer weet en alleen maar verward ben. Wat heb je daar nou aan? Dan ben ik liever dood als ik 69 ben, maar met een goed geheugen dan dat ik dood ga als ik helemaal niks meer weet en vastgebonden op me bed ligt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:37

Ik ben niet bang voor de dood, maar het is nu nog wat te vroeg, dus plan het voor wat later in de toekomst Ja en ik denk dat doodgaan één van de mooiste ervaringen zal zijn in mijn leven. Ik kan me niet voorstellen dat ik iets heftigers zal meemaken, want kinderen hoef ik niet.
Mijn geboorte kan ik me niet herinneren dus ik hoop dus dat ik het heel bewust mag meemaken. Ja ik geloof in het hiernamaals, dus ook dat er meer is dan dit aardse leven. Het moment dat de ziel het lichaam gaat verlaten zal heel bijzonder zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:45

Normaal gesproken ben ik niet bang voor de dood, maar af en toe heb ik wel angstaanvallen. Dan komt het zo dichtbij. Vroeger had ik best wel hevige van ongeveer een minuut. Een keer had ik er zelfs een van een half uur. Nu duren ze meestal maar een paar seconden en soms ook een paar best wel vlak na elkaar. Ik heb ze eigelijk altijd s'avonds in bed. 2x heb ik er een op school gehad. t zal wel komen omdat ik dan moe ben.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:46

ik vind het echt mooi hoe jij over de dood denkt pellie! Ik zou willen dat ik dat ook zo kon. Ik geloof wel dat er iets is, maar ik weet het niet zeker, en ik heb ook geen idee wat er dan zou zijn. Maar als het is zoals jij het zegt, dan is de dood heel mooi.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:56

zwaar topic zo middag op de zondag. Desalniettemin, ja natuurlijk ben ik bang voor de dood. Lijkt me normaal dat een mens daar bang voor is. Niemand weet wat er gaat gebeuren als je komt te overlijden. Is er meer tussen hemel en aarde? Ik denk van wel, maar... ik geloof niet in God. Er zal wel iets zijn, maar of dat nu hemel is of wat anders, ik weet het niet.
Ik weet wel dat ik op een vroege leeftijd mijn moeder heb verloren aan een ziekte waar mensen nu van kunnen genezen. wat ik daarvan heb meegemaakt en nu nog weet is dat zij echt afscheid heeft genomen van ons en dat zij in mijn ogen vrede had met de situatie. Zij wist dat het goed zou gaan met ons (haar kinderen) en haar man. Maar ik geloof wel dat sinds zij is overleden dat wij een soort van beschermengel hebben. Er zijn dingen gebeurd die veel en veel slechter hadden kunnen zijn. Is dat geluk of hebben we een engeltje op omze schouder gehad, natuurlijk weet ik dat niet, maar voor mijn gevoel het laatste.
Op een dag krijgen we er allemaal mee te maken, dat is een feit, want niemand heeft een middel ontdekt voor het eeuwige leven (behalve als we tv land moeten geloven, dan worden we vampier of als we van de Mcload Clan (je weet wel Highlander)zijn kunnen we niet sterven). Maar dat is fictie. Ik troost mij in de gedachte dat als het komt dat ik erachter ga komen waar ik dan terechtkom.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:30

Harvest_Moon schreef:
ik ben niet bang voor de dood Ik ben eerder bang dat de dieren en mensen in mijn omgeving dood zullen gaan. Ik zou kapot gaan van verdriet...

Dit heb ik ook..

Ik ben niet bang als ik ga juist lol maken nog veeeeell meer dan nu Knipoog Ik ga lekker als geest rondzwerven enzoo.. heerlijk lijkt me dat.. overal bij kunnen en kattekwaad uithalen.. grapjes uithalen.. lijkt me geweldig! whahah.. ( wat een fanatsie hea Vork Haha! )

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:07

Ik ben erg luchtig over mijn eigen dood, het zal gebeuren wanneer dat moet. Al hoop ik dat het pas over een jaartje of 80 is ofzo, want ik wil nog teveel doen en meemaken. Ik wil ervaringen opdoen.

Maar als iemand in mijn omgeving dood gaat, dan kun je me bijna opvegen hoor. Dit komt ook door mijn persoonlijkheid, ik hecht me heel erg aan vanalles & als je het dan verliest.. Na verloop van tijd leer ik er wel mee leven, het duurt alleen eventjes.

Ik leef ook met een idee, dat er hierna nog wel iets is. Een nieuw leven of iets dergelijks, ik geloof daar wel in. En ook geloof ik dat je ziel nooit dood gaat, dat het hooguit je lichaam is.

Ik heb geen angst voor de dood Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:17

Ik ben 'er' heeeel erg bang voor, kan 'het' niet eens uitspreken zonder er angst bij te voelen....zou willen dat ik een kijkje kon nemen in hoe het in het hiernamaals is, en óf dat er überhaubt is, ik hoop het ontzettend; ik zou heel graag mijn moeder terug zien, die is overleden toen ik 8 was en zij 34....veel te jong dus. Mede hierdoor ben ik vreselijk bang dat mij ook zoiets zal overkomen en ik mijn dochter van net 9 ook zou moeten achterlaten....ik word in april 36 en ben dus nu al bijna 2 jaar ouder dan zij ooit geweest is.....mijn oma daarentegen is bijna 98 (haar moeder) en leeft nog steeds in (relatief) goede gezondheid........brrrr, nee ik zou willen dat het ons bespaard zou kunnen blijven.....hoop dat ik nog een lange tijd te gaan heb hier......

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:20

Niet echt. Ooit gebeurd het toch. En ik hoop dat het snel gebeurd. Voor een ernstige ziekte oid zou ik meer angst hebben. Want een lang ziektebed is erger dan de dood zelf. Die is tenslotte onvermijdelijk.

Genieten alsof elke dag de laatste is. Samen met vrienden, familie, en dieren.

Verder houd ik me er niet mee bezig.

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:24

Sinds ik een auto ongeluk heb gehad ben ik wel anders over dingen gaan denken maar bang voor de dood?
Nee dat niet maar dat komt denk ik ook omdat ik niet echt daarover nadenk.

Als ik dat wel zou doen denk ik dat ik best wel gek zou woden.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:32

Bang voor de dood zijn vind ik -sorry als andere er anders over denken- nogal nutteloos. Het komt toch, iedereen gaat dood je kan er echt helemaal niks aan doen. Dus gewoon van het leven genieten.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:37

Bang voor de dood ben ik niet echt.. Het is meer die kist waar ik in kom te liggen. Ik heb een klein beetje claustrofobie (weet niet of je het zo schrijft), ik durf dus echt NIET in zo'n kleine mini kist!! En dan ook nog onder de grond in zo'n ding... Maar dat mijn lichaam verbrand wordt vind ik al helemáál een eng idee!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:38

ik ben nu meer bang voor de dood als vroeger,ik ben nu zelf moeder van een bijna tweejarig dochtertje en alleen eraan denken dat ik haar niet meer ziet opgroeien maakt me gek.dus dood wil ik nog laaaang niet.

de dood zelf ben ik niet bang voor,ik vind het gewoon vreselijk voor mijn ouders,broers,zus,mijn man en mijn dochter!

mijn dieren worden wel opgevangen/weggegeven of verkocht.

in mijn leven doe ik dus wel waar ik zin in heb,het zal maar net je laatste dag zijn morgen.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:17

Picasso schreef:
Ik ben 'er' heeeel erg bang voor, kan 'het' niet eens uitspreken zonder er angst bij te voelen....zou willen dat ik een kijkje kon nemen in hoe het in het hiernamaals is, en óf dat er überhaubt is, ik hoop het ontzettend; ik zou heel graag mijn moeder terug zien, die is overleden toen ik 8 was en zij 34....veel te jong dus. Mede hierdoor ben ik vreselijk bang dat mij ook zoiets zal overkomen en ik mijn dochter van net 9 ook zou moeten achterlaten....ik word in april 36 en ben dus nu al bijna 2 jaar ouder dan zij ooit geweest is.....mijn oma daarentegen is bijna 98 (haar moeder) en leeft nog steeds in (relatief) goede gezondheid........brrrr, nee ik zou willen dat het ons bespaard zou kunnen blijven.....hoop dat ik nog een lange tijd te gaan heb hier......

Bij het overlijden van mijn vader zei hij dat weniet moesten huilen, hij ging naar zijn moeder en zus toe.
Ik denk dat iemand die op het punt staat te overlijden dat echt kan zien.
Het heeft mij iig erg geholpen.

Daarna heb ik een kijkje mogen nemen in het hiernamaals.
daar zat mijn vader aan een meertje, met aan de linkerzijde een vrouw.
Toen ik vroeg wie dat was zij hij Dien (dinie, zijn zus)
Ik heb haar nooit gekend en ook geen foto's van gezien.
Ik ben bij mijn moeder gaan vragen hoe Dinie eruit zag en dat was precies de vrouw die ik gezien had.

Het vredige gevoel wat ik daar ervaren heb
De warmte, geborgenheid en liefde, die is niet te beschrijven, zo fijn

Ik was 9, mijn vader 38 toen hij overleed.
Net als jij ben ik vroeger altijd bang geweest om ook zo vroeg te gaan.
Voor dat vroege gaan ben ik nog wel een bang.
Ik wil nog helemaal niet.
Maar voor de dood op zich helemaal niet.
Dan zie ik mijn vader terug en ga ik naar het liefde volle hiernamaals.

Overigens voel ik mijn vader aanwezigheid zo ook.
Vroeger dacht ik dat het inbeelding was omdat ze me daarmee getroost hadden.
Van je vader is altijd bij je enz.
Nu weet ik dat dat echt zo is en dat kan ook niet zonder dat er meer tussen hemel en aarde is.

Ik hoop voor je dat je die rust die ik daarin gevonden heb, ook eens gaat voelen Lachen