Anti-depressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: Anti-depressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:13

keetieee
Mijn therapie is mijn paard..stom maar waar

Geloof me, hier is niets stom aan.
Ook onze dochter zocht het in haar verzorgpaard en dat werkte.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:36

Ik vind het ook niet raar, heb er zelf ook héél veel aan gehad aan mijn paard. Mijn paard is nogal een gevoelig type en pakt mijn emoties feilloos op, ook nu ik beetje in een wak zit is ze heel voorzichtig met me.

En mijn katten, ook heel apart, die voelen het ook, door die te aaien vond ik destijds ook heel veel rust. Als ik me niet lekker voel komen ze gelijk bij me en het lijkt wel alsof ze me aankijken op een manier van 'komt goed baasje'.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:42

ik wil even toevoegen aan de discussie dat AD lichamelijk niet verslavend zijn,dat is niet mogelijk,omdat de werking constant blijft en je niet steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect,ook niet na jaren gebruik.

als je er ineens mee stopt,krijg je vaak een terugval.
waarom?omdat je hersenen toch een stofje missen,en dat moet je niet vergeten.
daarom is het heel belangrijk om geleidelijk en in goed overleg af te bouwen.

geestelijk kan het wel verslavend zijn,en daar is vaak nog meer begeleiding bij nodig dan als je gewoon ermee stoppen wil.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:00

Mijn zusje slikt het ook, mij is het ook aangeboden omdat ik vaak depressief ben maar ik vertik het...
Het helpt bij haar wel goed, alleen op het begin was ze heel erg moe, alles smaakte anders en ze voelde zich stoned. Ikken wel meer mensen die het gebruiken, maar het is lastig om weer af te bouwen zeggen ze.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:34

Ik slik het ook, al best wel een tijd, maar het helpt wel, en je moet er zelf natuurlijk ook wat aan doen, of MET hulp, heb ik ook gehad Knipoog! En m'n dieren doen me ook erg goed, en m'n vriend natuurlijk ook!!!

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:35

En m'n paardjes zijn m'n redding geweest voor m'n leven!!!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:41

Ik slik het ook.. en wát heb ik een spijt dat ik eraan begonnen ben..

Postman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:47

Ik doe dit topic in bold zodat het opvalt dat ik als TS reageer.

Zo dit had ik nooit verwacht.. Ik wist niet dat AD zo erg waren. Natuurlijk is elke drug verslavend, en AD is niks anders dan een ordinaire drug tegen overmatige gevoelens.

Ik loop nu al 1,5 jaar bij GGZ, dus ik krijg zeker goede begeleiding! Echter als ik het zo allemaal lees heb je na 6 maanden (want dat is de maximale periode die ze voorschrijven) meer problemen dan je ervoor had.

Ik weet dus nu totaal niet meer wat ik moet gaan doen. Op de huidige manier doorgaan werkt nie, ik ben bang dat ik in een totaal depressieve bui mij of andere mensen iets aan ga doen. Maar om nu me leven lang aan de AD te zitten wil ik ook nie.

Ik moet hier nog echt eens goed over na gaan denken..

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:58

Ik heb vanaf mn twaalfde tot 3 maand geleden seroxat geslikt.(ik ben nu bijna 26 jaar) Het heeft mij erg goed geholpen anders had ik me misschien niet door bepaalde dingen heen kunnen slaan. Ik heb een paar x geprobeerd om te stoppen. Het is een paar keer niet gelukt. Ik heb nu in goed overleg met mn huisarts een soort van afbouwschema opgesteld. Ik ben nu ongeveer 3 maand zonder en ik merk heel veel verschil. Seroxat heeft mn gevoelens echt afgevlakt ik moet nu echt weer leren omgaan met mn emoties kan om de stomste dingen wel huilen. Ook ben ik niet meer altijd moe en duf. Ik voel me soms argressief en heb ook op het punt gestaan om maar weer te gaan gebruiken. Ik wil het in ieder geval nog een poos volhouden.
Ik denk niet dat je kan weten door middel van een studie of colleges wat AD met je kan doen.
Ik ben ook van mening dat het alleen geestelijk verslaving is. Ik heb me ook telkens voor ogen gehouden als ik het even niet meer zag zitten om geen pil te pakken dit heeft namelijk de eerste 24 uur toch geen effect.

Postman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:06

Nou wat mijn probleem voornamelijk is, is dat ik 24 jaar lang geen emoties heb gehad en nu niet weet hoe ik er mee moet om gaan. Op die manier heb ik dus eigenlijk al AD gehad, maar dan op een andere manier d.m.v. geestelijke afsluiting ofzo.

Het grote probleem is dus dat ik niet weet hoe ik met mijn emoties om moet gaan. Met mijn psycholoog kom ik niet veel verder en de psychiater heeft het ook al gezegd: je bent depressief. Maar wat doe je dan? Leren leven met het risico dat je bij een volgend dal weet ik veel wat met jezelf doet?? (denk dus ook aan zelfmoord!) Ik zou, ondanks dat ze me totaal negeert, compleet gek worden als me ex plotseling zou komen te overlijden. En zo zijn er wel meer dingen waar ik gewoon weg angsten voor heb.

Mja na heel het topic te hebben gelezen merk ik wel dat je eigenlijk nog beter af bent zonder AD dan met. Lekker dubbelzinnig dus dat de medicijnen die ze voorschrijven om je te helpen het slechter voor je maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:57

Quellian schreef:
Dat het eigenlijk te bizar voor woorden is dat je niet durft te stoppen met een pilletje, dat noemen ze een verslaving.
.

Ad is NIET verslavend....Je heb niet steeds meer en meer nodig (wat een kenmerk is van verslaving) en als je afbouwd heb je geen afkickverschijnselen, maar ontwenningsverschijnselen.
Ik heb diverse malen afgebouwd maar nooit ontwenningsverschijnselen gehad.....
Alleen kan ik niet meer zonder omdat ik anders bang ben dat ik de controle ove rmezelf en mn nagsten kwijtraak.
Stom mss? Geen idee maar het helpt wel op dat gebied, dus op dat vlak is er geen weg meer terug.
(Elke schakel is er één)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:32

ik vind het wel erg raar dat er gezegd word dat AD een ordinaire drug is.
sommige mensen hebben een normaal leven dankzij zulke medicijnen,en dat zie ik elke dag weer van heel dichtbij.
depressief zijn is een echte ziekte,omdat je bepaalde stoffen in je hersenen mist.
sommige mensen moeten er dus ook hun hele leven aan,net als bij bv hoge bloeddrukpillen.
die mensen beoordeel je toch ook niet zo?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:17

Ik beoordeel of veroordeel geen mensen die medicijnen moeten slikken, soms is er geen andere keus.
Postman, wat jij zegt is niet van te voren aan te geven.Dat maakt het nu juist zo moeilijk, ieder mens is weer anders.
Ik weet niet waar jouw problemen weg komen, denk dat dat ook grote invloed heeft.

Postman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:49

Tja als ik wist waar mijn problemen vandaan kwamen dan kon ik er ook samen met mijn psycholoog aan werken. Helaas is er dus niks voor handen dat ff een probleem uit je hoofd tovert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:31

Snoevie schreef:

Idd drugs op seretonine is een heel groot verschil hoor, van de laatste krijg je geen kick of trip, of raak je verslaafd aan.....het is een aanvulling net als insuline.
Allleen lastig dat het zoveel ellendige bijwerkingen geeft waar je niet op zit te wachtten....

Postman schreef:
Helaas is er dus niks voor handen dat ff een probleem uit je hoofd tovert..

Dat hoef ttoch ook niet, that's life Clown

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:44

Chiqa schreef:
Snoevie schreef:

Idd drugs op seretonine is een heel groot verschil hoor, van de laatste krijg je geen kick of trip, of raak je verslaafd aan.....het is een aanvulling net als insuline.
Allleen lastig dat het zoveel ellendige bijwerkingen geeft waar je niet op zit te wachtten....

Dat hoef ttoch ook niet, that's life Clown[/quote]

Ik krijg er idd geen kick of trip van, dat is het verschil met een verslaving, je hebt er niet steeds meer van nodig.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:14

Citaat:
vind het wel erg raar dat er gezegd word dat AD een ordinaire drug is.
sommige mensen hebben een normaal leven dankzij zulke medicijnen,en dat zie ik elke dag weer van heel dichtbij.
depressief zijn is een echte ziekte,omdat je bepaalde stoffen in je hersenen mist.
sommige mensen moeten er dus ook hun hele leven aan,net als bij bv hoge bloeddrukpillen.
die mensen beoordeel je toch ook niet zo?

nou idd

Citaat:
Ad is NIET verslavend....Je heb niet steeds meer en meer nodig (wat een kenmerk is van verslaving) en als je afbouwd heb je geen afkickverschijnselen, maar ontwenningsverschijnselen.

Inderdaad, dat wordt nog al eens met elkaar verward

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:22

Ik slik ook ad, maar bij mij wegen de voordelen veel zwaarder tegen de nadelen. Ben een tijdje gestopt en heb erg last van ontwenningsverschijnselen gehad. Daarna een behoorlijke terugval, dus nu slik ik het weer. Ik heb daar geen spijt van, want ik voel mij daar veel beter door. Ik moet zeker op mijn gewicht letten en ben snel en veel moe. Verder valt het allemaal best mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:42

ik heb niet het hele topic gelezen ( ben namelijk niet thuis en deze pc is wat slomer dan ik gewend ben ) maar ik kan wel vertellen dat ik nu 5 jaar antidepresiva slik. ( citalopram ) + 2 keer daags de rust gevende pillen ( alprazolam ).
Het is idd troep, maar ik voel me er wel beter door. Ik heb het jaren zonder hulp gedaan en morgen ga ik voor het eerst naar een psygoloog. In november voelde ik me helemaal goed en dacht dat ik sterk genoeg was om te stoppen, dat had ik beter niet kunnen doen ( had het wel afgebouwd overigens ). Ik raakte in een zeer zware depressi en kreeg hyperventilatie erbij. Ik dacht echt werkelijk dat ik dood ging en dat dat ook het beste was. Mijn moeder is haar hele leven al depressief en wist wat ik door maakte en die heeft me er toen door heen gesleept, ik weer naar de dokter en werd weer aan de antidepresiva gezet. + de rust pillen erbij. De rust pillen slik ik gelikkig al een heel stuk minder, die neem ik alleen als ik een bui voel opkomen.
Ik schaamde me altijd ervoor om hulp te zoeken, omdat ik jong ben ( 22 ). Maar ik hoef me nergens voor te schamen, ik wil beter worden! En daar ga ik alles aan doen. Soms krijg ik rot opmerkingen van mensen dat als ik eens een beetje chaggie ben ofzo dat ik maar gauw een pilletje moet innemen of dat ik gek ben ( dit zijn vooral mensen die er geen donder vanaf weten en das maar goed ook voor ze). ik heb scheit gekregen aan die mensen, die zijn ook diegene die je uitlachen als je met een psycholoog komt aanzetten!
Gelukkig ben ik verder heel gelukkig, heb een lieve vriend, schatten van paarden en een super leuke stal waar ik het gigantisch naar mijn zin heb en een moeder die alles begrijpt!
Mocht je hier met me over willen praten kun je me altijd pbén. Als ik thuis ben zal ik het hele topic even doorlezen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:52

Chiqa schreef:
Quellian schreef:
Dat het eigenlijk te bizar voor woorden is dat je niet durft te stoppen met een pilletje, dat noemen ze een verslaving.
.

Ik heb diverse malen afgebouwd maar nooit ontwenningsverschijnselen gehad.....
Alleen kan ik niet meer zonder omdat ik anders bang ben dat ik de controle ove rmezelf en mn nagsten kwijtraak.
Stom mss? Geen idee maar het helpt wel op dat gebied, dus op dat vlak is er geen weg meer terug.
(Elke schakel is er één)

Ad is wél verslavend.. Dat staat ook duidelijk in de bijsluiter te lezen, je krijgt ontwenningsverschijnselen, afkickverschijnselen klinkt anders maar heeft dezelfde betekenis.

Opgezocht in woordenboek ;
ver·slaafd (bn.)
1 lichamelijk of geestelijk afhankelijk van een bepaald middel door gewenning

Er staat dus nergens dat je steeds meer nodig hebt, dat is een idee wat jij hebt. Verslaafd aan iets betekend gewoon dat je er niet meteen mee kunt stoppen, dán krijg je ontwenningverschijnselen.
Ik neem aan dat jij niet van de een op de andere dag gestopt bent met je medicijnen, maar dat het geleidelijk afgebouwd is? Dit doen ze dus om de gewenning tegen te gaan en je lichaam steeds rustig te laten wennen aan een lagere dosis todat je zonder kan, en dan is de kans op ontwenningsverschijnselen veel kleiner..

Maar waarom maak je je daar zo erg druk over? Het is verslavend en dat staat overal duidelijk vermeld, maar je hoef je er toch niet voor te schamen?? Er zijn genoeg mensen die er baat bij hebben, dus wat is het probleem om het te slikken?

Sommige mensen hebben een chronisch ( = blijvend ) tekort aan serotine in de hersenen, die stof wordt normaal zelf aan voldoende hoeveelheid aangemaakt in ons lichaam, maar wanneer dit niet gebeurd moet het inderdaad aangevuld worden, het zelfde als insuline. Alleen het verschil is dat wanneer je niet voldoende insuline krijgt, je zelfs direct aan de gevolgen dood kan gaan en dat is gelukkig bij serotine niet zo.

Postman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:41

twinducklin schreef:
Sommige mensen hebben een chronisch ( = blijvend ) tekort aan serotine in de hersenen, die stof wordt normaal zelf aan voldoende hoeveelheid aangemaakt in ons lichaam, maar wanneer dit niet gebeurd moet het inderdaad aangevuld worden, het zelfde als insuline. Alleen het verschil is dat wanneer je niet voldoende insuline krijgt, je zelfs direct aan de gevolgen dood kan gaan en dat is gelukkig bij serotine niet zo.

Het tekort aan serotine is niet altijd de reden waardoor mensen depressief worden. Hierdoor bestaan er dus ook zoveel verschillende anti-depressiva. Anders kreeg je namelijk wel een spuitje met serotine, net zoals iemand met diabetes een spuit met insuline heeft.

En dat je niet direct dood gaat aan het tekort klopt. Echter je kunt er wel langzaam aan door sterven. Al is het maar doordat je na tientallen jaren er een einde aan wilt maken.

Verder weet ik dat het verslavend is. Elke stof die je inneemt is wel op een of andere manier verslavend. Maar wat mijn grootste struikelblok is, is dat ik nu 25 ben en niet de rest van mijn leven een pilletje moet blijven slikken zodat ik me goed voel en normaal kan functioneren. Dan heb ik liever gewoon schijt aan iedereen en slik ik maar niks. Ze moeten me dan maar nemen zoals ik ben, punt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:25

twinducklin schreef:
Ad is wél verslavend.. Dat staat ook duidelijk in de bijsluiter te lezen, je krijgt ontwenningsverschijnselen, afkickverschijnselen klinkt anders maar heeft dezelfde betekenis.

Het is niet verslavend, kan wel een paar linken van de spychiatrie voor je tevoorschijn toveren hoor;

Stoppen met AD
Citaat:
Antidepressiva zijn niet verslavend en leiden niet tot afhankelijkheid. Wel bestaat er een kans op (lichamelijke) onttrekkingsverschijnselen tijdens afbouw en na staken.

NHG patientenbrief
Citaat:
Antidepressiva werken niet verslavend.

depressiecentrum.nl
Citaat:
Antidepressiva zijn niet verslavend, maar hebben wel bijwerkingen.

psychologenmagazine
Citaat:
Antidepressiva zijn niet verslavend, maar moeten wel afgebouwd worden als iemand ze een tijdlang heeft gebruikt en ermee wil stoppen. Anders kunnen er onttrekkingsverschijnselen optreden:

Ach en zo kunnen we nog wel een uur doorgaan...
Ik denk dat het niet verstandig is Twinducklin om op de stoel van de psychiater te gaan zitten als je er geen verstand van hebt.....
Ach zoek de zoekmachines er maar op na, maar dat hoeft eigenlijk niet als je heel simpel nadenkt.....
Seretonine is geen verslavend middel, punt, en gelukkig maar, zou een regelrechte ramp zijn.

Postman schreef:
Dan heb ik liever gewoon schijt aan iedereen en slik ik maar niks. Ze moeten me dan maar nemen zoals ik ben, punt uit.

Klasse Postman, met mensen als jou kan ik praten, wat een sterke zet van je! OK dan!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:09

[quote
Ach en zo kunnen we nog wel een uur doorgaan...
Ik denk dat het niet verstandig is Twinducklin om op de stoel van de psychiater te gaan zitten als je er geen verstand van hebt.....
Ach zoek de zoekmachines er maar op na, maar dat hoeft eigenlijk niet als je heel simpel nadenkt.....
Seretonine is geen verslavend middel, punt, en gelukkig maar, zou een regelrechte ramp zijn.
[/quote]

Meid als jij dat denkt, vooral blijven denken..
Die zinnen die jij post zijn zo dubbelzinnig, zodra je ontwenningsverschijnselen krijgt als je ermee stopt is het verslavend!
De enige fout wat ik heb gemaakt door te schrijven AD, niet ieder anti - depressivia is verslavend, bijvoorbeeld Prozac kun je wel in een keer mee stoppen.

Maargoed, niet alleen psygiaters schrijven anti - depressivia voor, ook huisartsen doen dat. Ik werk zelf in de bejaardenzorg, en deel dus ook medicatie uit, en om dat te mogen uitdelen moet je wel wat van de medicatie weten.. Maargoed ik ga hier verder ook geen discussie over voeren, serotonine is namelijk wel een van de verslavende ad's

Bovendien als iemand gaat denken niet zonder te kunnen ( bij alleen een depressie, want je hebt ook mensen die gewoon het stofje missen en bij deze mensen wordt zo'n middel dus voorgeschreven net zoals mensen met insuline tekort ) ben je ook aan zo'n middel verslaafd, en dát maakt het ook heel erg moeilijk om ermee te stoppen

Postman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 23:38

Twinducklin, ik geef je verder wel gelijk maar was juist niet Prozac zo ontzettend verslavend er heeft het daarom een beruchte naam, ondanks dat het het best werkende middel is?

En wat je zegt over verzorgingstehuizen klopt idd. Nu je het zegt krijgt mijn opa dus ook anti-depressiva, maar dan tegen de dementie. Anyway, ik ga voorlopig toch maar niet aan de AD.

Ik verheug me daarentegen wel heel erg op komende zaterdag, dan ga ik namelijk naar de bios met iemand die ik tijdens carnaval wat beter heb leren kennen. Tot nu toe nog niks, maar wel iets om naar toe en voor te leven!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:43

Ik gebruik helaas nu bijna 1,5 jr paratoxine ook een AD medicijn.
Gelukkig ben ik er nu bijna vanaf, dit kreeg ik voogeschreven ivm een depressie wat na therapie geen depressie bleek te zijn.
de medicijnen hebben mij zeker geholpen om door het dal te komen, maar ben heel blij als ik vanaf ben.
Het afbouwen valt niet altijd mee, maar merk nu dat het na ruim 4 maanden van afbouwen de goeddde kant opgaat.
Ik krijg stukje bij beetje m'n oude ik weer terug dan voelt heel vertrouwd en prettig, ik heb mezelf ruim 1,5 jr moeten missen mede door de medicijnen.
Deze werken op je gemoedstoestand, waardoor je emoties erg afvlakken.

(auto rijden kan wel met deze medijnen)