Zijn er hier mensen met ADD ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Zijn er hier mensen met ADD ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:53

Mik: je hebt gelijk dat een diagnose niet altijd zinvol is. Toch geven de meeste mensen die het wel hebben gedaan aan dat het ze toch oplucht - je hoeft er niet meer steeds over te twijfelen, het is gewoon zo. (Idem overigens voor veel lichamelijke problemen. Weten waar het vandaan komt lucht op, zelfs al verandert het niets aan de feiten.)

Een stempeltje verandert jou niet, jij blijft gewoon dezelfde. Maar het kan wel helpen om alle rarigheidjes van jezelf wat beter te ontdekken en te begrijpen. En niet iedereen accepteert iemand 'zomaar'. Bij kennissen kun je dan bedenken dat je ook niets met ze te maken wilt hebben, maar in je studie of werk is dat niet altijd zo. In die gevallen kan een diagnose veel helpen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:55

Shadow0, helemaal mee eens. Voor mij lucht het op. Ik dacht het nl. zelf al een tijdje, maar toch denk je steeds; Ja dat weet ik niet zeker, dus ga er maar niet van uit.

Maar nu ik het zeker weet is heel fijn. Ookal veranderd het inderdaad niets aan de feiten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:57

Op school hebben ze het eens gegooid op autisme. Ik stond die man heeeel apart aan te kijken, was toendertijd mijn mentor. Op zich kan het helpen, maar ik wil gewoon niet als anderen behandeld worden, ik wil er op school ook helemaal niet over praten. Ik weet dat ik het mezelf er moeilijker mee maak, maar ja. Ik weet niet. Want op school moeten we aan onszelf werken, en zo. En over je zelf praten, waarom je iets doet zoals je het doet. Meestal gooi ik het zelf op, ja zo ben ik nou eenmaal. En dan nemen ze het wel voor oké. Die mentor van vorig jaar heb ik trouwens niet meer.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:57

Nou, ik weet al vanaf mijn uuhm 4de ofzo dat ik ADHD heb en sinds mijn 9e heb ik Ritalin, en ik wil voorlopig echt niet zonder.
Ik zonder ritalin is een ramp, dan word ik gk van mijn eigen en ja, dan word ik gek van het gespook door mijn hoofd..
Dan word er zoveel in mijn hoofd "gezegt" wat ik moet doen dat ik tureluurs word..
Vroeger schaamde ik me er dus voor maar nu echt niet meer Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:59

Ik was een keer op de fiets naar de supermarkt gegaan. In de winkel zag ik eigenlijk dat ik veel meer nodig had dan waar ik voor kwam. Ik ging er zelfs een mandje voor halen. Buiten aangekomen met de boodschappen in een grote kartonnen doos was mijn auto weg. Ik al mopperend op mezelf de hoek omgelopen omdat ik dacht vergeten te zijn dat ik hem daar had geparkeerd. oliebol, ik was op de fiets. Stom, o, wat stom, helemaal vergeten. Gelukkig kwam net de buurman uit mijn straat langs en die heeft de doos keurig bij mijn voordeur afgeleverd. Op de een of andere manier lopen dit soort fiasco's akelig vaak goed af...

Haha!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:59

iefke schreef:
Zydeco

AD(H)D/ Bordeline hebben zeker raakvlakken

ADHD en Borderline
Onverwacht heeft onderzoek de associatie gelegd tussen ADHD bij adolescenten en Borderline bij jongvolwassenen. Het vormt een contrast met het eerder veronderstelde gat in continuïteit tussen Borderline in de kindertijd en de volwassen-Borderline persoonlijkheidsstoornis (Lofgren en anderen).
Het impulsieve, opgewonden, intense temperament van ADHD-kinderen, hun lage zelfbeeld (door de kritiek die zij steeds krijgen op hun gedrag), intermenselijke problemen en humeurigheid zijn karakteristieken die zij delen met Borderline. Toch kan de associatie tussen ADHD en Borderline op verschillende manieren verklaard worden.
Er kan sprake zijn van een samenhang tussen beide stoornissen; ADHD-kinderen kunnen een reactie bij hun opvoeders uitlokken die kan leiden tot een vergroot risico voor een Borderline persoonlijkheidsstoornis.
Beide stoornissen zouden een andere gezamenlijke oorzakelijke factor kunnen delen.
De associatie kan een bijproduct zijn van een foutief van diagnostisch handelen.
Als wordt aangenomen dat ADHD een van de wegen is die kan leiden tot Borderline, in het bijzonder bij vrouwen, is een herbeoordeling van de oorsprong van Borderline noodzakelijk.
ADHD bij vrouwen heeft nog ontzettend weinig aandacht gekregen. ADHD-vrouwen kunnen ernstige en complexe psychopathologische klachten hebben, die nog veel te weinig onderzocht zijn. Daar tegenover staat dat steeds meer psychiaters het belangrijk vinden te kijken naar de aanwezigheid van ADHD-symptomen in de kindertijd wanneer zij te maken krijgen met een patiënt met een Borderline persoonlijkheidsstoornis

ah dank je
en is als je dat zo leest logisch eigenlijk
Laatst bijgewerkt door Zappa op 08-02-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:03

Nietsvermoedend zit Yvette achter haar laptop muziek te luisteren, solitaire te spelen, te chatten en te surfen op 16 forums tegelijk.
Ze staat op om haar mok weereens te vullen met thee en realiseert zich dan dat ze haar waterkoker niet kan vinden onder een berg broeken en sokken die voortdurend uit de kast vallen.
Binnen 5 minuten begint ze met puinruimen en brengt een lading wasgoed naar de badkamer waar ze 3 trommels mee vol krijgt.
Ze neemt zich voor om haar kast op te ruimen.
Als ze terug komt valt haar oog op de tv die al de hele tijd aanstaat en ze gaat zitten kijken naar een intens oninteressante tekenfilm. Eigenlijk heeft ze zin in thee. 10 minuten lang weegt ze de voordelen van thee af tegen de nadelen van het opstaan om water te koken. Uiteindelijk gaat ze toch veel te veel water koken voor 1 mok en kiest ze een smaakje uit de 23 halflege doosjes kruidenthee. Als de thee klaar is realiseert ze zich dat ze zin heeft in chocola en dat ze het niet in huis heeft. Onmiddelijk stapt ze op de fiets om het te halen.
Terug met de chocola is de thee natuurlijk koud.
Yvette ziet dat het tapijt vies is en dat ze moet stofzuigen.
Ze schopt de nodige troep aan de kant en stofzuigt het midden van de kamer. Dan zuigt ze een stapel euro's op en besluit boos dat ze nodig onder haar bed moet opruimen.
Tegen de tijd dat haar vriend roept voor het eten is haar kamer een slagveld en dwarrelt het stof vrolijk in het rond.
Yvette maakt ondertussen elke vierkante centimeter onder haar bed schoon. Dan bedenkt ze zich de kwestie van de kast nog.
Tot half 2 die nacht vouwt Yvette topjes op met Twarres op repeat. Ze kijkt in de spiegel en ziet dat ze haar wenkbrauwen moet epileren. Zodoende.
Tegen half 3 ligt Yvette in bed, balend van het gebrek aan nachtrust. Had ze nu ECHT de wekker op half 8 gezet? Ja toch? Ze controleert het 2 keer.
weltrusten. Momentopname.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:05

Ooh Yvette zó herkenbaar.. Niet normaal. Scheve mond Wat wel héél erg toevallig is, als ik bezig ben met opruimen ofzo zet ik ook altijd Twarres op ! Altijd ! Wat toevallig zeg..

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:07

Dat is hele fijne muziek... Ik denk doordat het rustig is en er veel tingeltjes inzitten wat het niet saai maakt... Verward

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:09

Ja maar dat ik dat ook echt luister met opruimen altijd. Terwijl ik verder de rest van de tijd allerlei andere muziek ook luister !

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:20

fijn om te lezen dat ik hier zoveel in herken! krijg je eindelijk het gevoel dat je niet de "eenige" bent!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:33

Soms ook pianomuziek, is lekker, 's avonds. Van die rustige maar toch iets drukker Clown

Vind Michelle Branch, Avril Lavigne en Alanis Morissette ook altijd wel lekker, flink meeschreeuwen Haha!
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 08-02-07 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:37

wat ik me nu eigenlijk afvraag

leuk en fijn soms een etiketje omdat het veel dingen kan verklaren en rust kan geven
maar veel dingen zijn toch ook gewoon jij
dus je karakter
of schrijven jullie het echt toe aan je *etiketje*

als jullie begrijpen wat ik bedoel

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:38

Ik schrjif het dus toe aan MIJ.

Ookal zou ik iets hebben, toch ben IK het.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:42

Mik_ schreef:
Ik schrjif het dus toe aan MIJ.

Ookal zou ik iets hebben, toch ben IK het.

Zo ook ik... Zal mijn etiketje ook nooit gebruiken als excuus...

Al zeg ik wel vaak.... Ik doe het niet expres.... Bloos Haha!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:42

precies

jij bent jij
of ik ben ik
maar dan met wat extra's of wat
unieker Haha!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:44

Zo is het maar net Ja Ik vind het fijn iets extra's te hebben gekregen waar ik meer lering uit kan trekken...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:45

Ja zo moet je het zien, unieker Knipoog Haha!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:46

Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken
Blijf ik denken
zoals ik altijd dacht

Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht
Blijf ik geloven
zoals ik altijd heb geloofd

Als ik blijf geloven
Blijf ik doen
zoals ik altijd heb gedaan

Als ik blijf doen
Blijft mij overkomen
wat mij altijd overkomt...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:47

Dat is een mooie Ja

Dat wil dus zeggen dat als je iets wilt veranderen, je het zelf moet doen. En dat is ook mijn mening!! Ja

No offense als hij niet zo bedoeld is, maar zo begrijp ik hem Knipoog

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:48

iefke schreef:
Zo is het maar net Ja Ik vind het fijn iets extra's te hebben gekregen waar ik meer lering uit kan trekken...

precies je kan er alleen maar van leren

maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt wel een keer als excuus heb gebruikt Bloos Haha!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:49

iefke schreef:
Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken
Blijf ik denken
zoals ik altijd dacht

Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht
Blijf ik geloven

Als ik blijf geloven
Blijf ik doen

Als ik blijf doen
Blijft mij overkomen
wat mij altijd overkomt...

dit vind ik heel pakkend
precies zoals het is
maar dat geld voor iedereen
met of zonder dat extra's

heb je hem trouwens zelf geschreven ?
zoja vind je het erg als ik hem ga
overnemen en op mijn prikbord (agenda Bloos )ga hangen
Laatst bijgewerkt door Zappa op 08-02-07 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:51

Ik heb ook ADHD, de hyperactiviteit is een klein een beetje afgenomen, mar ben nog steeds wel een beetje een uitbarsting af en toe Tong uitsteken. Ondanks dat ik het al jaren weet heb ik soms er nog moeite mee, om alles op een rij te krijgen. Ik slik dan wel geen ritalin, ik reageerde daar total averechts tegen, en met heel veel hulp van mijn beide ouders en veel prikborden en briefjes kan ik alles toch wel op orde houden. Helaas heb ik door o.a de ADHD Fybromyalgie gekregen wat het nog eens extra moielijk voor me maakt, dit weet ik nu een week, dus nu moet ik hier eens mee klaar zien te komen Lachen. Maar ook dat zal wel lukken Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:56

iefke schreef:
Aandacht en concentratie
ADD
Dagdromen: veelal in gedachten verzonken
Doet één ding tegelijk
Niveau van activiteit
ADD
Hypo-actief
Heeft problemen met op gang komen
Werkt en denkt langzaam
Impulsiviteit
ADD
Heeft vrij buitensporige impulsieve wisselingen van activiteiten, banen en levenspaden

Hierin, en in rijtje op de eerste bladzijde (het bovenste rijtje klopt precies, tweede niet alles), herken ik mezelf echt heel erg. Met de stukjes uit de quote hierboven heb ik heel veel moeite mee. Mijn impulsiviteit komt vooral voor in mijn gedachten en plannen, ook hoe ik over iets praat, ik dóe alleen weinig impulsiefs (heeft weer met bang zijn voor veranderingen te maken). Ik geloof niet dat ik echt add zou hebben, omdat ik het niet van kinds af aan heb en ik veel van die dingen overal aan te typeren vind. Maar ik vind het wel heel 'leuk' / 'toevallig' dat ik zulke herkenbare trekjes teruglees.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:59

Even een kleine noot: ADHD (en dergelijke) is een vorm van autisme!

Het autistisch spectrum is heel erg breed!
En ik vind 1 ding wel opvallend... Er wordt nl bijna overal geroepen dat autisme, adhd etc voornl jongens betreft.... Ik kom hier eigenlijk alleen maar meiden tegen? Haha!